Hoppa till innehåll

Drivande vildsvinshundar i Grupp 6


Carl Corro

Recommended Posts

Hej,

Nu har SKK och SJF ställt till det för sig.

Jag förstår inte hur man kan gå ut med sådana här Råd och Anvisningar.

Spånga 2009-12-15

Till

Auktoriserade domare för jaktprov med drivande Vildsvinshundar.

Råd och Anvisningar för rätt att bära vapen, samt vapenhantering vid jaktprov för Drivande Vildsvinshundar.

Jakthundkommitténs Verkställande (VU) utskott har efter en tids övervägande och inkomna synpunkter, framför allt från personer som har yrkesmässig erfarenhet att bedriva jakt över både drivande- och andra typer av vildsvinshundar beslutat följande;

Tjänstgörande domare

äger rätt att bära för ändamålet lämpligt vapen. Vid de prov där särskild jaktledare är utsedd ska denne vara informerad om att domarna bär vapen. Minst en av domarna ska befinna sig i så god kontakt med provhunden som är möjligt. Vapnet ska under den tid hunden inte har närkontakt med vildsvin bäras ”brutet” eller med neutraliserat ”slutstycke”.

Tjänstgörande domare bör, vid de tillfällen dessa har kontakt med provdeltagaren, före provet rekommendera att provhunden förses med skyddsväst. I de fall hunden vid provet är försedd med sådan väst är domarna skyldiga att kontrollera att västen medger full rörelsefrihet för hunden.

Hundförare

äger inte rätt att under pågående prov bära vapen. Orsaken till detta är att arrangör inte har möjlighet att på ett tillfredställande sätt kan kontrollera vilken erfarenhet hundföraren har av vildsvinsjakt i ”skarpa situationer”.

Provbestämmelser

Vid tryckning av bestämmelser för Drivande Vildsvinshundar använde SKKs marknadsavdelning en inaktuell poängräkningstabell (sidan 10) varför en ny upplaga tryckts. Denna upplaga finns på SKKs hemsida.

SVENSKA KENNELKLUBBEN

Jakthundkommitté/VU

Kjell Bräster

e.u

Detta är något som får mig att inte komma att gå något jaktprov förrän detta tas bort. Vad är det som säger att domaren är mer erfaren än hundföraren. Och vem bär ansvaret om domaren skjuter hunden. Vildsvin kan vara farliga, det vet vi alla.

Vid många jaktprov så utförs dom under vanlig jakt. Och då kan det komma in skadat vilt i den ruta som man utför jaktprov i.

I SÄK:s vildsvinsprov står det så här: Domaren beslutar om och när hunden är färdigbedömd och när vildsvinet får skjutas, om det i övrigt är tillåtet (jakträttsinnehavare, jakttid etc).

I vildsvinsprov för Wachtel/TJT står det inte heller något om att hundföraren inte skulle få bära vapen.

Varför ska inte hundförare som har en drivande vildsvinshund kunna få bära vapen. Är vi sämre på något sätt.

:D<_<:D:):angry: :angry:

Jag kommer inte starta något jaktprov förrän detta ändras och jag hoppas att det är fler med mig som tycker det samma.

Carl Berg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om detta skall gälla för Drivande hundar i grupp 6 så borde det ju gälla även för älghundar och wachtel och TJT, rätta mig om jag har fel

CC

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då SKK examinerar Domare så kan de ställa olika krav angående skyttet annars blir de inte utexaminerade .

Men de kan inte ställa krav på hundförarna eftersom det egentligen inte är de som är på jaktprov utan deras hund.

Visserligen är det ekipaget som är på jaktprov men ändå.

Kan förstå obehaget i att en för dig okänd person skall skjuta för din hund känner själv samma obehag.

Men man måste också förstå det obehag som domaren måste känna om du är beväpnad.

Det kan inte vara så jätteroligt att ha med en person som troligen aldrig avlossat ett skott under den stress situation som ett jaktprov är .

En person som du troligen aldrig träffat förut.

