Hoppa till innehåll

30-06 eller 308


miss_winchester

Recommended Posts

Det finns säkert hundra sånna här trådar men här kommer en till i alla fall.

Funderar på att byta bössa, men då e frågan vilken kaliber, funderar på en 30-06 eller 308 dom e ju ganska lika men jag har för mig att 308 e lite klenare Jag kommer jaga mest älg och då jag går med hund och sitter som passkytt så blir det avstånd mellan 20 och dryga 200 meter.

Så ni kloka och visa kom med era erfarenheter och tips ni kanske har nån bättre idé om vad jag bör ha för kaliber

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns säkert hundra sånna här trådar men här kommer en till i alla fall.

Funderar på att byta bössa, men då e frågan vilken kaliber, funderar på en 30-06 eller 308 dom e ju ganska lika men jag har för mig att 308 e lite klenare Jag kommer jaga mest älg och då jag går med hund och sitter som passkytt så blir det avstånd mellan 20 och dryga 200 meter.

Så ni kloka och visa kom med era erfarenheter och tips ni kanske har nån bättre idé om vad jag bör ha för kaliber

308 eller 8x57js hade jag tagit.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns säkert hundra sånna här trådar men här kommer en till i alla fall.

Funderar på att byta bössa, men då e frågan vilken kaliber, funderar på en 30-06 eller 308 dom e ju ganska lika men jag har för mig att 308 e lite klenare Jag kommer jaga mest älg och då jag går med hund och sitter som passkytt så blir det avstånd mellan 20 och dryga 200 meter.

Så ni kloka och visa kom med era erfarenheter och tips ni kanske har nån bättre idé om vad jag bör ha för kaliber

Beror snarare på bössa än på kaliber vilket man väljer. Visst är 308 lite klenare men det är marginellt. Det är däremot klent med billiga .308or på begagnatmarknaden, medans 30-06or kan man strössla med. Ska du köpa nytt skulle jag iaf valt 308.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

308 eller 8x57js hade jag tagit.

+1

Hade sj 30-06 och bytte till 308 och det pga av att man kan ha en mycket smidigare bössa :) 308 behöver inte lika lång pipa som 30-06. Så jag hade helt enkelt valt 308 eller 8x57 och samma med den kalibern man kan ha kortare pipa på den med. Allt är ju beroende av vad man sj vill ha och föredrar :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dom vapen jag tittat på finns i all ovannämda kaliber men hur fungerar 308 och 8x57 på längre håll än 200 meter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns säkert hundra sånna här trådar men här kommer en till i alla fall.

Funderar på att byta bössa, men då e frågan vilken kaliber, funderar på en 30-06 eller 308 dom e ju ganska lika men jag har för mig att 308 e lite klenare Jag kommer jaga mest älg och då jag går med hund och sitter som passkytt så blir det avstånd mellan 20 och dryga 200 meter.

Så ni kloka och visa kom med era erfarenheter och tips ni kanske har nån bättre idé om vad jag bör ha för kaliber

Lång och smal är vackrare än kort och tjock. Därför rekomenderar jag 30-06...

Skall du köpa begagnat så rekomenderar jag dig att låta valet mellan 308 & 30-06 komma i andra hand.

Skicket och framförallt passformen på bössan är mycket viktigare. Många kolvar till 30-06 är tillverkade för att man skall skjuta med öppna riktmedel. DVS allt för "nersvängda". Hur du än jobbar med kolvkamshöjare m.m. så kommer du alltid att ha ett lite sämre utgångsläge än om kolven redan från början är byggd för skytte med glugg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dom vapen jag tittat på finns i all ovannämda kaliber men hur fungerar 308 och 8x57 på längre håll än 200 meter

Hur ofta tror du att du kommer att skjuta + 200 m? Upplever inte något problem med längre skott.

Jag hade 30-06 men bytte till .308 och den kalibern räcker gott och väl till allt som jag jagar, hjort, gris, älg och resten...

om du går mycket kanske en lättare bössa är att föredra?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har 308 går utmärkt att skjuta upp till 200m...använder den även som toppjaktsbössa...min är "kort och tjock"

köp 308 och var nöjd med livet, dör inte viltet är det inte bössan det är fel på=)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dom vapen jag tittat på finns i all ovannämda kaliber men hur fungerar 308 och 8x57 på längre håll än 200 meter

Jag skulle då inte föredra någon av dom på älg på +200 m. 30-06 el. 300 win mag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

30-06 är en fin kaliber. Den e lite mer ryckig men i rätt händer (större delen av jaktkåren) så funkar den bra.

