Hoppa till innehåll

Den stora fäktningstråden


Teffek

Recommended Posts

Ju fler desto bättre. Jag ska försöka få dit min grupp ett par gånger under våren så jag kan ju slänga upp en allmän inbjudan här då.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Slänger upp lite reklam här nu då.

Fäktningsgruppen Sala silvervargar kommer starta en grundkurs i vikingafäktning och tysk långsvärdsfäktning. Vi kommer träna heldagar (10-20) på åkraskolan i sala. Folk står själva för skydd och övningsvapen, vi börjar den 5 februari. Vi tar ut en avgift på 100 kr per gång och kommer träna 3 gånger. Vi kräven också medlemskap i Lajvföreningen F.R.O.S.T som håller i gruppen, medlemskapet kostar 50 kr/år.

Detta system är lite av ett test och för nybörjare som vill lära sig fäktning utan någon grund kommer det krävas en del träning hemma mellan våra heldagar. Att man får stå för övningsvapen själv är också en liten sanning med modifikation, blir vi tillräckligt många så kan det hända att gruppen köper in vapen.

Man är även välkommen som utomstående att delta någon enstaka gång som gäst eller för att testa, vill man bara vara med och testa så kan vi låna ut vapen, man betalar då bara för den gång man deltar.

Vill ni veta mer så hör av er till mig på mailen, teffek@hotmail.com

EDIT:

Just det, vi kommer träna efter GHFS nybörjarhäfte på långsvärdsfäktningen. Alltså Ringecks tekniker.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

hehe, trevligt att se då jag håller på med lite vikinga sköldbank jag med!

har tränat en del med balders hird förrut men nu tränar jag med lite annat folk från och i sthlm! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade min första träning på alltför länge igår. Tyvär ställde alla våra nybörjare in och vi blev fyra mer eller mindre erfarna så det blev en del sparring i semikontakt med trävapen och i fullkontakt med stålvapen. Så idag är man lite lagom blåslagen och har en jäkla träningsvärk. Får hoppas nybörjarna kommer till nästa träning så man får sitta och vila lite emellanåt också:P

Kul med folk från Balders här. Jag kör inte vikingafäktningen så seriöst, det blir mest lite sparring (lek) på vikingafajterna men det är jäkligt skoj. Speciellt då man möter folk som är lite bättre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Nu är det bara en månad kvar innan vi invaderar Saltvik på Åland, någon mer som ska till saltivks vikingamarknad?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är det bara en månad kvar innan vi invaderar Saltvik på Åland, någon mer som ska till saltivks vikingamarknad?

Skulle gärna åka, men jag tror inte jag kommer iväg!

däremot är ju stallarholmen nu i helgen!!! ett av mina favorit evenemang :wub: jag ska dit!!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nu har man kommit hem och landat lite efter saltvik. Var riktigt bra kvalité på deltagarna i årets strider, dom var skickliga men slogs schysst, bjöd på sig själva för showen och var försiktiga så inga allvarliga skador uppstod, jag hade inte ens ett blåmärke då jag kom hem.

Tänkte hursom att det var dags för lite bilder.

post-4401-0-42303900-1312725413_thumb.jp

Ute till vänster är jag i full färd med att avliva en halvdöd skåning. Eftersom jag bar kortspjut (som gick sönder) så slogs jag på flanken och var ofta ute på sidan av fiendens linje.

post-4401-0-36427600-1312725586_thumb.jp

Mitt under en av cirklarna, en övning som delas upp i odens cirkel och tyrs cirkel (eller ärans och svekets) och är väl basic en alla mot alla strid, i Tyrs/ärans cirkel måste man utmana sin motståndare som också måste aceptera sriden medans men i Odens/svekets cirkel kan hoppa på folk lite hursomhelst, gadda ihop sig t ex alla mot skåningarna och hacka ner sina allierade. Jag ligger nog nerhuggen någonstans då just denna bild togs.

post-4401-0-79035400-1312725882_thumb.jp

crowdcharge.

post-4401-0-82205900-1312726047_thumb.jp

En lek jag varmt kan rekommendera till alla fäktare som träningslek för att träna eller kanske framförallt testa spänst. Du sätter en kniv på en lång pinne/spjutskaft/stav och håller en kortare pinne bakom ryggen och ut mellan benen, du ska sedan genom att hoppa slå ner kniven från pinnen, för varje gång du lyckas flyttar du kniven längre upp, på bilden syns linecommander Fredrik med ett av sina sista hopp, jag vill minnas att han faktiskt fick ner kniven t om. Ett lite roligare sätt än grodhopp och ankgång för att träna spänst.

post-4401-0-58930400-1312726334_thumb.jp

Och hittar man på för mycket dumheter på fyllan så hamnar man här.... exakt vad jag hittade på är hemlighetsstämplat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

känner du fredric? huskarlarna är de jag brukar fajtas med (de med gröna sköldar om du inte visste)

jag misstänker starkt att vi har träffats på något evenemang! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tja...öhum... :blush: träna gör jag väl inte så mycket numera...men jag tillhör samma hirdgäng när jag väl kommer ut på evenemang och fightas! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja...öhum... :blush: träna gör jag väl inte så mycket numera...men jag tillhör samma hirdgäng när jag väl kommer ut på evenemang och fightas! :D

Bättre sent än aldrig :P det är ett kul gäng hursom, lite konstiga ideer har dom väl ibland dock men det underhåller ju oss andra på vikingamarknaderna :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Dåså gott folk, nu är ett nytt år igång, nya evangemang och träffar lite varstans i Sverige. Någon som ska iväg till något och fäktas lite? Jag ska på Saltvik, ev även Arboga och Stallarholmen. Jag börjar få allvarlig abstinens nu då min sparringkamrat flyttat och jag inte har svingat svärdet på hela vintern så är det någon i närheten av Norberg som vill träna lite så hojta till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Någon som tar sig till Saltvik i år? Jag lyckades missa förra året men på onsdag beger jag mig till Åland, först en natt i Mariehamn och sedan drar vi vidare till saltvik. Sköldarna ommålade i Västmanländska färgerna detta år.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...