Hoppa till innehåll

Jaha skoterdårar


eskimo1

Recommended Posts

Fick ett il häromdan och det släpper inte, skoter måste nog inhandlas då vintern ser ut att komma i år med. Ska ha en med back, elstart och dubbeldyna då man inte kommer bli ensam då man åker på den. Pojken lär nog vilja följa med ;)

Kikat på Lite olika modeller, tex:http://www.blocket.se/kiruna/Lynx_Ranger_600__04_30035244.htm?ca=1_9&w=0

http://www.blocket.se/pajala/Lynx_Ranger_6...?ca=1_9&w=0

Vet inte vad det skiljer mellan dom 2.

Den här såg ju fin ut med, http://www.blocket.se/lulea/Lynx_sport_tou...?ca=1_9&w=0

Även kikat lite på Yamaha då deras tripplar får gåshuden att resa sig. Men hur är dom nu i kvalitet? Dom hade väl problem i början med vevaxlar bla men det måste dom väl fått till?

http://www.blocket.se/pitea/Yamaha_Venture...?ca=1_9&w=0

Så vad säger ni? Eller ska man ha en ET 340P från -82 ^_^

Tänkte hålla mig under 40000:- om det går :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 60
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • eskimo1

    23

  • maddog

    6

  • crowfear

    3

  • cypherpunks01

    3

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jag söker med skoter, ett gissel verkligen.

Ibland kikar jag på små ettriga kortbandare, de e ju såååå roliga att busa med på lederna men sen tar herr mognad över och jag börjar kika på lynx 5900 och liknande igen.

Jag brukar tänka, vad ska jag ha skotern till?

Jo i mitt fall ta mig ut, kika på spår, sätta ut fällor, grilla korv, pimpla, dra ut åtelmaterial mm.

Så i mitt fall krävs en maskin som tar sig bra i snön. Jag kikar nu bara efter Lynx 5900, lynx fox, Polaris widetrack och liknande maskiner.

Dock inte hittat någon än, min budget ligger på max 25000:-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det finns ju en del att välja på. Ska kika igenom blocket o se vad man missat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kikar nu bara efter Lynx 5900, lynx fox, Polaris widetrack och liknande maskiner.

Dock inte hittat någon än, min budget ligger på max 25000:-

http://www.blocket.se/kiruna/Arctic_Cat_Be...?ca=1_9&w=2

Borde kunna få ner en tusing.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mellan Ranger 600 och Sport Touring 800 är skillnaden lite som namnen säger. 800:an sportigare, större motor och en matta på 345cm om jag inte kommer ihåg fel. Fin på led men sämre i snön. 600:an har en matta på 392cm så den går bättre i snön men bra på led med men inte lika sportig, busig.

Yamahan tycker jag håller riktigt bra kvalite men tyvärr är de rätt tunga och tycker de går för dåligt i snön.

Av dessa hade jag nog valt Rangern som allroundskoter. Hyfsad motor och rätt bra i snön men som ni säger beror på vad man ska använda dem till. Svårt att hitta den optimala skotern som är bra på allt.

Ospårat, krypkörning i skog, dra kälka mm så är 5900, ST550 mm oslagbara i princip men då får man ge avkall på komfort och "busfaktorn"

Själv kört klättrare typ Polaris Rmk, Skidoo Summit ett 10-tal år men pga av familj mm letade en annan sorts skoter förra året. Blev en Lynx x-trim Commander och det är väl lite kompromiss mellan allt höll jag på att säga men det är ju oxå en helt annan prisklass.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för ett utförligt svar. Ranger säger du, tja varför inte. Glömde Yamaha:ns lössnöegenskaper, har hört det förr men vill minnas att det var dom korta. Men å andra sidan kommer jag mest att tuffa på kring isen då jag bor nere vid vattnet. Vill jag köra ospårat har jag en Aktiv 600 med dåtidens högkamsmatta. Är säkert 18-19 mm kammar :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trähatt!

Snacka om prylbög... Räcker det inte med dom leksakerna du redan har? :rolleyes:

Leksaker, tss nyttoprylar :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helt novis på skotrar men köpte en GTX550 för några år sedan enkla och driftsäkra maskiner som funkar skapligt som kompromiss skoter, men inte mycket att leka med men det är du väl ändå för gammal för :rolleyes:

Inget super pris kanske men svårt att hitta bra priser denna årstid

http://www.blocket.se/jamtland/Skidoo_GTX_...tm?ca=2&w=3

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helt rätt, alldeles för gammal för sånt :rolleyes: Men en 550 är lite för lite köra med även om man börjar bli gubbe. Snöat in lite på Yamaha och deras trippel 700:or. Ingen djupsnömaskin men kommer ändå mest åka is/led. Man har ju blitt bekväm med åren :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trippel ska man akta sig för är det tips jag fått av alla mina vänner som håller på med skoter.