308 är minst lika bra och en bättre precisionsskytte kaliber.

Djuren dör lika bra med både två.

30-06 skulle jag inte vilja påstå är otrevlig, men vissa bössor är lite sämre byggda och då kanske rekylen känns lite mer...

Provskjut med bägge två kalibrarna och olika bössor som du spånar kring så hittar du säkert rätt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur ofta tror du att du kommer att skjuta + 200 m? Upplever inte något problem med längre skott.

Jag hade 30-06 men bytte till .308 och den kalibern räcker gott och väl till allt som jag jagar, hjort, gris, älg och resten...

om du går mycket kanske en lättare bössa är att föredra?

Där jag jagar är det stora hyggen så + 200 meter är det nästan alltid

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle då inte föredra någon av dom på älg på +200 m. 30-06 el. 300 win mag.

Ok sen är ju hunden duktig på björn oxå så 300 win mag kasnke int är så tokig men hur är rekylen i en sån?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok sen är ju hunden duktig på björn oxå så 300 win mag kasnke int är så tokig men hur är rekylen i en sån?

Så där! Har du någon i bekantskapskretsen där du kan få prova ett skott el. på vapenaffären? Det finns ju fina bakkopor som tar bort mycket av rekylen oxå. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

308 alla dagar i veckan, tycker 30-06 är rent av otrevlig!

Är det rekylen du menar då du menar otrevlig ?

Tycker min 308 är otrevligare än 30-06 jag hade i rekyl... ungefär samma vikt i bössorna och har likadan bakkappa på den nya bössan som på 30-06an jag hade... 30-06 tycker jag har en mjukare rekyl än 308 den är mer snärtig av sig men det är ju vad jag tycker :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

30-06 alla dagar i veckan, funkar finfint till allt, bara man sätter den på rätt ställe. gäller att få en bra pipa och kolv så att den inte kastar bara. det är en så liten skillnad mellan 308 och 30-06 i mina ögon, så det spelar ingen roll.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så där! Har du någon i bekantskapskretsen där du kan få prova ett skott el. på vapenaffären? Det finns ju fina bakkopor som tar bort mycket av rekylen oxå. ;)

Pappa har en 7 mm magnum borde vara samma, vet inte hur det ser ut till 300 win mag med fariksammo då jag inte laddar själv sen finns 300 wsm som dom säger ska vara lite snällare än win mag

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pappa har en 7 mm magnum borde vara samma, vet inte hur det ser ut till 300 win mag med fariksammo då jag inte laddar själv

300 win mag har lite högre prestanda. Inga problem med ammo till 300 win mag. Se bara till så att du har en billig bössa i drift till övningsskjutningen. Typ 308 el. 6,5*55 el. om du får låna dina pappas bössa när ni är på banan samtidigt om han har någon billig träningsbössa. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok sen är ju hunden duktig på björn oxå så 300 win mag kasnke int är så tokig men hur är rekylen i en sån?

Har skjutit en del med en sådan i SA o upplevde den som betydligt snällare än de 30-06:or jag skjutit med. Har ju iof en del att göra med stockning o vikt på vapnet

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

finns ingen anledning att börja skjuta på längre håll än 200m då är det lika att släppa. jagar man kommer det nya chanser.=)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har skjutit en del med en sådan i SA o upplevde den som betydligt snällare än de 30-06:or jag skjutit med. Har ju iof en del att göra med stockning o vikt på vapnet

bössan jag ska köpa ska vara lätt och då blir ju rekylen värre men om win mag int är värre än 30-06 blir det ju en sån

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

finns ingen anledning att börja skjuta på längre håll än 200m då är det lika att släppa. jagar man kommer det nya chanser.=)

Det finns anledning de gånger jaktmarken ser ut som den gör, tex vid stora hyggen eller myrar.

30-06 ammunition finns ju i en kalasfin hygges-variant från Norma med 9,7grams A-frame kulan, lätt, snabb och riktigt bra kvalitet. Finns det någon köpes 308-laddning som kan konkurrera med den?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...