Hoppa till innehåll

Ljuddämpare på 22Hornet


Hinkraka

Recommended Posts

Jag har en liten fundering. Det är ju bevisat att med Hogdons Lil'Gun och med rätt kula går en 22Hornet att ladda upp till klass 2, eller i alla fall en K Hornet (minns inte exakt).

Vilket rent tekniskt borde innebära att om man har en dämpare till säg en .222rem, så borde man kunna skruva på den på en 22H medan man skjuter ammo laddad till klass 2 utan att vara lagbrytare?

För ett vapen i sig är väl inte klassat? Det är väl lite som en 30-30 i klass 2 eller 1, det beror på ammon.

Nu har jag ingen 22Hornet, men jag är sugen på en längre fram och därför jävligt nyfiken på frågeställningen.

Kryphål? Helt ok? Förkastligt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en liten fundering. Det är ju bevisat att med Hogdons Lil'Gun och med rätt kula går en 22Hornet att ladda upp till klass 2, eller i alla fall en K Hornet (minns inte exakt).

Vilket rent tekniskt borde innebära att om man har en dämpare till säg en .222rem, så borde man kunna skruva på den på en 22H medan man skjuter ammo laddad till klass 2 utan att vara lagbrytare?

För ett vapen i sig är väl inte klassat? Det är väl lite som en 30-30 i klass 2 eller 1, det beror på ammon.

Nu har jag ingen 22Hornet, men jag är sugen på en längre fram och därför jävligt nyfiken på frågeställningen.

Kryphål? Helt ok? Förkastligt?

det går inte tyvärr.

tänk om man skulle bli tvungen att skruva av dämparen varje gång man skjuter fmj i en klass ett eller två.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det går inte tyvärr.

tänk om man skulle bli tvungen att skruva av dämparen varje gång man skjuter fmj i en klass ett eller två.

Nu avvaktar vi Olas svar... jag har för övrigt tänkt i ett exakt samma banor, givet att man brotschar om bössan till K-Hornet och skriver en ny licensansökan där man uppger klass 2 (möjligen med "kronografbilaga").

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu avvaktar vi Olas svar... jag har för övrigt tänkt i ett exakt samma banor, givet att man brotschar om bössan till K-Hornet och skriver en ny licensansökan där man uppger klass 2 (möjligen med "kronografbilaga").

om man klassar bössan till klass två så är det lagligt med dämpare såklart.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

om man klassar bössan till klass två så är det lagligt med dämpare såklart.

Klassningsaspekten ingick i frågan, som är ställd till oss på SJF :lol: !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såhär har RPS skrivit i sina regler:

1 § Tillstånd till innehav av ljuddämpare till kulgevär som är avsedda för

ammunition i klasserna 1 och 2 får meddelas till skydd för hälsa och miljö

om vapnet innehas för jaktändamål.

Detta innebär enligt min mening att om ett vapen uppfyller kraven för minst klass 2 så kan tillstånd beviljas. Om polisen skrivit att tillståndet gäller för alla dina klass 1 & 2 vapen så kan du använda dem på tex en .221 Fireball som klarar klass 2. Om en K-Hornet också gör det vet jag inte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar!

För en 22Hornet eller om det var Khornet, klarar klass 2 med rätt uppsättning handladdat, det är bevisat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såhär har RPS skrivit i sina regler:

1 § Tillstånd till innehav av ljuddämpare till kulgevär som är avsedda för

ammunition i klasserna 1 och 2 får meddelas till skydd för hälsa och miljö

om vapnet innehas för jaktändamål.

Detta innebär enligt min mening att om ett vapen uppfyller kraven för minst klass 2 så kan tillstånd beviljas. Om polisen skrivit att tillståndet gäller för alla dina klass 1 & 2 vapen så kan du använda dem på tex en .221 Fireball som klarar klass 2. Om en K-Hornet också gör det vet jag inte.

jag kan alltså skjuta med ljuddämpare på en klass tre bössa om jag laddar till klass tre.

om jag skjuter fmj i en klass ett bössa så borde ju inte dämparen få användas med den ammon isf.

ps k-hornet klaras attladdas till klass två.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag kan alltså skjuta med ljuddämpare på en klass tre bössa om jag laddar till klass tre.

om jag skjuter fmj i en klass ett bössa så borde ju inte dämparen få användas med den ammon isf.

ps k-hornet klaras attladdas till klass två.

Det står "till kulgevär som är avsedda för ammunition i klasserna 1-2", inte att ljuddämparen endast får användas när man skjuter med sådan ammo :D .

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det står "till kulgevär som är avsedda för ammunition i klasserna 1-2", inte att ljuddämparen endast får användas när man skjuter med sådan ammo :D .

ja precis det är bössans klassning på licens som räknas.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej, inte riktigt - vapnens klassning står inte längre på licenserna. Vapnet skall kunna klara klass 1 eller två som sagt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej, inte riktigt - vapnens klassning står inte längre på licenserna. Vapnet skall kunna klara klass 1 eller två som sagt.

På den senaste licensen jag fick (en drilling nu i augusti) står klassen tydligt utskriven så frågan är ju hur konsekventa de är med detta om det ska vara så.

//K9

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant! Men det förändrar inte mitt grundsvar.

så om jag laddar min klass tre bössa till klass två ( i detta fall 221 fireball) så får jag använda dämpare med just dom laddningarna.

skulle jag kunna få det på papper på något sätt och vart vänder jag mig då för i så fall slår jag gäng på den bössan i morgon.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara att trycka på "print"? Skaffa dock en licens för ljuddämparen först innan du gängar bössan...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara att trycka på "print"? Skaffa dock en licens för ljuddämparen först innan du gängar bössan...

Föjdfråga på det: Måste man göra det i den ordningen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara att trycka på "print"? Skaffa dock en licens för ljuddämparen först innan du gängar bössan...

dämpare har jag redan tilll en annan bössa så det är klart att gänga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Föjdfråga på det: Måste man göra det i den ordningen?

Det får man väl delvis välja själv. Innan man skaffar ljuddämpare skall dock licens finnas.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

dämpare har jag redan tilll en annan bössa så det är klart att gänga.

Vad bra! Är den då specad till alla dina klass 1 & 2:or?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...