Hoppa till innehåll

Fasaner


Matte

Recommended Posts

Hejsan, hade lite funderingar på att sätta ut fasaner på våra marker, skulle därför vilja ha lite tips och råd inför detta. Även tips på var man kan köpa in fasanerna ifrån.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Bor ju strax utanför Uppsala, så känns lite långt :)

Är det nåt specielt man bör tänka på vid utplantering? Nåt minimiantal man bör sätta ut för att så småningom få en hållbar stamm?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bor ju strax utanför Uppsala, så känns lite långt :)

Är det nåt specielt man bör tänka på vid utplantering? Nåt minimiantal man bör sätta ut för att så småningom få en hållbar stamm?

Att plantera ut fasaner för att få en stamm där dessa inte har funnits innan tror jag kommer bli väldigt svårt. För att det ska finnas måste du nog sätta ut ett antal fasaner varje år för att fylla på stammen, annars kommer den sakta försvinna.

Predatorjakt måste ske, ingen pardon. En räv kan spoliera en utsättning, kråkor tar enormt mycket ägg, katter tar kycklingar. Jag har för mig att när jag jobbade med detta räknade man med att vi skulle skjuta ca 50-70 %, resten tog rovdjuren.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska se om jag kan ge dig lite tips, eller så här har jag gjort iaf.

Köp iaf minst 40 kycklingar, kanske några vuxna djur (egentligen slöseri med pengar, då dessa oftast drar iväg), bygg en rejäl voljär att ha dem i. Låt de sedan växa till sig lite. Utanför voljären har du en foderautomat som det alltid är mat i. Släpp sedan ut några djur efter hand (helst på morgonen eller kvällen).

Jag har gjort på detta sätt och har nu en stam hemma vid, sen släpper jag ut nya djur varje år och har alltid foder till dem. Om du bara köper djur och släpper ut dem kommer du kanske se dem i en vecka, sen är dom borta...

Kan vara en fördel att ha automaten och voljären hyffsat nära huset, min står typ 40-50m från hundgården...skrämmer nog räven lite iaf. Sen måste du naturligtvis hålla efter predatorerna, katten är nog värst faktiskt....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för tipsen.

Voljär vid huset blir svår då marken där de ska planteras ut ligger 20 min med bil bort.

Har funnits fasaner där tidigare, men dessa är nu borta. Är inte så vidare mycket för jakt jag hade tänkt plantera ut, utan snarare för att förhoppningsvis lyckas få tillbaka en stam i området på sikt.

Predatorjakt ska det bli mycket av i år är det tänkt.

Får se hur man gör, mycket att tänka igenom

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Leta växlar där det går mink, mård, iller och liknande djur medan det är snö. Sätt slagjärn där och utmed bäckar och liknande.

Fånga och skjut kråkfågel, framför allt häckande par. Skjut vitfågel med om du har såna, de brukar inte vara lika smarta som kråkfåglar men de är i regel många, ser bra och har stora magar.

Vaka räv och grävling runt voljärer, vid gryt, vid växlar och på nyslagna fält.

Då har de i alla fall en chans att klara sig men personligen tycker jag maskinkläckta fasaner är dummare än tåget. <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Första frågan man måste ställa sig till ang. utplantering av fasaner är följande ; Är biotopen lämplig för dessa fåglar. Är den inte det drar dom som en avlöning fredagkväll.

Fasaner är skitsvårt att sätta ut OCH behålla på marken. Kan inte skriva mkt mer än så här utan att ha sett marken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd då jag också funderar på att sätta ut ca 10st på gården bara för skojs skull och kul att ha och titta på :)

Kan inte någon förklara hur man gör från första början?

Har lärt mig rätt mycke men alltid kan man lära sig någe mer..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Marken ifråga är långsmal med skog längsmed kanterna och 50 hektar åkermark i mitten. Skogen består till mestadel av gran och tall, finns dock några fina lövskogsområden. Mycket holmar och dikeskanter vid åkrarna.

Har markerat upp den på ett ungefär här på eniro Berga jaktmark

Största problemen jag ser för fasanerna är all kungsörn och korp som finns på markerna och som jag inte kan göra något åt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är den inte det drar dom som en avlöning fredagkväll.

Fasaner är skitsvårt att sätta ut OCH behålla på marken.

