Hoppa till innehåll

Skogsfågeljakten 2010/2011


Foffe

Recommended Posts

Allt är packat och klart, förväntan ligger på topp, rapporterna från markerna ser bra ut, det spritter i kroppen och hundarna dansar :lol:

Ikväll skall det lagas en rip-middag i stugan, till min farfar som fyller mååånga år. I morgon smäller det (hoppas jag) på mina nya marker.

Det är tur att man kommer ha hjälp av Byskeälvens brus vad gäller sövning, det brukar vara svårt att sova natten den 24:e/25:e.

Skitjakt på er, och förhoppning om många läsvärda rapporter i denna tråden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 180
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • jonaswande

    27

  • Foffe

    15

  • olkis

    15

  • Hallen

    10

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jag är som vanligt helt ostrukturerad inget packat eller handlat åker i eftermiddag och blir nog borta tills älgjakten börjar. Så nu ska jag börja gräva runt i högen med jakt grejer och sedan handla och laga lite mat så det blir nog tidsnöd trots att jag varit ledig 6 veckor och haft massa tid att ordna allt :rolleyes:

Har en ny finne som snart är 6månader ska bli extra skoj att se hur hon utvecklas det ser rätt hoppfullt ut redan men är mycket kvar till färdig jakthund så man ska väl kastas mellan hopp och förtvivlan som vanligt med valpar, tur att man har en fågelmaskin som man kan lita på också :lol:

har med lilldatorn så kikar säkert in här någon kväll

Skit jakt på er alla!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är som vanligt helt ostrukturerad inget packat eller handlat åker i eftermiddag och blir nog borta tills älgjakten börjar. Så nu ska jag börja gräva runt i högen med jakt grejer och sedan handla och laga lite mat så det blir nog tidsnöd trots att jag varit ledig 6 veckor och haft massa tid att ordna allt :rolleyes:

Har en ny finne som snart är 6månader ska bli extra skoj att se hur hon utvecklas det ser rätt hoppfullt ut redan men är mycket kvar till färdig jakthund så man ska väl kastas mellan hopp och förtvivlan som vanligt med valpar, tur att man har en fågelmaskin som man kan lita på också :lol:

har med lilldatorn så kikar säkert in här någon kväll

Skit jakt på er alla!

detsamma vi kan väl höras vidare om min resa jag åker upp senare då jag jobbar sista dagen 16de sep.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja!!

Exakt nu bär det iväg till ett ställe i Norrbotten för ett par dagars fågeljakt hejsvejs!!! rapport kommer sedan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har nu sorterat den stora högen i två väskor och en plastback handlat och har 1kg palt kokande på spisen samt 1kilo köttfärs som blivit köttfärssås så det lever jag ett tag på måste nog på affären igen för det glömdes en del då lappar inte är min grej ;)

Vi åker om några timmar så det känns som läget är under kontroll nu :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blir hemma i tornedalen, var ute nyss med hunden och kolla lite, öppna dörren och två tjädertuppar lyfte 5meter ifrån mig. Hundens glädje tjut gick man inte miste om heller :o trodde hon skulle dö av glädje.

Så imorgon får jag väll börja med en dubble och sen öka takterna :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såg 2 orrkullar samt några järpar när vi var till skogs och höll på med ett älgpass som skulle byggas nytt.

Premiären får jag skjuta på till helgen. :o

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är den stora dagen här! ÄNTLIGEN! Sitter med en stadig frukost & ska snart bege oss ut med finnspets, för att ta med stående på eftermiddagen. Var ute för att reka lite igår & fann en kull orre efter 20 min, sen bara ett tomt stånd. Men taggad hund & husse likaså. Skitjakt på er allihop!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vem är först att lägga upp en bild på lyckat avslut?

Jag sitter fast framför en skärm på Regeringsgatan i två dagar till, sen är jag med i matchen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har haft regn sen igår eftermiddag:( men ska se om de lättar upp mot eftermiddagen så ja och min lilla röding kan testa på tjädrarna :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

spenderade 7 timmar på fjärden och dunkade flatnäbbar,,,,hann upp 1,5 tim i skogen några löpor och 1 tom stånd ...nåja imorgon åker jag upp till dom bättre fågelmarkerna,,rapport kommer nog först på måndag//jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ptja... Det har gått både bra & dåligt. Började på morgonen att släppa BoJo's röda. Fick en kull orre direkt, men få skall & inga skott-tillfällen. Fick sammanlagt ihop 5-6 kontakter på förmiddagen, åkte hem på lunch, hämtade min vorsteh. Regnet kom, hamnade i rådjursmark & en liten odör av björn... Trångt, fattigt sök & avsaknade fart.

Hoppas på bättre väder än 7 grader & regn till helgen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Körde indianjakt från 08:00-14:00 idag + lite lock på järpe i 1/2 timme vid 15-tiden. Resultat: En bommad tjäderhöna och en skrämd tjädertupp. Men nu vet jag var tuppen "bor", så den tar jag (kanske) på fredag morgon med kombin. :angry:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan säga det kändes mycket skumt att vakna i morse och inte fara ut o jaga fågel. Kan säga det var mycket tungt att ge sig iväg till jobbet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hade en bra dag! ung pointern gick jävligt bra och jag fick med mig hem ungtjäderhöna och orrtupp,samt en vuxen ripa ;) hade några idiot bommar oxå,som jag inte fattar varför men blåmärket på armen tyder på fel anlägg ^_^ såg runt 30talet fåglar totalt idag..kan nämnas att tjädern var liten till storleken,men får se om det är genomgående om man får nå fler.

blir kortare sväng imorgon och då ska jag prova min actioncam om den är nåt att ha...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kompisarna som varit ute i Jokkmokksskogarna igår säger att det var som en öken. Intet en fågel.

Men jag tror det beror på dåliga jägare helt enkelt =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gårdagen var både bra och dålig. Dålig pga regnet som öste ner hela dagen och försvårade hundens arbete. Bra för att hunden visade att han är en mycket bra jakthund trots omstämdigheterna. Många fågelkontakter med både kullar och ensamma vuxna. Fick skjuta en tjäder och en orre men hade chans på fler. Dock var det för tätt sly vid några situationer så det var svårt att komma åt att skjuta. Jag lyckades räkna 16 fåglar men det var förmodligen fler.

Nu ska hunden vila lite och sedan är det nya tag i helgen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gårdagen var både bra och dålig. Dålig pga regnet som öste ner hela dagen och försvårade hundens arbete. Bra för att hunden visade att han är en mycket bra jakthund trots omstämdigheterna. Många fågelkontakter med både kullar och ensamma vuxna. Fick skjuta en tjäder och en orre men hade chans på fler. Dock var det för tätt sly vid några situationer så det var svårt att komma åt att skjuta. Jag lyckades räkna 16 fåglar men det var förmodligen fler.

Nu ska hunden vila lite och sedan är det nya tag i helgen.

Härligt. Verkar ju som ni har fågel nere vid Umeå. I jämtland finns det gott om fågel också efter vad mina compadres berättat. Jokkmokk verkar det lite mer tveksamt om ännu. Får se när rödskinnet kommer loss hur det egentligen verkar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...