Hoppa till innehåll

Wizards fumlade försök till en smedja


Wizard

Recommended Posts

jaha glas ..det var lite skillnad

HAHAHAHAHA!!!!

Jo, med tusen gasolflaskor hemma hade man nog fått påhälsning av polisen lång tidigare... :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 210
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Wizard

    82

  • shamani

    14

  • Älgflugornas Herre

    13

  • MarkusR

    12

Nema problema liksom. Det heter Forge Welding på utrikiska och den funkar så att när alla länkarna (eller vilka bitarn som helst) når en kritisk temperatur så kan man ganska enkelt bonda bitarna till varanda. För att få bårt skit och krom så häller man på boraxpulver som hjälper till att driva ut detta.

Alla damaskerade knivar är smidda med den metoden och så länge man håller rätt temperatur och smidesgodset rent under tiden man smider så kommer det inte att finnas några skavanker i godset!

Det bli varken starkare eller klenare med damaskering.

Så här kan det se ut med en motorsågskedja.

damascus3.jpg

Fränt!

Kommer dock även jag följa tråden! ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick hjälp med att baxa in prylarna så nu skall det bara dit en ordentlig stubbe för städet och på med elmotorn på essjan, sen är jag igång! ^_^

Skall flytta in min arbetsbänk med skruvstäden på också samt bandslipen också när jag tänker på det samt en ordentlig vattenhink och en brandsläckare...

Man vill nog vara på den säkra sidan även om det mesta där inne består av grus, sten och putsat tegel :blush:

post-2639-0-11817700-1297267885_thumb.jp

post-2639-0-33784000-1297267902_thumb.jp

Här har jag lagt ett Poul Stande blad på städet som inspiration :D

Jag har en elmotor till den gamla vattenpumpen som användes medans gårdsbrunnen var i bruk. Motorn är fortfarande i bra skick medans pumpdelen har gett upp.

Kanske lite overkill med trefasmotor till essjan men den lär aldrig klaga ;)

Svänghjulet med pedalen skall vara kvar så jag fortfarande kan köra den manuellt.

Kan vara trevligt om man skulle vilja smida utomhus någon gång!

Ett steg närmare första försöket i alla fall! Kanske i helgen, vem vet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nema problema liksom. Det heter Forge Welding på utrikiska och den funkar så att när alla länkarna (eller vilka bitarn som helst) når en kritisk temperatur så kan man ganska enkelt bonda bitarna till varanda. För att få bårt skit och krom så häller man på boraxpulver som hjälper till att driva ut detta.

Alla damaskerade knivar är smidda med den metoden och så länge man håller rätt temperatur och smidesgodset rent under tiden man smider så kommer det inte att finnas några skavanker i godset!

Det bli varken starkare eller klenare med damaskering.

Så här kan det se ut med en motorsågskedja.

damascus3.jpg

Är med på ett smidesforum och där är de en som gjort denna kniven

Riktigt jävla häftig :wub:

post-4432-0-99300000-1297271879_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är med på ett smidesforum och där är de en som gjort denna kniven

Riktigt jävla häftig :wub:

post-4432-0-99300000-1297271879_thumb.jp

Det måste vara Vladic Daniluk som har gjort den! Han är den som fick mig att överhuvudtaget börja titta på det här med att smida annorlunda saker :wub:

Han är sjukt duktig för att inte ha hållt på så länge. Dock är han duktigt påläst om metallurgi... Ryssarna kan dom, även om han nu bor i Sverige...

Mitt mål är att ha smidit en sådan kniv innan året är slut!

Är det Antracit eller något annat forum du hänger på? (intresserad liksom...)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det måste vara Vladic Daniluk som har gjort den! Han är den som fick mig att överhuvudtaget börja titta på det här med att smida annorlunda saker :wub:

Han är sjukt duktig för att inte ha hållt på så länge. Dock är han duktigt påläst om metallurgi... Ryssarna kan dom, även om han nu bor i Sverige...

Mitt mål är att ha smidit en sådan kniv innan året är slut!

Är det Antracit eller något annat forum du hänger på? (intresserad liksom...)

Bra målbild du satt upp ^_^

Jepp Antracit.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, jag börjar ju bli till åren nu och har ju till och med skaffat hörselskydd nu! :blush:

Dock har jag satt fast städet på en stor stubbe med en gummimatta mellan trät och städet. Det eliminerar lite ringande...

Nej, smide kommer jag att göra med hörselskydd om jag känner att det behövs...

Skydda för guds skull öronen! Jag önskar att jag gjort det, men nu får man leva med det där djävla ringandet i öronen resten av livet.....

