Hoppa till innehåll

Nite Hawk bågpress


Baner

Recommended Posts

Nån här som testat Nite Hawks portabla bågpress?

http://www.nitehawkarchery.com/My_Homepage_Files/Page1.html

Verkar funka för i princip alla bågar, även PSE's X-force med överparallella lemmar.

Hittills bara läst gott om den och alla tester jag sett ger den ett bra betyg...

Dock ej godkänd av PSE än, om den nu blir det nångång.

Vad tror ni om den?

Blir nog att satsa på en sån lite senare, vill inte direkt köpa en bågpress för 10000:- för att pressa en eller två bågar per år...

Finns ju Bow master också med adapter men läste att den kan glida av när man pressar överparallella lemmar.

/Baner

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Helt klart intressant. Kan man få tag på den eller någon annan som fixar PSE-bågarna ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helt klart intressant. Kan man få tag på den eller någon annan som fixar PSE-bågarna ?

Finns att beställa på deras sida(länken), verkar vara billigast att beställa från dom.

Finns även några återförsäljare i Staterna som har tagit in den, men då blir frakten dyrare.

Sen finns det Ez press med adapter, Apple pressar. Dessa är dock stationära pressar samt dyra, 800$ +moms, tull och frakt.

Blir dyrare än en ny båge.

Enda fältpressar som passar är Bow master med adapter och Nite hawk, dock har jag läst att Bow mastern kan glida av lemmarna(Överparallella), vet ej om det stämmer dock men låter jävligt farligt.

Kommer nog att beställa en Nite Hawk till sommaren, vill gärna läsa lite mer om den, är ganska ny grej så inte så många som börjat använda den än.

/Baner

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

BowMasterpressen är absolut INTE gjord för överparallella lemmar, även om man har jiggarna för splitlemmar!

Har sett med egna ögon när en sådan press släppt, ingen rolig syn..

Nu vet jag ju inte hur lång gänga en sådan Night Hawk har, men tänk på att lemmarna på dessa överparallella bågar blir helt raka när man tar bort sträng/cablar! Skulle man få fast en BowMasterpress så går det inte på ett smärtfritt sätt att plocka isär bågen helt, den har helt enkelt för kort gängning..

För att garantier ska gälla så har tex PSE, på sin hemsida, räknat upp godkännda pressar för sina bågar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

BowMasterpressen är absolut INTE gjord för överparallella lemmar, även om man har jiggarna för splitlemmar!

Har sett med egna ögon när en sådan press släppt, ingen rolig syn..

Nu vet jag ju inte hur lång gänga en sådan Night Hawk har, men tänk på att lemmarna på dessa överparallella bågar blir helt raka när man tar bort sträng/cablar! Skulle man få fast en BowMasterpress så går det inte på ett smärtfritt sätt att plocka isär bågen helt, den har helt enkelt för kort gängning..

För att garantier ska gälla så har tex PSE, på sin hemsida, räknat upp godkännda pressar för sina bågar!

Adaptern jag pratade om till Bow Mastern är för parallella bågar(alltså inte splitlemsadaptern), dom tog fram den på förfrågan av Bowtech(tror jag det var), ska tydligen fungera rätt så okej till dom flesta överparallella bågarna.

Vet ej heller hur det funkar om man ska ta isär en båge helt med Nite Hawken, men kan ju vara bra att ha om man behöver byta sträng/kablar och kanske installera ny peep o sånt.

Sen med PSE, ingen av pressarna dom rekommenderar är särskilt billiga, alla kostar nog över 7000 spänn med moms/tull och frakt, lite dyrt om man ska byta sträng/kablar på en båge kanske en gång per år eller nått sånt.

Lite synd att inte fler bågmärken gör nått liknande som APA har på sina bågar där det inte behövs bågpress för underhållet...

/Baner

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, men det är skillnad på parallella och överparallella (past parallel) lemmar!

Så här står det på BowMasters hemsida om dessa nya "Split Limb Adapters":

-"They work on bows with limbs that are up to but not past-parallel at rest."

Bears Attack och nya Carnage är väldigt överparallella redan innan man börjar dra i strängen.

Men jag skulle heller aldrig använda den på andra bågtillverkares bågar med liknande design.

Visst, pressarna som rekommenderas är dyra men de är ju också designade för att vara 100% lämpliga för dessa nya bågar!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jepp vet skillnaden, Verkar dock vara en del som rekommenderar bow mastern med adapter för överparallella bågar, dock inget jag skulle använda om risken finns att den kan glida av lemmarna.

Jo säkrast är ju att köra på nått PSE rekommenderar. Dock jäkligt dyrt om man ska pressa bågen en eller två ggr per år.

Jag kommer nog att köra på Nite Hawks press iaf, alla som använder den verkar ge bra betyg och inte läst om några olyckor med den än iaf, så ska nog funka för strängbyten och sånt.

Är en del bågmärken som rekommenderar den för sina överparallella bågar, dock ej PSE.

/Baner

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänkte ju att du visste skillnaden redan men det är ju fler än du och jag som läser denna tråd! :)

Bästa är ju att gå på den lokala klubben och be dem köpa in en press, eller om man är några kompisar som kan gå ihop och köpa en..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...