Hoppa till innehåll

Hornady 220 grain i 308 win. Laddata sökes.


Nils l

Recommended Posts

Jag letar efter laddata till hornady 220 grain blyspets i en 308 win. Har någon här testat den och kan någon dela med sig av laddata? Norma eller vihtavuori krut är mest aktuellt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej,jag har en laddning som passar min Blaser R8:a. Hornady RN 220 grains. Laddar den med Norma 202 krut. 41,3 grains har även skjutit genon kronograf,den gör 714m/s. Det är som en 9,3x57. Det är MAX LADDNING jag kör på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Men ändå inte...308 win med 220 grains låter som en 358 winchester wannabe :lol::P;)

:D Helt klart är det så men Blaser har inte upptäckt den eminenta älgkalibern ännu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Ska se om jag hittar mina data, har för mig att jag körde med 203B till frugans T3 Battue när hon gick som hundförare

.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hittade dessa i robsofts laddatabas. Norma 202 41,3grain med hornady interlock och hornady RN. Samma data som ovan. Ingen COL nämns dock. Med en så lång kula i en så förhållandevis lite hylsa så borde det inverka på trycket. Norma 203B och 41,49gr ? bakom en Sierra pro hunter. Kan det stämma?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Laddade 41,3 grains 203b samma som 202 krutet och har provskjutit. Robsoft angavs 41,49 grains som max hur man nu kan mäta hundradelar med ett vanligt krutmått. Patronlängden sattes till 69,3 mm. Inga problem med gastryck och inga tendenser att vara ostabil men blaser har lite snabbare stigning än vad som är normalt och verkar stabilisera den tunga kulan helt ok. Har inte kunnat kronografera hastigheten då vädret är minst sagt dåligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mjo...men de har ju 9,3x57...gott så...'same same but different' :cool:

Jovisst är det så gott som samma ballistiskt men det går ju att träna snorbilligt med 358win. Köpes Pistolkulor och hylsor som ligger i drivor på banorna. 9,3mm kulor är inte direkt billiga och enda sättet är då att gorma med blysmältning och gjutning.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Fyra älgar skjutna med den kulan och några nöjda jägare. Knall och fallverkan utan genomslag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...