Åtminstone jag går normalt ensam då jag är hundförare så situationen jaktprov är inte vardaglig för mig .

Däremot så är den nog betydligt vardagligare för domaren.

//Lasse D.

Ps jag vet inte om någon är beväpnad vid tex älghundsprov .

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Undrar om man vid kommande björnprov ser på saken med samma ögon. Hundförare utan vapen. Vad är det som säger att hundföraren där ej har kompetens.

Vad gäller prov som "ägs" av SKK så kan dom ställa såna har krav.

Sen vet jag ju inte om domaren har någon kompetens från vildsvinsjakt. Jag vet i alla fall med säkerhet att en av domarna som kommer att utbildas i höst inte har någon stor erfarenhet av vildsvinsjakt.

Jag har vid ett antal tillfällen blivit anfallen av sura suggor och fått värja mig med bösspipan för att inte få dom i knät. Visst jag kan väl ha ett baseboll trä med mig.

Och vid älghundsprov får hundföraren bära vapen. Eftersom det står att vid avslutat prov kan hundföraren gå in och skjuta om det tillåts av jaktledning, jakträttsinnehavare etc.

CC

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För det första är det SKK som skriver provregler, inte SJF, så du får nog hålla oss utanför det här.

För det andra tycker jag personligen det är helt riktigt att domaren kan få bära vapen, vilket de allra flesta vildsvinsdomare aldrig gör, men ändå. Det är domaren som bedömmer hunden och därmed i mycket sällsynta fall kan behöva skydda sig själv. Varför ska hundföraren ha vapen? Denne ska väl hålla sig ur vägen och i värsta fall kan han, eller hon, klättra upp i ett träd i samband med att hunden släpps. Vad som sedan händer efter det att provet avslutats, oavsett om det är ett vildsvinsprov eller ett älgprov, styr varken SKK eller domaren över. Det är dock alltid domaren som måste avgöra när provet är avslutat.

Björnprov har diskuterats under lång tid men jag har aldrig hört talas om något önskemål från hundföraren att bära vapen. Domaren däremot, som ska smyga in på ett eventuellt ståndskall kanske ska ges möjligheten att bära vapen.

Om man inte är beredd att starta på prov utan att få bära vapen tror jag man går en mörk framtid till mötes. Vi hittar inte många domare som skulle acceptera att ta med sig vilt främmande människor på prov med skarpa vapen i de täta lägen som kan uppstå. Risken att en domare skulle skjuta hunden är nog rätt obefintlig om man jämför med andra risker under prov. Ifjol sköt vi 8 hundar, tror jag, drygt 600 jakthundar blev överkörda...

I den händelse skadat vilt kommer in i provet så är det bara att avbryta om man vill avliva det. Ingen hund kan provas på skadat vilt så det är väl redan löst? Väljer man att gå prov under praktisk jakt tar man i mina ögon rätt stora risker att konstiga saker inträffar som kan tvingas avbryta provet, man tar också stora risker att inte kunna bedömma sin hund på ett OK sätt. Även om jag förstår att det inte kryllar av provtillfällen...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt för att jag drog in SJF i det här men ni var väl ändå tillfrågade som sakkunniga i den här frågan om jag inte misstar mig. Boda Björkvik augusti 09.

Sen tror jag fokuseringen på vem som är kunnig eller inte har hamnat lite fel.

Jag som hundägare borde ju veta hur min hund beter sig i olika lägen vid jakt. Sen tror jag att när man har en hund som skall starta detta prov, så är den väldigt erfaren vid vildsvinsjakt. Detta prov är ju inte något unghundsprov. Och jag tror nog att man då får förutsätta att även hundföraren är erfaren med de flesta situationer.

Vad gäller hundar som sköts så kan det kanske vara så att det bara var 8st. Men det var ett antal fler som fick bita i gräset vid vildsvinsjakt. Sen när vi kommer till överkörda hundar så var det kanske så många dock så var det övervägande delen drivande såsom tax/drever. Och jag tror faktiskt att även har tagit med raser som inte är jakthundar i dina 600st.

