Hoppa till innehåll

Blanda krut?


Kias Husse

Recommended Posts

Efter att läst lite här på forumet om krut, tryck och hastighet mm. Så infinner sig lite funderingar.

Nu blir frågan om man direkt ska slå dom ur hågen eller om det är något att fundera vidare på och vad man isåfall bör tänka på.

Har en 7mm REM.

Om jag förstått saker rätt så ger olika krut lite olika tryckstegringar och når tryckmax vid olika tidpunkter.

Grund funderingen är då att om jag skulle blanda tex Normas 204 och MRP för att snabbt få en hög men lite mer utdragen tryckstegring.(Kanske ett ännu snabbare krut och ett ännu långsammare, men 204 och mrp´n tycker jag kanske är en lagom skillnad att börja med)

Ska man blanda krutsorterna jämnt i en burk?(typ 50-50, 60-40 eller något)

Eller är det större effekt att lägga tex 30gn 204 först i hylsan och sedan fylla upp med typ 35gn MRP.

Nu står jag inte i direkt begrepp att testa något dyligt utan det är ännu på en rent hypotetisk nivå.

Misstänker att man bör ha en kronograf och testa först med normala rena laddningar innan man kan kolla vad exprimentet ger. OSV,OSV....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag skulle provat... men för att hålla det på en svävande, spånande nivå så kommer min första tanke.

Hur ska man veta att man lyckats blanda ex. 50/50, hur länge man än rör om kan man ju aldrig vara säker att man har rätt blandning i varje skopa man tar.

Kom på svaret själv medans man skrev. För att överhuvudtaget börja med nåt slikt så måste man nog blanda varje laddning för sig, vilket blir en väldigt massa vägande.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eftersom du frågar så bör du ABSOLUT inte ge dig på detta... ammunitionstillverkar med testlabb ägnar sig åt sådant, samt möjligen riktigt slipade halvproffs på handladdning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är det som sagt mer en lek med tanke och rent hypotetiskt....

Om det är möjligt och vad ev vinst skulle kunna vara!?

Steget där ifrån till att ladda och provskjuta är mycket långt(knappast ens en realitet i förlängningen). Men jag antar att det finns mycket att lära bara från att väcka tanken.

Det borde eg inte ligga så väldigt långt borta jämnfört med att överladda..... Det är en hel del man bör ha koll på så man håller sig på rätt sida av marginalen.

Hur man teoretiskt ska finna det som funkar bäst. Tex 90-10 från början och göra lite som en stege där ifrån.

Det som jag har svårast att finna svar på är om det ska vara en "två stegs raket" eller om det skall blandas "korn för korn".

Som jag ser det är att om någon kan en sak, så kan även jag lära mig(om jag vill).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är det som sagt mer en lek med tanke och rent hypotetiskt....

Om det är möjligt och vad ev vinst skulle kunna vara!?

Steget där ifrån till att ladda och provskjuta är mycket långt(knappast ens en realitet i förlängningen). Men jag antar att det finns mycket att lära bara från att väcka tanken.

Det borde eg inte ligga så väldigt långt borta jämnfört med att överladda..... Det är en hel del man bör ha koll på så man håller sig på rätt sida av marginalen.

Hur man teoretiskt ska finna det som funkar bäst. Tex 90-10 från början och göra lite som en stege där ifrån.

Det som jag har svårast att finna svar på är om det ska vara en "två stegs raket" eller om det skall blandas "korn för korn".

Som jag ser det är att om någon kan en sak, så kan även jag lära mig(om jag vill).

