Hoppa till innehåll

Inga slugs till rådjursjakt...tydligen.


Mad Mike

Skulle du vilja använda slugs till rådjur?  

76 röster

  1. 1.

    • Absolut alltid!
      11
    • Vid ensamjakt.
      6
    • Ibland.
      36
    • Aldrig i livet!
      27
    • Vad är en slug?
      0

  • logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Recommended Posts

Nu har beslutet då äntligen kommit :'(  http://www.jaktojagare.se/

(rulla ner på sidan)

Tycker att Nvv argument är synnerligen ihåliga och godtyckliga för beslutet.

På detta sätt kan man ju resonera om alla vapen/kalibertyper.......

Jag har ännu inte träffat på den jägare som hellre beväpnar sig med en slugbössa för dovvilt och mufflonjakt ::)

Jag är övertygad om att detta beslut är baserat på egna övertygelser/tyckanden och inte på fakta!

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Håkan Spuhr

Naturvårdsverket har faktiskt en gång föreslagit att slugs skall vara godkänt på rådjur.

Men Sv. Jägareförbundet gick kraftigt emot det och deras huvudargument var just att folk kommer bara att skjuta på för långa avstånd (min kommentar:som om de inte gör det med hagel redan då)

Jag kan förstå att NVV inte vill göra en kostsam och jobbig utredning för att bara bli sågade av svenska jägareFÖRBUDET igen........

MVH Håkan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är inte dovhjortskalv tillåtet att skjuta med slugbössa och slug? Vill minnas att det var någon tokig regel som sade detta, men att inte rådjur är tillåtet. Mig veterligen så borde en dovkalv vara i ungefär samma storlek som ett fullvuxet rådjur, så jag ser inga problem med att vi skulle få skjuta rådjur med slugs.

Visserligen blir det rätt hyffsad köttförstöring med en slugsmäll i rådjur. Men det kan ju jämföras med ett pas hagelsmällar med magnumladdningar från hagelbössa då ser det ju inte så skoj ut heller när man får av dem pälsen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tragiskt att våra folkvalda samt tjänstemän inte kan ge f-n i att lägga sig i allt, finns inte en anledning till att slugs inte skulle få användas vid rådjursjakt, överförmynderi är vad det är. Det är ju precis som Twinn säger, dovhjortarna dör ju fint av slugs.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Carl Berg tycker också det är märkligt att slugs är tillåtet vid jakt på dovhjort, vildsvin och mufflonfår, men inte mot mindre vilt som rådjur.

Saxade en bit ur texten. Hade inte läst artikeln innan jag svarade. Men men så kan det gå.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis! Om man har problem med avståndsbedömningen slug/rådjur borde problemet vara lika stort med slug/hjort!

Eller är det Nvv:s åsikt att avståndbedömningen mot hjort på något märkligt sätt är enklare? Eller att jägare av någon ännu outgrundligare anledning är mer benägna att chansa mot ett rådjur än mot en hjort?

Håkan har helt rätt i SJF:s inblandning förra gången, men om avslaget denna gång ska bli någotsånär trovärdigt så får dom nog komma med bättre argument än så här.

Egentligen är problemet (Om det nu är ett problem) vapen och ammunitionstekniskt, och inte ett etiskt! och borde i dessa upplysta tider egentligen inte vara något problem överhuvudtaget.

Alfie har redan sagt det...ÖVERFÖRMYNDERI.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade en tanke!

Om man hade en pump eller automat kunde man ladda med ett hagel och två slugs. Skjuter man sedan hagelskottet först och rådjuret springer vidare, får man då skjuta slugs för det är ju ett eftersök ;D Tanken är ju förstås långsökt, eller får man inte ens använda slugs på eftersök på rådjur! ???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Juridiskt är det du nog ute på svag is med det upplägget, om djuret är påskjutet sedan tidigare och du kommer till platsen är det helt ok att ladda med slugs, hagel eller en mix.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad är det som är så förträffligt med slugg/brenneke mot rådjur,

Om ni nu vill använda en stor blyklump med nästan obeffintlig presition varför inte använda ett klass 1 vapen hela tiden till alla jakt,

De flesta större kombinations jakter(flera viltarter) som jag varit på så är det total förbjudet med hagel & slugg enbart klass 1 tillåtet.

Björnhunden

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad är det som är så förträffligt med slugg/brenneke mot rådjur,

Om ni nu vill använda en stor blyklump med nästan obeffintlig presition varför inte använda ett klass 1 vapen hela tiden till alla jakt,

De flesta större kombinations jakter(flera viltarter) som jag varit på så är det total förbjudet med hagel & slugg enbart klass 1 tillåtet.

