Hoppa till innehåll

Hur stor skillnad är det mellan olika klass 1 kalibrar?


Henrik

Recommended Posts

Vilken kaliber använder du till älg?

Valet av kaliber är ju något som vi ofta diskuterar här och även på andra ställen. Genom åren har jag deltagit i fler sådana diskussioner än vad som kanske varit motiverat. De diskussioner i detta ämne som jag funnit intressantast är när de inblandade diskuterat sina egna erfarenheter av olika kalibrar. Mindre intressant tycker jag att det är när diskussionerna baseras på ett alltför långtgående kalenderbitande…

Jag har haft förmånen att diskutera detta med flera mycket rutinerade jägare med mycket omfattande skottlistor både på svenskt och utländskt vilt och på något vis känns det som att ju mer du jagat och ju fler vilt du haft förmånen att fälla desto mindre betydelse tillmäter man kalibern… De allra flesta av dessa herrar har självklart någon favoritkaliber men ofta säger de att ”kalibern spelar inte så stor roll bara träffen sitter där den skall” eller något liknande.

Väldigt sällan ser man något riktigt heltäckande faktaunderlag, för visso är det av intresse att Karl Henry Lundin skjutit över 1000 älgar med sin 30-06:a men det sätter ju inte kalibern i något sammanhang utan säger bara att man kan ta livet av en älg med 30-06 vilket knappast kommer som en överraskning för nån. Jag vet att Jan Åkerman publiserat lite skytteerfarenheter från Stora Tuna (har jag för mig??) men även om det var ett tag sedan jag läste om hans erfarenheter vill ag dra mig till minnes att dessa inte ledde till någon egentlig slutsats.

Den enda någorlunda heltäckande sammanställning som jag sett baserat på svensk jakt är den sammanställning som ”Stora skogs Ockelboförvalning” genomfört. Den baseras på 8760 skjutna älgar som är skjutna av sammanlagt 80 olika jaktlag i Gävleborg.

Resultatet framgår av tabellen nedan:

Kaliber   Skjutna älgar   Flyktsträcka (m) Skott/älg

30/06         2849               47             1,57

6.5x55         2792               43             1,57

308 win       1314               41             1,67

8x57 IS         575               57             1,53

9.3x62         449               34             1,50

358 Norma     219               19             1,16

375 H&H       211               31             1,33

9.3x57         134               41             1,50

7mm Rem     107               40             1,32

338 WM         83               31             1,20

300 WM         27               16             1,83

Totalt/Medel 8760             43             1,56

Medelavstånd 61m

Alla drar säkert olika slutsatser av resultatet men för mig framstår det som ganska klart att kalibern har en ganska liten betydelse. Som en liten parentes kan väl tilläggas att resultatet för 300 Win Mag sticker ut, förmodligen beroende på att det var den minst använda kalibern i denna undersökning. Resultatet för den kalibern skulle av den illvillige kunna tolkas både som att det varit den mest effektiva (kortast flyktsträcka) och den minst effektiva (flest skott per älg) men sanningen är förmodligen att just den kalibern använts av så få skyttar att de personliga färdigheterna haft stor inverkan på resultatet.

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tittar man i tabellen så tycker jag att mycket talar för gamla älgklubbor som 9,3X62, 8X57 och 9,3X57. Även .358NM måste räknas in som en av dom bästa.

Fördelen med dom tre förstnämnda är, förutom att dom är effektiva, är att det finns övningsammunition och att dom flesta orkar träningsskjuta med dom.

Skillnaden mellan 6,5, .30-06 och .308 är dock minst sagt liten.

mvh Danne

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kalibern är ganska irrelevant i förhållande till vilken kula man använder. Alla jägare vet vilken kaliber de använder, men inte många vet vad de stoppat i för ammunition...

Jag tar hellre en 9,3x62 med mjuk blykula till älgen, än en 7mmRM med samma typ av kula... Men jag skulle nog ännu hellre ta en 7mmRM med bondad hård kula! Jag tillhör ju de som vill ha genomslag.

