Hoppa till innehåll

And och gåskött.


Beaver92

Recommended Posts

Jag skulle vilja ha lite idéer om att laga till and och gåskött:) röka, grytor, grilla? ja ös på med era recept:) MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

I fredags lagade jag andbröst i balsamicoreduktion...

FM: skrovet från en and stektes hårt och kokades med lök, lagerblad och lite svartpeppar nästan hela dagen. Reducerades till en fin fond och silades.

Fräste ett par andbröst i het panna någon halvminut per sida. Sänkte till 1:an på spisen, slängde i lite charlottenlök, en morot, ett par citronskivor. Öste på lite rödvin, fond och balsamvinäger samt en klick nyslungad honung som råkade stå vid spisen. Ett par kvistar rosmarin, lite svartpepper och några nypor salt och på med lock. Så fick det stå och puttra på låg temp. När köttet började bli lagom togs det upp och sveptes i al-fol, vätskan fick koka ihop något.

Brösten skars tunnt och lades på serveringsfat, reduktionen silades och ringlades över köttet.

Kantarellrisotto till. Här användes resten av fonden, någon liter färska kantareller, charlottenlök samt mot slutet lite osaltade cashewnötter. Vilken slags ost som användes kommer jag inte ihåg, antagligen var det en långlagrad Gäseneost (lokalpatriot som man är)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I fredags lagade jag andbröst i balsamicoreduktion...

FM: skrovet från en and stektes hårt och kokades med lök, lagerblad och lite svartpeppar nästan hela dagen. Reducerades till en fin fond och silades.

Fräste ett par andbröst i het panna någon halvminut per sida. Sänkte till 1:an på spisen, slängde i lite charlottenlök, en morot, ett par citronskivor. Öste på lite rödvin, fond och balsamvinäger samt en klick nyslungad honung som råkade stå vid spisen. Ett par kvistar rosmarin, lite svartpepper och några nypor salt och på med lock. Så fick det stå och puttra på låg temp. När köttet började bli lagom togs det upp och sveptes i al-fol, vätskan fick koka ihop något.

Brösten skars tunnt och lades på serveringsfat, reduktionen silades och ringlades över köttet.

Kantarellrisotto till. Här användes resten av fonden, någon liter färska kantareller, charlottenlök samt mot slutet lite osaltade cashewnötter. Vilken slags ost som användes kommer jag inte ihåg, antagligen var det en långlagrad Gäseneost (lokalpatriot som man är)

Det där lät underbart gott! B) Tack så mycket för att du delar med dig!:rolleyes: Alltid roligt att få tips från andra när man ska laga till viltet eftersom gillar man att jaga och gör det ofta så har man ju ganska mycket kött i frysen och det kan lätt bli lite enformiga maträtter efter ett tag:) MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Änderna är betydligt lättare att hantera... I a f gräsänder och andra simänder. Om man sabbar köttet så är det i s fall p g a för lång tillagningstid. Jag brukar bara steka på lätt och låta vila en stund innan servering.Severas rosa i köttet, Jag tar här endsast brösten. Tillbehör enligt tycke och smak.

Gässen däremot är betydligt svårare.... Rökning verkar vara ett koncept som funkar. Har provat lite grytor och så men ingen direkt hit. Har ännu inte provat den Amerikanska varianten med lång brässering (timtals) på låg värme infrysning ( om man inte vill stå och laga mat en hel dag) För att den dagen det är dags tina brösten, slå (banka till bröstbitarna) och därefter en kort stund på grillen! Tillbehör efter tycke och smak.

//jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag röker gärna gåsbröstet och lårbenen, inte för hårt då blir det torrt.

prova grava anden, det blir sjukt gott. :lol:

Ja det har jag funderat på! håller på att samla ihop en del kött nu så blir det till att röka lite :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Änderna är betydligt lättare att hantera... I a f gräsänder och andra simänder. Om man sabbar köttet så är det i s fall p g a för lång tillagningstid. Jag brukar bara steka på lätt och låta vila en stund innan servering.Severas rosa i köttet, Jag tar här endsast brösten. Tillbehör enligt tycke och smak.

Gässen däremot är betydligt svårare.... Rökning verkar vara ett koncept som funkar. Har provat lite grytor och så men ingen direkt hit. Har ännu inte provat den Amerikanska varianten med lång brässering (timtals) på låg värme infrysning ( om man inte vill stå och laga mat en hel dag) För att den dagen det är dags tina brösten, slå (banka till bröstbitarna) och därefter en kort stund på grillen! Tillbehör efter tycke och smak.

//jonas

Jo det sägs så! men det är lätt att det blir samma och samma maträtter hela tiden:D Tack för tipset!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lagade andbröst igår igen. Dessa var inte urbenade.

I halvtinat skick lades de i en marinad bestående av:

-Olivolja

-saft från 1/2 citron

-grappa (tänkte ta vitvin men det fanns inget hemma)

-peppar

-rosmarin

-lök

-vitlök

Efter några timmar plockade jag upp den ur marinaden och snabbstekte den för att få lite färg. Därefter in i ugnen på 125 grader. När termometern nått ca 60 sänkte jag ugnstemp till lite under 100. Emellanåt öste jag köttet med marinadresterna, vilka låg i botten av fatet som köttet låg på. Vid 70 graders innertemp togs köttet ut och skars upp. Marinad och köttsaft hälldes över det uppskurna köttet.

