Jump to content

pilottoner?

swecul
 Share

Recommended Posts

Skulle behöva lite hjälp, har köpt en radio och undrar lite saker.

Vill börja med att säga att jag aldrig använt en jaktradio förrut.

jag har ställt in 7 st kanaler på den enligt:

CH.01 155,4250 MHz

CH.02 155,4750 MHz

CH.03 155,5000 MHz

CH.04 155,5250 MHz

CH.05 156,0000 MHz

CH.06 155,4000 MHz

CH.07 155,4500 MHz

men det här med pilottoner fattar jag inte, som jag har nu funkar det att prata med

andra i jaktlag om dem bara har samma kanal som mig??

Eller måste jag ha pilottoner för ( en sorts underkategori till kanalerna då eller) för

att det ska fungera?

har köpt en Puxing-777 från Hong Kong... kostade 420 kr ink mick så visst var väl priset

bra men på bekostnad av att jag nu sitter och blir galen!

Det kan ibland vara trångt på en viss kanal. Oftast där jag jagar är det kanal 1 som gäller. Anledningen till det kan bero på många saker. För att slippa alla andra jaktlags snack, kan man sortera bort deras prat genom att hela jaktlaget använder en viss pilotton. Förhoppningsvis är det inget annat jaktlag som använder samma kanal OCH pilotton. Pilot tonen gör att din radio sorterar bort inkommande prat som inte använder DIN förinställda pilotton. Däreot kan alla andra höra dig prata om de kör öppet, dvs pilotton OFF.

Har en puxing 888. Kanonradio än så länge. De kan vara lite knixiga att ställa in......

Pilottonen är ju som ett låssystem, har du din radio inställd på en viss pilotton så måste den som vill prata med dig via radion sända samma pilotton för att låsa upp din radio. Det finns många olika pilottoner för var och en av kanalerna du kan använda i din radio så man har alltså stora möjligheter att hitta en kanal och en pilotton som ger dig och dina jaktkamrater i stort sett en "egen" frekvens där ni bara hör varandra och slipper allt annat dösnack på radion.

Inställningen av pilottonen kan dock vara allt från mycket enkel till helt omöjlig...

aha, ok då är jag med på syftet med det, hittade ett sätt att manuellt knappa in

ch01 155,425MHz och CT 67 (som går att ställa upp massvis)

Det skulle alltså motvara kanal ett pilotton 67?

om nu min jaktkamrat har samma inställning är det bara att sända då för att snacka

eller måste man öppna kanalen (trycka på en annan knapp) innan man kan sända med

"prat"knappen?

Inställningen av pilottonen kan dock vara allt från mycket enkel till helt omöjlig...

jo insåg det, knepigt det hära!

aha, ok då är jag med på syftet med det, hittade ett sätt att manuellt knappa in

ch01 155,425MHz och CT 67 (som går att ställa upp massvis)

Det skulle alltså motvara kanal ett pilotton 67?

om nu min jaktkamrat har samma inställning är det bara att sända då för att snacka

eller måste man öppna kanalen (trycka på en annan knapp) innan man kan sända med

"prat"knappen?

jo insåg det, knepigt det hära!

Har ni samma pilotton kommer han höra dig då du sänder... Om man ej har samma pilotton kan början försvinna eller så hör man ingenting... kan även vara så man hör i en radio med fel pilotton men man kan inte sända så andra hör... Så testa med någon innan du ska använda den :rolleyes: Både sända och lyssna...