Hoppa till innehåll

Grilla fransyska


Kristin

Recommended Posts

Jag har en bit fransyska av älg som jag tänkte göra nåt gott av. Det blir inte stek för jag är rätt trött på sådant utan jag vill göra nåt roligare. Fick tips om att köttet kan skäras i skivor och grillas som biff. Samtidigt anser somliga att fransyskan är för hård och seg för att bli bra på grillen. Andra förkokar sitt kött innan det grillas. Hur som helst så verkar det ju gå att grilla denna styckningsdetalj så jag tänkte köra på den linjen. Vad säger ni andra? Går det utmärkt att grilla älgfransyskor eller är det dömt att misslyckas, förkokt kött eller ej?

Jag behöver även tips och recept på lämpliga goda, gärna hemmagjorda, marinader som passar till grillad älg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen marinad, men dock ett annat tips för fransyska:

Skär köttet i tjocka skivor och banka ut det i en plastpåse. Lägg på purjolök och rulla ihop. Fäst med tandpetare.

Stek dessa rullar i panna på låg temperatur. Blir kanongott!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har nog aldrig just grillat fransyska men väl stekt i skivor om det varit välhängt och mört kött, då funkar det lika bra som vilken biff somhelst.Ingen marinad heller utan bara stekt, ja i smör då förstås och sedan haft antingen aromsmör eller nå'n god sås till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vi hade den i fondue på nyår - utsökt!

andra delen av biten skar jag i 2cm skivor la dem i en plastpåse, pressade i 4 klyftor vitlök, matolja, salt, peppar, balsamvinäger, pressad citron och en liten liten skvätt konjak. låg i 2 timmar.

en av årets höjdpunkter i köttväg!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

är det välhängt skall det väl inte vara några jätteproblem. annars kan man ju köra en marinad med något surt eller alkohol i, det bättrar på mörningen. Jag skulle kört:

rödvin, japansk (ljus) soja, peppar & vitlök, ev lite olivolja

eller

pressad citron, japansk (ljus) soja, riven färsk ingefära, lite spiskummin, vitlök och lite olja.

marineras upp till något dygn om köttet behöver möras ytterligare

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Åh! Många bra tips. Tackar! Nu blev det nästan svårt att välja. Grilla eller steka är väl egentligen skit samma, tänkte bara prova nåt annat än stekar och grytor. Köttet ifråga kommer från en kviga så det är väl inte det absolut finaste köttet som går att hitta men å andra sidan så är det inte från nån gammal seg ko heller :blush: För min del funkar det alldeles utmärkt att marinera köttet i flera dygn om så krävs, det behövs bara lite planering.

Jag ska fundera vidare på saken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kiwi ska vara suverän till att möra kött, men man ska tydligen bara marinera i typ fem minuter för att köttet inte ska falla isär...

Jag kan inte bekräfta detta då jag inte har provat själv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kiwi ska vara suverän till att möra kött, men man ska tydligen bara marinera i typ fem minuter för att köttet inte ska falla isär...

Jag kan inte bekräfta detta då jag inte har provat själv.

kiwi har jag aldrig hört om men annars så är ananasjuice nått som mörar kött

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kiwi har jag aldrig hört om men annars så är ananasjuice nått som mörar kött

Blir nog säkert godare med ananasjuice. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kiwi har jag aldrig hört om men annars så är ananasjuice nått som mörar kött

det har jag gjort en gång. ^_^

tänkte göra kebab av en seg bit så jag gjorde bitarna o i med juicen i påse.

det blev inte som jag hade tänkt men köttet blev jättefint i konsistensen men den fick hamna i en sommarsallad istället för det smakade ju ananas...

det blir så om man inte tänker...

jättebra tips faktiskt, köttet blir fint.

Kalle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det har jag gjort en gång. ^_^

tänkte göra kebab av en seg bit så jag gjorde bitarna o i med juicen i påse.

det blev inte som jag hade tänkt men köttet blev jättefint i konsistensen men den fick hamna i en sommarsallad istället för det smakade ju ananas...

det blir så om man inte tänker...

jättebra tips faktiskt, köttet blir fint.

Kalle

jag tror att det finns enbart ensymen att köpa så det inte ska smaka ananas inte säker dock har inga erfarenheter av det själv utan enbart sånt jag har snappat upp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu kanske jag är sent ute men här är i alla fall några saker att tänka på.

Om du vill att en köttbit skall ta smak av en marinad så tänk på att köttet till ca 2/3 består av vatten.

Sedan gäller den gamla kemi devisen att lika löser lika. DVS om du baserar marinaden på olja så kommer den inte att ta upp lika mycket smak som om du baserar den på vatten. Syror av olika slag mörar köttet. Funkar med Citron, Kiwi, Ananas m.m. Även vinäger funkar helt OK. Men alla dessa ger ju en viss smak som kanske inte är önskvärd. (OBS Vinäger på för magert kött blir avskyvärt men funkar bra på fläskkött) Även ingefära har en viss nedbrytande effekt på köttet och smakar desto trevligare...

Personligen så sprutmarinerar jag i princip allt kött.

En "Glace" som läggs på ytan är en helt annan sak.

Mitt tips för fransyska. Koka en saltlag med lite önskade kryddor. (Vad du känner för för dagen men se till att det är ingefära med) Spruta in max 100ml/kg kött.

