Hoppa till innehåll

Recurve Båge


VNielsen

Recommended Posts

Tjenare!

Har idag vart iväg på en av Cabela´s butiker och inhandlat mig en billig(150$) Martin Jaguar Recurve båge, på 50 pound.

Denna tänkte ja ha till träning och "prova på" i väntan på att bågjakten skall tillåtas i sverige :D

Och ja tänkte höra med er ifall ni har några bra tips till nybörjaren ? :lol:

Bra "piluppfång" när man skjuter, ex. något man har hemma osv.

Tips på saker att tänka på när man tränar?

Sen ifall ni erfarna bågjägare kommer på några andra saker så tackar jag och tar emot :lol:

Mvh Nielsen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjenare!

Har idag vart iväg på en av Cabela´s butiker och inhandlat mig en billig(150$) Martin Jaguar Recurve båge, på 50 pound.

Denna tänkte ja ha till träning och "prova på" i väntan på att bågjakten skall tillåtas i sverige :P

Och ja tänkte höra med er ifall ni har några bra tips till nybörjaren ? :mad:

Bra "piluppfång" när man skjuter, ex. något man har hemma osv.

Tips på saker att tänka på när man tränar?

Sen ifall ni erfarna bågjägare kommer på några andra saker så tackar jag och tar emot ;)

Mvh Nielsen

Nu har det ju inte kommit något beslut om bågjakten. Men i förlagan till ett eventuellt beslut tolkade jag det som att ett framtida tillstånd endast skulle gälla compoundbågar. Men som sagt var så har inget beslut kommit ännu.

Ett lämpligt mål kan vara en kartong fylld med trasor eller gamla kläder. En säck full med trasor eller fårull funkar också. Men då endast med fältspetsar. Jaktspetsarna fastnar så man kan bli idiot innan man får loss pilarna.

Börja din träning på korta håll. Max 10 meter i början. När pilarna konsekvent sitter inom en 10 cm cirkel så kan du flytta ut avståndet en aning. Men jag vet precis hur det kommer att bli. Det tar ungefär 3 dagar sen står man och försöker att skjuta på 40 meter. :blush:

Se då till att du har en säker bakgrund, Dit räknas inte grannens garage 50 meter bort eller om du har nån väg åt det hållet du skjuter. Bara som ett tips!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har det ju inte kommit något beslut om bågjakten. Men i förlagan till ett eventuellt beslut tolkade jag det som att ett framtida tillstånd endast skulle gälla compoundbågar. Men som sagt var så har inget beslut kommit ännu.

Ett lämpligt mål kan vara en kartong fylld med trasor eller gamla kläder. En säck full med trasor eller fårull funkar också. Men då endast med fältspetsar. Jaktspetsarna fastnar så man kan bli idiot innan man får loss pilarna.

Börja din träning på korta håll. Max 10 meter i början. När pilarna konsekvent sitter inom en 10 cm cirkel så kan du flytta ut avståndet en aning. Men jag vet precis hur det kommer att bli. Det tar ungefär 3 dagar sen står man och försöker att skjuta på 40 meter. :D

Se då till att du har en säker bakgrund, Dit räknas inte grannens garage 50 meter bort eller om du har nån väg åt det hållet du skjuter. Bara som ett tips!

Som jag fattade de så kunde man misstolka de beslutet ang. compoundbågar? hoppas de för ja för mer för recurve och långbågar ^^, har för mig att dom sa att compoundbågarna var effektivare men inget om att jakten endast skulle gälla dessa typer av bågar? (compound bågar är säker bättre för jakt men jag tycker bättre om recurve och longbow.)

Haha, jo ja förstår va du menar med 40 meter :D man tror man är världsbäst efter att man har träffat där man ville för första gången ! :D

Har endast spetsar som är anpassade för tavlor just nu, finner de inte nödvändigt att köpa riktiga jaktspetsar innan man får klart för sig ifall de verkligen blir någon bågjakt i sverige, så gamla trasor och liknande kommer nog att funka utmärkt! hmm, kanske kan använda något sänglakan som kan fyllas med tyg och papp?