Men kalibern har ju naturligtvis betydelse. Det är klart att man måste använda grövre och kraftigare medel för att effektivt ta livet av en 500-800kg tung älg än för en dovkalv med en slaktvikt på 15kg!

Till älg har dock vi människor begränsningar i form av rekyltålighet. Därför bör man enligt min mening använda så mycket bössa som man kan hantera, dvs alltjämt skjuta bra med. Viktigast är först och främst att träffa, sedan att kulan gör jobbet, och sedan att den gör ett rejält jobb! Den som bara sätter perfekta skott med en .458WinMag och bondade blykulor får naturligtvis bättre effekt än den som slarvar iväg skotten med 6,5x55 och Norma Vulkan.

Sedan skall vi inte glömma bort att du kan få en flyktsträcka på 100m även med en .458 om du bara får en perfekt lungträff, medan älgen faller på plats om du skjuter ett halsskott med 6,5x55. Det betyder dock inte att 6,5x55 är bättre älgkaliber...

Sett till statisktiken du redovisar så har ju också grövre kalibrar 25-30% kortare flyktsträcka och det är väl den skillnaden man får med en lite grövre kaliber.

Summa sumarum så tycker jag att .338WinMag, 9,3x62 samt .458Win Mag är bra älgkalibrar, samt andra liknande kalibrar, med bra kulor. .300WinMag duger väl också men inte klenare...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena Ola,

jag delar din erfarenhet att kulan många gånger är viktigare än kalibern. Men jag tror i och för sig att de klenare kalibrarna är de där den nya generations kulor gör allra mest nytta. I grövre lite långsammare kalibrar funkar säkert lite enklare kulkonstruktioner mycket bra medan en klenare eller lite snabbare kaliber har stor nytta av premiumkulor, kulhaverier är säkert vanligare i 6.5x55 eller 7mm rem mag än vad de är i 9.3x62.

Som parentes skulle jag gärna vilja komma och jag hos dig, älgar mellan 500-800kg kryllar det inte av här nere i Västgötaskogarna ;)

Eftersom undersökningen är såpass omfattande i antalet fälld djur får vi nog anse att både dåliga träffar och klockrena halsskott förkommer ungefär lika ofta med de olika kalibrarna (kanske med undantag för några av de mindre vanliga kalibrarna).

Men om jag ser till min egna erfarenhet så pekar också den på att de lite grövre kalibrarna ger en något kortare flyktsträcka (25-30% är nog rimligt) men framför allt tycker jag att de grova kalibrarna 9.3 och uppåt ger mycket tydligare stocktecken. Om man träffar en älg med 9.3:an eller en 375:a brukar man få en tydlig indikation på att älgen träffats. Denna tydliga effekt ser man inte alls lika ofta med en klenare klass 1 kaliber, att älgen sedan ändå lägger sig snällt även med en 308 win vet jag av erfarenhet men skottecknena blir inte lika tydliga som med en grövre kanon...

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt - jag jagar just nu med Mega i min 9,3, innan jag börjar förbruka BX. Att smälla på en stor tjur med Norma blyspets 7mmRM i bogen skulle jag dock inte vilja göra...

Någon har räknat ut att för att få samma effekt i en älg som i ett rådjur som skjuts med en 6,5x55, så skulle det krävas en 40mm luftvärnskanon typ. Man är ju inte van att se en älg hoppa upp en halvmeter i luften av en hjärtsmäll direkt, men det gör ju bocken ofta!

En stor tjur i mina trakter har uppåt 250kg slaktvikt=levandevikt på ca 500kg (största jag skjutit vägde 229kg). En av mina jaktkamrater sköt en tjur i jämtland för 2 år sedan med en slaktvikt på 395kg=levandevikt uppåt 800kg.

