Hoppa till innehåll

Kronhjort i Skottland


sandsjim

Recommended Posts

Mot mina egna principer har jag "köpt" jakt, jag har bokat en resa till skottland för att jaga kronhjort

Skulle behöva tips och råd inför resa. Framför allt på sånt jag INTE tänkt på.

Vi är 6 personer som kommer att jaga i 3 grupper om 2 jägare med en guide/grupp. alla lånar vapen i UK.

Vi kommer att jaga rätt så mitt i skottland, boende och frukost är ordnad. middag löser vi själva

(blir väl en fl singel malt å haggis).

Finns det några andra äventyr som "måste" upplevas? Jag är i skottland för 2a gången men första för att jaga.

är inte inne och läser varje dag men uppskattar det som fås kan

Jimmy

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mot mina egna principer har jag "köpt" jakt, jag har bokat en resa till skottland för att jaga kronhjort

Skulle behöva tips och råd inför resa. Framför allt på sånt jag INTE tänkt på.

Vi är 6 personer som kommer att jaga i 3 grupper om 2 jägare med en guide/grupp. alla lånar vapen i UK.

Vi kommer att jaga rätt så mitt i skottland, boende och frukost är ordnad. middag löser vi själva

(blir väl en fl singel malt å haggis).

Finns det några andra äventyr som "måste" upplevas? Jag är i skottland för 2a gången men första för att jaga.

är inte inne och läser varje dag men uppskattar det som fås kan

Jimmy

Jag har själv ingen erfarenhet alls för jakt i skottland, men det jag sett på filmer och läst är att det skjuts på låååånga håll.

Om jag själv hade en sådan resa inplanerad skulle jag först och främst träna skytte på lite längre håll. Jag skulle även lägga en hel del krut på att skaffa kondition, det är långt att gå och upp och ned för berg. I alla fall på dom filmer jag sätt ^^

Kan även säga att jag är mäkta avis på er som gör en sådan resa, någon gång ska jag själv försöka komma iväg ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kaninjakt med iller skulle jag skänka en dag till, det är riktigt kul och kostar oftast inte särskillt mycket.

Er guide kan säkert fixa fram en bra kaninjakt åt er.

/Petter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för dom inlägg jag fått.

skjutning och kondition är dom två minsta prolemen utan att vara "dryg"

Skjutning gör jag på arbetstid och konditions biten så är de mindre än 300 personer före mej på göteborgsvarvet 2010.

sett timmar med filmer om skottland (och andra jaktfilmer).

Det jag söker är som tex. tipset om kaninjakten.

Saker som jag inte tänkt men folk har gjort eller ångrat att dom INTE gjorde när dom själva var iväg.

Även utrustning eller tips på själva jakten tex. "om jag åker dit igen skall jag ha 20par strumper med eller

Gympadojor, jaktkängorna var kass där.

Allt är välkommet.

närmaste resan blir jämtland på toppfågel. den mest underbara och fria jakten jag gjort.

till dom som inte provat: gör det!

även om inget blir skjutet så är det underbart.

Jimmy

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för dom inlägg jag fått.

skjutning och kondition är dom två minsta prolemen utan att vara "dryg"

Skjutning gör jag på arbetstid och konditions biten så är de mindre än 300 personer före mej på göteborgsvarvet 2010.

sett timmar med filmer om skottland (och andra jaktfilmer).

Det jag söker är som tex. tipset om kaninjakten.

Saker som jag inte tänkt men folk har gjort eller ångrat att dom INTE gjorde när dom själva var iväg.

Även utrustning eller tips på själva jakten tex. "om jag åker dit igen skall jag ha 20par strumper med eller

Gympadojor, jaktkängorna var kass där.

Allt är välkommet.

närmaste resan blir jämtland på toppfågel. den mest underbara och fria jakten jag gjort.

till dom som inte provat: gör det!

även om inget blir skjutet så är det underbart.

Jimmy

Törs man fråga vad det kostar att jaga kron i skottland? Skulle själv kunna tänka mig det någon gång ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Törs man fråga vad det kostar att jaga kron i skottland? Skulle själv kunna tänka mig det någon gång ^_^

Nja!

Jag åker inte med någon researrangör.

åker med en kompis som varit hos samma guide nu för 4e gången så det känns tryggt.

vi får pyttsa ca10000:-

skall du åka officiellt så är det runt 15 sen skulle jag rekomendera att hyra bössa där för detär krångligt att

ta in vapen i GB samt att resan blir dyrare då inte lågprisbolagen tar vapen.