Jag hade tänkt att skjuta hos tjejen som bor på landet så de är ingen risk för att jag ska råka skjuta i något förutom tavlan och jord :D blir till att använda någon kulle som "pilfång".

Så 10 meters håll tills man sätter pilarna där man vill ha dom? och inte öka i avstånd för fort? kommer nog som mest blir skytter på max 25 meter då ja gillar jakt på nära håll (sen är de väll "hagelhåll" man skjuter med pilbåge på?) :D har även köpt med mig någon "scent remover" som rekomenderas av bågjägarna här i usa, får se ifall de verkligen funkar :D

Tack för svaret :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som jag fattade de så kunde man misstolka de beslutet ang. compoundbågar? hoppas de för ja för mer för recurve och långbågar ^^, har för mig att dom sa att compoundbågarna var effektivare men inget om att jakten endast skulle gälla dessa typer av bågar? (compound bågar är säker bättre för jakt men jag tycker bättre om recurve och longbow.)

Så 10 meters håll tills man sätter pilarna där man vill ha dom? och inte öka i avstånd för fort? kommer nog som mest blir skytter på max 25 meter då ja gillar jakt på nära håll (sen är de väll "hagelhåll" man skjuter med pilbåge på?) :D har även köpt med mig någon "scent remover" som rekomenderas av bågjägarna här i usa, får se ifall de verkligen funkar :D

Tack för svaret :D

Hej

Recurve,långbåge och compound är lika effektiva (vid acceptabel dragvikt och draglängd), problemet ligger i svårigheten att hantera respektive båge, recurve och långbåge utan sikten är det svåraste att behärska då det kräver så mycket mer av skytten, så altså inte bågtypen som utgör något problem i sig.

Ska du skjuta utan sikten och dessutom är nybörjare rekomenderar jag starkt att du kontaktar en klubb för att få instruktioner i hur du skjuter båge, allt för många som själv lär sig gör fel från början och tränar in en felaktig teknik som sen är svår att träna bort, så börja med att lära dig rätt från dag 1.

För att bibehålla en ur jaktsynpunkt acceptabel nivå får du räkna med att träna varje dag, det är vad instinktivt skytte handlar om, du kan med fördel sätta sikte på bågen under de första åren för att bli bekväm med din båge och skjutform

Men ha inga förväntningar att du kan bli bågjägare med instiktivt skytte efter 1 år träning, så svårt är det helt enkelt :D

Korta håll är det som gäller vid bågjakt, men det är inte bågen som avgör utan du som skytt, alla bågjägare har sitt maxavstånd, och det kan variera från år till år samt när på sässongen man jagar, var självkritisk, träffar du dåligt på 15 meter jagar man inte helle på detta avstånd utan endast på de hållen som man behärskar (får du lära dig när du tar IBEP)

Till sist, även om du träffar din säck eller vad du nu skjuter på bra, så ska du alltid kolla vart din första pil för dagen sitter, inte de på följande 50 pilarna för det är igentligen ointresant, i skogen har du bara första pilen att räkna med, samt att i skogen är det massa andra förutsättningar som påverkar ditt skytte, så det ska man träna på mycket.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som jag fattade de så kunde man misstolka de beslutet ang. compoundbågar? hoppas de för ja för mer för recurve och långbågar ^^, har för mig att dom sa att compoundbågarna var effektivare men inget om att jakten endast skulle gälla dessa typer av bågar? (compound bågar är säker bättre för jakt men jag tycker bättre om recurve och longbow.)

Tack för svaret :D

Alla pilbågar med tillräcklig styrka är dödliga. Pilen bryr sig inte om vilken båge som skickar iväg den. Än mindre bryr sig djuret som blir träffat av pilen. Den dör inte mer bara för att det är en compoundbåge som skickat iväg pilen.

Problemet är att beslutsfattarna i bågjaktfrågan inte låter sig imponeras av de som skjuter med långbågar och rekurvbågar rent precisionsmässigt.

Men det är ju egentligen inget problem. Man sätter upp ett skjutprov och de som klarar provet får jaga.

Vi får se hur det blir. Allt detta är ju bara spekulationer tills den dagen som beslutet kommer och vi får se innehållet i den.

