Hoppa till innehåll

En gammal hederlig sbs


rävpekka

Recommended Posts

Tjena! tänkte höra om nån har nå bra råd om vad man ska ha för sida vid sida i cal 12? då de finns en hel djungel av dem! eller ja vad det är man ska ha. budgeten ligger upp till 3500kr

MVH André

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena! tänkte höra om nån har nå bra råd om vad man ska ha för sida vid sida i cal 12? då de finns en hel djungel av dem! eller ja vad det är man ska ha. budgeten ligger upp till 3500kr

MVH André

Finns hur många som helst.

Själv har jag en Husqvarna 310as och är skitnöjd

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gamla SBS kan vara en riktig djungel och jag är tämligen rudis i ämnet men några råd kan jag nog komma med.

Vad gäller gamla bössor så är nog britterna de som har ett riktigt bra utbud och bara för att det är en engelsk bössa behöver den inte kosta multum.

Men är det lite nyare du kollar på så kåste jag säga att jag är skitnöjd med min Merkel 174E i kaliber 20. Riktigt, riktigt skitnöjd t o m! :wub:

Annars är Husqvarna riktigt populära och verkar vara riktiga slitvargar.

Har även sett Aya i den prisklassen.

Dock skall du se till att det inte är några sprickor i träbitarna för en del av dessa bössor har stått parkerade under en längre tid och kan ha torkat ur tämligen ordentligt.

Kolla vilken trångborrning det är så du inte får något du inte vill ha och det kan vara värt att lämna in bössan för en ordentligt genomgång (rengöring) av vapentekniker för det kan vara 50 år gammalt vapenfett som sitter som epoxy inuti mekanismen som inte är så roligt...

Vapenaffärerna brukar ha rejäla högar med SBS bössor och det lär nog gå att pruta en hel del eftersom de har betydligt fler i lager än vad som efterfrågas.

Men visst kan man hitta en riktigt bra bössa för strax över 3000 som lätt håller en livstid till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej! Ja jag har tittat på både merkel å hva finns stort utbud iallaf!

Tackar för svar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla även upp Brno zpe/47, äkta sidolås i prima kvalitet! Lite grovsmide, men har sin charm. Jag gav 1800:- för min hos Kjells vapen har jag för mig. Har sett ännu billigare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tycker frågan e: ska man ha en svs o i så fall varför?

confused.gif

Har sagt precis samma sak i hela mitt liv men så en dag fick jag en Merkel 147E kaliber 20 i nävarna och sen var jag såld.

En bock och en SBS är två helt olika vapen anser jag men de både fyller sina respektive områden.

Skall man skjuta ett par hundra plugg om dan så är en bock helt klart att föredra men skall man jaga stänkvilt, på både marken och i luften, så är en lätt trångchokad SBS att föredra om man går i lite risigare terräng.

Visst hade jag turen att hitta en som var rätt stockad för mig på en gång och kaliber 20 passar mig kanonbra men som pekbössa med ruskigt snabb sving och med den låga vikten finns det nog inget annat alternativ.

Man kan också få ruskigt mycket bössa för tämligen lite pengar då de möjligen inte är lika attraktiva längre...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag håller med dig under förutsättning att man träffar.

de flesta verkar ha enklare för att skjuta bra med än bock än en svs.

Det har bara med stockningen att göra, vilket många av de Svenska hagelskyttarna har dålig koll på om jag skall vara ärlig... :blush:

Fast många av de äldre bössorna kunde ha rätt bizarr design på träbiten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sauer & Sohn är trevliga svs. Brukar låna Farsans som är tillverkad 1931 ibland :P .

Hade en Beretta 626e kaliber 20 för ett par år sedan och den var riktigt trevlig ,men då hamnar man några 1000 lappar upp.

//Svenne

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag håller med dig under förutsättning att man träffar.

de flesta verkar ha enklare för att skjuta bra med än bock än en svs.

