Hoppa till innehåll

Äntligen första viltet för wachteln!


338an

Recommended Posts

I helgen blev det äntligen skjutet vilt för min 2,5 åriga wachteltik. Efter 1,5 säsong med otalig bra drev och nästanlägen släppte det äntligen. På lördagen sköts det en älgko som hon drev fram till, den vart påskjuten innan upptag, men det vet ju inte hunden om älgen levde dessutom när hunden kom fram.

Sedan igår tog hon upp tre 35-40kg grisar som gick i pass varav en stöp i skottet, passkytten sköt på ytterligare en gris som hunden tog an och drev till en annan hundförare som med hjälp av sin hund kunde avliva grisen.

Nästkommande såt drev hon gris som en gud, tyvärr blev hon nog lite väl kaxig och rök i hop med en halvstor gris som inte ville lämna en plantering, varpå min hund fick nog och tog bakspår tillbaks till bilen. Hoppas nu att hon inte blev allt för avskräckt nu när det äntligen vart skjutet gris för henne.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Härligt 338:an. Alltid kul med de första vilten. Extra kul med grisarna.

Min hane har fått pisk av dom ett antal ggr. Han har kommit till mig och sökt stöd. Då har jag alltid gått med honom och visat att det här gillar husse extra mycket att jaga. Vissa ggr har det inte resulterat i mer arbete medans andra har han jobbat vidare. Hjälper inte det besök ett hägn och ge stöd.

Min hund har lärt sig nu och har ett bra arbete på vildsvinen. Lagom tuff. Wachlarna har inte det bästa arbets sättet på gris de är för "spårtrogna" och har inte koll på vad som står bakom nästa buske. Men en wachtel som lärt sig är hur kul som helst när det är stora flockar och de kan plocka ut djur efter djur.

Vänligen Mattis.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...