Hoppa till innehåll

Spara 8+are


ktmbrum

Recommended Posts

Var och pratade med han jag ska jaga älg hos och då så fick jag reda på att man på älgmötet "kommit överrens"om att spara tjurar med mer än 8 taggar och det tycker jag låter lite märkligt hade man sagt tvärtom skjut bara de med mer än 8 taggar så hade jag förstått resonemanget

Era åsikter tack

Ps detta är i småland kan ju ha viss betydelse ds

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter vettigt, även om man kan sätta gränsen ännu lägre. Ni har säkert väldigt låg medelålder och att då spara de tjurar som redan är en bit påväg, tycker jag rätt tänkt. Att skjuta tjurar över åtta skulle inte ge samma gensvar och inte lika fort. Men det kanske viktigaste är att det följs samma regler över en större yta och att inte skjuta för många tjurar.

Tomas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ju tvärtemot vad halva Kronoberg resonerar iallafall. Vi sparar tjur med 0-6 taggar. Det har vi gjort i flera år nu och det är nog det enda sättet som funkat hos oss för att få upp medelåldern.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter vettigt, även om man kan sätta gränsen ännu lägre. Ni har säkert väldigt låg medelålder och att då spara de tjurar som redan är en bit påväg, tycker jag rätt tänkt. Att skjuta tjurar över åtta skulle inte ge samma gensvar och inte lika fort. Men det kanske viktigaste är att det följs samma regler över en större yta och att inte skjuta för många tjurar.

Tomas

Jo det blir ju inte så många sparade på det här viset eftersom dom store inte är så vanliga här i trakterna

Kor har ju alltid varit lite heliga men tjurar behöver man ju inte spara på "för en tjur kan ju betäcka många kor"

som det brukar heta, hade man satt gränsen vid 4 hade jag förstått resonemanget

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ju tvärtemot vad halva Kronoberg resonerar iallafall. Vi sparar tjur med 0-6 taggar. Det har vi gjort i flera år nu och det är nog det enda sättet som funkat hos oss för att få upp medelåldern.

Och vad man i de södra delarna av Jkpg län ska göra också.. Nu har vi ju en inte helt normal tilldelning.. På våra 1680 ha har vi i år 2 hondjur, en tjur och 10 kalvar.. Att vi ska skjuta två hondjur beror på att vi har väldigt mycket älg just nu. Frågna är om det är något som ger effekt, då vi uner de senaste 4 åren skjutit minst 2 hondjur varje år och stammen bara ökar. Mitt förslag var att kanske då öka med någon vuxen älg i stället? Vi får väl se..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var på ett intressant föredrag om älgförvaltning och det låter som en misstolkning, där man sparar yngre tjurar och låter stammen bli äldre och kraftigare, vi har gjort en tre års plan där man skjuter de över 6 taggar, nästa år är det dax för en ny plan och spontant efter föreläsningen så vill jag nog spara de som har under åtta taggar kommande period, titta på utvecklingen och kunna höja gränsen ytterligare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns områden härikring där man sparar de som har från 6 - 10 taggar, mao skjuter bara småtjur och riktigt stora kapitala djur, i mitt jaktlag tycker man dock att det blir för krångligt att behöva räkna och kanske missa en skottchans :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var på ett intressant föredrag om älgförvaltning och det låter som en misstolkning, där man sparar yngre tjurar och låter stammen bli äldre och kraftigare, vi har gjort en tre års plan där man skjuter de över 6 taggar, nästa år är det dax för en ny plan och spontant efter föreläsningen så vill jag nog spara de som har under åtta taggar kommande period, titta på utvecklingen och kunna höja gränsen ytterligare.