Jag kan för lite för att klargöra hela sanningen men i det jag har läst mig till är det som så att det är ett antal faktorer som styr ett kruts egenskaper,

form, ie antal hål och eller annan form,

du har krut som har ett eller flera hål i ett rör som typ penne pasta, du har flingor, man har ball, dvs rent runda kulor,

sen ha man densiteten, dvs hur poröst krutet är, detta bestäms genom att det blandas i salt i olika mängd och dom sedan tvättas ut ur krutet vid slutbehandling, saltkristallerna lämnar hålrum efter sig.

vidare har man frågan om hur mycket om något nitroglycerin det är inblandad, dvs hur eneririkt krutet är,

slutligen har vi ytbehandlingen, krut ytbehandlas med grafit o andra ämnen, som då styr förbränningstakten,

graden av inträgning och ytan av behandlingen har stor påverkan.

Detta leder till att två krut som är "tillsynes" lika kan ha mycket olika förbränningstemp/förlopp/hastighet,

resultatet av en blandning av dessa är oklart, i varje fall ser jag ett antal potentiella problem med ojämna brinn resultat och separation av kruten,

det säger sig själv att det kommer att sträva att skikta sig om kornen är av olika storlek/densitet,

det ger mycket svårförutsägbara effekten.

Nu vet vi att detta går att göra, Federal gör det i sina light magnum laddningar och dem 8till 338 federal, där man klart har förpressad krutet, dvs det är nästan en solid massa alt som i 338 där det är tre klara storlekar på krutkornen.

Kravet är dock provtrycksningsutrustning och lite pipor att spränga.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Nu är jag iofs lite lätt skallskadad enligt vissa men detta är skitintressant. Hade jag varit som du så hade jag köpt mig en M96:a i 6,5x55 och testat 204 & MRP i en 50/50 blandning för att sen testa i en skyddad bänk med ett snöre som avfyrningshjälp men absolut aldrig i en av mina bössor för dom är mig varma om hjärtat. -_-

Synd att Norma inte håller i kurser (har frågat dom) men dom kanske kan hjälpa till i frågan? :rolleyes:

/Robban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Nu är jag iofs lite lätt skallskadad enligt vissa men detta är skitintressant. Hade jag varit som du så hade jag köpt mig en M96:a i 6,5x55 och testat 204 & MRP i en 50/50 blandning för att sen testa i en skyddad bänk med ett snöre som avfyrningshjälp men absolut aldrig i en av mina bössor för dom är mig varma om hjärtat. -_-

Synd att Norma inte håller i kurser (har frågat dom) men dom kanske kan hjälpa till i frågan? :rolleyes:

/Robban

Tveksamt om norma hsr så stor erfarenhet av krutegenskaper på det viset när de köper på beställning av bofors :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tveksamt om norma hsr så stor erfarenhet av krutegenskaper på det viset när de köper på beställning av bofors :)

Nä det är möjligt men man kanske kan börja där och sen kanske få lite hjälp på vägen dock är det väl iofs tveksamt att man kommer så värst långt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tveksamt om norma hsr så stor erfarenhet av krutegenskaper på det viset när de köper på beställning av bofors :)

Ganska säker att norma har rätt bra koll på detta ändå

Nä det är möjligt men man kanske kan börja där och sen kanske få lite hjälp på vägen dock är det väl iofs tveksamt att man kommer så värst långt...

Ganska säker att Norma inte vill/vågar "hjälpa" till svaret blir säkert att man inte skall blanda krut, men skyttekrutet är nog lite olika slattar som man blandar ihop så visst går det rent teoretiskt men inget för hemmafixaren tycker jag

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ganska säker att norma har rätt bra koll på detta ändå

Ganska säker att Norma inte vill/vågar "hjälpa" till svaret blir säkert att man inte skall blanda krut, men skyttekrutet är nog lite olika slattar som man blandar ihop så visst går det rent teoretiskt men inget för hemmafixaren tycker jag

jag är ganska säker på att de har koll på brinntider och gasutveckling. Ganska säker på att de inte alls är insatta i krutets kemiska sammansättning och hur det reagerar blandat med andra krutsorter eller strukturer.

Vill de ha krut av annan egenskap så är det andra människor som utvecklar det åt dem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant frågeställning men jag skulle knappast vilja prova själv.