Björnhunden

Obefintlig precision???? Inte alls! Med de vapen och patronfabrikat jag använt så har det efter lite utprovande inte alls varit några svårigheter att få tre skott väl inom 10cm radie på 60m.

Som jag skrev tidigare så känner jag ingen som hellre använder slug mot dovhjort/mufflon än sitt klass1 vapen just på grund av vapnets begränsning i skottvidd.Alltså är det obefintliga problemet med missar i avståndsbedömningen självreglerande och behöver inte styras i lagtext.

Om vissa gods eller jaktlag inte vill att slugs används på deras mark är deras självklara rätt att besluta om, på ett gods några mil från mig får jaktlaget inte jaga på helgerna samt att klass1 förbud generellt råder under hela jaktsäsongen utom på älgjaktsveckan.Dom jagar vildsvin beväpnade med för ändamålet tillåtna halvautomater/slugs och får varje jaktdag lyfta på många hattar för alla rådjur som passerar förbi........

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, en slugg stoppar mycket tidigare än en klass 1 kula som kommer på vift. Med andra ord, säkerhetsavståndet är ett helt annat. Därav endast sluggs på många jakter.

mvh

Björn

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Håkan Spuhr

Jag tycker faktiskt att slugs missbrukas enormt mycket, och frågan är om det inte är hög tid att ta till hårdhanskarna med det.

Vid de flesta tillfällen jag sett slugs användas på jakt så är det i dubbelpipiga hagelbössor som INTE är testskjutna med slugs till någon reda, inte heller finns där några sikten.

Själv har jag inga större tankar på att använda slugs alls och har väldigt svårt att se fördelarna framför ett kulvapen.

Så i min värld är inte allt guld och gröna skogar med slugs.

MVH Håkan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Christian Henrik

En kompis var för några års sedan på en bjudjakt efter vildssvin. Där var slug/brennecke förbjudet med hänsyn till den stora rikoschettrisken när marken var frusen och isig. Tydligen hade man erfarenhet av att en slug/brennecke kunde kana i väg ett avsevärd stycke

Jag tror också att man inte fick jaga med kulkalibrar under 9 mm då man vill ha så stora hål i djuret som möjligt.

Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest C_Jannesson
Med de vapen och patronfabrikat jag använt så har det efter lite utprovande inte alls varit några svårigheter att få tre skott väl inom 10cm radie på 60m.

Ingen Har jakt då ;)eller ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, en slugg stoppar mycket tidigare än en klass 1 kula som kommer på vift. Med andra ord, säkerhetsavståndet är ett helt annat. Därav endast sluggs på många jakter.

mvh

Björn

Det finns dom ställen där dom inte tillåter sluggs pga rikochetrisken. Personligen tror jag inte det är så stor skillnad. Jag kan inte tänka mig en situation då jag skjuter bara för att jag har slugg och känner mig säker.

/Johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att slug/brennekeprojektiler skulle vara mera rikochettbenägna än motsvarande klass1 kulor mot frusen eller stenig mark finns det inga belägg för.

Snarare så är sluggen med sitt mjuka bly mer benäget att plattas till och "dö" när det träffar ett hårt motstånd,vad homogena kopparkulor och bondade blykulor gör mot frusen och stenig mark kan nog de flesta räkna ut själva.

Om jaktledaren har gjort ett så dåligt jobb att man inte kan ställa ut passkyttar för rikochettrisken med slugs...ja då tror jag inte någon av er skulle vilja stå där när era passgrannar börjar tömma sina klass1 magasin heller ;D

Slugs HAR en kortare aktionsradie än klass1 kalibrar,Slugs ger mycket kraftig effekt med rejäla blodspår från skottplats,slugs är okänsligare för hinder i kulbanan,Och jämfört mot dom grova klass1 kalibrarna är en slugautomat mer lättpekad med snabbare kontrollerad eldgivning.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det inte utan man ser vissa likheter i disskussionen ::)

Effektiviteten hos slugs i vilt inom lämpliga skott håll är inte att tvivla på, inom 50m fäller en slugs allt vilt som vi har i vårat land, naturligtvis så handlar det om att se till att bössan skjuter som den ska osv....men det gäller väl samma sak med alla klass 1 kalibrar va? hur är snacket ang 6.5x55 som klass 1? " för klen!" säger många "den fäller älgarna säkert" säger andra.

Grejen är att våra folkvalda och tillsatta tjänstemän INTE skall lägga fingrarna emellan i allt som dom hittar!