Rulla in i vanlig plasfolie. Lägg i ugnen på 50- max60 grader 1 timme för 5cm. OBS lita inte på ugnens gradangivelser om du inte har en proffs ugn!

Låt köttet vila minst en kvart. Gärna mer.

Skär i tjocka biffar. 2-2,5cm. Pensla tunnt med Glacce gjord på honung, olja salt och svartpeppar.

Om du steker i stekpanna steker du sedan på hög värme i 2min/sida. På grillen blir det väldigt beroende på värmen på grillen!

OBS dropparna brinner. Släck lågorna annars smakar köttet bara kol...

Tiden i ugnen har "brutit ner" köttet utan att "tillaga" det. 2min/sida ger medium/medium-rare om köttet fått vila ordentligt. (Och ugnen verkligen inte var över 60 grader)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Åh! Många bra tips. Tackar! Nu blev det nästan svårt att välja. Grilla eller steka är väl egentligen skit samma, tänkte bara prova nåt annat än stekar och grytor. Köttet ifråga kommer från en kviga så det är väl inte det absolut finaste köttet som går att hitta men å andra sidan så är det inte från nån gammal seg ko heller :blush: För min del funkar det alldeles utmärkt att marinera köttet i flera dygn om så krävs, det behövs bara lite planering.

Jag ska fundera vidare på saken.

Var skulle du hitta ett bättre kött än från en kviga ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nån saltlakespruta och andra avancerade grejer har jag inte men det går ju alltid att bonka på köttet med en kastrull eller nåt. Annars är det ett utmärkt tillfälle att införskaffa en köttklubba ^_^

Jag hade nog tänkt skiva köttet och sedan marinera det för att få så mycket smak som möjligt. En hel marinerad köttbit smakar bara på ytan enligt min erfarenhet -_- Vitlök, ingefära och vin bör nog ingå i marinaden. Nåja, jag har minst en vecka på mig att fundera.

Var skulle du hitta ett bättre kött än från en kviga ?

Kalv?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nån saltlakespruta och andra avancerade grejer har jag inte men det går ju alltid att bonka på köttet med en kastrull eller nåt. Annars är det ett utmärkt tillfälle att införskaffa en köttklubba ^_^

Jag hade nog tänkt skiva köttet och sedan marinera det för att få så mycket smak som möjligt. En hel marinerad köttbit smakar bara på ytan enligt min erfarenhet -_- Vitlök, ingefära och vin bör nog ingå i marinaden. Nåja, jag har minst en vecka på mig att fundera.

Kalv?

Ja möjligtvis. Kvigan är enligt mig det bästa som finns. Mer fett insprängt i muskulaturen än handjuren vilket ger ett saftigare o smakrikare kött. När jag slaktar nöt till oss själva tar jag alltid en kviga.Likaså med lamm - jag väljer tacklamm . Tamgris likaså - en sogris.

När det gäller nöt är det konstaterat att en viss procent av tjurarna blir aldrig möra. Kanske likadant med älg ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kvigan är enligt mig det bästa som finns.

Låter toppen det! :) Jag hade fått för mig att alla djur oavsett ras och kön blir segare med åren och drog därför lite hastigt slutsatsen att kalv är bäst. Fast det brukar sällan vara något större fel på äldre djur heller bara köttet tillagas bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Har marinerat älgfransyska i öl, rosmarin timjan och vitlök med några stänk balsamvinäger i och det har fungerat utmärkt att grilla...det blir en biff med mycket tuggmotstånd

men personligen tycker jag inte att det är fel!

Såg nån annanstans här på forumet att man skulle lägga köttet tillsammans med en halv avokado för att möra det, men man skulle inte ha det ihop för länge för då blev det bara saft av köttet!

För övrigt tycker jag att det är trevlig att se en "rostare" här! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För övrigt tycker jag att det är trevlig att se en "rostare" här! :D

Haha! Snarare ex-rostare. Jag lade svärdet på hyllan i samband med att jag tappade träningsmotivationen och huvudtränaren flyttade till Borås.

Var håller du till då? Har vi kanske till och med träffats på nån medeltidsmarknad (jag var med på Riddarspelen på Ekenäs unde min fäkttid).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haha! Snarare ex-rostare. Jag lade svärdet på hyllan i samband med att jag tappade träningsmotivationen och huvudtränaren flyttade till Borås.

Var håller du till då? Har vi kanske till och med träffats på nån medeltidsmarknad (jag var med på Riddarspelen på Ekenäs unde min fäkttid).

både på rosersberg och ekenäs med största sannorlikhet! tillhör nordic knights!

vet inte om du kommer ihåg två fånar som gjorde en lite "egen" variant av huvud,axlar,knä och tå i samband med eran uppvärmning i rosersberg för typ 4-5 år sedan....den ena av dessa typer var jag! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

både på rosersberg och ekenäs med största sannorlikhet! tillhör nordic knights!

vet inte om du kommer ihåg två fånar som gjorde en lite "egen" variant av huvud,axlar,knä och tå i samband med eran uppvärmning i rosersberg för typ 4-5 år sedan....den ena av dessa typer var jag! :)

Åh fan! Ja, er har vi haft en hel del samarbete med. Ni är trevliga prickar! :)

Jag var tyvärr inte med i Rosersberg så jag missade er. Vi blev inbjudna av er (eller av Patrik för att vara exakt) att åka upp till Sollefteå på någon medeltidsmarknad 2006 eller 2007 men av någon anledning blev det inte av. Trist! Hade varit roligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...