Jo förresten. Försutsatt att jag hade tillgång till 100 talet bössor som skall skrotas och en sprängsäker "bunker"...

Men om man nu teoretiserar. Vad är det som säger att det blir bäst att blanda krutet?

Nu blir det riktigt teoretiskt och än svårare/omöjligt att utföra i praktiken. Men kunde det inte vara intressant att ha en snabb tryckökning till "max" för att sedan ha en snabbhet på krutet som "bara" ger bibehållet tryck under kulans förflyttning framåt i pipan.

Den gamla klassiska "arean under grafen" måste ju gälla även här. DVS mgh=mv2/2 där dock g inte skall vara tyngdaccelerationen utan tryck över tid?(xarea)

Eller är samtliga idag tillgängliga krutsorter så "progressiva" att det här resonemanget blir en utopi?

Finns det något "spängmedel" som fungerar som typ upphettat vatten. (Ångtrycket tämligen konstant vid given temperatur oavsett volym)

Nåja. Kul att teoretisera kring. Men som sagt. Knappast något för en lekman.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja alltså...

Man kan köpa en pressure trace här: http://shootingsoftware.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=CTGY&Store_Code=RSI&Category_Code=PT och den kostar inte så värst mycket. En M96:a kan man få billigt som fan, en skjutbänk med lite skyddsplåtar är ej heller några problem så visst kan man göra detta på ett vettigt sätt.

Av nån anledning så har jag svårt att tro att det sker en kemisk reaktion av nån form när man blandar krut. Hade jag sluppit en massa velande med licenser osv. så hade jag gladeligen provat hur mycket som helst.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag är ganska säker på att de har koll på brinntider och gasutveckling. Ganska säker på att de inte alls är insatta i krutets kemiska sammansättning och hur det reagerar blandat med andra krutsorter eller strukturer.

Vill de ha krut av annan egenskap så är det andra människor som utvecklar det åt dem.

Du menar att de inte tar två burkar, blandar 50-50 och provskjuter i en M96? Undrar varför :ph34r:...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du menar att de inte tar två burkar, blandar 50-50 och provskjuter i en M96? Undrar varför :ph34r:...

Det kan man undra.. =)

Har en arbetskamrat som jobbat på bofors på den linje där krut framställs. Har tydligen varit en och annan explosion där krut långtidsförvarats och sedan utsatts för syre. Så krut ändrar egenskaper med tiden osv.. nej, blanda krut hemma ska man nog helt enkelt inte hålla på med, för mycket man inte har koll på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

en sak jag vet är skitviktig som jag stött på är att man får en homogen blandning, och att den kan säkerställas i alla lägen. när vi blandar saker av samma densitet så blandar vi substanserna i 24 timmar för att få dem statistiskt och praktiskt homogena. man kan ju lista ut med en hårig skinka vad som händer om det snabbare krutet tänds i lite större omfattning ibland - booom...

kemin kan jag inget om men förbränningsförloppet behöver väl inte bli en överlagring av två förbränningskurvor bara för att man har blandat. det torde bli en mix av förbränningsgaser som i värsta fall blir en katalysator för det fortsatta förloppet.

jag har inte gjort mycket på denna fronten mer än blandat till några bomber i min ungdom vilket ibland inte blev så bra.

en gång så fick vi fart på en raket ute på revinge som skulle gå typ 200m upp. med min blandning av krut så nådde den 600+ meter innan den detonerade och skjutfältpersonalen kom på trist besök.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

en gång så fick vi fart på en raket ute på revinge som skulle gå typ 200m upp. med min blandning av krut så nådde den 600+ meter innan den detonerade och skjutfältpersonalen kom på trist besök.

Fast erkänn att det var rätt kul... Ett tag.

Det är det ofta ett tag.