Jag kommer i allafall inte vika mig i denna fråga. Jag har sett vad som kan hända och har burit ut för många hundar ur skogen som har hamnat snett vid vildsvinsjakt. Om du sen tycker att vi/jag går en mörk framtid till mötes så är det vad du tycker. Dock inte jag.

Sen har vi ju resten av Europa. Där får du inte starta jakt prov som hundförare utan vapen. Vi kommer aldrig kunna få hit ägare av drivande hundar i grupp 6 från Tyskland, Slovakien, Polen, Frankrike etc.

Där vet man vad man talar om vad gäller vildsvinsjakt. 40 000 vildsvin skjuts i sverige, 400 000 i Tyskland.

Jag tror det säger allt.

CC

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man får nog utgå från att domaren har kompetensen för det han är examinerad för.

//Lasse D

Jag är inte så helt säker på det vad gäller jakt, men att döma hund kan dom vara hur bra som helst på.

CC

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker fortfarande du missar hela poängen. Hundföraren ska vara ur vägen under provet, inte jönsa runt med en bössa och försöka skydda hunden. Det är domaren som ska hålla kontakten med såväl hund som vildsvin om det står still, hundföraren kan i mina ögon aldrig komma ifråga för att få följa med fram på ståndskall, således lär han göra mycket begränsad nytta med bössa i hand. Ett jaktprov är inte jakt utan ett tillfälle att bedömma hundens förmågor. Ta t ex ett älg- eller harhundsprov. Skjuter man i första bästa läge skulle hunden knappast gå till pris. Under ett vildsvinsprov måste hunden visa vad den kan och då förutsätter jag att man också kan bedömma hur den hanterar ett utfall av en arg gris. Startar man på prov väljer man att jaga vildsvin en dag, det innebär risker, är man inte beredd att ta dem så är det bara att strunta i att gå på prov. Att hundföraren skulle få vara med där "framme" och skydda sin hund har jag aldrig hört talas om förr och då har vi ändå rätt många andra raser än grupp 6 hundarna som jagar farligt vilt.

Även jag har burit rätt många, såväl skjutna som överkörda och sprättade hundar ur skogen. Inte i ett enda fall hade dock en hundförare med vapen kunnat förhindra en sprättning. Särskilt inte om jag velat bedömma hur den hanterat ett utfall. Jag tror ärligt talat du blandar ihop jakt med prov här...

Statistiken har jag tagit fritt ur minnet, den finns i en artikel i ett nummer av vårens svensk jakt. Inga sällskapshundar finns med i den.

Att jämföra vår provverksamhet med den nere på kontinenten blir en smula annorlunda. De har rätt svårt att förstå våra provformer och vi deras...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan inte annat än hålla med Carl Corro i denna fråga. SJF har med Bräster o co varit med att ta fram dessa regler för prov om jag inte är helt fel på det. Så skall man få sin hund så kallat godkänd kommer det bara bli genom dommare som gått utb genom skk o sjf och gjort provbedömmningar i deras hägn och bedömningarna kommer med största sannolikhet att bli i brästers hägn då han skaffat sig lite ensamrätt i frågan verkar det som.

Mötet i augusti var det många som ville komma till tals men som blev tystade eller ej fick tala har det för mig blivit omtalat

Men nej jag är inte bitter jag skiter fullkommligt i detta och kommer göra prov men inte i sverïge, har alldeles för dålig erfarenhet av kennelklubben sen innan......

Om jag är arg - ja därför skriver jag kanske lite osammanhängande men jag är helt inne på din linje Carl

För övrigt finns det ju bara gris i deras hägn så man kan ju inte bedömma renheten hos hunden vilket torde vara ett krav.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Donny: Om du är arg på hägntesten kan du fortsätta vara det men jag tror vi talar om prov på frilevande vildsvin här...

