Hoppa till innehåll

3 kalibrar i m65-låda


W.T.

Recommended Posts

hej,

projekttankarna är för ett långtidsscenario där jag vill behålla men ändå ha kvar. 6 vapen finns i garderoben men jag kan/vill inte slänga ut något.

Min 6,5x55 helstock är ett fantastiskt vapen med en väl avvägd stock och byggs efter mina mått helt o hållet. ett problem är att jag ofta inte tar med den för den är för fin och det är kontraproduktivt minst sagt. Den skjuter som en gud men banka den kolven för 35 tusen i en sten finns inte på kartan.

Så jag tänker mig följande:

hitta en eller få fram en syntetstock/laminatstock att trycka ner låas och pipa i så man kan börja våga använda den samtidigt som man kan ha sin finbössa kvar, de gånger jag vill ha det.

25-06 går mer i lådan med råge, 338-06 går ner med 3mm tillgodo.

jag ska då bygga ett pipbytessystem som jag inte har uppfattning om hur det ska gå till än, men det tänkte jag ni kunde bidra med :)

samtidigt skulle jag uppskatta om ni kunde ge förslag på en stock eller vart man hittar stockar att peta ner grejorna i. det skall vara mer skyttestock än klassisk, iom att det skall testas och lekas med minst en av kalibrarna.

ge mig gärna era tankar om något sådant här.

mvh Kalle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

en stilla fundering varför du valt 25-06 är inte 6,5-06 bättre om man ser till kul utbudet.

Jag vill gärna hålla med... Dom är ju faktiskt bra lika men 6,5-kulor är ju som sagt lättare att få tag i.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Självklart är det logiska valet 6,5-something pga utbud.

Om du ska skaffa en riktig pipbrännare(25-06 är värre än 6,5-06 :lol: )i klass2 sååå

Varför inte en 6mm-06 B)

den kulbanan med en 117grains D-Tac skojar man inte bort!

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns ju även 22-06 om man är böjd åt mitt håll :blush:

338-06 är ju en vettig kaliber och ett bra val då det finns bra med kulor i den dian. Ska du bara skjuta bana eller ska du även jaga med den? Om den är till jakt och du har en 6,5 känns det lite överflödigt med en till.

Vad har du mer i skåpet i kaliberväg?

Jag har ju flera pipor i tex min 700 men byten är ju inte så snabbt gjorda. Bytet i sig går ju på typ 5 min men sen har du inskjutning varje gång. Även med ett bra snabbfäste bör man kontrollskjuta då pipan hamnar lite olika varje gång du skruvar i och ur den. Om man inte kan leja nån som kan göra ett typ bajonettfäste med tajta toleranser då går det nog bättre. Men det hålet i pluskan vill inte jag ha :rolleyes:

God jul förresten!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En annan kaliber som jag själv lurar lita på är 6mm-284,har nog lite bättre egenprecision och längre pipliv än 06-varianterna.

Prestandan sinnesjukt bra B)

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tack för alla svaren!

Jag tänker mig att skjuta bana men då med den klenare kalibern. jag vill ha flackast möjliga kulbana till vettiga pengar, denna kalibern blir en ren nöjespipa för skytte och 2-3 jaktskott per år om jag ska vara sanningsenlig. 338an blir min flexibilitetskaliber som Christian så vackert kallade den, det blir jakt med den och kanske skytte men inte i första hand. 6,5x55 kommer bli en ren övningspipa förmodligen då jag skjuter rätt mycket på viltmål. den slits inte farligt med mina laddningar och håller säkert 6-7 år till. en klass två med möjlighet till kulor som försvinner vid träff i mark eller annat ger mig fina möjligheter här i berglösa skåne.

Maddog

jag vill gärna ha ett vasst komplement till mina 4 klass-ettor. det får gärna passa i mitt slutstycke också för att hålla det på rimlig nivå i kostnader. låset och pipan har idag gått 1300 skott sedan inköpet 1996. det är väl första och bästa svaret jag har på din fråga.

men som sagt, om jag finner en kolv just nu som jag kan sätta dit eller passa in, jag kan ju det med trähantering och behandling, så är 50% av målet uppnått. Säljer Boberg fortfarande kolvar?

det jag har i skåpet idag är

- 6,5x55 i m65-låda (i fokus för bygge)

- 8x57js i m98-låda, morfars och lämnar inte skåpet.

