Hoppa till innehåll

Fattig mans åtelbelysning


lindgren

Recommended Posts

Funderade lite på hur svårt det kunde vara, vad vill man att den ska göra?

Lysa :Fas 1

Indikera om det är något djur där. Fas 3

Förstärka IR från game cam. Fas 2

Mörker sensor : Fas 2

12V : Fas 2

Så till fas 1

Vad behövde jag?

LED hur många och hur starka, jag börjar med 5 st 100graders 1000Mc

Något att bygga det i? En gammal snusdosa blir bra.

Batterihållare under testning, en gammal kass ficklampa.

lite motstånd, och eltejp.

IMG_0064.JPG

IMG_0065.JPG

Totalkostnad: 36kr testningsfas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Summering av fältförsök:

5 LED@1mc räcker om jag bara vill belysa området runt foderspridaren.

Mkt bra sikt i kikaren

klart dugligt skjutljus på 60m (zeiss 56 glugg)

Placeringen verkar bli det avgörande.

Måste fundera på om jag ta och bygga en ramp med två snusdosor, med 4 dioder i vardera, detta skulle förmodligen göra underverk, men då blir led kostnad säkert 30kr och den kommer att dra 20mA x 8 = 160mA så då måste jag tänka över batteri lösningen.

Lite att fundera över, men det är värt att fortsätta projektet.

Ska beställa mer LED, röd, grön och ir.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

molectric fick sig en order

15 8kmC gröna dioder.

3 st röda 8kmC

6 st 500mc UV led

motstånd och 3 x skymningsrelä.

detta blir tre åtelbelysningar som exlusive batteri ska kosta 550:- tot.

Sen får vi se hur det blir.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag labbat lite till

5 dioder per puck verkar bli bra

3x1kmC

2x12kmC

Nu har jag allt hemma för att fortsätta B)

+ en ytterligare leksak, en lins från en audi med xenon lampor.

Den kan göra att placeringen blir en baggis!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Börjar bli dags för studiebesök snart hör jag ;)

Hmm, ikväll snodde jag ihop en ordentligt, och har testat den.

Helt ok resultat, men jag har bestämt mig för att testa ytterligare en lösning...

Någon typ av makrolon eller liknande och hitta en enkel lins.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm, ikväll snodde jag ihop en ordentligt, och har testat den.

Helt ok resultat, men jag har bestämt mig för att testa ytterligare en lösning...

Någon typ av makrolon eller liknande och hitta en enkel lins.

Hmm, jag börjar fundera om man inte måste anpassa belysningen efter var den ska vara, eftersom att återreflekterande ljus är en faktor. I en dunge verkar det räcka med 2x12candela + 3x1candela dioder.. klart tillräckligt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm, jag börjar fundera om man inte måste anpassa belysningen efter var den ska vara, eftersom att återreflekterande ljus är en faktor. I en dunge verkar det räcka med 2x12candela + 3x1candela dioder.. klart tillräckligt!

En grävling var ytterst synlig på åteln, typ jätte synlig.

Gjort klart lite mer saker nu, och tjafs, dvs saker för att inte blända sig själv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

omdesign gör att ist för 5x20mA så blir det 2x20mA

Med mer ljus. :D

Så blir brinntimmar och mer ljus, och mindre kostnad :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

omdesign gör att ist för 5x20mA så blir det 2x20mA

Med mer ljus. :D

Så blir brinntimmar och mer ljus, och mindre kostnad :D

Funkar, helt klart. så receptet kommer snart.

En galt har blivit offer för "det gröna spökljuset" som dottern valt att kalla det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en galt har dukat under för spökljuset. Men jag ser att man kanske inte bör snåla för mkt med dioder, utan ta smällen att den kommer ha sämre batteritid, i utbyte emot mer ljus över en större yta.

Vill inte skjuta fel gris pga att jag snålat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När kan man så se lite bilder på skapelsen? Börjar bli riktigt nyfiken vad du har konstruerat för något :rolleyes:

Jodå, jag har bara varit lite dålig på att ta bilder, men nu ska jag bygga fler.

