Hoppa till innehåll

Jaktsidan har tappat tempo.


W.T.

Recommended Posts

Det är inte mycket roligt som går att läsa här just nu. sidan blir inte roligare än vad vi gör den till. vi kanske får bjuda till med lite mer kul som vi upplever och den kunskap vi har.

det mesta som skrivs förutom vissa trådar (ett fåtal) som är sjukt intressanta, är standardfrågor som besvarats 1000 ggr.

vi får bli bättre på att engagera oss i varandras funderingar och ta upp till diskussion om så krävs/behövs. Just nu är det för mycket utrustning och för lite praktik om jag får säga vad jag tycker, jag vill lära mig mer från er andra hur ni gör.

bra exempel på dagböcker är Ledels, Exabits, Henriks, Mausermannens, NS, Christians... mfl.

Nu har jag börjat gilla grytjakt. Ni som kan, fånga upp mig, ge exempel ni själva har, tipsa om andra på forat som sysslar med samma jaktform. Själv vill jag läsa om ex jakten, inte bara resultatet av den.

Jag hoppas på det bästa.

mvh Kalle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 56
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • W.T.

    8

  • exabit

    6

  • Niclas L

    5

  • Frontier

    5

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det är väl upp till var och en att bidra med så mycket eller lite man själv vill - personligen ser jag det inte som någon skyldighet att bidra bara för att jag är registrerad medlem, vilket säkert framgår i det mesta jag skriver :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är rätt mycket "overhead-trådar" på forumet. Massa skit om dejting, hundar, bilder på oss själva, godnatt/godmorgon, och annat ointressant :)

Men det är upp till oss själva att föra forumet i den riktning vi vill, så det är bara att posta på, Karl :D

Sen tycker jag att det varit en rätt otrevlig stämning på forumet sista veckorna med diverse mini-polisande och annat à la grannkanalen när det gäller "långhållsjakt". Jag hoppas att vi kan vårda den fina anda vi haft på Jaktsnack under flera år nu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det blir väl dessvärre så på de flesta forum med tiden. De flesta "normala" frågeställningar är avklarade (ett antal gånger). Som ny medlem så finns det mesta beskrivet om man söker lite, vilket för mig är ovärderligt. Frågan kvarstår dock: Hur ta ett forum vidare ? Tror att ett mer detaljerat berättande om jakten är ett sätt. Dock finns det redan dagböcker på forat...som sagt. inte lätt

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du är inte ensam om att tycka så karl.

Jaktdagböckerna i all ära men dom är inte särskillt bra för forumet i helhet.

Själv har jag helt slutat skriva i min jaktdagbok sedan några månader tillbaks då huvuddelen av mina inlägg skrevs där.

Det är väldigt lätt att bli"trygg" i sin egen dagbok och i stort sett enbart skriva där oavsett ämne.

Jag märkte det på mig själv och ser det tydligt på många andra välbekanta nick.

Vi värvar inga nya medlemmar om den öppna delen är urtrist och innehållslös.

För att dra mitt strå till stacken och göra forumet intressantare så skriver jag nu bara i den öppna delen,testar nya grejor(läs film :D )

och engagerar mig mer i det som är min specialkompetens.

Fick tex licensen på min Mini 14 idag så ska se om jag kan få till en liten jaktfilm med den på måndag :)

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där med att bli trygg i sin egen dagbok känner jag igen och har funderat en del över. Många saker jag skrivit om har jag tänkt på att göra i en ny tråd men av ren lathet blir det i dagboken. :D

Jag tror att man själv också vinner på att göra mer nya trådar och spinna vidare på redan startade i stället för att dra allt i dagboken, mycket lättare at få svar på frågor och funderingar. Det är klart att det är kul att få feedback i dagboken men det ena utesluter inte det andra, jag tror snarare att om man presenterar intressanta frågeställningar och svar i andra delar av forumet så kan fler bli nyfikna på ens dagbok. Win-win :)

nu ska jag knäppa upp en fredagspilsner :huh:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror det blir mer fart efter älgjakten! iaf i dagböcker,har länge tappat intresset att skriva där men ska försöka iår bättre..