Det ska väl ha med spångbilden att göra d v s sikta/rikta över en pipa är teoretiskt lättare än över två så det är även lättare att träffa med en auto & pump. Sen rör sig en SbS på ett annat sätt än vad en bock gör i skottet. En SbS rör sig i sidled medan en bock rör sig i höjdled. Teoretiskt (igen) ska en automat vara det hagelvapen som är lättast att träffa med eftersom rekylen är mindre och pipan ligger närmare siktplanet så en auto rör sig mindre i rekylen.

I praktiken är det ju en kobination av rätt stockning och träning som receptet för att träffa ett vilt/mål. Dessutom är en SbS det vackraste vapnet och vackra vapen träffar man lättare med... ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Taxmannen

ja, de e kul de här med fina vapen. det är helt ok att ha dyra vapen men om man har dyra fina kläder då e de åt helvete :D

det viktiga som jag ser det är att man träffar.

Jag undrar vad håkan dahlby, Pia o den andra eliten har för uppfattning om vilka bössor som e bäst. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja, de e kul de här med fina vapen. det är helt ok att ha dyra vapen men om man har dyra fina kläder då e de åt helvete :D

det viktiga som jag ser det är att man träffar.

Jag undrar vad håkan dahlby, Pia o den andra eliten har för uppfattning om vilka bössor som e bäst. ;)

Nja, Nu tror jag nog att man skall passa sig för att jämföra sitt behov med deras!

För de flesta av oss så är nog det viktigaste att hitta en bössa med en träbit som passar. Vilket är en icke fråga för dem. De fixar helt enkelt till vilken bössa som helst så att den funkar.

Sen vill jag kunna ladda, göra patron ur och säkra/osäkra så tyst som möjligt. Det kanske inte är så viktigt för dem...

Dessutom vill jag ha så mycket ork i ben och axlar som möjligt efter att ha burit på bössan ett par timmar utan att skjuta.

Skall man däremot tillbringa mycket tid på banan och anser det viktigare att träffa lerduvor än att förbereda sig för jakten så skall man givetvis titta mer på dem.

// Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Wiz

Har du lust att dela med dig av vilken ammo du använder för olika villt i din Kal 20.

Jag har ett hagelpipset till min dubbelstudsare (tyvärr bock...) i kal 20 och har lite svårt att bestämma mig för vad jag skall välja för laddning till olika villt. Om du har råd om spridning/avstånd som fått dig att välja just den laddningen så är det än bättre då vi säkert inte har samma.

// Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Wiz

Har du lust att dela med dig av vilken ammo du använder för olika villt i din Kal 20.

Jag har ett hagelpipset till min dubbelstudsare (tyvärr bock...) i kal 20 och har lite svårt att bestämma mig för vad jag skall välja för laddning till olika villt. Om du har råd om spridning/avstånd som fått dig att välja just den laddningen så är det än bättre då vi säkert inte har samma.

// Henrik

Självklart kan jag göra det ^_^

För mer hårdskjutet vilt kör jag med Rottweil Magnum bly 4:or. De funkar bra på håll och håller ihop bra i hyffsat trånga pipor samt plockar både gås och höga trutar utan problem.

Det är också patronen jag skulle välja på rådjur och har några harar på samvetet.

På fågeljakten (dvs duva, fasan, rappisar etc) har jag testat två olika patroner.

Fick med ett antal Gyttorp Magnum 30g bly 5:or som hade ganska bra skjuts och bra träffbilder i min bössa men jag håller nu på att utvärdera NSI 28g bly 6:or också. Dock verkar dessa ha det lite tuffare på lite styvare håll så här är jag osäker på om jag skall fortsätta med dessa eller ej...

Vad gäller spridning och avstånd så får man göra ett pattern test med sina respektive pipor så man ser hur långt ut man kan sträcka sig.

Sen har vi ju det här med avstånd då... Det är ju en individuell gräns på hur långt ut man känner sig komfortabel att skjuta på...

Jag skjuter på väldigt långa håll för att vara hagel och tror jag nästan fick unge herr Amakulu att tappa hakan första gången han stod bredvid mig när jag fimpade en gås på... låt oss säga "hög" höjd :blush:

Vill inte ge sken av att det bara är ut och panga på 60+ meter på levande vilt men det går utmärkt att skjuta lerduvor på 100 meter med rätt pipor, ammunition och choker. Dock har man inte mycket kraft kvar då.

