Hoppa till innehåll

Luftvärmepumpar och temperaturfunderingar.


Nils l

Recommended Posts

Jag vet att många häruppe får problem efter några år då borrhålen inte hinner återhämta sig under sommarhalvåret utan fryser. En lösning som jag hört om men inte sett är att göra solfångare som får värma mediat och cirkulera det i hålet så att berget tinar upp under den varma årstiden. Men bergvärme är väl annars den mest underhållsfria lösningen även om jag nog inte hinner räkna hem en sådan under min livstid med övriga installationskostnader innan det är dags för hemmet. Jag hoppas att luft/luft pumparna utvecklas ytterligare men tyvärr så testas dom ju bara ner till -15 så man har inte lika mycket att vinna utvecklingsmässigt från tillverkarens sida nedanför den temperaturen. Jag får lägga mina pengar på isolering och vara nöjd med det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet att många häruppe får problem efter några år då borrhålen inte hinner återhämta sig under sommarhalvåret utan fryser. En lösning som jag hört om men inte sett är att göra solfångare som får värma mediat och cirkulera det i hålet så att berget tinar upp under den varma årstiden. Men bergvärme är väl annars den mest underhållsfria lösningen även om jag nog inte hinner räkna hem en sådan under min livstid med övriga installationskostnader innan det är dags för hemmet. Jag hoppas att luft/luft pumparna utvecklas ytterligare men tyvärr så testas dom ju bara ner till -15 så man har inte lika mycket att vinna utvecklingsmässigt från tillverkarens sida nedanför den temperaturen. Jag får lägga mina pengar på isolering och vara nöjd med det.

Problemet är då helt enkelt för grunda hål. Den beräkningen jag gjorde tror jag det skulle räcka med ca. 350 m borrhål härnere i jämtland på samma toppeffekt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Problemet är då helt enkelt för grunda hål. Den beräkningen jag gjorde tror jag det skulle räcka med ca. 350 m borrhål härnere i jämtland på samma toppeffekt.

Har inte berggrundens beskaffenhet en ganska stor betydelse? Hur mycket sprickor och hur mycket grundvattnet rör sig till exempel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade en Fujitsu Nocria 14 innan jag fick fjärrvärmen installerad. Körde den under 3 års tid och måste säga att den är ett monster till att leverera värme. Den skyfflar luft rätt duktigt så man måste räkna med att den låter en del. Jag bor ju i Luleå så klimatet är någotsånär lika, mera fuktighet vid kusten kanske.

Nocrian klarar av att leverera värme långt ner i temperaturerna. Nu är det ett tag sedan jag sist kollade på luft/luft pumpar och det har säkert kommit nya modeller ut på marknaden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kompisen är rörkrökare och han har bergvärme. Han ska prova köra kyla under sommaren på sitt hål och menar på att då laddar man även hålet med att skicka ner varmare vatten än man tar ut. Borde va liten risk för frysning då.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dom jordvärme installationer jag kollat på har varit 600m plus rör,solfångare som skjuter ner värme under varmare tider..Det är ett koncept jag tror mer på,dock dyrt med allt runt omkring,

Gaserna i pumparna R410? är det som sätter käppar ihjulet för att kunna förångas,man kan heta vad man vill men gasen ska förångas och det är vid en viss temperatur det sker..

En isolering med ROT går på ca 60 000kr idag normalet hus med 2 vångar,billigare eller dyrare peroende på antal kvm panel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag funderade länge på berg eller jordvärme. Liten tomt=borrhål, men dyrt.

Tur som var så fick jag tillstånd av grannen med sina ängar, att gräva ned kollektorslang där.

Det blev 680 m delat på 2 slingor, 300+380m.

Köpte en CTC 10,5 Kw, pga att jag även kan elda med vedpannan(CTC) om det är riktigt kallt.

Ja, ni vet nog hur temperaturerna kan vara i Pajala med omnejd.

Nu hade jag tur som jobbat en del åt en grävarägare, som bara begärde 10 000 för jobbet.

Totalt efter ROT så blev kostnaden 95 000 kr.

Och den orkar värma även i -30 grader, men kompressorn går hela tiden då.

Att lägga ned solvärmeslang för laddning sommartid tror jag inte på.

Detta pga vattenflöden under jord som tar med sig värmen ut i periferin.

Samma sak med borrhålen. En enda liten vattenådra så är laddningsvärmen försvunnen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jakttorpet ska få luftvärmepump, kollat in en panasonic ce9lke har ingen aning om vad det står för, men till hall, kök o rum tror jag vad som helst duger, planer på att inreda vinden och jag tror den räcker till det också.

Jag vill ha plusgrader året om men så lågt som möjligt, är ingen bra sponsor åt Vattenfall :blush:

Finns det alternativa pumpar som är bättre/billigare?

Går dessa att styra via sms?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...