Jump to content

Problem med gråhundar

Recommended Posts

Har två hundar av samma ålder, en hane och en tik. De är inte från samma kull men födda inom 3 månader, de är nu 3 år. Hanen(Kalle) är min och tiken(Maja) är mors.

Vidare har vi en Tysk mittelspitz och en gammal gråhundshanne på 12 år som varit väldigt dominant tills nuvarande hane tagit över.

Personligen tycker jag min och Kalles relation är bra. Jag har en skaplig grunddressyr och det är sällan några mankemang mellan oss. Hanen är lugn och trygg, skäller sällan när han sitter ensam i hundgården. Kort sagt är han en gemytlig hund. Tiken är snäll och go mot oss men vaktar kåken något jävulskt, hon skäller och lever om när folk går förbi på vägen och åt allt möjligt. Vi har dessutom en källarfirma där det springer folk lite nu och då, detta ska naturligtvis påpekas högljutt. Nu när vi var i stugan så var vi i jaktkojan och där smet hon och for och härjade tillsammans med Kalle runt en person som har sitt hus någon kilometer bort. Han upplevde dem som halv elaka och sa att dem triggade varandra. Inte bra tänkte jag och sa till om att det var koppeltvång då jag inte ville ha några fler sådana eskapader för åtminstone min hund. Maja drog däremot senare iväg själv till en annan stuggranne och han sa att hon verkade elak, gläfste efter honom när han försökte ta fast eller jaga hem henne.

Ajaj detta leder ner på en tråkig väg tänkte jag och såg till att hon fick inte vara lös något mer. Ju mer jag tänker på henne så ser jag en hund som inte alls har självförtroende varför jag inte tror det skulle hjälpa utan snarare förvärra det hela om någon lyckas ge henne "en omgång" som vi fått som tips.

Hon har ett enormt jaktintresse och är väldigt alert vid diverse problem osv, hon spårar i lina gudomligt men har inte fått till löshundsbiten ännu. Jag anar ett moment 22 där hennes dåliga självförtroende hindrar hennes utveckling som löshund och om hon skulle få ordning på löshundsbiten skulle hon få bättre självförtroende och lugna av hemmavid, hon skulle genom sitt bättre lugn kunna förstå att man som våra andra hundar, kan lämna ansvaret åt oss tvåbenta iaf inomhus.

Jag tror ni får lov att lita på min analys av hunden och försöka ge mig tips på hur jag ska stärka hennes självförtroende/få henne att slappna av.

Den gamla jycken och Kalle har någon sorts vendetta, kan det ställa till det för tiken som inte riktigt kan finna ro i den flockdynamik som råder hos oss för tillfället?

Tacksam för tips och råd, vore väldigt onödigt om det skulle gå så långt att avlivning är enda utvägen, både synd på hunden men jag tror inte heller mor skulle klara av det helt och hållet.

Att ge sig på en djupare analys är svårt utan att ha sett hunden, men om det är så att hon har dåligt självförtroende och är osäker ihop med stor jaktlust och en skopa skärpa så passar det väldigt dåligt ihop med brister i nerverna och en lägre dådkraft, att stärka en hund med sämre självkänsla kan gå genom att vara konsekvent i hundens fostran, ofta händer det att man ruckar på reglerna så den får ibland göra si och ibland så, det kan göra hunden osäker på vad som gäller, ställ enkla tydliga krav, det här får du göra det här får du inte göra.

Han hundarnas rollspel brukar inte påverka tikarna nämnvärt då det handlar om olika saker, mittelspitzens ålder o kön? Om de människor som blivit utsatta för skällandet uppfattas som utmanande och elakt bör man nog titta vidare på om det är så eller om de bara känt så för att de gått omkring och skällt och blivit missuppfattat.

Hur är tiken hema om det kommer folk och hälsar på? att hon lever rövare på ett oförsvarligt sätt när någon är utanför kan ge frustration och växla när hon kommer lös det hör ihop med nerverna.

Lite kort vad jag förstår av din text som är väldigt bra beskriven.

Hälsningar Pertan.

Men att hon vaktar kåken ser inte jag som ett jätte stort problem, min gråhundstik är precis likadan hon vaktar o skäller på allt som rör sig runt kåken.

Det som igentligen är problemet är väll att hon som dina grannar säjer "verkar hotfull".Det är ju så att vissa hundar inte godtar andra än den egna floken, man kan ju prova o försöaka va ute med hunden bland folk så mycket som möjligt. Röra sig på stan runt köpcentran osv utsätta henne för sånt hon inte gillar tills hon helt enkelt bara ger upp.

Problemet med o inte kunna ha henne lös ser jag inte heller som ett jätte problem finns ju nått som heter staket, här hemma har jag hängnat in halva tomten som mina hundar får va på där kan dom leka springa osv sen har jag hundgård där dom får va när jag jobbar eller ska bort. Man ska inte måla fan på väggen innan man har försökt lösa problemen.Jag hoppas att du/ni kan lösa era problem med hunden

Mvh Daniel

Pertan: Mitteln är en hane på 8 år. Tyvärr är mittlar vakthundar och genom den har tiken "lärt" sig en hel del om att skälla osv.