Jag satte ut 4 grupper förra sommaren (en tupp på 9 hönor), det var innan jag ens tänkte på att de kunde jagas.

Råden jag fick var av fasanuppfödaren var att "skjut varend dj***a räv i området" och om duvhökarna sa han "skjut på studs och häll på diesel och bränn eländet". Nu är inte det riktigt lagligt, så jag tog inte hans ordagranna råd till mig. Så slutsatsen är nog att jag finansierade några riktiga skrovmål till räv och duvhök, för det finns inte en enda fasan kvar (Och de som eventuellt klarade den prövningen har nog den dryga vintern tagit kål på).

Jag såg en tupp nån kilometer bort i augusti. Och jag har tre hönor (som växt upp med tamhönsen i vinter) jag kläckte ur ägg som jag hittade i det höga gräset på gården när jag slog i juli, hönan kom aldrig tillbaka :( Det har funnits en grupp fasaner här tidigare som försvann för ca 4 år sedan, det var därför jag satte ut i det området. Men jag tror att predatorerna går hårt åt dem innan de "aklimatiserat" sig.

Men sätt ut flera grupper med hönor och en tupp. Tupparna fixar det sinsemellan, och räven/duvhöken tar några får du räkna med. Så biotopen är viktig. Fasaner gillar luftig lövskog med ganska låga grenverk, buskage och närhet till öppna fält enligt uppfödaren jag köpte av. Men minst lika viktigt är att du beskattat predatorstammen. Och år med mycket smågangare är det nog lättare att sätta ut fågel, eftersom jag tror räven äter sig mätt på gnagare och lämnar de bråkiga flygfäna (bara en gissning, men det låter rimligt)

Oj vad mycket det blidde.. hoppas det är till nån hjälp. Ta till dig vad som verkar vettigt, skit i resten :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fanns iallafall en i Arvidsjaur som sålde fasaner för typ 6 år sedan. Tror han hetter Didrik Skarin

Kan man släppa ut dom så långt norrut.överlever dom??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 8 years later...

Vi hade fasaner på tomten (sällskapsfåglar) nu bor vi mitt ute i ingenstans utan grannar. Men för oss gick det riktigt bra, de bodde utomhus men hade en foderautomat i utkanten av gården. Enda nackdelen är att de vart för sällskapliga ungefär som höns. Det vart inte att man sköt dem utan lockade in dem och backade dem. Sen höll de sig i närheten av gården.

Det förlorade sin charm lite grann iom det. Vi har också testat med vaktlar och rapphöns.

Nu är det länge sedan tråden skapades men vi köpte djuren utanför sthlm och en besättning utanför Örebro.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har gott om fasan och rappisar. Det är en gammal, numera vild stam ute på ön i östersjön. Tror väl att vi skjuter en 30-40 fasan om året på 2000+ ha, sen tar nog rovdjuren minst det dubbla. Vi brukar räkna med 1 till räven, 1 till fågeln, 1 till katten och en till jägarn, i absolut bästa fall. Det sätts ut kanske 20 fasaner vissa år för att bättra på lite, men vet inte om det gör någon skillnad.

Men det helt avgörande är marken, i de delar av marken vi har små åkerskiften, diken fullt med taggiga buskar, helvettestäta skogsplättar och tillgång till osprutad mat, där finns det fasaner, i de delar som inte har dessa attribut,  nada.

En annan sak är varma vintrar, vi har lite och sällan snö.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På halva vår mark odlas det ekologiskt och på andra halvan betat och bespruta.

På marken med ekologisk odling har vi gott om fasan, på andra sidan inga alls. Biotopen är i övrigt lika på båda sidorna.

Kycklingarna har väl jäkligt mycket mer småkryp att äta i det ekologiska.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2011-02-11 at 20:31 Matte sa:

Största problemen jag ser för fasanerna är all kungsörn och korp som finns på markerna och som jag inte kan göra något åt

Har du en voljär får man väl skyddsjaga korp inom 200 m från den eftersom man där bedriver uppfödning?

/Markus

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Det som är A och O här är en vinterbiotop, det är skit samma om det odlas det ena och det andra på sommaren om det inte finns någon biotop med skydd, täta snår eller vassruggar som fasanerna kan gömma sig i på vintern, oröjda dikeskanter med mera.

När biotopen inte är lämplig så händer två saker, rovdjuren äter upp fåglarna eller fåglarna flyttar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...