Hoppa till innehåll

Nötskriksjakt


Vandrandegnun

Recommended Posts

brorsan och jag brukar sätta oss med 22 magnumen i den vak-kojan vi har till gris. det räcker som kamouflage (i början) visst dom kan lära sig saker och upptäcker en ganska lätt. men dom är ändå den dummaste kråkfågeln i kråkfamiljen/släktet !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

säger en sak, ekar (ek-träd) is the shit !  :thumbsup:  dom halstrar nötter nu så det enda dom gör hela dagarna är att hämta ekollon ! :ohmy:  vi stod under 3 st 20 m höga ekar och där var det nötskrika hela tiden.  . och efter 20-30 min hade brorsan skjutit 3 st med sin berretta. 22:a är nog skitbra men när man skjuter upp i träden så har man ju inget kulfång så hagel är nog bäst att rekommendera ?. så nu har jag fått plocka dom och tagit ut brösten. jag klarade det på helt egen hand också, så nu kan jag ta hand om ett vilt i alla fall  :smile:  så om ni inte har något annat att jaga , ställ er under en stor ek ! vi hade skitskoj i alla fall. även duvor kom, men dom satte sig för lång bort. dom älskar att sitta och hålla utkik ifrån ekarna. och förresten har ni några tips på hur man förbereder nötskrika och sedan lagar till den ? just nu ligger brösten i kylen  :smile: // L

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Asså nötskrika....där går min gräns vad gäller mat ;-) kan tom tänka mig grillad grävling för nötskrika men skriv gärna vad det smakade....

iPad Tapatalk HD

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Åt soppa på nötskrika en gång när jag var i tyskland och jagade gris.

Det var ingen som berättade innan vad vi åt, och jag måste tillstå att det faktiskt var gott.

Det jag kommer ihåg av smaktillsättare var att det var mycket rosmarin i, i övrigt var det bara buljong och köttbitar.

Har man smakat björn, äter man allt....:D

Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

säger en sak, ekar (ek-träd) is the shit !  :thumbsup:  dom halstrar nötter nu så det enda dom gör hela dagarna är att hämta ekollon ! :ohmy:  vi stod under 3 st 20 m höga ekar och där var det nötskrika hela tiden.  . och efter 20-30 min hade brorsan skjutit 3 st med sin berretta. 22:a är nog skitbra men när man skjuter upp i träden så har man ju inget kulfång så hagel är nog bäst att rekommendera ?. så nu har jag fått plocka dom och tagit ut brösten. jag klarade det på helt egen hand också, så nu kan jag ta hand om ett vilt i alla fall  :smile:  så om ni inte har något annat att jaga , ställ er under en stor ek ! vi hade skitskoj i alla fall. även duvor kom, men dom satte sig för lång bort. dom älskar att sitta och hålla utkik ifrån ekarna. och förresten har ni några tips på hur man förbereder nötskrika och sedan lagar till den ? just nu ligger brösten i kylen  :smile: // L

Ett lika enkelt som gott sätt är att steka på dem hastigt i en panna med hög temp. Samma med duvor, kullor å de andra mindre fåglarna t.ex björktrast.

Skogshönsen behöver mer dock mer kärlek.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Asså nötskrika....där går min gräns vad gäller mat ;-) kan tom tänka mig grillad grävling för nötskrika men skriv gärna vad det smakade....

iPad Tapatalk HD

gott va det !!!! tillagade dom 3 brösten idag. och vilken fint kött ! glänsande fina bröst och fint kött rakt igenom. jag gjorde efter ett recept på google. föjande: stek på i ganska hög temp med (redigt smör),salt, peppar. ta av brösten från grytan men låt ´´fonden´´ vara kvar. sedan hackar du gul-lök och steker i fonden. sen häll på grädde så det täcker ganska mycket över löken och upp till kanten av brösten ungefär. lägg på lock och låt brösten puttra på ganska svag värme i 5 min. = gott recept ! smakade lite som lever. ganska mycket såhär ´´kraftig ´´ smak/ vilt smak, men gott ! och ät det ihop med lite sallad och löksåsen. ni går miste om något om ni inte testar. men om ni är lite känsliga för ´´kraftig´´/ blodsmak så tillaga dom ganska mycket i stekpannan innan ni puttrar med grädden. efter allas egen smak och tycke såklart !  :thumbsup:  gott var det ! 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

gott va det !!!! tillagade dom 3 brösten idag. och vilken fint kött ! glänsande fina bröst och fint kött rakt igenom. jag gjorde efter ett recept på google. föjande: stek på i ganska hög temp med (redigt smör),salt, peppar. ta av brösten från grytan men låt ´´fonden´´ vara kvar. sedan hackar du gul-lök och steker i fonden. sen häll på grädde så det täcker ganska mycket över löken och upp till kanten av brösten ungefär. lägg på lock och låt brösten puttra på ganska svag värme i 5 min. = gott recept ! smakade lite som lever. ganska mycket såhär ´´kraftig ´´ smak/ vilt smak, men gott ! och ät det ihop med lite sallad och löksåsen. ni går miste om något om ni inte testar. men om ni är lite känsliga för ´´kraftig´´/ blodsmak så tillaga dom ganska mycket i stekpannan innan ni puttrar med grädden. efter allas egen smak och tycke såklart !  :thumbsup:  gott var det ! 