Sen är det i vågor man ids skriva,har tid eller finner något värt att skriva om...

Vare sig man vill eller ej finns mycket redan behandlat i forumet,juh mer man lär sig söka desto roligare blire..

Grytjakten karl kommer du finna mycket om,men bäst är fråga olika personer och bilda uppfattning om, alla jagar med olika mål och lust och hundar.

Finns förstahands information om nyare pejlar,finns djup kunskap från våra finska vänner som har stor erfarenhet av mårdhundar och pejlar och deras tekniker,Norrbaggar som skjuter mycket räv i fjäll miljö som är unikt på sitt sätt osv..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just dagböckerna ÄR ett problem. Det är bara Mad Mikes kompisar som kollar i Mad Mikes dagbok, bara Hipshots polare som kollar i Hipshots dagbok etc. Jag kollar bara dagböckerna för folk jag känner personligen och jag tror att det kan vara så också för andra.

Vad skall vi göra åt det tycker ni?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det hade varit kul med fler bilder från jakter, även om resultatet av jaktbyte är skralt. En liten historia till gör det så mycket intressantare.

Själv är jag en inbiten åteljägare av gris och skulle kunna leverera hundratals bilder och många historier från ett intensivt jagande i 10 år. Men vem är intresserad av åteljakt idag....? Intresset för just den jaktformen för mig själv börjar dala rejält och anledningen är utmaningen. Det är alldeles för lätt att skjuta sig en gris och då försvinner tjusningen med den jaktformen.

Till hösten blir det mer drevjakter och jag hoppas min wachtel kommer igång på gris. Hon är bara strax över året och vet redan vad som väntas...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just för tillfället läser jag inte i någon´s dagbok då jag inte uppnått så många inlägg ;)

Men när så sker så läser jag nog allt som finns att tillgå :):)

En risk även där kan ju vara att man finner en speciell skribent fängslande och fastnar där :P

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du är inte ensam om att tycka så karl.

Jaktdagböckerna i all ära men dom är inte särskillt bra för forumet i helhet.

Själv har jag helt slutat skriva i min jaktdagbok sedan några månader tillbaks då huvuddelen av mina inlägg skrevs där.

Det är väldigt lätt att bli"trygg" i sin egen dagbok och i stort sett enbart skriva där oavsett ämne.

Jag märkte det på mig själv och ser det tydligt på många andra välbekanta nick.

Vi värvar inga nya medlemmar om den öppna delen är urtrist och innehållslös.

För att dra mitt strå till stacken och göra forumet intressantare så skriver jag nu bara i den öppna delen,testar nya grejor(läs film :) )

och engagerar mig mer i det som är min specialkompetens.

Fick tex licensen på min Mini 14 idag så ska se om jag kan få till en liten jaktfilm med den på måndag :)

/Mike

Det med jaktdagböcker har jag inte tänkt på. jag kan lätt hålla med dig. om man spinner vidare på det spåret så borde rubrikstrukturen ändras till mer direktvisande rubriker. man får även ha mer eftertanke när man själv ger en...

detta med att forum blir så med tiden är just känslan hos individen, man förväntar sig att andra ska komma med kul grejor. det blir moment 22 helt enkelt.

Som du säger så värvar ett idisslande forum inga nya medlemmar, jag får väl fundera i hur man skulle kunna lyfta valda delar. jag får återkomma med det.

kalle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig upplevt något högt tempo här, och tror att själva utformningen av sidan bidrar. Enstaka trådar rockar förstås.

Som jag ser det så är vi förskonade från riktigt starka negativa egon likt de 4-5 riktiga stollar som grannkanalen förfogar över. Om de skulle hitta hit så skulle jag nog lägga ner verksamheten...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det hade varit kul med fler bilder från jakter, även om resultatet av jaktbyte är skralt. En liten historia till gör det så mycket intressantare.