- 308 i mauser m83 sport enkelskottare prickskyttegevär, skjuter fint men väger 1/2 ton och funkar bäst om man ligger och skjuter. den här är inte lönt att mecka med då inget magg finns,

stabiliteten kan försvinna om man fräser i lådan mm.... den ser heller inte ens ut som ett jaktvapen men förlorar balans om jag börjar ändra stocken som jag redan fått väga upp.

- 45/70 gov som 50-metersbössa, denne fyller ett kul behov jag har med kulgjutning.

- 22 long, morfars och innebär släktfejd om jag säljer.

- ett hagel

6,5an idag behöver 9 gram eller tyngre kula, allt annat sprider som en gödselspridare, dvs det går inte att skjuta bättre än 60mm på 100m, ofta sämre. <_<

så då får jag kolla på

22-06

6mm-284

6mm-06

jag vill inte göra er besvikna men 6,5 är bra val ang kulor men jag provar gärna en lättare, mindre kaliber då jag aldrig ägt en.

jag skjuter nästan enbart kula och det är det roligaste skyttet/jakten jag vet så därför ligger intresset även delvis i grejorna som kanske är vanligt :blush:

ni som har erfarenhet får gärna berätta mer om varför ni valt just en/den kaliber ni har.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

AHHH,

och tror ni att jag kunde somna inatt då efter att ha läst era inlägg - nä!

det var dock en mysig julnatt där jag låg och läste tidningar jag har samt andra böcker om lite olika kalibrar.

jag hittade tillbaka till varför jag funderar över huvud taget och det är för jag vill prova en flackskjutare med tunga kl2-kulor. en långdistansare typ max 4-500m och som är något lite annat.

det är bästa beskrivningen av känslan.

/Kalle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En annan kaliber som jag själv lurar lita på är 6mm-284,har nog lite bättre egenprecision och längre pipliv än 06-varianterna.

Prestandan sinnesjukt bra B)

/Mike

Skillnad i pipliv är nog marginell men som jaktbössa då man skjuter ett par rävar och några kråkor per år så stoppar den ju länge. Prestandan får man ju hålla med om. Hade en tanke på att skruva i en sån pipa i min 700 men det får nog bli en XC vad det lider. Blir det att skjuta mer aktivt så räcker ju inte en 6-284 en säsong, blir nog 2 pipor per år då :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

AHHH,

och tror ni att jag kunde somna inatt då efter att ha läst era inlägg - nä!

det var dock en mysig julnatt där jag låg och läste tidningar jag har samt andra böcker om lite olika kalibrar.

jag hittade tillbaka till varför jag funderar över huvud taget och det är för jag vill prova en flackskjutare med tunga kl2-kulor. en långdistansare typ max 4-500m och som är något lite annat.

det är bästa beskrivningen av känslan.

/Kalle

Är det max 4-500m tycker jag inte du ska välja en så kraftig overboar då är nog det smarta valet att välja 6XC eller 6br bägge klarar 500meter bra inte så roliga men ack så väl fungerande.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det max 4-500m tycker jag inte du ska välja en så kraftig overboar då är nog det smarta valet att välja 6XC eller 6br bägge klarar 500meter bra inte så roliga men ack så väl fungerande.

passar det ihop med mitt slutstycke mm och matningen blir det inget tveksamt med?

/Kalle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

passar det ihop med mitt slutstycke mm och matningen blir det inget tveksamt med?

/Kalle

XC ska du ha slipper du bekymmer med matning som kan va med en knubbis som BR. Nu har väl Tikka radmagg så risken är ju mindre då.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

XC ska du ha slipper du bekymmer med matning som kan va med en knubbis som BR. Nu har väl Tikka radmagg så risken är ju mindre då.

rad och rad, det går i 5 patroner och är mer kryss. tja jag får fundera mera då... läsa mera framförallt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag skulle kört med blott två patroner: 25-06 (för skadedjur och klass 2-vilt (inkl. rådjur)), och 35 Whelen för storvilt (garanterat kanonbra på älg och vildsvin). Det känns helt onödigt att klämma in en tredje patron i mitten av dessa då det blir en 30-06 som själv gör det som de två andra gör (om än som en kompromiss).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du har en bra poäng där Rikard, men om man ska se till kulutbud så finns det väl mer att välja på om han väljer 6,5 och 338?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du har en bra poäng där Rikard, men om man ska se till kulutbud så finns det väl mer att välja på om han väljer 6,5 och 338?

