Hoppa till innehåll

Sprucken klo


Vicks

Recommended Posts

Hunden har spräckt en klo på framtassen, och då den inte sett ut att vara skadad in mot "roten" har jag avvaktat för att se om den skulle växa ut i ordning. Men jag kommer boka en veterinärtid eftersom pulpan nu är rätt synlig och jag är rädd att det blir infekterat.

Vad jag förstår dras klon bort, det får växa ut en ny och jag förmodar att han får en penicillinkur och sådant pyssel...

Min undran... brukar det vara en långdragen process eller tror ni han kan jaga med bandage/strumpa på sig efter avslutad antibiotikabehandling? Så länge man lyckas förhindra en yttre infektionsrisk, är hunden vanligtvis halt eller så öm att den måste vila?

Känns ju surt att missa jaktstarten efter all träning och längtan. ;) (att vi missar premiärdagarna bryr jag mig inte om, men hinner det bli vinter innan det är läkt är det ju trist)

Erfarenheter?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min laika hade samma skada i höstas. Hon stod i ca 10 dagar. Så det tror jag att du kan leva med. se bara till att komma iväg till vet och få bort klon och få pencelinet.

Hoppas att det går bra. Krya på er ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 dagar är helt okej, det blir mest svågerns jakt som går åt skogen (!) då han skulle ha hunden premiärdagarna, men min är ju viktigast så... ;) skönt att höra!

Tack ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu vill jag inte strö salt i såret men jag råkade ut för samma sak förra hösten. Fick ta bort hela klokapseln alltså blev det bara pulpan kvar. Jätteömt för hunden i en vecka eller så tills den hade torkat.

Sen däremot så börjar det att växa ut en ny klo från roten och hur lång tid det tar kan du ju gissa. Jag prövade att jaga med bandage och sko men det håller inte så bra för en vorstehs tempo. Slutresultatet blev att det tog nästan två månader innan han var helt återställd och kunde släppas som vanligt.

Jag hoppas verkligen att det går fortare för dig!

Sen tror jag att du bör uppsöka veterinären för ett utlåtande. Förutom infektionsrisken så kan tydligen den nya klon bli missformad om den börjar att växa ut under resterna av den gamla spräckta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu vill jag inte strö salt i såret men jag råkade ut för samma sak förra hösten. Fick ta bort hela klokapseln alltså blev det bara pulpan kvar. Jätteömt för hunden i en vecka eller så tills den hade torkat.

Sen däremot så börjar det att växa ut en ny klo från roten och hur lång tid det tar kan du ju gissa. Jag prövade att jaga med bandage och sko men det håller inte så bra för en vorstehs tempo. Slutresultatet blev att det tog nästan två månader innan han var helt återställd och kunde släppas som vanligt.

Jag hoppas verkligen att det går fortare för dig!

Sen tror jag att du bör uppsöka veterinären för ett utlåtande. Förutom infektionsrisken så kan tydligen den nya klon bli missformad om den börjar att växa ut under resterna av den gamla spräckta.

Tror att det gäller att ta det lungt i början så att klon hinner att bli hård. Men som sagt lyssna på vet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle kolla med vet. Drar dom klon läker det ofta snabbt och dem kan en antibiotikaspruta så slipper du riskera en infektion som sabbar längre tid av hösten.

Mvh

petter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle kolla med vet. Drar dom klon läker det ofta snabbt och dem kan en antibiotikaspruta så slipper du riskera en infektion som sabbar längre tid av hösten.

Mvh

petter

Håller med det var så jag gjorde. I mitt fall så hände skadan på natten och jag fick komma till vet nästa dag. Känns som att vi har ständig förtur dit eftersom vi är storkunder.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Korkad fråga kanske... men går det inte att med superlim limma ihop klon?

Risken är jättestor att du limmar in "skit" och får en infektion. Därimot så kan man pensla på nagelack när klon är dragen och pulpan har torkat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Veterinären 10.30 imorgon. Egentligen hade de ingen tid men jag förklarade att det är akut. Är nog en bra kund efter alla turer dit med bukopererade katter och liknande. :D

Tack för era tips, det är guld värt med andras erfarenheter. Har aldrig råkat ut för det här förut på någon hund...

Nu vill jag inte strö salt i såret men jag råkade ut för samma sak förra hösten. Fick ta bort hela klokapseln alltså blev det bara pulpan kvar. Jätteömt för hunden i en vecka eller så tills den hade torkat.

Sen däremot så börjar det att växa ut en ny klo från roten och hur lång tid det tar kan du ju gissa. Jag prövade att jaga med bandage och sko men det håller inte så bra för en vorstehs tempo. Slutresultatet blev att det tog nästan två månader innan han var helt återställd och kunde släppas som vanligt.