Hon är hur fin och gosig som helst när folket väl kommit in, ibland när jag tydligt tar kommandot och sätter henne innan jag öppnar dörren, tar den besökande i handen och låter den kommma in så kan hon ibland helt strunta i besökaren.

Suna: Eftersom det inte är min hund så har jag inte för avsikt att lära henne vara lös på gården och att hon tar en tur på egen hand i jaktkojan är inte heller någon katastrof. Vi har dem i hundgård både i stugan(stugan och jaktkojan är två olika platser med ca 1.5mil emellan) och hemma när de inte är inomhus. Ibland är de ute hela dagen men som regel är de ute några timmar bara, sen är dom med oss och dom sover även inne. Saken är den att det inte är ett positivt beteende att hon vaktar allt. När hon är själv i hundgården kan hon vara väldigt lugn och tyst.

Problemet ska självklart försöka lösas, det är därför jag gått ut med problemet här.

Jag har inte målat fan på väggen men vi blev tvungna att ta bort en jycke förut och det är den yttersta konsekvensen av ansvaret att ha hund.

Tilläggsinfo: Hon dominerar bitvis Kalle rätt ordentligt, rider honom osv. Vad jag sett är det dock alltid i lugna situationer typ inne när dom ätit, eller någon gång i hundgården.

Vidare när dom leker lösa så är hon själva fan på Kalle, hon är betydligt snabbare än honom så hon springer bakom och biter honom i hasorna, håller fast svansen och när han vänder om för att försvara sig så trycker hon ikull honom med bogen och när han ställer sig upp så börjar allt om igen.

När vi jagar kan hon börja skälla på passkyttar om hon springer på dem. Och inte bara några skall utan i princip ett ståndarbete med varierande längd.

Mamma har gått ett flertal olika kurser med henne och det har gått bra. Jag har dålig koll på vad det varit för kurser men iaf.

Vidare är hon ganska orolig när hon blir lämnad ensam, skulle tro att hon skäller >70% av tiden. Trots att de andra hundarna är tysta. Ibland när vi får gäster med hund brukar vi låta Kalle sova i garaget så att alla ska rymmas under tak, det är omöjligt att göra så med tiken, till den följden att under löp brukar Kalle få bo i garaget under värsta veckan.

Jag har trots ganska unga år hunnit ha 3 hundar och alla har varit lugna individer men saken är den att som jag tidigare skrev är det mors hund och utan att vara respeklös kan jag väl säga att det skiljer en hel del på mig och morsan, både i personlighet och hundfostran.

Jag bor hemma och har tänkt flytta så snart det går men ett jobb måste jag först ha. Tanken är väl att försöka begränsa tikens möjligheter att hamna i tråkiga situationer framtill dess och sedan lämna Kalle hemma och låta Maja bo med mig i kanske 3 månader.

Men om jag förstått herrarna rätt så är det i princip en tydligare tillvaro hon behöver, lite guidning/peppning inför det okända som att visa att saker och ting inte är farliga och inte heller behöver man reagera på allt i sin omgivning.

Jag brukar försöka att inte hetsa upp mig och gorma på henne när hon lever om utan med lågmälda ljud och rörelser visa för henne att jag tar kommandot. Är det klokt eller ska jag helt sluta reagera på hennes saker. Jag tror att det blir lite självuppfyllande om hon då skäller för att ex. vis någon knackar på och sen visar jag inte intresse och besökaren går iväg, Maja får sin vilja fram.

Tack för att ni delger era tankar kring det här!

alltså i vissa fal så måsste hunden få veta att den gör fel tex om den skäller när det knackar på dörren eller när folk går förbi tomten sånna beteendenär ju inget som man igentligen vill ha. Sen måste man nog lyfta hunden i vissa fal specielt vid kontakter med folk. Jag tror nog det går o få odning på den där hunden ganska så lätt

Så som du förklarar hur era hundar leker så leker min gråhundstik med alla hundar hon leker med.

Mvh Daniel

Bra att hon är godmodig inomhus, kan nog inte ge nån mer bedömning av hunden utan att ha sett den och jag har inget namn direkt i dina trakter, skicka pm om du vill att jag ska kolla upp det!

• 3 years later...

Hittade min gamla tråd.
Det gick tillslut inte, hon blev bara värre och då inte heller det jaktliga fungerade så var det ett dystert men nödvändigt beslut.  Saknar henne ibland, hon hade sina goda sidor precis som alla andra men tyvärr var det dåliga sidorna alldeles för stora för att det skulle vara gångbart. Oron över att hon en dag skulle göra verklighet av sina hotelser gjorde sitt till den med.