Hoppa till innehåll

Rapport efter en 4 dagars intensiv jakt…


N S

Recommended Posts

Lite lärdom gav det allt... o nu är jag rätt mätt på jakt ..

Jagade rådjur i Söndags i majsfällt o annat på Öland.

Mycket rådjur överallt o wachteln gick som faen. Det lustigaste i sammanhanget o nått som vi bör komma ihåg..

Jag hinner ju iofs glömma det mesta..

En liten spetsbock blev påskjuten av den andra hundföraren men tecknade inget, något drygt håll o i full kareta.

Hör över radion att det nog va bom, polaren va så ”säker” att han inte sköt andra pipan efter den.

Drevet gick mot mig och jag fick in bocken på lagom hagelhåll, siktar o trycker av men inget händer… ;)

Hade tydligen inte öppnat drillingen tillräckligt när jag laddade om så hanen spändes efter sextaggaren jag precis petat ner.

Rätt snopen bryter jag vapnet igen medan jag ser spetsbocken sakta ner när den går över stenmuren 40m bort, blir långsammare o går omkull o dör…. Utan att jag ens kastat en tompatron efter den…

Den gick i alla fall 300 m från polarens ”bom”… i full fart..

Lärdom som jag iofs vet sen gammalt… Skott med hagel bommar sällan helt…

Sen vart det ju älgjakt här hemma o första dan gick klockrent o bra skytte.

Alice gick bra o de trillade lite av varje, ja den andra hundförarens 2 Münstrarna gick bra de med men skallar ju sällan.

Sen började det strula igår…

En kronkalv blev påskjuten med halsskott … faen va förbannad jag blir när det skjut så..

Det får va hur jävla säkert som det vill men jag har sällan bra upplevelser av sånt…

Kalven dråsar omkull o sprattlar.

Kalven får benen under sig o drar in i skogen…

Wachteln va slutkörd så jag tog mig dit med Blackie..

När jag är där så ringer det o en tjur är påskjuten med ett skott men inte hittad.

Sa att de får börja utan mig, polaren åkte dit.

På skottplatsen efter kronkalven hittar jag 2 femkronors stora blodfläckar där kalven legat o sprattlat.

Jycken spårar bra men hetsigt o skytten säger hela tiden att det är fel väg, de är hinden hunden går på..

Efter några hundra meter så ger jag vika för tjatet.. o vi går o tar om…

Nu blir det lite annan runda men i huvudsak på samma håll… jag va trött o lat.. släpper jycken när jag konstaterat att kalven följer hinden.

Det blir upptag i kanten på en vall o tiken jagar hjortarna i nån timme innan hon bryter självmant o kommer tillbaka.. Har väl aldrig hänt att hon brutit nått eller vänt hem igen…?

Kalven va fortfarande ihop med hinden va jag kunde se på spåren.

Vi avbröt.. o jag kan bara konstatera att kronvilt är inget jag har någon större erfarenhet av..

Kanske dumt o släppa på kron med Blackie men jag visste inte va jag skulle ta till… Wachteln va för slutkörd o kommer inte ens i närheten av Blackies jaktidioti..

Åker dit där tjuren blev påskjuten.

Millt sagt lätt förvirring råder..

Et våldsam stort buskhygget.. där björkslyet är manshögt o det är 4-500 meter mellan skogsbrynen..

Tjuren hade stått still i skottögonblicket o det siktades mot femettan som på skjutbana, som skytten beskrev det... Tjuren försvann direkt o inget hördes.

Skytten o ett par kompisar försökte leta upp tjuren för hand men gick vilse i slyet när mörkret föll.

Älghunden som va där släpptes i fel riktning... för skytten som va totalt slut..o inte så lite överviktigt.. så kondisen va ju inte på topp.. pekade först ut kontrakurs mot skottplats…..

Varpå hunden hittade gris omgående… De fick tag på hunden o nu hade killen orienterat sig bättre... men vart skottplatsen va på detta enorma buskhygge va ju svårt o veta.

Felet som nu gjordes antar jag har med vinden o göra.. för o hitta älgen elller skottplats släpps hunden igen o drar ut en bit men inget händer. Nästa vända har jag hunnit dit o vi provar igen.

Men det blir ungefär samma vända men vi tycker att hunden uppehåller sig lite länge på en plats men hinner inte dit. En ny pejl ställer till det så vi han inte lägga exakt plats på minnet eller hur man nu gör det..

Sen måste killen bryta på grund av familjeskäl o jag ringer in en gråhund som endast jagar älg.

Vi tar nu ett rejält tag i den riktning som tjuren kom från för o få håll på spåret innan skottplats o inte gå ut ner i vind samtidigt som vi minimerar skyttens möjligehter till att peka ut fel riktning i mörkret.