Jag törs nog lova att alla som ville fick komma till tals, annars kan du skicka dem till mig så ska jag lyssna. Jag har inte hört denna kritik förrän nu, och jag är ärligt talat förvånad att man fokuserar så på att få bära vapen själv under jaktprov, vad förändras av det?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skall man dra det i sin linda så kommer man få göra personkontroll på alla som skall testa sina hundar eller får dom sitta kvar i bilen. Protokollet säger vapen och enligt svensk lag så är det en stor definitionssak på detta. Det står ju ej i protokollet att det rör sig om skjutvapen men detta är ju att dra det till sin yttersta gräns.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Anmäler man sig till ett jaktprov så anmäler man sig i mina ögon till en opartisk bedömning av en domare av sin hund. Domaren måste då ges optimala förutsättningar att bedömma hunden och det kan man knappast göra med en beväpnad vilt främmande karl som springer i hasorna på hunden... Hundföraren har i mina ögon en mycket begränsad roll under ett jaktprov, han släpper hunden och kallar eventuellt in den, resten ska hunden göra själv. Det är hunden som ska bedömmas, inte hundföraren och dennes knskaper och färdigheter i skytte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förstår bägge sidor... men..

för mig skulle en dommare vara precis lika vilt främmande karl med vapen i hand som ev ska skjuta för min hund...

Som jag skulle vara för dommaren...

Vi båda har förmodligen vapenlicens och ska därmed kunna hantera vapen och vara betrodda.

Sen tycker jag det trackas i nedlåtande ton ang stirrig hundförare osv...

Är kankse lite onödigt..

Hoppas verkligen att man torkat lite bakom öronen innan man ger sig ut i buskarna o jagar gris...

Ska man sen gå prov så bör man nog inte va helt grön...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den stora skillnaden är väl den att domaren är, (förutsätter jag), utsedd pga av dennes dokumenterade erfarenhet av vildsvinsjakt, vilket även innebär dokumenterad vapenvana.

Hundföraren har du ingen aning om vad det är för en figur.

Det vore önsketänkande att tro att det bara är erfarna vildsvinsjägare som kommer att starta på prov.

För mig är regeln självklar...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förstår bägge sidor... men..

för mig skulle en dommare vara precis lika vilt främmande karl med vapen i hand som ev ska skjuta för min hund...

Som jag skulle vara för dommaren...

Vi båda har förmodligen vapenlicens och ska därmed kunna hantera vapen och vara betrodda.

Sen tycker jag det trackas i nedlåtande ton ang stirrig hundförare osv...

Är kankse lite onödigt..

Hoppas verkligen att man torkat lite bakom öronen innan man ger sig ut i buskarna o jagar gris...

Ska man sen gå prov så bör man nog inte va helt grön...

+1

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Verkar finnas en liten missuppfatning här eller så missuppfattar jag.

Som jag uppfattar det så skall vapen endast andvändas i skyddsyfte kort sagt för att rädda livet på svårt trängd hund.

Det är inte meningen att gris regelmässigt skall fällas under jaktprov, det är inte jakt.

Så tillvida är det ingen skillnad på detta provet & andra jaktprov .

Men jag kan ha fel, det har hänt förr.

//Lasse D.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helt rätt LEHD,

vapen är endast med i skydds syfte, att i en trängd situation kanske rädda hund eller sig själv. Jag menar inte att man som hundförare ska springa omkring med laddat vapen "indianjakt".

vad gäller domarnas kompetens så har nog inte alla stor erfarenhet av vildsvinsjakt. Det vet jag.

CC

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad är igentligen problemet? Om det står i reglerna så är det väll bara följa dessa. Sen undrar jag va vi har för dommare på den drivande sidan av vildsvinsproven?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vapen är endast med i skydds syfte, att i en trängd situation kanske rädda hund eller sig själv. Jag menar inte att man som hundförare ska springa omkring med laddat vapen "indianjakt".

CC

Men är detta ett så stort problem?

Jag planerar att starta mina hundar på prov för ställande, men jag har aldrig bara tänkt tanken att behöva ha med vapen. :unsure:

Låter som ni och hundarna blir attackerade ofta. :huh:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

o fan.. jag trodde det skulle skjutas gris för hund, inte bära vapen för eget skydd o hundens då.