Jag hoppas verkligen att det går fortare för dig!

Sen tror jag att du bör uppsöka veterinären för ett utlåtande. Förutom infektionsrisken så kan tydligen den nya klon bli missformad om den börjar att växa ut under resterna av den gamla spräckta.

Så jobbigt. B)

Nej det är ju problemet, att få något att sitta kvar i vorstehtempo. Går det ens uppfinna? ;)

Ja som sagt, imorgon har vi tid.

Har meddelat svågern att han blir utan jakthund nästa helg. Han får klara sig med en pointer, det får gå an det med. :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har meddelat svågern att han blir utan jakthund nästa helg. Han får klara sig med en pointer, det får gå an det med. :P

Stackars svåger :D Utan jakthund får ta en pointer istället ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stackars svåger :P Utan jakthund får ta en pointer istället ;)

Haha jag vet. Enda jaktresan han gör varje höst, väl planerad och med sällskap från Stockholm och allt. Och så får de byta ner sig på detta vis, stackarna. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill bara tipsa om att vara försiktig i början om du sätter nagellack på den torra bruna pulpan. Det går väldigt fort att nöta sönder "klon" igen om lacken nöts bort och då är man tillbaka på ruta ett. Samma sak att jaga med skyddssko, om den lossnar eller trasas sönder så nöts den nya klon ner ruskigt fort.

När jag tog bort klokapseln på jycken så sa veterinären att det tar tre veckor för det att läka och det stämmer att efter tre veckor kunde hunden vara utan bandage och gå en lugnare promenad i parken men slitaget från jakt var det inte i närheten av att hålla för.

Summa summarum: låt hellre hunden vila lite extra än att ha bråttom ut i skogen för det tar bara längre tid i slutändan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill bara tipsa om att vara försiktig i början om du sätter nagellack på den torra bruna pulpan. Det går väldigt fort att nöta sönder "klon" igen om lacken nöts bort och då är man tillbaka på ruta ett. Samma sak att jaga med skyddssko, om den lossnar eller trasas sönder så nöts den nya klon ner ruskigt fort.

När jag tog bort klokapseln på jycken så sa veterinären att det tar tre veckor för det att läka och det stämmer att efter tre veckor kunde hunden vara utan bandage och gå en lugnare promenad i parken men slitaget från jakt var det inte i närheten av att hålla för.

Summa summarum: låt hellre hunden vila lite extra än att ha bråttom ut i skogen för det tar bara längre tid i slutändan.

Ja försiktighet är nog på sin plats. Sen så tror jag att det är grym skilnad från individ till individ. Om man tittar på mina två hundar så behöver jag i stort sett inte klippa klorna på min laika alls medan jag har fullt sjå att hålla efter klorna på vorsthern. På icke jakt ssäsong så borde dom ju ha i princip samma slitage.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja jag ska vara försiktig.

Det blev borttagning av klon imorse. 10 dagars penicillinkur samt Rimadyl, han ska ha kvar bandaget i några dagar även inomhus men sedan räcker det att skydda utomhus. Tratt och hela kittet naturligtvis, för att undvika att han slickar på den.

Pulpan var tydligen lite "geggig" så dom satte in antibiotika på grund av det. Så nu hoppas jag för mitt liv att det inte blir infekterat och att det läker snabbt.

Sådant här är livet på en pinne med dessa djur, bara ta det som det kommer hur trist det än må vara.

Det är så synd om Ville idag, han haltar och vinglar och går in i dörrkarmar med tratten. Nu är han nedbäddad hemma i tryggheten utan tratt och under uppsikt. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja jag ska vara försiktig.

Det blev borttagning av klon imorse. 10 dagars penicillinkur samt Rimadyl, han ska ha kvar bandaget i några dagar även inomhus men sedan räcker det att skydda utomhus. Tratt och hela kittet naturligtvis, för att undvika att han slickar på den.

Pulpan var tydligen lite "geggig" så dom satte in antibiotika på grund av det. Så nu hoppas jag för mitt liv att det inte blir infekterat och att det läker snabbt.

Sådant här är livet på en pinne med dessa djur, bara ta det som det kommer hur trist det än må vara.

Det är så synd om Ville idag, han haltar och vinglar och går in i dörrkarmar med tratten. Nu är han nedbäddad hemma i tryggheten utan tratt och under uppsikt. :)

Hoppas att det löser sig så att det blir så kort stillestånd som möjligt!

Fortsätt uppdatera så vi får veta hur det slutade :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hoppas att det löser sig så att det blir så kort stillestånd som möjligt!