Rottweil kommer nog att funka ut till 40 meter på pälsvilt om man har tillräckligt tät pattern, dock skall man inte chansa över 25 meter för det är plågsamt som fan för djuren om de inte dör i skottet och är i princip omöjligt att göra eftersök på. Jag har i princip slutat jaga rådjur med hagel av denna anledningen.

Samma avstånd ger jag till Gyttorp Magnum medans NSI funkade bäst under 30 meter.

Men, det enkaste sättet att ta reda på hur sin bössa funkar med en ammunitionstyp är att skjuta på en patternplate på varierande avstånd. Det man letar är inte hur många hagel man har inom cirkeln tycker jag, det viktiga är att spridningen är jämn och att mellanrummen mellan haglen är tillräckligt små för att kunna ge verkansgrad i det viltet man har tänkt att använda den laddningen på.

Dock har jag bara kört kaliber 20 i en säsong som dessutom inte hade så många tillfällen, men nog uppstod det kärlek :wub:

Nu skall jag bara ha tag i en vettig kaliber 28 så jag kan jämföra och se om jag inte kan få ner min patternsize ännu mer :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag undrar vad håkan dahlby, Pia o den andra eliten har för uppfattning om vilka bössor som e bäst. ;)

Det beror på vad man skall ha dem till.

Jag hade några bössor som enbart var till för att krossa lerduvor med och nog kostade de pengar allt... Lyckligtvis var mina bössor hyffsat neutrala eftersom mina grenar hittade man i sporting.

En trapskytt har en bössa som i princip är helt omöjlig att jaga med eftersom den har en sjukt höjd spång som bara är byggd för att skjuta frångående duvor...

Bästa bössan är den som passar och träffar, inte vilket märke den har men det är inte många olika sorter man har att välja bland som proffs.

Krieghoff, Browning, Beretta, Perazzi etc är de bössorna man ser på banorna medans i dalarna är det Browning, Aya, Boss, Purdey, Holland Holand etc...

Dock betingar en hagelbössa ett väldigt högt pris jämfört med kulvapen. Gravyren står för en del av det hela men det är en hel del handarbete också... (och så skall vi inte glömma namnet ;) )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vilken typ av skyttar är det som använder svs då?

Framförallt jägare, det är få skyttar som använder SbS fast jag såg nån som sköt jägartrapp för nåt år sen i en lokal tävling.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vilken typ av skyttar är det som använder svs då?

SBS har i princip varit något som Farfar svingade runt med medans vi har anammat hagelbocken och sedan halvautomaten som den primära hagelbössan.

Dock ser jag en uppsving nu bland de yngre jägarna som faktiskt funderar på en SBS vid rörlig jakt.

Kan inte tänka mig att helt gå över till SBS men det finns jaktformer när den är lämplig, ett trutrace på en tipp räknas inte dit ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dessutom är en SbS det vackraste vapnet och vackra vapen träffar man lättare med... ^_^

Nope!

Den vackraste bössan jag haft bommade jag hejdlöst med.. men visst var den kul att skjuta med men trevligast var när man gick och sprätte på finjakter :blush:

Det var förövrigt den bössan som du mulade knipa+knipvätte med :lol:

Men visst är en sjysst sida/sida läcker som fan..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var förövrigt den bössan som du mulade knipa+knipvätte med :lol:

Hmm, bitterheten över några små hål i vetten lyser igenom efter alla dessa år.. :lol:

Jag lånade ut mina gåsbullvaner för nåt år sen till Fredde och då var det ett 10-tal med hål i varav en med ganska många hål, men det var ingen som skjutet mot bullvanerna.... :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm, bitterheten över några små hål i vetten lyser igenom efter alla dessa år.. :lol:

Jag lånade ut mina gåsbullvaner för nåt år sen till Fredde och då var det ett 10-tal med hål i varav en med ganska många hål, men det var ingen som skjutet mot bullvanerna.... :rolleyes:

Helt säker på att det inte var ngn som sköt mot mina knipvettar heller om det inte vore för det faktumet att jag har det hela på bild B)

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...