smaklig måltid förresten !  :tongue:  :thumbsup:

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Härligt Linus, du får bjuda ner djurparksdirektören på en bjudning.

haha,får jag göra !  :thumbsup:  min tvillingbror till fågelskådare var ju inte så glad över denna rätt  :tongue:  men han gick miste om något ! 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag testade faktiskt nötskrikerisotto förra året. Det var.....speciellt :P Nej då, det smakade lite som duva så det var inga fel på det men jag rekommenderar verkligen inte det i risotto utan det ska nog ätas som köttbitar eller i gryta.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har tagit reda på nötskrika ifjol men ja tyckte att de smakade för tort.. Antingen fick de hänga för länge eller så till lagades det dåligt.. Hänger ni nötsktikorna??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du/ni stekte dem för länge, brasa på i hög temp lagomt till de får färg. Bröstbiten skall vara röd längst inuti.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

satte mig i ekebacken en liten stund, kröp in lite i en buske och 
började locka med muspip, det gick bra , dom på bilden plus en

som dog men jag lyckades inte hitta den bland allt ris :/ 

 

post-6952-0-75259800-1383392109_thumb.jp

 

jag brukar använda muspip/skrik, som jag gör med händerna och

munnen. har även använt använt kråkpipan för att härma en

nötskrika som skränar. någon som har något annat tips på hur man

lockar in de små liven? ;) 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

satte mig i ekebacken en liten stund, kröp in lite i en buske och 

började locka med muspip, det gick bra , dom på bilden plus en

som dog men jag lyckades inte hitta den bland allt ris :/ 

 

attachicon.gifBild 022.jpg

 

jag brukar använda muspip/skrik, som jag gör med händerna och

munnen. har även använt använt kråkpipan för att härma en

nötskrika som skränar. någon som har något annat tips på hur man

lockar in de små liven? ;)

de du gör med muspipen är väl att härma deras ljusa läte ?  för dom har ju ett läte som liknar en ormvråk som skriker. om du inte testat detta gör det  :wink:  brukar funka  :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

satte mig i ekebacken en liten stund, kröp in lite i en buske och 

började locka med muspip, det gick bra , dom på bilden plus en

som dog men jag lyckades inte hitta den bland allt ris :/ 

 

attachicon.gifBild 022.jpg

 

jag brukar använda muspip/skrik, som jag gör med händerna och

munnen. har även använt använt kråkpipan för att härma en

nötskrika som skränar. någon som har något annat tips på hur man

lockar in de små liven? ;)

grattis förresten !!  :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

satte mig i ekebacken en liten stund, kröp in lite i en buske och 

började locka med muspip, det gick bra , dom på bilden plus en

som dog men jag lyckades inte hitta den bland allt ris :/ 

 

attachicon.gifBild 022.jpg

 

jag brukar använda muspip/skrik, som jag gör med händerna och

munnen. har även använt använt kråkpipan för att härma en

nötskrika som skränar. någon som har något annat tips på hur man

lockar in de små liven? ;)

 

Sams Mid pipa ångest lätet funkar.

 

 

Mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ni som jagar skrikorna med 22a, vad använder ni för ammunition? Jag vill gärna kunna ta reda på brösten och vill undvika alltför stor skada...

Förslag mottages tacksamt!

Mvh

/Daniel

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man kan aldrig vara helt säker på att inte få köttförstöring, skrikan är helt enkelt för liten. Håll dig borta från allt vad hålspets heter så har du nog gjort vad du kan. CCI standard brukar jag köra på all typ av kråkfåglar. Går ju också att ta dem med hagel om hållen inte är alltför korta.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ni som jagar skrikorna med 22a, vad använder ni för ammunition? Jag vill gärna kunna ta reda på brösten och vill undvika alltför stor skada...

Förslag mottages tacksamt!

Mvh

/Daniel

Köp köttbullar istället ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske enklare med köttbullar, men knappast lika skoj! Viltvård och gott kött känns som en oslagbar kombo :)

Jag har jagat dom med hagel tidigare, men nu är en 22lr på ingång...

Mvh

/Daniel

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ni som jagar skrikorna med 22a, vad använder ni för ammunition? Jag vill gärna kunna ta reda på brösten och vill undvika alltför stor skada...

Förslag mottages tacksamt!

Mvh

/Daniel

Skjut nötskrikorna från sidan om du inte vill ha köttförstörin, det kan ju så klart bli då fågeln är så lite men tycker inte de blir lika mycket som om man skjutet framifrån

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...