Det är ungefär så vi har gjort de senaste åren.. Vi har kvoterat de vuxna djuren i tilldelningen. Då markägarna har ansett att vi har haft områden med för stora skador har vi då valt att skjuta hondjur på dessa områden. Lovliga tjurar under de snaste åren har du varit med minst tre taggar på ena sidan. Och det ger resultat! Vi har i år sett en hel del tjurar med 10 taggar och mer. :(

Så i år vill jag höja ribban! Minst 4 taggar på ena sidan för det ska smälla! Får se på söndag om förslaget går igenom.. Och jag kan garantera att om det går igenom, så kommer Herr RW ha minst 2-3 tjurar hos sig, med jämna och fina 6or.. ;)

Maken till att få älg på sig har jag sällan skådat! Att de sedan alltid är fel älg är en annan sak.. :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att köpa logiken att skjuta kapitala tjurar om man är ute efter att höja medelåldern, varför?

Tomas

För att det fungerar. Alternativet är att inte skjuta några tjurar alls.

I södra Sverige har vi (eller har i alla fall haft) en för låg medelålder på tjurarna. De skjuts redan när de är pinntjurar och hinner inte växa till sig och bli kapitala. Om man kan nöja sig med att skjuta ett fåtal större tjurar istället för att skjuta ett flertal pinntjurar får vi en ökad medelålder. Detta är ingen långsiktig strategi, utan ett verktyg som skall användas under några år för att sedan, när man har en älgstam i balans ha ett mer balanserat uttag. Vi har lyckats skjuta sönder en älgstam förr, låt oss inte göra det igen. (Observera att skjuta sönder inte är samma sak som att skjuta ned.)

Vad det gäller den intressanta debatten om att skjuta mycket kalv så är det också ett sätt att öka medelåldern. Äldre djur har högre reproduktion än yngre. Men samtidigt som vi skapar en äldre stam måste numrären hållas i schack, därav stor kalvavskjutning. Man skall inte tro att vi kan skjuta fler älgar ju högre population vi har. Flest älgar kan vi skjuta när reproduktionen är som högst och det är den inte när vi börjar närma oss habitatets bärande kapacitet.

En älgstam är lätt att förvalta, folk är betydligt svårare. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var på ett intressant föredrag om älgförvaltning och det låter som en misstolkning, där man sparar yngre tjurar och låter stammen bli äldre och kraftigare, vi har gjort en tre års plan där man skjuter de över 6 taggar, nästa år är det dax för en ny plan och spontant efter föreläsningen så vill jag nog spara de som har under åtta taggar kommande period, titta på utvecklingen och kunna höja gränsen ytterligare.

Tror jag varit på samma föreläsning... Jonas Malmsten hette killen från SVA...

Googlade lite men hittade ingenting han skrivit själv... men en kille på robsoft hade summerat dethela ganska bra tycker jag...

Jag var på en intressant föreläsning angående älgförvaltning tidigare i år. Statsveterinären och jägaren Jonas Malmsten från SVA var där och berätta lite om älgreproduktion och avskjutningsmodeller. Jonas förespråkade 50/50 tjur/ko i stammen. Yngre tjurar hade sämre kvalitet och färre spermier än de äldre tjurarna. Korna är lite petiga och släpper inte heller till för de unga tjurarna och korna brunstar då om med senare födda kalvar som följd. Inte ens en riktigt stor tjur klarar av att betäcka särdeles många kor, och med ungtjurarna gjorde det nästan varken till eller från om de slapp till eller inte. Tjurarna var precis lika viktiga som korna i en älgstam, att spara kor och skjuta några extra tjurar var bara galenskap. Jag läste någonstans att om man inte kan skjuta en ko i sin älgstam ska man heller inte skjuta en tjur.

Jonas förespråkade en rätt intressant avskjutningsmodell där hans budskap var att det inte fanns några som helst hållabara argument för att egentligen skjuta en ungtjur, man måste helt enkelt låta så många tjurar som möjligt få en möjlighet att komma upp i ålder och på detta sätt få hårdare konkurrans bland tjurarna om korna och därigenom få fler och starkare kalvar. Metoden innebar att man endast sköt tjurar över 12 taggar (detta praktiserades på Öland med goda resultat), detta kan låta drastiskt, men på detta vis kommer inte många tjurar skjutas de första åren och man får då upp åldern på de övriga djuren och hela tiden påfyllnad underifrån. Man måste självklart vara lite återhållsam även på de äldre tjurarna och inte skjuta bort allihop. Detta lät i mina öron väldigt vettigt.