Svenska bågjägareförbundet har i sin ansökan enbart sökt tillstånd för bågjakt, utan att ta ställning för någon av bågtyperna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som jagande instinktivskytt (långbåge för min del) så kan jag bara hålla med, det krävs ordentlig träning för att bli bra instinktivt, men det är inte omöjligt, inte ens på hyfsat kort tid. Jag var sporadisk hobbyskytt innan jag en somar bestämde att jag skulle skjuta bra på tävlingen i Visby. Jag sköt varje dag från början av Maj till Augusti, jag slutade trea i tävlingen och var på nivå att jag hade klarat danska skytteprovet (som jag fixade några år senare, men jag var på samma nivå skjutmässigt då).

Om du ska träna inför jakt är mitt bästa tips att variera avstånden hela tiden (efter att du har lärt dig grunderna), jag brukar kasta ut pilar från tavlan mellan 2 och 30 meter och sedan promenera till pilen och skjuta tillbaka den in i målet, ibland börjar jag med närmaste, ibland med den längst bort och ibland med den mitterst. Det är vits att träna på lite längre håll än vad man skjuter på i jaktsammanhang, det tycker i allafall jag, för då får man en bättre uppfattning om vars ens gränser går och vilka skott man kan och inte kan ta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som jagande instinktivskytt (långbåge för min del) så kan jag bara hålla med, det krävs ordentlig träning för att bli bra instinktivt, men det är inte omöjligt, inte ens på hyfsat kort tid. Jag var sporadisk hobbyskytt innan jag en somar bestämde att jag skulle skjuta bra på tävlingen i Visby. Jag sköt varje dag från början av Maj till Augusti, jag slutade trea i tävlingen och var på nivå att jag hade klarat danska skytteprovet (som jag fixade några år senare, men jag var på samma nivå skjutmässigt då).

Om du ska träna inför jakt är mitt bästa tips att variera avstånden hela tiden (efter att du har lärt dig grunderna), jag brukar kasta ut pilar från tavlan mellan 2 och 30 meter och sedan promenera till pilen och skjuta tillbaka den in i målet, ibland börjar jag med närmaste, ibland med den längst bort och ibland med den mitterst. Det är vits att träna på lite längre håll än vad man skjuter på i jaktsammanhang, det tycker i allafall jag, för då får man en bättre uppfattning om vars ens gränser går och vilka skott man kan och inte kan ta.

Jo det är naturligtvis avhängt på individ, vissa har en kortare startsträcka än andraj jag geniraliserade lite där :unsure:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som jagande instinktivskytt (långbåge för min del) så kan jag bara hålla med, det krävs ordentlig träning för att bli bra instinktivt, men det är inte omöjligt, inte ens på hyfsat kort tid. Jag var sporadisk hobbyskytt innan jag en somar bestämde att jag skulle skjuta bra på tävlingen i Visby. Jag sköt varje dag från början av Maj till Augusti, jag slutade trea i tävlingen och var på nivå att jag hade klarat danska skytteprovet (som jag fixade några år senare, men jag var på samma nivå skjutmässigt då).

Om du ska träna inför jakt är mitt bästa tips att variera avstånden hela tiden (efter att du har lärt dig grunderna), jag brukar kasta ut pilar från tavlan mellan 2 och 30 meter och sedan promenera till pilen och skjuta tillbaka den in i målet, ibland börjar jag med närmaste, ibland med den längst bort och ibland med den mitterst. Det är vits att träna på lite längre håll än vad man skjuter på i jaktsammanhang, det tycker i allafall jag, för då får man en bättre uppfattning om vars ens gränser går och vilka skott man kan och inte kan ta.

Bra inlägg! Detta visar tydligt att man måste ge träningen mycket tid för att få resultat. Inget är omöjligt! Det omöjliga tar bara lite längre tid. :(

Långbågen är sedan lång tid tillbaka ett väl beprövat jaktvapen. Ingen som helst tvekan. Det är dagens skyttar som bristen sitter i. Vi kanske skulle införa lagen som fanns i England. Varje man skulle öva bågskytte efter kyrkan på söndagarna! Detta för att kungen ville säkerställa att det alltid fanns dugliga bågskyttar till hands.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...