Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
HåkanW

Smörja hylshals invändigt innan kalibrering.

Recommended Posts

HåkanW

Hej.

Nästan nybörjare på handladdning och har nu lite huvudbry. Skall hylsan smörjas invändigt vid hel och halskalibrering och i så fall hur? Om den skall smörjas så är det väl viktigt att rengöra den sen. Hur?

Smörjdynan smörjer ju bara hylsan utvändigt men det finns ju en grej som åker ner i hylsan så det borde ju rimligtvis inte skada med lite (väldigt lite) smörja där.

Tacksam för svar.

/Håkan

eskimo1

Jag gör inte det. Kanske inte helt rätt men för mig funkar det. Däremot har jag ingen rå yta på expandern.

crowfear

Jag har en tops som jag tar smörja på och duttar på i hylshalsen med.

Vid helkalibrering gör på det viset att jag lägger upp tiotalet hylsor på smörjdynan, rullar dem på dynan så att de får ett tunt lager smörja på sig på utsidan, även på hylshalsen, ( dock ska det vara tunt, annars kan det bli bulor på hylsan när man kör den i verktyget ).

När jag rullat hylsorna tar jag topsen och kör med den ett varv på hylshalsen insida, tunt där med, och sen kaliberar jag.

Vid halskalibrering tar jag topsen och snor ett varv på både ut och insida av halsen, och sen in i verktyget.

Jag lägger alltid ner mina nykalibrerade hylsor i en burk med t-röd, skakar om den lite, tar upp hylsorna och ställer dem sedan upp och ned i laddbrättet, sen får de stå över natten och torka = inget gucka i hylsan.

henke67

På 6,5 & 9,3 gör jag det inte.

På 30-06 måste jag smörja. (Ungefär som Crow)

Beror säkert på ytfinheten på dornen.

crowfear

Tacka vet jag hylsorna till 444 och 357, alltså raka hylsor.

Inget kladd, bara rätt upp i verktyget utan smörja.

Ausch

Jag duttar på lite smörja på hylshalsborsten och drar genom halsen..

//

grym

grafit

tömde två hagelpatroner (7) i en gammal filmburk, i med en kubikcm grafit, skaka om ordentligt och sedan smörjer jag utsidan med imperial och efter det trycker jag ner hylshalsen tre gånger i haglet

livet blev mycket lättare efter denna metod

ihop med redding med bussningar och lös kulformad hårdmetallexpander så är det knappt man har något motstånd på vägen upp

jag fyller på en knivsudd grafit efter ett antal hundra smörningar

maddog
grafit

tömde två hagelpatroner (7) i en gammal filmburk, i med en kubikcm grafit, skaka om ordentligt och sedan smörjer jag utsidan med imperial och efter det trycker jag ner hylshalsen tre gånger i haglet

livet blev mycket lättare efter denna metod

ihop med redding med bussningar och lös kulformad hårdmetallexpander så är det knappt man har något motstånd på vägen upp

jag fyller på en knivsudd grafit efter ett antal hundra smörningar

kör du bussningar med expander, du svarvar inte halsarna gissar jag.

exabit

Jag kör med grafitpulver och en tops invändigt i hylsorna både vid hals- och helkalibrering. Undantaget är Lapua 308-hylsor till TRG:n - där får expandern såpass lite motstånd när den passerar ut genom halsen så jag behöver inte ens köra med grafitpulver. Så det är ohyggligt smidigt att ladda till TRG:n - bara att halskalibrera och så är det klart :P

Tidigare körde jag med en plastborste med smörja på invändigt i halsarna, men jag gjorde aldrig rent inuti efter kalibrering. Det kan inte vara nån höjdare för neck tension att sätta i kulor i halsar som är smorda :)

Hipshot
Jag lägger alltid ner mina nykalibrerade hylsor i en burk med t-röd, skakar om den lite, tar upp hylsorna och ställer dem sedan upp och ned i laddbrättet, sen får de stå över natten och torka = inget gucka i hylsan.

Fan va enkelt! Retat mej på guckan som suger fast krutkorn och torkande av varje enskilld hylsa.. no more!

Spanks Kråkskräcken!

/ Rikard

HåkanW

Tack för alla svar och goda råd.

Håkan

crowfear
Fan va enkelt! Retat mej på guckan som suger fast krutkorn och torkande av varje enskilld hylsa.. no more!

Spanks Kråkskräcken!

/ Rikard

Så lite så. :rolleyes:

Svärgubben som lärde mig det för många år sen, när jag var ny och grön på ladderiet.