Jag har en superfancy diod med fancy lins. Och några byggs av/med snusdosor, pvc rör etc..

Syftet har bidde lite lite lidande, eftersom att det är så roligt att bygga och räkna på det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Utvärderingspanelen väntar på ett testexemplar :lol: Givetvis mot någon form av ersättning.

Ja det här var ju en sjuk teaser, en idiotsäker beskrivning för den el-analfabeter efterlyses!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Utvärderingspanelen väntar på ett testexemplar :lol: Givetvis mot någon form av ersättning.

:huh:

Vi får ta och gå ut och leka lite så ska du få se... ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag har bara varit lite dålig på att ta bilder, men nu ska jag bygga fler.

Jag har en superfancy diod med fancy lins. Och några byggs av/med snusdosor, pvc rör etc..

Syftet har bidde lite lite lidande, eftersom att det är så roligt att bygga och räkna på det.

Lite bilder och inköpsställe skulle ju inte sitta dumt!

Har själv ett projekt på gång men vill inte visa eller prata om det då jag är novis så jag vill prova själv men funkar det kommer bilder och beskrivning

Ubbe

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag har bara varit lite dålig på att ta bilder, men nu ska jag bygga fler.

Jag har en superfancy diod med fancy lins. Och några byggs av/med snusdosor, pvc rör etc..

Syftet har bidde lite lite lidande, eftersom att det är så roligt att bygga och räkna på det.

Mer bilder till folket nu! Man kan vänta för länge ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

mycket vatten har runnit under broarna, och en hel del saker har testats!

Svårt att slå en fullmåne och kritvit snö... men ambitionen finns.

http://www.molectric.com/product_info.php?products_id=770

http://www.dealextreme.com/p/3w-3-led-270-lumen-waterproof-flood-light-projection-warm-white-lamp-12v-47572

och ett batteri...

voila, bra skit!

Testat fram och tillbaka med olika diodkostruktioner, men eftersom att det är fraktfritt från kina, och bra dollarkurs blev det svårt att motivera något annat.

Har även denna, men då blev det för ljust.

http://www.dealextreme.com/p/10w-750lm-6500k-high-power-flood-light-projection-lamp-12v-44176

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Jag bumpar tråden lite och ger ett annat förslag som inte kräver något tekniskt kunnande:

Detta behövs:

En arbetsstrålkastare (Finns på biltema för 150kr, jag tog en från en skrotad traktor).

Ett bilbatteri (Jag tog ett som stod i garaget, det hade 70Ah nån gång i tiden)

En solcells-underhållsladdare (Finns på Jula för 300kr, jag köpte en på tradera för 79kr)

Lite sladd (jag klipper alltid sladdarna av el-grejer jag slänger så jag hade, annars 20 kronor på valfri butik)

Eltejp

Eventuellt batteripoler (hade liggande men kostar 30kr på biltema)

Arbetsstrålkastaren sitter på vakkojan, sladden går in till bilbatteriet och har en tryckknapp. Solcellen sitter på taket och är kopplad direkt till batteriet.

När batteriet är fulladdat så kan jag tända lampan 10-20 gånger och sedan fortfarande lämna den på i en timme. Åtelns mitt är ca 40 meter från kojan och hela åteln blir ljus som i dagsljus när jag tänder. Grisarna rör inte en min när man tänder och släcker. Grisögon glimmar inne i skogen i vart fall 20-30 meter från åteln.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

solcellladdare kommer jag att skaffa åxå. Bara för något år sedan var det inte värt pengarna, nu är rent utav överkommligt.

Har nu en mark som kommer att bli drabbad, eftersom att den är lämpligt mörk överlag.

Projektet kommer att bli att montera upp en belysning, som lyser ner i en svacka, på ca 50m, men inte mer ljus än ett hyfast månsken skulle gett.

Budget, så lite som möjligt, men ändå bara köpta prylar, så att jag kan bygga en likadan om det blir bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...