Visst, men hur många olika kulor och kulvikter behöver man per patron egentligen? Jag tycker det där argumentet för 6,5 är lite överdrivet. Överlag behöver man en eller kanske två kulor per kaliber rent realistiskt. Så fruktansvärt dyrt och korkat är det inte att frångå 6,5.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst, men hur många olika kulor och kulvikter behöver man per patron egentligen? Jag tycker det där argumentet för 6,5 är lite överdrivet. Överlag behöver man en eller kanske två kulor per kaliber rent realistiskt. Så fruktansvärt dyrt och korkat är det inte att frångå 6,5.

Jovisst, det kom ju från rätt mun. Hur många bössor behöver man egentligen, och hur ofta är det relevant att byta?

:lol: :lol: :lol:

Jag förstår också att man klarar sig med ett fåtal kulor, men det är ju kul att ha lite att välja på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:P Så vilken kombination argumenterar du för? :rolleyes: Du har ju bara nämnt 338-06 AI hittils ;) (man undrar ju var tankarna kring den patronen startade egentligen).
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När det gäller mitt eget 338-projekt så startade det med att jag önskade bygga om 30-06an till 458win, men det är en annan historia.

För egen del så tycker jag det är lite intressant med alla 30-06 utvecklingar, strypta, uppneckade, improved etc Jag framförde ju själv kulutvalet som ett argument för 6,5 dvs 6,5-06 men ser ju också att den praktiska vinsten jämfört med 6,5x55 är marginell. Vill man ha en riktigt rå klass 2a så är ju 25-06 roligare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok. Men varför blev det just 338-06 AI? :rolleyes:

Tror jag skrivit lite om det i projekttråden, men helt kort: För att slippa lägga ner en smärre förmögenhet på ompipning till 458win. Det är inte, som jag trodde först bara för att patronen går ner i lådan, att man kan byta pipa och anse sig färdig. Det måste modifieras magasin och justeras matningsramp, fräsas upp slutstycksbotten som sedan måste härdas och ytbehandlas etc etc.

Eftersom jag fortfarande ville pipa om bössan för att få en mer välskjutande pjäs utan att göra mig av med den så började jag titta på de kalibrar som bygger på 30-06hylsor. Efter att ha först intresserat mig för 35 whelen så läste jag på mer och många hävdar att 338-06 är en bättre konstruktion, mer harmonisk kaliber, vad det nu står för. Efter lite dividerande här så kom jag och Robban fram till att vi hade ett gemensamt intresse i 338-06AI och det slutade med att jag köpt en brotch som ligger i Fjärås och på den vägen är det.

Nu har jag läst på ännu mer i min jakt på laddata och det verkar vara en trevlig kaliber även om vissa tillskriver den prestanda som låter hämtade ur sagan om ringen. Runt 850m/s med en 210Gr kula bör jag kunna hämta ut i allafall

Oavsett så är det en kaliber med mycket bra prestanda ut mot 300 meter, stort kulutbud och den verkar vara lätt att ladda och få att skjuta bra. En mycket bättre kaliber för Svensk jakt än 458win någonsin kommer att vara, men inte lika macho :lol:

Nu har vi spammat lite här känner jag :blush:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter lite dividerande här så kom jag och Robban fram till att vi hade ett gemensamt intresse i 338-06AI

Mycket intressant! Ja, ibland klaffar det bara...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 7 years later...

Kalle,

Jag hade valt 6xc eller 270 Win som den klena kalibern. 270 win är en förbaskat trevlig kaliber. En pipa med 1-9 eller 1-8,5 i räffelstiging så kan du skjuta upp till 180 grains kulor ( Woodleigh har en 180 grain kula och Nosler 160 grains kula) om du skulle behöva en klen klass 1 i skåpet som reserv. Skall du skjuta räv över Skånes slätter så funkar hårt laddade 130 grains varmintkulor fint. Välj Norma mrp och en 65cm pipa om du önskar bra fart. Fördelen med 270 win är att det finns komponenter och ammunition att tillgå. I 6xc är en trevlig kaliber, ammunition och komponenter är inga problem. 

Jag hade funderat på 9,3x62 eller 35 Whelen. Fördelen med 35 Whelen över 338 är tillgången på billiga pistolkulor att träna med. 9,3x62 är vanlig, lätt att hitta komponenter och ammunition till. 

Under åren har jag haft ett antal fantastiskt knasiga kalibrar och tro mig nyhetens behag dör ut fort när man skall kladda med hylsformning, specialverktyg etc. Jag brukar testa lite olika kulor och laddningar när jag skaffat en ny kaliber/bössa. När jag hittat två jakt- och övningskulor som skjuter bra så laddar jag upp några hundra och spenderar resten av tiden på banan eller jakt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...