Hoppa till innehåll

Lapua 260 Rem hylsor och ScenarL kulor


Christian N

Recommended Posts

Laupa har valt att ge efter,

som refererat till tidigare släpps 260 Rem Lapua hylsorna under våren 2011,

men det ser jag mest bara som njaaa ok, kul,

men att man efter ett antal år nu har bestämmt sig för att skärpa till Scenar linan, det är skär och ren glädje,

men början på 105:an i 6 mm släpper man efter hand nu ScenarL kulorna.

Det handlar enligt dem inte om att ändra kulan utan att göra den bättre, dvs med mindre variationer.

Nåja som om jag kan skjuta så väl ;) Men ändå jag gillar progress i varje fall ibland.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu kan du ladda ÄNNU hårdare! :D

(bilden har på begäran av ägaren till huden tagits bort)

Har hört att Robban skaffat ny tatt, men jag vet inte om det är sant :huh:

/Chris

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara en av anledningarna till att de började just i den änden, att börja med

D46:an vore ju inte så meningfullt.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Min XC ska användas till att testa hur den nya L-serien fungerar

Man är tydligen intresserad hur den står sig mot Bergers 105or som jag vet fungerar rätt OK i pipan ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul Lars!... :D

För övrigt så mäjlade jag Sune på Åland och fick fram infon att Lapuas 260 hylsor skall komma ut i butiken i slutet av mars/början av april enligt lapuas egna utsago.

Vi får se helt enkelt. :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har varit och testat dem nya 6mm 105-L idag helt klart har Lapua fått till en bra kula!

Den gamla 105 var känd som ett problembarn bland dem annars så välskjutande Scenar kulorna så man kan bara fundera hur det ska bli med resterande kulor i nya L-serien.

Sköt en femskottare på 100 den mätte 12mm och det är rätt meningslöst att försöka skjuta bättre över snö

Sedan en 10skottare på 500 som mätte 73mm att det är riktigt bra förstår jag då Stefan berättar att bästa han någonsin skjutit är 61mm. Jag sköt från bänkstöd men utan flaggor och på en väl klistrad C50 som det inte var helt lätt att rikta exakt på.

Sedan verkar Scenar flyga bättre än Bergers 105or för dem sammsköt på 100 medan Scenar sköt 0.25mil högre på 500

så jag blev lite sugen att komma över några 1000 pack av denna kula :wub:

Tyvärr hade jag klantat till det med laddningen av berger kulorna som satt lite för hårt i bommarna så det blev ingen rättvis kappskjutning mellan kulorna

men L-serien verkar skjuta klart i klass med vad berger gör och med något bättre BC gör det kulan väldigt intressant men gissar att den blir svårare att köpa och till ett betydligt högre pris då jag dessutom har subvention på Berger kulan :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...