Jag återkommer med en rapport nästa säsong efter att första älgen fallit för .458:an. Tyvärr blev det ingen i år med 9,3:an, men tidigare har de fallit för .300 & .375. Antingen på plats eller inom ca 40-50m.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att du inte tog illa upp om min lilla passning gällande älgtjurarna, jag är fullt medveten om att sådana tjurar vandrar omkring lite var stans i landet. Här nere på västkusten har emellertid tjurpopulationen mer eller mindre kollapsat och tjurar över 200kg slaktvikt anses numera som stora på mina hemmamarker :(

De allra flesta älgar som jag skjutit har nog fallit för 9.3x62 så jag vet av egen erfarenhet att den funkar utmärkt. I ett av de jagtlag där jag jagar har vi en hundförare som använt sig av 458 WM i över tio år och föga förvånande har det visat sig att även denna kaliber klarar av att välta de västsvenska älgarna.

Jag har aldrig sett en älg som träffats av en 40 mm LvAkan men däremot en älg som fått en fullbumpa från ett CG grg och det var en ovanligt död älg ;)

Men jag har i alla fall svårt att visualisera det hopp som en 500kg älgtjur skulle utföra efter en hjärtträff av en 40 mm proj....  ;D

I en annan tråd så pratade jag om min engelske FD kollega som använder en 408 CheyTac för att ta rävarna av daga jag får väl konsultera honom om hur det funkar med "overkill" ..hmm...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I fallet med grg:n och älgen var det ett något omständigt sätt att skaffa sig extra kvällstjänst för de berörda parterna...

Men frågan om vad som är lagom mycket "kill" kan vi nog diskutera till dess att internet är historia ;D. För ett tag sedan läste jad en artikel av Jens Perto om den optimala rådjursstudsaren. Där hade han en utläggning om varför svenskar och danskar p g a olika jakttradition hade kommit till olika slutsatser om 222 rem och dess lämplighet för rådjur. Som vanligt har vi olika preferenser för vissa är det viktigast att det påskjutna viltet lägger sig omedelbart för andra är det viktigast att köttförstöringen hålls nere till ett minimum..

På ett av de ställen där jag ibland jagar har man utbyte med en grupp norrmän som i stort sett funkar utmärkt men det finns ett litet problem. Norrmännen som i stort sett samtliga är vana jaktresenärer med erfarenhet framförallt från  Afrika har för vana att försöka sätta sina skott mitt i bogen... Än så länge har de aldrig haft nån hjort eller någon gris som de inte hittat men jaktledare står nästan och gråter när han skall ta hand om viltet, en hjort som fått bägge bogarna genomskjutna med en 180gr Partition från en 300 win mag kan ha den effekten på köttjägare...

Detta är givetvis ytterligare en parameter att ta hänsyn till när man pratar om olika kalibrars effektivitet. Det är inte bara jaktsituationerna som skiftar utan även jaktkulturen kan variera ganska mycket.

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja tillägga till den här diskussionen att jag tror det är viktigare att använda grövre klass 1 vapen på gris än det är på älg. Min erfarenhet hittills av grisjakten är att det tyvärr blir mer skadskjutningar vid grisjakter och då tror jag det är fördelaktigt med grövre kaliber. Dels kan ett dåligt skott ge mer effekt vid en sämre träff och underlätta eftersöket.

Sen är jag väl ingen förespråkare av genomslag, särskilt inte om man är hundförare.

Matte

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Matte,

även min erfarenhet pekar mot att det blir fler skadskjutningar vid grisjakt men jag är inte säker på att kalibervalet är det mest avgörande.

För det första har grisen ett mindre träffområde än vad älgen har, dessutom sitter lungpaketet lite längre fram än vad som är fallet på övriga klövvilt. Om vi skjuter bakom bogen på samma sätt som på älgen är marginale mycket mindre på en gris. Dessutom är jaktsituationerna ofta lite annorlunda och lite mer stressade än vad som vanligen är fallet vid älgjakt.

Men jag håller med om att även kalibern har betydelse och att de grövre kalibrarna verkligen kommer till sin rätt vid grisjakt. Till skillnad från dig vill jag emellertid gärna ha genomslag, kanske framför allt på gris....