Jag ville inte gå med mina kräk för de va ju redan rätt slut o Blackie gillar ju oxå gris..

Grållen markerar o vinklar som ”tänkt” ytterligare en bit bort så vindar jycken o vi hittar tjuren död i skogskanten. En rejäl bit från tornet.

Tjuren träffades en bit ner under hakan.. halspulsådern och luftstrupen va avskjutna så tjuren förblödde o drog ner blodet i lungorna o drunknade.

Det tar oss sen 5 timmar innan vi får hem tjuren… låg jävligt till o det enda som funkade första biten va handkraft sen fixade traktorn resten, va hemma 02.15…

Det känns i kroppen idag kan man väl säga…

Blev några grisar idag också, en stor svart blev påskjuten o blödde, troligen en träff i konturen långt fram, gissningsvis i bringan.

Spårade o släppte tåget som gick på löpan rätt rakt söder ut i 5 km sen såg jag att hon va still på pejlen.

Hörde inget men va ju nu rätt långt ifrån.

Körde dit o försökte samtidigt ropa på radion vem jag va o att en hund med påskjuten gris va på väg söderut, testade de bägge kanalerna jag har men helt tyst?

Såg inte en enda jägare eller bil, ens vid de hus jag åkte förbi. Jakttornen tomma åxå.

Vet inte alls vem som jagar där nere.

Tänkte det måste sitta folk i varenda buske en dag som denna men det fans faen inte en enda o radion va fortfarande tyst.

Kom inom som jag anser hörhåll på ”ståndet” men hör inte ett skall…??

Kommer närmare via en annan väg men fortfarande knäpptyst.

Hmm… nu börjar jag bli orolig… ställer bilen o tar bössan på ryggen, kan ju inte lämna den i bilen, knallar in med hjälp av pejlen.

Hittar ett lövträdshägn… följer staketet mot där hunden fortfarande har ”ståndskall” alltså är stilla enl pejlen..

Visslar o jycken svara med ett glädje tjut.

O där är sitter mitt tåg fast med västen under staketet… grisen har som det verkar gått under staketet o jycken efter o fastnat på väg ut på andra sidan hägnet.

Verkar som hägnet nästan stänger vägen mellan 2 sjöar, antar att grisarna gjort en egen genomgång söder ut..

Beslöt o avbryta, har den påskjutna gått 5 km utan o lägga sig så borde den va relativt frisk..

Men nog blödde den den första biten, kanske en 100m.. men jag är slutkörd o har inte en susning om vem som har jakten där jag var.

Hittade inte ett enda bebott hus heller... verkar vara rena ödebyggden..

Säkerhetsrisk finns ju åxå … att man hamnar mitt i ett pågående älgdrev o då jag som ”svartepetter” som ingen i det laget vet om.. Det skulle kunna bli farligt.

Dock verkade älgjakt inte va nått man gjorde där idag i alla fall…

Låter kanske som en del strul men det har dock trillat 20 vilt utan strul fram till nu om jag nu räknar rätt...

Nu blir det rast vila...

Tänker inte ens jaga i helgen, om det nu går att undvika... :mad:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Händelserik helg!!!! Kan bara lyfta på hatten och säga ett bra genomfört jobb. Bor och jagar inom samma områden so du gör så jag har lärt mig vart som krävs....

Har du tid någon gång skulle jag vilja ha lite "mentorskunskap" främst med eftersök (har en wachtel), men vi skulle kunna blanda/utveckla detta med praktik (jakt) på Öland, Kalmar och Blekinge.

/HP

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vissta ja..

glömde ju vildsvinet mitt i samhället i byn söder om mig..

Polisen ringde om den som någon hittat me ryggen av 100m från viadukten, tåget går igenom byn.

Den såg medtagen ut så den har nog legat ett tag.

Skulle kunna va tåget som tagit grisen, tycker nog att en bilist borde ringt in o anmält.

Dessutom så är det förhoppningsvis inga höga hastigheter mitt i samhället..

Jag hade ju passerat den byn för nån timme sen men kunde nu inte åka dit.

Sa att jag kan försöka få tag på nån i närheten o polisen skulle oxå fortsätta ringa runt till de som va på listan.

Polisen fick tag på en jägare fortare än jag, så det löstes nog snabbt hoppas jag.

Ang mentor..

Visst, kan jag hjälpa till med nått så ?

Jakter, jo.... nu låter det nog lite kaxigt o dumt men jag vet faen inte hur jag ska hinna med allt...

Är rätt mycket bokat o det ska in mer, iallafall grisjakt har jag lovat bort mig på men inte bestämt vilka datum...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...