Serverades med råstekt potatis och aioli.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Lagade andbröst igår igen. Dessa var inte urbenade.

I halvtinat skick lades de i en marinad bestående av:

-Olivolja

-saft från 1/2 citron

-grappa (tänkte ta vitvin men det fanns inget hemma)

-peppar

-rosmarin

-lök

-vitlök

Efter några timmar plockade jag upp den ur marinaden och snabbstekte den för att få lite färg. Därefter in i ugnen på 125 grader. När termometern nått ca 60 sänkte jag ugnstemp till lite under 100. Emellanåt öste jag köttet med marinadresterna, vilka låg i botten av fatet som köttet låg på. Vid 70 graders innertemp togs köttet ut och skars upp. Marinad och köttsaft hälldes över det uppskurna köttet.

Serverades med råstekt potatis och aioli.

Tack för tipset!:lol:
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gåsbröst har en tendens att bli sega om man tillagar som vanligt på spisen så därför har jag testat att tillaga på låg värme i ugnen och det blir bra. Använder man en stektermometer så låt tempen gå upp till rostbiff eller däromkring (ca 55°C). Låt sen köttet vila en stund i folie innan servering. Skär gärna i tunna skivor.

Man kan med fördel låta köttet ligga i saltlage timmarna innan tillagning för att sen krydda efter smak (rosmarin brukar uppskattas). Man kan även svepa in köttet i bacon vid tillagningen om man vill variera...

Köttet serveras gärna med nån form av potatis (ugnsbakad kumminkryddad?) och sås och givetvis med ett mustigt rödvin därtill. :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gåsbröst har en tendens att bli sega om man tillagar som vanligt på spisen så därför har jag testat att tillaga på låg värme i ugnen och det blir bra. Använder man en stektermometer så låt tempen gå upp till rostbiff eller däromkring (ca 55°C). Låt sen köttet vila en stund i folie innan servering. Skär gärna i tunna skivor.

Man kan med fördel låta köttet ligga i saltlage timmarna innan tillagning för att sen krydda efter smak (rosmarin brukar uppskattas). Man kan även svepa in köttet i bacon vid tillagningen om man vill variera...

Köttet serveras gärna med nån form av potatis (ugnsbakad kumminkryddad?) och sås och givetvis med ett mustigt rödvin därtill. :rolleyes:

Tack så mycket:D MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Recepten på Svensk Jakts hemsida är inspirerande.

Änder, Gäss - Jägareförbundet

Ååå där fanns det de mesta ju:) Tacktack! MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tillagade min första kanadagås för några veckor och det slutade i stor succé!

Tog ur den direkt efter skottet och lät den sedan hänga några dagar.

Sen skar jag ut bröstfiléerna och frös ner dessa.

Sen när det var dags för gåsmiddag så tog jag bara upp filéerna och gjorde lövtunnt skav av allt kött.

Tog sin lilla tid att skava upp, men lätt värt besväret.

Sen stekte jag bara köttet i smör tills det hade fått en fin färg.

Gjorde sedan samma sak med gullök och sedan med ett gäng kantareller.

Blandade sedan ihop köttet, löken och svampen i en långpanna tillsammans med salt, peppar, fond

och en massa grädde. In i ugnen i ca 10 min sen klart!

Serverade med hemmagjort potatismos, svartvinbärsgelé, vitlöksbröd och en grönsallad med getost i.

Busenkelt och fantastiskt gott!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Gåsbröst har en tendens att bli sega om man tillagar som vanligt på spisen så därför har jag testat att tillaga på låg värme i ugnen och det blir bra. Använder man en stektermometer så låt tempen gå upp till rostbiff eller däromkring (ca 55°C). Låt sen köttet vila en stund i folie innan servering. Skär gärna i tunna skivor.

Man kan med fördel låta köttet ligga i saltlage timmarna innan tillagning för att sen krydda efter smak (rosmarin brukar uppskattas). Man kan även svepa in köttet i bacon vid tillagningen om man vill variera...

Köttet serveras gärna med nån form av potatis (ugnsbakad kumminkryddad?) och sås och givetvis med ett mustigt rödvin därtill. :lol:

Det ser vi fram emot RW :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Ta upp tina. Lägg på skärbrädet torka av med papper. Salt och Svart peppar. Het panna med riktigt smör.

Stek på båda sidor. Ta upp lägg i folie och vila.

Sen skiva upp.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ta upp tina. Lägg på skärbrädet torka av med papper. Salt och Svart peppar. Het panna med riktigt smör.

Stek på båda sidor. Ta upp lägg i folie och vila.

Sen skiva upp.

Less is more, alltså. Ett beprövat och oftast bra koncept [emoji4]

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kördes så på vårat bröllop i sommaren som var.

Till det potatis kaka och sås gjord på skyn av stekningen grädde och svartvinbärs gelé.

Oxfond för sälta och peppar.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gammalt recept men fungerar. Salta och krydda med vitpeppar. Fräs brösten i smör tillsammans med tärnat rimsaltat fläsk och koka fond av skrovet med lite salt, enbär och vitpeppar. Ta upp bröst och fläsk. Red sås med vetemjöl och fond. Lägg tillbaka brösten och fläsket. Låt koka en liten stund. Tillsätt  grädde och smaka av med peppar och salt. Det går alldeles utmärkt att använda svamp till. Kantarell fungerar utmärkt. Servera med ris eller potatis och en klick svarvinbärsgelé och ett gott bröd till.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...