Att dom tvingat oss att använda enkelpipiga vapen för slugsskytte, ja det kan jag väl köpa,(det finns ju faktiskt en del speciella sluggshagelbockar på marknaden, typ dubbelstudsare) men visst f-n borde jag få välja själv om jag anser att den duger till rådjur eller ej?! det valet får jag ju göra med vilken annan kaliber inom klass 1-2 som helst?

Att sitta vid en gris åtel med en halvautomat, med slugg pipa, inskjuten som sig bör och med en monterad ljusstark kikare, visst fungerar det, sak samma om jag skall passa på skogsbocken mitt inne i en skogsdunge där skott hållen inte överstiger 30m, och jag vill använda samma vapen....men inte det, då duger inte sluggs längre?!

Rätt använda så är sluggs effektiva, inte tu tal om det, men det gäller å andra sidan alla våra kalibrar, inkl våran kära 6.5.

Tyvärr som Håkan redan nämt, så skiter en del jägare i lagar och bestämmelse, då får dom lagstifta hur mkt dom vill.....dom kommer att ladda sina sluggs i dubbelpipor utan att veta om dom skjuter bra eller ej, likväl som många sk jägare kommer att dra till skogs till hösten utan ha en aning om vad bössan (en ombyggd 6.5) och dom presterar, och dom kommer att skjuta båda lägren, på vilt.

Det skall väl inte hindra oss som är seriösa att få använda det vapen och ammunition som vi anser är bäst för tillfället??

Nä....överförmynderi är vad det är, trist och tråkigt...ja..politik helt enkelt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Slugs är inte mindre kvistkännsliga. Prova får du se.

/Johan

Jag har inte bara provat utan använder dom ofta.

I mitt yrke så ingår att ta hand om viltolyckor inom huddinge kommun (5000ha), efter att under några år använt mig främst av ett kombivapen där jag upplevde att det mesta av hagelsvärmen ofta fastnade i grenverket i kombination med långa håll(vilket resulterade i ett påkört och skadeskjutet djur), eller att kulskottet inte fann sitt mål så började jag leta andra alternativ.

Har provat många olika slug och brennekekonstruktioner samt flera olika buckshotgrovlekar med stor framgång.

Slug och brenneke är i princip vinst varje gång oavsett hur mycket skit det är i vägen,b-shot är också väldigt effektiva och där har jag fastnat för laddningen med 6,2mm kulor,27st .

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Guest C_Jannesson

Tummen ned för slugs mot rådjur

Av Anders Ljung  2006-01-16

Naturvårdsverket vill inte utreda om det är lämpligt att tillåta slugs vid jakt på rådjur.

Det blir ingen utredning om slugs vid jakt på rådjur. Naturvårdsverket avslår en ansökning om utredning från Carl Berg på Hölö.

Han har påpekat att det kan vara svårt att göra korrekt avståndsbedömning för hagelskott mot rådjur.

Carl Berg tycker också det är märkligt att slugs är tillåtet vid jakt på dovhjort, vildsvin och mufflonfår, men inte mot mindre vilt som rådjur.

Även Bengt Berg i Stockholm har efterlyst en studie om slugs.

Problemet med slugs är dålig precision.

De som skjuter med slugs brukar vara noga med att prova vilken sort som passar bäst i det enpipiga hagelvapen som används. Dessutom brukar erfarna slugsanvändare begränsa jaktskotten till cirka 40-50 meter.

Används en speciell räfflad slugspipa blir precisionen bättre än med en vanlig slätborrad hagelpipa.

Men det här är inget som Naturvårdsverket vill gå in på.

Verkets tjänstemän nöjer sig med att konstatera att även slugs ställer krav på korrekt avståndsbedömning, eftersom projektilbanan är starkt krökt. Avståndsbedömningen är till och med svårare eftersom slugs kan användas på större avstånd än hagel.

Studier av effekten av slugs måste jämställas med djurförsök, vilket är krångligt och kräver tillstånd från bland andra djuretiska nämnder.

Därför vill inte Naturvårdsverket utreda frågan.

Att slugs är tillåtet för jakt på vissa större arter är motiverat för att det inte går att använda hagelsalvor mot till exempel vildsvin.

Men det behövs ett alternativ till klass 1-studsare för att kunna fälla mufflon, vildsvin och dovhjort. Ofta krävs snabba skott vid jakt på dessa arter, konstaterar Naturvårdsverkets Anders Wetterin och Per Risberg.

Därför är det allt fler jägare som använder halvautomatiska hagelbössor, laddade med slugs, vid jakt på vildsvin.

En speciell slugspipa förbättrar precisionen på projektilen, men det är inget som Naturvårdsverket vill granska närmare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...