Han pratade även om kornas förmåga att bli dräktiga, och detta styrdes i mångt och mycket av deras kondition, man kunde enkelt säga att för att en ko ska kunna brunsta behöver hon vara i gott hull och ha en bra kroppsvikt. En ko som haft dubbelkalv året innan förlorade i snitt 20kg i kroppsvikt året efter och det var då inte ovanligt att hon tog ett mellanår för att komma ikapp igen. Något sånt som gallkor fanns ej, utan var kon utan kalv hade det nästan alltid andra orsaker (brist på tjurar eller helt enkelt att hon inte hade kondition nog att brunsta). Det hade även visat sig att vi troligtvis jagar älg mitt i brunsten, för i livmodrar de fått in till SVA så har det man hittat levande spermier. Man kan då egentligen undra om det är vettigt att faktiskt jaga älg mitt i brunsten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var ju skönt att höra att det inte bara var jag som tyckte att det var en märklig metod att förvalta älgstammen,börjar nästan undra om informationen har blivit lite förvanskad på vägen får nog ta och ringa till nån i styrelsen och dubbelkolla

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det stämde visst delvis iaf det var inget som hela kretsen bestämt utan bara en liten del med 3-4 lag som tydligen också bestämt att man ska skjuta alla kalvar som kommer, så om dom får som dom vill så har vi om några år ett fåtal gammla tjurar som ska få självdö och ett gäng kor som inte blivit betäckta :lol:

hade väldigt gärna velat vara med när detta bestämdes ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har sparat 0-8 taggar i kanske 5 år nu och de märks verkligen resultat. I år har vi 5 vuxna djur och tanken är att skjuta 2 rejäla tjurar och 3 hondjur. Förra året hade vi 4 vuxna och sköt 1 tolvtaggare och 3 hondjur. Tror detta är ett bra recept, vi observerar mycket fler tjurar runt 8-14 taggar numera. Finns även större tjurar så blir intressant detta.

Detta är i djupaste smålandsskogarna :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter vettigt, även om man kan sätta gränsen ännu lägre. Ni har säkert väldigt låg medelålder och att då spara de tjurar som redan är en bit påväg, tycker jag rätt tänkt. Att skjuta tjurar över åtta skulle inte ge samma gensvar och inte lika fort. Men det kanske viktigaste är att det följs samma regler över en större yta och att inte skjuta för många tjurar.

Tomas

Det låter som en utrotningsplan. Det blir inte många tjurar som hinner utveckla någon märkvärdig krona alls. Det är ju just så här man resonerat när man skutit sönder och samman hela älgpopulationer. Hos oss har man i många år sparat 4-8 taggare vilket har accepterats bland väldigt många jaktlag, och resultatet börjar visa sig ordentligt nu. En 13 taggare observerad och en 10 taggare ligger just nu på mitt köksbord för blekning. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har i vårat älgskötselområde inte skjutit några vuxna älgar alls under 2 år för att i år skjuta tjur med 1-4 taggar och lika många hondjur. Förvånansvärt fort har det visat sig att flera tjurar har fina anlag, en 14 taggare, en 13 taggare flera med mellan 6-8 taggar har setts. Detta för att låta stora tjurar växa till sig och skjuta bort yngre. Det är konstaterat att korna föredrar stora tjurar och om inte det finns några så blir de yngra ratade i första brunst svängen och korna brunstar om, detta ger senare födda kalvar med sämre anlag och det blir en ond cirkel.

Sen försöker vi skjuta dubbelt med kalv mot vuxna för att på så sätt höja medelåldern.

Det ser ut att funka för oss i allafall.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När kan man anse att en älgtjur är kapital/stor så att älgkorna tycker dom är intressanta?

Det borde ju vara ganska intressant var man sätter tagggränsen.

Detta är verkligen intressant, får en att tänka till vad som är "rätt" väg att gå.

