Hoppa till innehåll

Första älgen..


prillan

Recommended Posts

Nu är första älgen fälld för ungtiken 17 månader :)

tulaforsta.jpg

Hur har det gått för er andra med valpar o unghundar?

Våran valp 9 månader ska få börja jobba lite efter älgjaktsuppehållet

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

grattis till första älgen för hunden.

själv går jag bara och väntar på att det minskar med passare så man får börja jaga med unghunden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

grattis till första älgen för hunden.

själv går jag bara och väntar på att det minskar med passare så man får börja jaga med unghunden.

då håller vi tummarna att det går bra då <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

STORT! grattis!

Jag hoppas själv jag får skjuta första grisen för min unghund i höst <_< ohh hoppas o längtar :D

spännande .... har hunden stött på gris eller har du tränat i nåt hägn *nyfiken*

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

spännande .... har hunden stött på gris eller har du tränat i nåt hägn *nyfiken*

Har varit i boda 2 dagar och röjjt runt :wub:, första släppet ståndskall i 30sec innan han fick ordentligt med stryk, men resten av dagen så körde han på, behövde lite väl mycket förarunderstöd dock.

I torsdags när jag var nere gick det riktigt bra. Första släppet var han så jävla glad att han skakade, han var överhet. Andra släppet var det som att det var en ny hund, sökte ut bra och drog igång ordentligt. När han väl drog igång var det som musik i mina öron ;) efter en stund bröt vi för dagen, bara hoppas han kommer ihåg hur roligt det var tills nästa gång :wub:

Det är väll lite tidigt att säga hur hunden kommer bli, men för att vara 14 månader och bara blivit släppt 2 dagar i hägn så funkar han över förväntan. Han har iof gjort 14 dösök på gris sedan tidigare.

Ska ringa och boka några fler dagar på måndag :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stort grattis till första älgen!!

fick oxå skjutit första älgen för unghunden, 19 mån, på ståndskall i torsdags i första släppet ;) jag kunde tyvärr inte skjuta själv men hon gick ut med kvigan så fint till en passkytt och ställde henne med bredsidan mot så han tvekade aldrig då han själv har unghundar och vet vikten av det ;) men visst är det ljuvmusik när det börjar skalla :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis! Stort!!

Min valp(snart 9 mån) jagade bara 4 dagar..... Hon blev stora tjejen och fick åka hem, då hanarna blev väl närgångna.

Endast 1 dag gick hon tom. Tyvär orkade hon inte med något stånd men väl några seriösa försök.

(Lite synd för 1 vecka före jakten hade hon stopp på en pinntjur och ko!? i ca 2 min med ca 1 min efterföljande gångstånd)

Själv fick jag se 4 älgar under jakten..... Någon som ej var skjutbar, någon som jag ville vänta och se om valpen ficktag på. Och ett bomskott på en kalv som tydligen kom i för hög fart på för långt håll.... :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min är sju månader nu och har sällt älg två gånger har bara haft med henne lös i skogen när jag har plockat svamp så har hon fått springa runt och hon har hitta älg själv. Vet att de är lite tidigt men de har gått bra och hon är väldigt försiktig och håller bra avstånd. Får se om jag skjuter nått för henne iår eller om jag väntar tills nästa år

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har släppt för min unghund också nu bara sista veckan. Han har hunnit bli 2 år och snart 4 månader och har jagat på väldigt bra innan, men haft svårt för att få älgarna att stå. I tisdags började han med ko och kalv, som jag så när fick skjuta själv. Var inne på ca 40 meter två gånger om men kalven vägrade skiljas från kon. Tillslut gick det ut till en passkytt som skadsköt kalven. Gick undan 350 meter och blev stopp. Var orolig att kalven låg ner och då han är så pass het på fällt vilt så ville jag dit så han inte skulle bli sparkad av kon. Men kalven levde för fullt så jag gick avsluta till hans (och min) glädje.

Dagen efter var vilodag men sen på torsdag förmiddag fick jag skjuta en kviga på fint stånd efter ca 1 timmes finfint jobb.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

GRATTIS :o till er andra med unghundar som fått skjuta för dom oxå, man blir så glad o allt arbete man har lagt ner ger resultat..

Apråpå att det är svårt att få älgarna o stå, tror nästan varje jaktlag jag pratat med har mkt sken älgar som inte ens jaktchampion hundar klarar av o ställa bra... Det blir nog bättre för unghundarna längre fram på säsongen när hundarna fått mer rutin o älgarna lugnat sig lite, är min terori :D

Våran tiks bröder som det en del sköts för redan förra hösten (som var extremt tidigt :D) får vi oxå rapporter ifrån stolta ägare

här är "Tobbe" ( Gro-Elimon Salon Pomo) <_< med sin andra älg ( 2 dagar efter den första!!)

tobbe4.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...