Har själv gått å suktat efter denna resa i ca 10år men ficken alvarlig sjukdom förra året.

Vissa saker skall upplevas andra skall förbli drömmar!

Detta skall man uppleva, en ferrari kanman drömma om.

Jimmy

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja!

Jag åker inte med någon researrangör.

åker med en kompis som varit hos samma guide nu för 4e gången så det känns tryggt.

vi får pyttsa ca10000:-

skall du åka officiellt så är det runt 15 sen skulle jag rekomendera att hyra bössa där för detär krångligt att

ta in vapen i GB samt att resan blir dyrare då inte lågprisbolagen tar vapen.

Har själv gått å suktat efter denna resa i ca 10år men ficken alvarlig sjukdom förra året.

Vissa saker skall upplevas andra skall förbli drömmar!

Detta skall man uppleva, en ferrari kanman drömma om.

Jimmy

Ok, är detta med boende, flyg och jakt? Låter spännande i alla fall. Ja, jag skulle nog i vilket fall föredra jakten framför ferarrin. Hoppas resan/jakten blir trevlig!

mvh

Johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Priset på resorna brukar väl vara exlusive resa och mat + ev "dricks" till stalkern

OCH INTE ATT FÖRAKTA HEMFÖRSEL OCH TILLREDNING AV TROFEER.

Ryanair brukar ha överkommligt pris.

Jimmy

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det jag söker är som tex. tipset om kaninjakten.

Saker som jag inte tänkt men folk har gjort eller ångrat att dom INTE gjorde när dom själva var iväg.

Även utrustning eller tips på själva jakten tex. "om jag åker dit igen skall jag ha 20par strumper med eller

Gympadojor, jaktkängorna var kass där.

Jimmy

Vad jag förstått så är det ganska vanligt att man ålar sig fram den sista biten inför ett skott så att ha kläder som klarar det kan vara en bra idé (knä- arnbågsskydd??).

Det regnar ganska ofta på de engelska öarna så att ha mer än en omgång ytterkläder kan vara bra. Det är ju inte så uppmuntrande att dra på sig dyngblöta kläder inför jaktdagen.

Kängor (gärna högskaftad) bör vara en fördel eftersom man går en hel del i sluttningar och då är det skönare och mindre tröttande med kängor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

mig veterligen så anpassar stalkern jakten lite efter dina förutsättningar.

jag vet folk som fått kämpa o ålat nerför o hit o dit som rw säger men också folk som pga av för stor matlust eller liknande åkt mkt. argo cat och sedan lekt sniper på längre avstånd.......

Så, det blir lite vad man gör det till och dom vill tjäna pengar o ha nöjda kunder.

Mitt råd är att planera för att skjuta 2 djur. (eller fler givetvis)

Ett skjuter du så fort du får chansen så du har ngt. att komma hem med.

Det andra blir jakten på en fin trofé.

Bli heller inte förvånad om du vill skjuta ett djur men stalkern säger nej utan säger "du ska skjuta det där djuret." Nu, ska du fundera noga. Vill du skjuta?

Om du inte vill det så kan du ge stalkern lite cash tacka för utmärkt arbete men säga att du hellre jagar vidare efter ett annat djur.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Frågade stalkern vad de gör ifall kunden har kass kondition o inte kapabel att röra sig i den tuffa terrängen..... dom anpassar sig så gott det går efter "fysiska" kapaciteten kunden har ....

Det jag själv fick uppleva var en massa ålande o krypande och kan med gott samvete kalla det jakt vi utförde. Är själv inte intresserad av att skjuta på "halvtama" djur och var inte där enkom för trofé jakt heller. Skotthållet var inte av min värld (som tycker 100 m är långt :rolleyes: ) men gick bra iaf ... En professionell stalker som visste vad han sysslade med.

Kunde bra tänka mig åka på nytt , då fast på hind o kalvjakt .....

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rough shooting över spaniels skulle jag inte missa för allt smör i småland

Damn, för en gång skull måste jag instämma helt med Amakulu, en slik jakt är hysteriskt rolig, intensiv och samtidigt pretentionslös. Har enbart företagit en sådan och det gav minnen o mersmak för livet.

Angående att skjuta hjort, du kommer att se sjukt mycket hjortar, du får bestämma vad din plånbok kan bära i frågan om trofeér.

Om det var jag som var på jakt och jag visste att jag hade någon dag på mig skulle jag i varje fall skjuta minst två, erbjuds jakt på Sika så acceptera omgående,

de är sanslöst roliga hjortar att jaga på.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I priset ingår faktiskt 1 hjort UNDER medalj, tänkte köpa till en kalv mest för att få mer jakt.