Mvh Fredrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här i Halland (Varberg) där jag jagar är 4-8 taggare fredade och har varit så ett par år och det har verkligen gett resultat mycket mer och större älg på markerna

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När kan man anse att en älgtjur är kapital/stor så att älgkorna tycker dom är intressanta?

Det borde ju vara ganska intressant var man sätter tagggränsen.

Detta är verkligen intressant, får en att tänka till vad som är "rätt" väg att gå.

Mvh Fredrik

Mellan tummen och pekfingret, 4+ men varierar en hel del. Och visst tar de ibland mindre/yngre om de måste. De verkar för övrigt i första hand gå på storleken/vikten... som alltså är vad som har betydelse. Antalet taggar är dock en bra indikator på vikt, så det funkar bra med förvaltningsregler baserade på taggbegränsningar.

Den här grafen visar egentligen sambandet mellan ålder och vikt hos tjurar, men man kan även se hur man lyckats öka medelåldern i Kronoberg (G), Kalmar (H) och Jönköpings (F) län. Man kan dessutom se att man därigenom skjuter nästan lika tunga tjurar som i Jämtland och Västerbotten. Hade man hållit igen lika disciplinerat även där så hade dock förstås de haft ännu större tjurar...

Bild1-1.png

Diskussioner runt detta samband och en del liknande finns i septembernumret av Svensk Jakt. Obs också att denna typ av analyser och finjustering av fövaltningsplanerna bara kan göras om vi rapporterar Älgobs, slaktvikter och ålder i Viltdata!

Lägger man en hög minstanivå för att skjuta en tjur så får man en snabb ökning i ålder hos många tjurar, medan bara ett fåtal överlever om man gör tvärtom. Det känns dock logiskt att spara de stora, och detta pedagogiska problem har vi slitit med ett tag nu...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag jagar i Jönköpings län, om man vill att alla tjurkalvar som klarar sig ska få bli 4 år gamla innan dom får skjutas var ska man lägga sig på för taggbegränsning då.

Vet att det har med anlag och fodertillgång osv men på ett ungefär.

Mvh Fredrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag jagar i Jönköpings län, om man vill att alla tjurkalvar som klarar sig ska få bli 4 år gamla innan dom får skjutas var ska man lägga sig på för taggbegränsning då.

Vet att det har med anlag och fodertillgång osv men på ett ungefär.

Mvh Fredrik

Har inte brutit ned det på länsbasis, men ska kolla vid tillfälle... Ser man nationellt sett så ser det faktiskt ut som om vi landar ungefär på 8+... litet drygt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inte brutit ned det på länsbasis, men ska kolla vid tillfälle... Ser man nationellt sett så ser det faktiskt ut som om vi landar ungefär på 8+... litet drygt.

Ok tack så mycket.

Mvh Fredrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Väldigt intressant läsning.

Baserat på det som skrivs här skulle man alltså kunna påstå att om man har hyfsade anlag och ok föryngring i sitt VVO för älg så skulle att släppa allt under 6 (alt 8) taggar redan på 5 år ge ett mycket bra resultat och flera "storoxar"?

Statistiskt underlag på det och kan väl inte vara många jaktlag som är "svårövertalade" sen? (efter de 5 åren bör sen en annorlunda plan med "jämn fördelning" i utskjutningen implementeras).

Har jag tolkat ungefär rätt då?

/J

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Yep.

Det handlar helt enkelt om att öka medelåldern och andelen tjur. Tjurförbud är förstås den snabbaste vägen att gå, men inte alltid enkelt att få gehör för. Och är kanske inte alltid lämpligt om man har en växande stam och skadebild. Återstår olika andra sätt att begränsa tjurskyttet. I normalfallet är de tjurar som finns unga och små. Sätter man en gräns och skjuter allt under den kan man då skjuta många tjurar, och uppnår ofta ingenting. Sätter man en gräns och skjuter allt över den kan man skjuta färre tjurar. Ju högre gräns, desto färre tjurar faller. Vilket är vad som behövs...

"Könskvotering" är ett annat sätt att få upp tjurandelen, dvs att man delar ut vuxna hon- respektive handjur istället för "vuxna".

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...