Där ser man hur tokigt de kan bli när man läser lite halvslarvigt som jag...

O helt plötsligt så har jag svårt att se hur hundföraren ska kunna göra så mycket med bössan annat än att ev freda sig själv.

Vilket ju går att lösa utan vapen genom helt enkelt låta bli o gå in på ev stånd...

Att freda hund från attackerande gris bygger ju på att vi konstant är inom syn o skotthåll till hund och gris...

En annan sak... va det gäller vapen.

Skulle tex jag starta med tåget på frilevande gris så finns det inte många sammanhängade marker där hon håller sig innanför jaktmarksgränserna....

Hur bra blir det då om dommaren ska in på ev stånd på andra sidan gränsen o med vapen på ryggen??

Likaledes med hundförare o vapen.

Borde i det fallet vara lite enklare att ringa den jakträttsinnehavaren o begära att få gå in för o dömma hundarbetet om man inte har bössan med...

Tar man med pangen o skjuter grisen i självförsvar eller skydda hund på grannmarken... hur bra blir det....??

Bara lite funderingar sådär då... kan inte mycket om jaktrpov ..:unsure:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Björn,

Nej det är inte ett jätteproblem, men jag kan tycka att det är oerhört konstigt att man på de andra proven får ha med sig vapen. Jag vill egentligen utreda skillnaden.

Vid jaktprov med ställande hund på älg så händer det väldigt ofta att man efter avslutat prov går in och skjuter älgen. Kan vara ett bra sätt att belöna en älghund, eller har jag fel här oxå tycker Ni.

Samma sak står i provreglerna för vildsvinsprovet för ställande hundar.

Så tycker att man ska kunna få göra även på detta prov.

Jag kanske inte heller har behov att gå med vapen vid prov. Vi får se vad framtiden utvisar.

Suna,

Ta kontakt med SKK jakthundskommite dom har listan över de domare som är utbildade. Jag tror det var 7 domare som utbildades i augusti förra året. En endagars kurs, dock har man inte följt upp detta med någon vidareutbildning alt. domarträff/konferens. Man utbildar dock 6 nya domare i september.

Vid prov så är det oxå SKKs jakthundskommite som utser vem som ska döma. Det krävs 2 domare för detta prov. Kan ju bli lite dyrt beroende på vem dom utser, reseersättning m.m.

CC

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket bra tankar NS. Har oxå funderat i de banorna.

Det händer ju rätt ofta att det går ur marken. Och då är det ju inte som vid drevprov/rådjur/hare att det buktar och kommer tillbaka i grindhålet. :unsure:

De prov som jag gått och varit med på när det gäller drivande, (wachtelhundsklubben) och några starter på det prov som vi tog fram i Kopovklubben som är en kopia av det prov som SKK säger sig tagit fram. Så har det nog gått rakt ur vid ett antal tillfällen och inte kommit tillbaka. Det är ju det här som är det svåra med drevprov på gris.

Det är betydligt enklare vid prov med ställande hund.

Sen så måste ju dessa domare ha en mycket god kondition eftersom det är dom som ska bedöma. Det brukar ju gå rätt fort fram när det blir drev.

CC

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

carl : nu har jag inte provreglerna framför mig men visst är det väl möjligt att skjuta efter avslutat prov precis som vid älgproven? det

är en fråga mellan dig och jakträttshavaren, domaren eller skk har knappast med detta att göra.

vad gäller domarna har du helt rätt. det här är små och nya raser så det dräller inte av erfarna domarämnen. därför införde man tvådomarsystem och rekryterade domare från andra rasgrupper.

ns: om man tittar på bostadsorterna hos de som hittills gått grisprov så är nog en rätt hög andel från länder eller landsändar där gris inte finns. det är i sig glädjande då det är hunden som ska bedömmas inför avel och provet ska inte påverkas av förarens erfarenhet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...