De drar ofta mer bensin, kan rackla mer och blir dyrare att repa vid haveri

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

den stora skillnaden mellan ranger modellerna du länkat till är främst mattan längd å kammar, 365lång med 32kammar räcker ganska långt. den är lite uppvikt bak för smidigare ledåkning samt back egenskaper, den äldre rangern har ledad förlängning bak.

-04 är en mkt bra modell bra motor 593ss på ca 104hk. tänkte själv köpa en sånn men de blev en st600 istället lite gubbigare men en grym skogs lössnömaskin även med pulka bakom

du har betyligt bättre upprätt körställning på lynx'n än på en yamaha där sitter du lågt å långt bak...sen är dom under allkritik utanför leden...helkass i mitt tycke. lycka till i ditt skoterköp!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Leksaker, tss nyttoprylar :blink:

Mycket mögligt men när jag å Cicci kommer och hälsar på nästa gång kommer jag kunna säga att man säkert kan se en gräsfläck nånstans bland maskinerna.... Och mena det! :mellow:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får jag slå ett slag för tundra 300 det kanske låter som lite men det är en jäkel på och ta sig fram och den e inte alls dålig och dra och dom ligger i den prisklassen du hade tänkt dig. Okej de är väl ingen räcer men du har elstart och elback och sen om du kör fast så behöver du inte slita sönder ryggen som med dom andra järnklumparna du funderar på :o

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kan säga så här: eftersom du inte har tänkt dig att bara ute och kötta i lössnön utan mer har tänkt dig is/ledskoter så kan du helt tveklöst rikta in dig på en yamaha dubbeldyna. trippel ska du passa dig för av ovanstående redan nämnda anledningar (drar mer, går sönder lättare, kostar mer). yamaha är grejer som håller länge, klarar av mycket och som håller en hög komfort och är ofta väldigt billiga att reparera om dom nu skulle gå sönder. säger bara det: köp yamaha,,,,,eller köp fel =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är väl som med allt annat, desto mer speciell den är desto mer kan rackla, som med tripplar. Kan vara värt att kolla vad det kostar att försäkra innan man köper också fast det beror på vad man har för prioritering såklart. Själv kör jag bara i fjällen för ripjakt och fisketurer nuförtiden och sitter nöjd med min Widetrack. Såg någon annanstans att det inte fick vara en Polaris, och då skulle jag nog kolla efter en Lynx. Men de stora problemen med olika modeller har allt som oftast varit sådant som har racklat tidigt och åtgärdats (som Yamahas kvarglömda gjutskägg) så det handlar nog mer om att hitta en som inte har misshandlats av ägaren.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snackade med en på jobbet som haft 3 tripplar av senare årsmodell utan rackel. Däremot sa han att variatorerna behöver lite översyn för bättre gång och som sagt det finns bättre lössnömaskiner. Men en som han hade, en Viper Mountain är det jävligaste jag provat och sett köra i pudersnö. På väg uppför ett fjäll på en firmaresa så stannade vi mitt i ungefär för en liten paus. Han låg längst bak då och tyckte det var tråkigt så han vek bara ut i en meter puder i brant lutning och drog på så var han först B)

Provade den sen och det bar iväg ner i snön när man fällde fullt men sitta fast, icke, bara skottade. Men det är klart det skiljer väl lite på kamhöjd mot en venture :D

Men om man tittar på Lynx då. Vilken ska man ha?

http://www.blocket.se/kiruna/Lynx_Ranger_6...?ca=1_9&w=0

http://www.blocket.se/pajala/Lynx_Ranger_6...?ca=1_9&w=0

Är det -04:an som gäller med högre kammar gissar jag?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lynx är fina maskiner och ofta ganska driftsäkra...

Jag som är skoterlös sen några år sneglar hela tiden efter köpa en men har inte blivit av alls ännu :D Men hade nog valt gå på en lynx 5900 eller skidoo skandic Lite bredare matta man tar sig över allt och kan dra med den också... Finns ju även med 600 motor i bredbandarna och går skitfint!

Ranger är nog fina maskiner med och tundran där som miss winchester är en riktigt rolig lek maskin i lös snö lapparna använder sig mycket av den maskinen och även finns den i samma men lynx...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket mögligt men när jag å Cicci kommer och hälsar på nästa gång kommer jag kunna säga att man säkert kan se en gräsfläck nånstans bland maskinerna.... Och mena det! B)

Jaja mr fyrhjuling, nån sån har jag inte, än :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Akta dig för trippel problem!

Köp min Summit 800a :D Highmark..kompis pris :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaja mr fyrhjuling, nån sån har jag inte, än :D

Får nog rätta mig själv här. Har ju en Quad, räknas den :P Letar isdäck til den så om nån har såna till salu kan ni hojta till :P

Akta dig för trippel problem!

Köp min Summit 800a :lol: Highmark..kompis pris :lol:

Lät ändå dyr :D Låt höra?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste fråga om en yamaha viking 92 som gått 150 mil och är i kanonskick.

Vad ska man ge för den?

;);)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du får nog kolla blocket o se vad dom ligger i o sen kanske lägga på nån krona för låga mil. Om dom stämmer dvs ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...