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med dig fullständigt i det du säger att det är mer stressituationer, träffområde osv. vid grisjakter. Sen tillkommer det, åtmistonde i mina trakter att det är ett nytt vilt och folk är inte vana mm. Dessutom tror jag det lockar till sig en del ovana jägar vilket förvisso älgjakten också gör, hur många är det inte som bara jagar älgjaktsveckan och kanske avlossar ett skott var 5:e år max! Men kanske ännu mer vid grisjakt, då man hört av andra hur häftig jakt det är osv.

Sen det här med genomslag, ser du inte en risk med detta. Typ att det kan träffa hundar osv. Jag kan förstå att det säkert blir säkrare att djuret stanna vid skottplatsen, men är inte andra faktorer viktigare typ säkerhet mm.

Matte

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns inga säkra kulor. Alla kulor kan ge genomslag. För att inte säga vad som händer vid en bom - då spelar det ingen roll hur mjuk kulan är. Kulfång är det enda som gäller för att skjuta säkra skott.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oavsett jaktform gäller det att alltid försäkra sig om att kulfånget är så bra som möjligt. Att en viss risk för rikoschetter alltid föreligger vid kulskytte är inget skäl för att ta några onödiga risker. Tyvärr kan kulan alltid ta i nån sten bakom viltet eller ändra riktning i viltet eller liknande, men det gäller att minimera dessa risker så långt det överhuvudtaget är möjligt!!

Vid jakt med lös hund MÅSTE ma ju dessutom förvissa sig om var hunden befinner sig i skottögonblicket. Att förlita sig på kulor som inte ger genomskott innebär för det första en falsk säkerhet. Sedan är ju frågan på vilken typ av vilt som du vill vara säker på att kulan stannar i viltet, skall kulan stanna i ett rådjur eller i en stor galt?

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förstår din andemening tror jag, sen kanske exemplet med rådjur inte var så bra, har inte upplevt så många ståndskall på rådjur förutom skadade djur! Men det kan ju vara det samma med t.ex. en älgkalv.

Matte

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Matte, kanske exemplet med rådjuret var lite långsökt. På mina breddgrader förekommer det i och för sig ganska ofta att vi skjuter både rådjur och annat klövvilt under grisjakt men knappast på ståndskall....

Men resonemanget blir detsamma om du jämför årsgrisar med en galt som under brunsten kan ha ett riktigt pansar över bogarna. En kula som inte ger genomslag på en årsgris skulle jag inte vilja änvända på en kraftig galt. Även om vi givetvis skjuter väldigt många fler årsgrisar än vad vi skjuter storgaltar är det ändå de sistnämda som styr val av beväpning i varje fall för mig.

Men alla nya jaktformer som vi berikats med ställer helt nya krav på säkerheten, det går inte att ställa kulskyttar på ett gammalt hagelpass utan att tänka sig för både en och två gånger. Jag har sett några skrämmande exempel på jaktledare som fortfarande ställer ut som om det jagas rådjur med hagelbössor utan tanke på kulfång när samtliga skyttar står med studsare alternativt kombinationsvapen.

Men som sagt, jag vill ha genomslag på 95% av de viltet jag skjuter för att få tillräcklig penetration på de sista 5%

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej, Henrik

Håller helt med dig när det gäller säkerheten när det gäller grisjakter, hittills har vi mest haft jakter där vi bara har jagat gris och därmed mest utnyttjat våra älgtorn. Men snart verkar grisarna bli så vanliga här att man kan lämna hagelbössan hemma och alltid ha med sig ett kulvapen alternativt slugbössa (kombi kan var ett alternativ, hade en drilling ett tag men trivdes aldrig med den). Jag är faktiskt lite skraj för den dagen, för det kommer att ställa helt andra krav på eftertanke, omdöme osv. Sen är ju problemet vilket vapen man ska välja och kaliber, tänkte återkomma med detta och få lite råd så småningom!

Matte

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...