Hoppa till innehåll

INTYG OM VAPENLICENS


lsjonsson

Recommended Posts

  • 2 months later...

Varför duger inte en vanlig kopia från kopiator eller ett inscannat dokument från den egna licensen...?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Det här var ju toppen! Tack för länken!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Därför att lagen säger det...

Why? Så ett intyg skrivet av dig själv och undertecknat av "två tillförlitliga personer" fungerar bra men en fotokopia av den faktiska äkta licensen fungerar inte? Har det att göra med att du kan ha sålt ditt vapen men bibehållit kopia av licensen eller vad?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okaj. Men jag kan tänka mig att det är pga att intyget är begränsat till ett år i taget medans kopia av licensen är odaterad och därmed kan innehas långt efter att man tappat licens på vapnet.

Glömde tacka för länken! Då ska jag fixa ett sådant istället för att springa runt med mina licenskopior som jag ovetande gjort olagligt i 14 år :ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jag undrar varför det i Wehunt finns en funktion att fota av sin licens då?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rent juridisk så kan jag nog tänka mig att en inscannad kopia av licensen gäller om den vidimeras av två tillförlitliga personer, men då är det ju enklare att skriva av alla licensnummer på intyget.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för länken! :biggrin:

Jo, man kan spara dokumentet i datorn!

Då sparas allt man fyllt i, så man inte behöver börja om från början om man skulle behöva skriva ut en till.. :happy:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad räknas som två tillförlitliga personer? Mamma och pappa? hustru och älsta sonen på 18 år? Chefen och Psykologen? Nisse Pistol och Dynamitharry? :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
  • 7 months later...

Vet ni varför de bara är gjorda för fyra vapen? Sex rader vore kanske inte tillräckligt för alla, men sex vapen är ju tillgängligt för de flesta.

Själv har jag fem vapen och en pipa och jag använder allihopa.

 

Edit: Skitsamma.. jag missade totalt att det var dubbla rader. :D

 

 

Är detta tillräckligt underlag för att köpa ammunition också?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 kap 9 § vapenlagen anger bara att man endast får överlåta ammunition till "den som har tillstånd eller rätt att inneha vapnet eller ammunitionen". Jag ser det därför som en bevisfråga - det är upp till handlaren att bedöma. Vill de vara säkra ska de se på tillståndet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

 

Jag får anse att bilen är säkert lås och fylla den med ammo av olika sorter. ;-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inte sett någon liknande "lapp" för målskyttelicenser alternativt en kombo med målskytte och jakt.

Ingen här som sett en sådan eller vet varför det inte finns?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det kan man föra upp på medlemskortet eller motsvarande, så det är upp till varje organisation att ordna med ett sådant.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

På tillståndsbeviset står det "om det är frågan om jaktvapen eller vapen avsett för tävlings- eller övningsskjutning får istället medföras jaktkort eller medlemskort i skyttesammanslutning försett med anteckning om gällande tillståndsbevis har företetts."

 

... borde inte det mycket väl kunna tolkas som att jag får skriva upp ett vapen jag har målskyttelicens på på mitt jaktkort och sedan ha med mig jaktkortet när jag övningsskjuter?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...