Själv är jag en inbiten åteljägare av gris och skulle kunna leverera hundratals bilder och många historier från ett intensivt jagande i 10 år. Men vem är intresserad av åteljakt idag....? Intresset för just den jaktformen för mig själv börjar dala rejält och anledningen är utmaningen. Det är alldeles för lätt att skjuta sig en gris och då försvinner tjusningen med den jaktformen.

Till hösten blir det mer drevjakter och jag hoppas min wachtel kommer igång på gris. Hon är bara strax över året och vet redan vad som väntas...

DU, hade du skrivit hade jag läst, inget snack! Fan vad jag hade velat det! alla utvecklas i sin jakt, det är fantastiskt att följa och själv dra nytta av!

/Kalle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig upplevt något högt tempo här, och tror att själva utformningen av sidan bidrar. Enstaka trådar rockar förstås.

Tomas

då missade du vargfrågan...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det så är vi förskonade från riktigt starka negativa egon likt de 4-5 riktiga stollar som grannkanalen förfogar över. Om de skulle hitta hit så skulle jag nog lägga ner verksamheten...

I princip alla finns väl på båda kanalerna? Inte så aktiv kanske?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför är det ett problem?

jag själv ser problemet att en dagbok kan diffundera över i olika jaktformer och på sidan 31 av 56 kommer något verkligen värdefullt som man missar för rubriken är kalles jaktdagbok. Saken var kanske ett expansionstest... det är ett strukturproblem men inte individproblem.

om inte christian tipsat mig hade jag inte läst igenom allt spännande keybone sysslat med än...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I princip alla finns väl på båda kanalerna? Inte så aktiv kanske?

Nä, de finns inte här eller är inte så aktiva. Thank God.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara tala för mig själv men jag drar mig ofta för att starta nya trådar då jag inte är säker på att de skulle tillföra något till forumet. De få trådar jag har startat har dött efter ett tag :)

Vad gäller andras trådar så läser man nog bara det som intresserar en. Själv gillar jag trådar om hundträning och kängor eftersom det är sådant som ligger nära tillhands: jag umgås med ett par ostyriga hundar och jag håller på att leta jaktkängor. Däremot är jag inte alls intresserad av handladdning och olika vapen. Om forumet en dag bara skulle ha nya inlägg om dessa ämnen så är det klart att det är en tråkig dag för mig. Andra dagar kan dock vara rena guldgruvan.

Sedan får jag be om ursäkt för att jag inte kan komma med några spännande jakthistorier :) Vi får se om jag får en massa pengar i födelsedagspresent så att jag kan skaffa mig ett vapenskåp för då borde jag i alla fall kunna berätta om mina äventyr på skjutbanan ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag själv ser problemet att en dagbok kan diffundera över i olika jaktformer och på sidan 31 av 56 kommer något verkligen värdefullt som man missar för rubriken är kalles jaktdagbok. Saken var kanske ett expansionstest... det är ett strukturproblem men inte individproblem.

Det kan jag hålla med om. Skulle vilja ha ett "avstamp" i dagboken där jag gör mitt "huvudinlägg". Detta inlägg följs ofta av ett antal inlägg men jag vill att läsaren när hon/han öppnar min dagbok hamnar på MITT sista inlägg. Ibland tramsas inläggen sönder och samman inom ganska kort tid, och "essensen" drunknar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant, jag startade igår en tråd på edgeforum om att den sidan blivit bättre sista året, många nya har kommit in och de mesta av puss o kram trådarna har försvunnit.

Här är jag dock för färsk för att kunna bilda mig en uppfattning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Till detta kan man även konstatera att "allt har sin tid"

Läser en hel del på forumet, men kan inte skryta med att bidra till forumets skriverier. Tycker det tidigare även under forumets existens funnits perioder med sämre drive för att igen ta fart, det är väl så det bara är.

I det stora hela så är detta ett OK forum att läsa tycker jag.

Går det sämre enligt mitt tycke på forumet så är det definitivt inget blodallvarligt att fundera på.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...