Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

Fasanmissil

Bästa tiden för grytjakt på räv?

Recommended Posts

Fasanmissil

En inspårad räv brukar i regel vara mer lättsprängd än en räv som har drivits ner av en stövare. Vill tiken ligga kvar och gaffla på ett och samma ställe i grytet eller hur jobbar hon? Är hon av den typen som vill ligga och gaffla så blir det kanske svårt att få henne spränga räven. En rastypisk tjt brukar jaga i gryt så det visslar om det, kanske lite väl bra i bland för hundens hälsa men det är få tyskar jag har sett som inte har utfört något slags grytarbete när man har släppt dom i gryt. Beträffande belöning så tror jag inte det är viktigt, rovviltskärpan brukar vakna när dom går i gryt utan uppmuntran.

På en 3 år gammal tysk så är skärpan fullt utvecklad, om hon inte är skarp vid denna ålder så tror jag inte att skärpan kommer att öka. Rutin och erfarenhet kan givetvis öka men skärpan har du liten eller ingen chans att påverka själv, skärpan beror på medfödda anlag. Vill du att hon ska spränga räven så ska du inte börja gräva för henne, det motverkar själva sprängarbetet. Läste på TJTK's hemsida att dom skulle ha ett grytläger i början av mars, varför inte hänga med där och jaga med erfaret grytfolk?

Tack för svar Terrierman.

Under den kommande planerade stövarjakten är det inte min tik i första hand som ska gå ner i gryten utan två andra terriers som vi har med som även ska gå prov om nu räven vill gå i gryt. Vi har alltså bjudit in lite mer efaret folk med bra hundar samt domare så får jag chans att se och lära mer där. Blir även en del stövar/terrierjakt nu i helgen om allt klaffar så jag hoppas på ännu mer kunskap därifrån också.

Skulle gärna kasta mig iväg på lägret som TJTK östra anordnar också om jag kunde men tyvärr så kan jag inte då ;) så vi hoppas då på de andra tillfällena vi försöker snickra ihop då.

Jycken har ju visat på fin skärpna i andra lägen så lite mer tryck känns det ju som att hon skulle plocka fram i gryten med men, men,.. vi får väl se vad som sker. Tycker ju också att hon borde visa mer skärpa där om hon har det på rätta stället. ;)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Klass1

När på året börjar ni jaga räv i gryt?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
vildmark

Jag har inte hunnit med någon grytjakt på räv än..men det kan funka fint nu då kullarna fortfarande håller till vid gryten. .I riktigt skitväder kan de ligga inne..och givetvis drar de till gryt med stövarens hjälp. Grytjakt på räv är höjdpunkten på vintern och då ringar man lämpligen av grytet för att se om någon är hemma..

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.