Hoppa till innehåll

Akvarister?


zorox

Recommended Posts

Akvarium är jäkligt coolt, vackert och avslappnande. Kanske blir ett när jag hittar kåk, men framförallt kommer det att starta upp en terrarieavdelning till gummans fasa. Dock blir det inga giftormar denna gång  :P

//Roggman66

Kan fånga ett gäng till dig nästa gång jag ska neråt. Finns några riktigt läskiga saker därnere ;D
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 57
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Fredde_piteå

    13

  • amakulu

    11

  • zorox

    6

  • peben

    4

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jag har haft puffadder och sidvindare + en annan afrikansk orm jag inte kommer ihåg namnet på just nu. Giftsnokar typ mamba har inte intresserat mig tidigare.

Men visst finns det fina reptiler på "din" kontinent.

//Roggman66

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fick för mej i yngre år att ha pirajor ...  :-  var väll inte så lyckat .. tror nog slamsugarna är mer aktiva och roliga att kolla på än dom  :D

men det va ju ballt att säga till polarna ...  ;D 8)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pass upp nu Fredde. Påfågelciklider äter allt som inte är större än dom.Är det lite ordentlig storlek på dom så äter dom silverhajarna direkt då dessa brukar säljas ganska små.

aj då!.....dom sa på affären att dom inte var särskillt stora nu när dom kommer (är beställda)...och att Hajarna som är beställda är i ungefär samma storlek och växer nästan lika fort.....man får hålla tummarna att det går bra :D....Men kom och tänka på att malen är pytteliten nu...typ 4cm lång :-...den kanske ligger risigt till :-X :o...åja, bara hoppas på det bästa :D

En fråga:....igår var vattnet grumligt efter att jag hade fyllt akvariet, imorse när jag åkte till jobbet var vattnet helt klart....men sen när jag kom hem igen var det grumligt....vad kan det bero på tror ni?

/Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

aj då!.....dom sa på affären att dom inte var särskillt stora nu när dom kommer (är beställda)...och att Hajarna som är beställda är i ungefär samma storlek och växer nästan lika fort.....man får hålla tummarna att det går bra :D....Men kom och tänka på att malen är pytteliten nu...typ 4cm lång :-...den kanske ligger risigt till :-X :o...åja, bara hoppas på det bästa :D

En fråga:....igår var vattnet grumligt efter att jag hade fyllt akvariet, imorse när jag åkte till jobbet var vattnet helt klart....men sen när jag kom hem igen var det grumligt....vad kan det bero på tror ni?

/Fredde

Malar av alla arter har oftast en tagg på ryggfenan så det brukar gå bra med dom . Påfåglarna smakar bara en gång. Hade påfåglar och dom vägde 4-500 gram stycket men dom rörde aldrig pansarmalarna som var ca 5 cm. Utfodrade dessa stora ciklider med torskfile och när det gick så fångade jag elritsor i bäcken här hemmavid. Vad gäller grumlingen av vattnet är det mest troligt en kalkfällning. Försvinner helt på några dagar. Vad har du valt för filtersystem  ?
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Malar av alla arter har oftast en tagg på ryggfenan så det brukar gå bra med dom . Påfåglarna smakar bara en gång. Hade påfåglar och dom vägde 4-500 gram stycket men dom rörde aldrig pansarmalarna som var ca 5 cm. Utfodrade dessa stora ciklider med torskfile och när det gick så fångade jag elritsor i bäcken här hemmavid. Vad gäller grumlingen av vattnet är det mest troligt en kalkfällning. Försvinner helt på några dagar. Vad har du valt för filtersystem  ?

ahh, så då torde det vara lugnt med malen iaf :D....

Jag har en pump/reningsverk som man sätter fast inne i akvariumet och då suger den in vatten och filtrerar det genom ett skumgummifilter, men funderar på ett sandfilter....kan ev få tag i små smidiga pumpar via jobbet....och att göra ett sandfilter är nog inte så svårt :)

Tack för svaren! :-*

/Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med tanke på alla bra svar du fått så behöver jag en röris till våren ;D ;D. Filtersystemet borde räcka som det är. Har man inte ett överbefolkat akvarium så behövs det inga avancerade grejor till sötvatten. Saltvatten är helt annorlunda så det skiter vi i här ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med tanke på alla bra svar du fått så behöver jag en röris till våren ;D ;D. Filtersystemet borde räcka som det är. Har man inte ett överbefolkat akvarium så behövs det inga avancerade grejor till sötvatten. Saltvatten är helt annorlunda så det skiter vi i här ;D

Hojta till bara! ;D

Var lite sugen på saltvattens akvarium först...men när jag frågade i affären så sa tjejen i kassan: OK!, då behäver du bla bla bla bla bla bla (10min senare) bla bla.....

öhhh, sötvatten verkar intressantare tyckte jag då :D

/Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Saltvatten är RIKTIGT intressant. Man bör nog vara ganska erfaren med akvarium innan man provar på det. Är en helvetes massa mer jobb än sötvatten. Jag brukar säga till dom som frågar mig ang.saltvatten att när du kan odla discusfiskar i sötvatten ska du prova salt. ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Var och köpte en 150l akvarium igår ;D...så nu är det fyllt och allt utom växter och firrar är nere i baljan :D...måste få upp tempen lite innan växterna åker i....och sen ska det stå i några dagar innan fiskarna åker ner i plurret....så på lördag eller söndag hämtar jag en Plecostomus mal....sen hade dom inte hemma resten av fiskarna jag ska ha....men jag har beställt 2st påfågelsciklider, 2st silverhajar och en "hajlik haj" ;)...jag sa att jag vill ha en haj som ser riktigt "hajjig" ut...så det blir en överraskning vad det blir för firre ;) ;D....