Problemet med sprängämnen, raketer o.dyl är att även om det är kul när det är kul, så är det väääldigt tråkigt när det är tråkigt. (Går fel)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hadde jag testat hadde jag tagit ett billigt vapen, som en 96'a och monterat ett par trådtöjningsgivare, det finns ju vad dom heter nu och gjort mätningar med vanlig ammo och dess extrema köpeladdninga dl fält

jag hadde börjar med två olika sorters fördelning av krut, den ena snabbt vid tändhatten och papper emellan till trögare krut

det andra snabbt krut i ett tunt pappersrör i mitten av hylsan och trögt krut runt om, och fixerat detta med papper och ex vattenglas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du menar att de inte tar två burkar, blandar 50-50 och provskjuter i en M96? Undrar varför :ph34r:...

Ja gud det var det värsta... Sicken idiot hur kan man med asså... ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hadde jag testat hadde jag tagit ett billigt vapen, som en 96'a och monterat ett par trådtöjningsgivare, det finns ju vad dom heter nu och gjort mätningar med vanlig ammo och dess extrema köpeladdninga dl fält

jag hadde börjar med två olika sorters fördelning av krut, den ena snabbt vid tändhatten och papper emellan till trögare krut

det andra snabbt krut i ett tunt pappersrör i mitten av hylsan och trögt krut runt om, och fixerat detta med papper och ex vattenglas

Det upplägget fanns med i funderingarna. Men det blir ju inte praktiskt om man skulle vilja använda en lyckad laddning i praktiken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kemin kan jag inget om men förbränningsförloppet behöver väl inte bli en överlagring av två förbränningskurvor bara för att man har blandat. det torde bli en mix av förbränningsgaser som i värsta fall blir en katalysator för det fortsatta förloppet.

Det är förmodligen det som är kruxet i det hela. Att de två krutsorterna trivs för bra med varandra så det blir en förstärknings effekt. Men hur troligt är det att det blir så? Är det en hypotetisk risk eller finns det "bevis", provade blandningar som gett ett sådant resultat.

En hemma byggd raket kan ju innehålla många faktorer som gör att den förväntade effekten av krutet blir fel. Oavsett om man blandat eller inte dvs att mängden krut blir det avgörande i en soppa av oväntade faktorer.

Någon borde ha varit nyfiken och testat en hel del blandningar, inte bara hemmapulare utan även "riktiga" aktörer. Jag misstänker att det är vanligare med blandningar som inte ger några fördelar än vad de separata sorterna ger var för sig och blir därmed inte intressanta för marknaden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fast erkänn att det var rätt kul... Ett tag.

Det är det ofta ett tag.

Problemet med sprängämnen, raketer o.dyl är att även om det är kul när det är kul, så är det väääldigt tråkigt när det är tråkigt. (Går fel)

Har känt av baksidorna..... Som 14åring skulle jag liksom alla andra i den åldern testa egen gjorda smällare.

Nu är jag ett öga fattigare, men fick iaf behålla livet med en hårsmån(eg 1 mm som var avgörande). :ph34r:

Så jag har en fruktansvärd respekt för sånt som kan smälla och avstår raketer mm på nyår och sista April.

Ska jag testa något idag så ska jag ha så mycket kunskap jag kan få och kunna utföra det hela på ett mycket säkert sätt då jag gärna vill fortsätta att vara en cyklop! :wub:

Så som jag sagt tidigare så lär funderingarna med största sannolikhet stanna vid hyppoteser..... Men man kanske kan ta del av kunskaper och vishet som går att nyttja vid mer normal ammunitionstillverkning i hobby boden. :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter att läst lite här på forumet om krut, tryck och hastighet mm. Så infinner sig lite funderingar.

Dina funderingar visar med all önskvärd tydlighet att du inte fattat ett endaste jota av det som skrivits!

Blanda på och lycka till. Darwin Award goes to...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä nu tycker jag det blev en otrevlig ton här. Vi väntar väl med dom riktiga gliringarna tills det sitter fast vapendelar i ansiktet på dom mest opportunistiska uppfinnarna.

Skicka in tips till Norma, kanske att man kan få nå slags rojalty på en vinstrik ide´.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...