Personligen skulle jag kunna skjuta en spets (lite ironi), det är själv jakten jag åker dit för så det verkar som

jakten RR var på liknar nåt som jag "förväntat mej"

Det finns Sika där och två av oss är just ute efter det då dom varit i skottland förut och redan skjutit sin "kvot" med hjortar.

Appropå tidigare inlägg ang kaninjakt.

Det skulle vara för jä_la spännande och smyga runt på nån äppelodling i skåne och pürscha kanin med "rävriggen"

Blaser 223 med V-max, ljuddämpare toppat med Zeiss 3-12x56 RM43 belyst. allt detta prydligt balanserat på harris 25C

Kanske näst resa........

Tackar, Jimmy

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanin jakt är otroligt trevligt,

med en 223 o V-max får man hålla sig till skallskott om man vill kunna äta dem,

å andra sidan med en pang av det slaget är det inga bekymmer med det valet av träffpunkt.

Jag har skjutit en kanin, av misstag i kroppen med 58 grains V-max ur min 6 mm TCU,

det var inget kvar av den.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Damn, för en gång skull måste jag instämma helt med Amakulu, en slik jakt är hysteriskt rolig, intensiv och samtidigt pretentionslös. Har enbart företagit en sådan och det gav minnen o mersmak för livet.

Angående att skjuta hjort, du kommer att se sjukt mycket hjortar, du får bestämma vad din plånbok kan bära i frågan om trofeér.

Om det var jag som var på jakt och jag visste att jag hade någon dag på mig skulle jag i varje fall skjuta minst två, erbjuds jakt på Sika så acceptera omgående,

de är sanslöst roliga hjortar att jaga på.

/Christian

Gör det ont Christian ? :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gör det ont Christian ? :D

Mindre än vad jag trodde att det skulle göra, snarare var det ganska roligt att se att jakt förenar mer än det delar.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I priset ingår faktiskt 1 hjort UNDER medalj, tänkte köpa till en kalv mest för att få mer jakt.

Personligen skulle jag kunna skjuta en spets (lite ironi), det är själv jakten jag åker dit för så det verkar som

jakten RR var på liknar nåt som jag "förväntat mej"

Det finns Sika där och två av oss är just ute efter det då dom varit i skottland förut och redan skjutit sin "kvot" med hjortar.

Tackar, Jimmy

När vi har varit i Skottland har vi varit på efterjakt på hindar och kalvar och då har inte hjortarna varit lovliga. Jag fattde det som att när man jagar hjort jagar man hjort och när man jagar hind och kalv gör man enbart det. Kolla detta innan då det kanske inte går att lägga till en kalv utan bara hornbärande djur. Beror väl lite på när ni åker men jag vet att de har olika jakttid på de och de överlappar väl lite antar jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Ok. Gammal tråd men jag skriver här ändå, istället för att skapa en ny tråd.

Hur mycket bör man räkna med att få betala för hemtransporten av två kron-skallar??

Mvh John

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Stället jag är på kör hem alla skallar de fått under året och levererar dem, kostar 30 pund per skalle, inte så farligt tycker jag, vet inte hur andra arrangörer gör.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...

Startar ingen ny tråd inledningsvis. Utan försökar få svar här.
men dom ligger på så det är lite bråttom.

Har fått erbjudande att jaga kronhjort V. 36 nära fort William.
Hur är V. 36 att jaga stags??
Har hört att V. 38 och framåt ska vara bäst.

Vad skiljer?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
På ‎09‎-‎01‎-‎2018 at 16:00 Ijahman sa:

Startar ingen ny tråd inledningsvis. Utan försökar få svar här.
men dom ligger på så det är lite bråttom.

Har fått erbjudande att jaga kronhjort V. 36 nära fort William.
Hur är V. 36 att jaga stags??
Har hört att V. 38 och framåt ska vara bäst.

Vad skiljer?

Brunsten er mest intensiv v. 40-42. I v. 36 er det ikke sikkert, at du kommer til at opleve brunstjagt.

mvh Lars

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago lars m. l. sa:

Brunsten er mest intensiv v. 40-42. I v. 36 er det ikke sikkert, at du kommer til at opleve brunstjagt.

mvh Lars

Tack.

Vi har bokat resan nu. Och det blir V.39.
Hoppas på att brunsten har kommit igång på något av områdena då.

Med vänlig hälsning John

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...