Fortsätt uppdatera så vi får veta hur det slutade :)

Hoppas jag också, verkligen.

Japp det ska jag göra. B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Been there...done that... :D

Tråkigt när det händer bara. Vår hanhund gick med tratt i ca 2 veckor. Han slapp den på rastningar och promenader ute men fick koppel istället.

Tiden läker alla sår säger man, men inte hur fort. Läkeköttet är högst individuellt.

Lycka till :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Been there...done that... :mad:

Tråkigt när det händer bara. Vår hanhund gick med tratt i ca 2 veckor. Han slapp den på rastningar och promenader ute men fick koppel istället.

Tiden läker alla sår säger man, men inte hur fort. Läkeköttet är högst individuellt.

Lycka till ;)

Ja trist är ordet.

Ville har bara behövt tratten på natten, när han är ensam och i bilen. Han verkar inte vara intresserad av att gnaga på bandaget ännu. *peppar peppar*

Tack... hur lång tid tog det för eran hund innan han kunde jaga med skyddssko?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Liten update.

Inatt ska vi på sjöfågeljakt men stackars V får ligga i stugan och hålla ställningarna medans, får väl köra ett enkelt apportsök på gräsmattan med någon av mina gräsänder som jag tänkt fälla i gryningen. B):)

post-1513-1282651371_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nu har det gått 14 dagar sedan operationen och både penicillinbehandling och all form av skydd, vila osv som veterinären rekommenderat är avslutat. Pulpan är hård och torr, det har bildats något sorts skal på den. Ville har jagat några korta svängar som uppvärmning, och har haft en specialtoffel på foten som till en början verkade sitta fast men sedan sprang han bort den + reservtoffeln. Trots ordentlig tejpning med silvertejp... Det är verkligen svårt, för att inte säga omöjligt, att uppfinna ett smidigt skydd för tassen som sitter kvar i vorstehtempo!

Mina funderingar är... kan han springa med tassen som den är? Är förstås omöjligt att svara på för den som inte sett hur den ser ut. Men om man utgår från min beskrivning, att pulpan börjar likna en klo i hårdhet... Imorgon ska vi ut på den första längre svängen. Jag har tänkt ha tassen olindad och kolla klon mellan släppen. Får väl ha linda och tejp i fickan för säkerhets skull. Det är väl inte värre än att promenera tillbaka i koppel om det ser ut att inte gå vägen? Eller? *funderar så det knakar*

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har det gått 14 dagar sedan operationen och både penicillinbehandling och all form av skydd, vila osv som veterinären rekommenderat är avslutat. Pulpan är hård och torr, det har bildats något sorts skal på den. Ville har jagat några korta svängar som uppvärmning, och har haft en specialtoffel på foten som till en början verkade sitta fast men sedan sprang han bort den + reservtoffeln. Trots ordentlig tejpning med silvertejp... Det är verkligen svårt, för att inte säga omöjligt, att uppfinna ett smidigt skydd för tassen som sitter kvar i vorstehtempo!

Mina funderingar är... kan han springa med tassen som den är? Är förstås omöjligt att svara på för den som inte sett hur den ser ut. Men om man utgår från min beskrivning, att pulpan börjar likna en klo i hårdhet... Imorgon ska vi ut på den första längre svängen. Jag har tänkt ha tassen olindad och kolla klon mellan släppen. Får väl ha linda och tejp i fickan för säkerhets skull. Det är väl inte värre än att promenera tillbaka i koppel om det ser ut att inte gå vägen? Eller? *funderar så det knakar*

I det här läget så rekomenderar jag nagellack!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I det här läget så rekomenderar jag nagellack!

Okej. Jag kör på det imorgonbitti. Det ger väl en liten skyddande hinna åtminstone.

Hoppas jag har något transparent hemma, annars blir det rött eller rosa. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej. Jag kör på det imorgonbitti. Det ger väl en liten skyddande hinna åtminstone.

Hoppas jag har något transparent hemma, annars blir det rött eller rosa. :)

Man brukar ju linda/binda tätt med sytråd och försegla med nagellack på spruckna klor.

Funkar säkert som nu oxå

Håller en stund iallafall...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror vi har två jyckar med spruckna klor nu, så länge de inte blöder och ser obra ut så blir det superlim. Noga som fan att klippa bort allt på klons ovansida för där kan det spricka upp mer och trassla. Vi kör iaf på med jyckarna och det förefaller fungera. Märker vi att de får ont eller besvär så blir det givetvis sjukskrivning.

Haft rätt många sprukna klor och det brukar faktist lösa sig vartefter klon växer ut igen. Bara dragit en klo på min gamla jaktlabbe med omläggningar och vila som följd.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...