/Fredde

Hur går det  Fredde ????
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur går det  Fredde ????

jo tack :)...går faktiskt riktigt bra!...vattnet är numera klart, visade sig att pumpen jag fick på köpet med akvariumet var trasig, eller rättare sagt filtret var trasigt, så jag köpte en ny och det blev hela skillnaden :)...

Fiskarna verkar funka fint ihop med varandra, cikliderna prövade att sno maten från malarna, det skulle dom inte ha gjort ;)...nu håller dom sig på behörigt avstånd från varandra :D...

Dock är cikliderna rätt fräna, så fort nån går förbi akvariumet så simmar dom fort som attan mot hörnet där jag släpper ner maten ;D ;D...sen blir dom som tokiga om man matar dom....snacka om glupska :o

riktigt kul med akvarium, man kan "fastna" en halvtimme framför det och bara titta....nästan som med en lägereld :D.

/Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fan, nu blir man sugen på att skaffa akvarium igen. Är lite rädd att ungarna ska bada i det bara ;D. Får nog vänta ett par år till. Men blir det ett nytt så minst ett 500l. I det här fallet har storleken en betydelse ;) Erik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kastat ut vårt akvarie o beställt en dvd med virituellt akvarie på istället:)

Snacka om underhållsfritt.

Kan man lägga pengar på större tv om nå år istället  ;D ;D ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här är en bild på en av mina påfågelciklider :)....är bara ett "yngel" än(tror jag), trots sina 5cm 8) ;)
Dom är för söta när dom är så små. Tyvärr blir dom större. Hade 4 st i 375 l akvarium och dom vägde 600 gram / st. Tyvärr försvinner mkt av deras marmorerade teckning när dom blir äldre. Då blir dom nästan helt bruna. Har då bara en  gul / röd fläck vid stjärtfenan.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jo, jag tycker dom är rätt fräna faktisk :D...Hungriga jämt verkar det som ;D

Hur stora tror du dom kan bli i ett 150l akvarium?

Faktiskt svårt att svara på. Rent generellt så växer dom efter akvariet. Räkna med  hälften av vad mina vägde. Dom är kraftigt byggda nästan som Flex i fornstora dar ;D Hungriga är bara förnamnet. Vänta tills dom kommer upp lite i storlek :o Vintertid gav jag mina torskfile eller ngt liknande. Det var inga småbitar dom satte i sig.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Faktiskt svårt att svara på. Rent generellt så växer dom efter akvariet. Räkna med  hälften av vad mina vägde. Dom är kraftigt byggda nästan som Flex i fornstora dar ;D Hungriga är bara förnamnet. Vänta tills dom kommer upp lite i storlek :o Vintertid gav jag mina torskfile eller ngt liknande. Det var inga småbitar dom satte i sig.

Tack för komplimangen f..n va glad jag blev ;D

Mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Faktiskt svårt att svara på. Rent generellt så växer dom efter akvariet. Räkna med  hälften av vad mina vägde. Dom är kraftigt byggda nästan som Flex i fornstora dar ;D Hungriga är bara förnamnet. Vänta tills dom kommer upp lite i storlek :o Vintertid gav jag mina torskfile eller ngt liknande. Det var inga småbitar dom satte i sig.

300gram typ...ändå rätt maffiga fiskar 8) ;D

Om nån går förbi akvariet så simmar dom blixtsnabbt upp mot hörnet av akvariet där glaset har ett hål som jag släpper ner maten via, sen står dom där och lurpassar en stund innan dom fattar att ingen matar dom för tillfället :D...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Kul tråd, har inte hållit på allt för länge med akvarium trots att intresset alltid varit där.. min bror däremot han har hela källaren fylld med stora baljor med alla möjliga fiskar

Mina nuvarande fiskar består av en drös ciklider, malawi (tror jag) samt princess of Burundi, nån Botia samt 2 st plectus malar. (en liten och en stooor)

Få se om jag lyckas lägga upp ett par bilder.

(lite tråkig inredning i akvariet ännu men det ska det bli ändring på)

Skulle vara kul och se andras akvarium och fiskar så lägg gärna upp lite bilder  :)

baljan på 720 liter..

p1000501ya0.jpg

Malarna gillar gurka

p1000500vs7.jpg

Ciklider

p1000499kx7.jpg

Lill-plectus

p1000497vq7.jpg

Storebror

p1000496qv5.jpg

p1000486qr9.jpg

En lillen ciklid har kommit till (undrar var resterande tagit vägen, dom simmar förmodligen runt i ytterfiltret ;D)

p1000455si8.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja Fredde,

Oj.. jag fick den av min bror för nått halvår sen, men han har haft den betydligt längre.

skulle tippa att den är nånstans mellan 4-5 år men kanske äldre ändå..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Nu bor det även en ca 17cm lång ParoonHaj i mitt akvarium ;) ....snacka om att Påfågelscikliderna blev 2:a i akvariumet....

Riktigt frän firre faktiskt....och i jämförelse med övrig befolkning i akvariumet så är det en gigant :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...