Jag är osäker på om det är optimalt att ha en gummimatta mellan städet och stabben, det är möjligt att det blir för mycket dämpning för att smidet skall funka fint.... Men det märker du. Skulle städet "svara" allt för dåligt pga allt för bra dämpning så är det väl bara att slita väck gummit och köra utan.

Har du fått till rätt höjd på städet? En bra arbetshöjd räknar man ut genom att hålla armen utefter sidan och knyta handen. Knogarna skall precis vila på städets ban.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har inte fått ihop någon sågkedja till klinga, det är rätt svårt att laminera över huvud taget. Det jag funderar över är vilka kvaliteter de olika metallerna i kedjan är. Är allt ens stål? Jag misstänker att man får välla in ett riktigt bladstål som kärna, varför inte en gammal fil. De har perfekt kvalitet för att bli bra stål i laminerade knivar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skydda för guds skull öronen! Jag önskar att jag gjort det, men nu får man leva med det där djävla ringandet i öronen resten av livet.....

Jag är osäker på om det är optimalt att ha en gummimatta mellan städet och stabben, det är möjligt att det blir för mycket dämpning för att smidet skall funka fint.... Men det märker du. Skulle städet "svara" allt för dåligt pga allt för bra dämpning så är det väl bara att slita väck gummit och köra utan.

Har du fått till rätt höjd på städet? En bra arbetshöjd räknar man ut genom att hålla armen utefter sidan och knyta handen. Knogarna skall precis vila på städets ban.

Hörselskydd kommer jag att ha! Har redan tinnitus så jag tänker inte förvärra det något mer!

Har ju t o m börja använda hörselskydd vid jakt nu :P

Har en tunn gummimatta jag tänkte ha under men vi får se hur det går när jag sätter fast städet på en stubbe av rätt höjd.

Jag har sett många som smider som har städet väldigt lågt... Det tänkte inte jag ha. Man får nog prova sig fram lite :blush: Skall testa ditt tips och se hur det känns.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har inte fått ihop någon sågkedja till klinga, det är rätt svårt att laminera över huvud taget. Det jag funderar över är vilka kvaliteter de olika metallerna i kedjan är. Är allt ens stål? Jag misstänker att man får välla in ett riktigt bladstål som kärna, varför inte en gammal fil. De har perfekt kvalitet för att bli bra stål i laminerade knivar.

Det är stor skillnad på sågkedjor och sågkedjor helt klart. Dock skall det testas!

Tror dock att kamkedjor kan vara lämpligare men oavsett får man nog använda rejält med Borax så man driver ut allt krom och skit.

Har även sett blad smidda från stålwire och det ger bra stål med fint mönster!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag upplever att det är BETYDLIGT mycket lättare att välla ihop järn och stål från riktigt gamla grejer, gärna skrotjärn/stål från 1800-talet om man får tag i det. Att få ihop t.ex. ett vinkeljärn och en bit kolstol kan vara lögn i helvete om man inte är noggrann. Däremot så tror jag att det kan vara betydligt enklare om man använder sig av en gasolässja än om man använder kol eller koks, har fått för mig att man kan få en jämnare värme där men det är bara min gissning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag upplever att det är BETYDLIGT mycket lättare att välla ihop järn och stål från riktigt gamla grejer, gärna skrotjärn/stål från 1800-talet om man får tag i det. Att få ihop t.ex. ett vinkeljärn och en bit kolstol kan vara lögn i helvete om man inte är noggrann. Däremot så tror jag att det kan vara betydligt enklare om man använder sig av en gasolässja än om man använder kol eller koks, har fått för mig att man kan få en jämnare värme där men det är bara min gissning.

Jag har hittat en massa gamla järnbitar från dragstänger och andra bitar som har används för att hålla ihop ekbalkar på gården som jag skall testa att smida med.

Gammalt järn brukar innehålla mindre orenheter. Kanske för att de inte har återanvänts så många gånger ;)

Sen får man nog bara lära sig vad som funkar och vad som inte funkar i metallväg.

Sen visade det sig att det finns en smidesfirma här också! Jag skall åka in och botanisera deras lager senare ^_^

Måste ha en tång och en hammare för ändamålet...

Visar det sig att jag kommer att fortsätta med smide så bygger jag nog mig en gasässja. Det är inte så komplicerat och torde ge betydligt jämnade och högre värme på kortare tid.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har hittat en massa gamla järnbitar från dragstänger och andra bitar som har används för att hålla ihop ekbalkar på gården som jag skall testa att smida med.

Gammalt järn brukar innehålla mindre orenheter. Kanske för att de inte har återanvänts så många gånger ;)

Sen får man nog bara lära sig vad som funkar och vad som inte funkar i metallväg.

Sen visade det sig att det finns en smidesfirma här också! Jag skall åka in och botanisera deras lager senare ^_^

Måste ha en tång och en hammare för ändamålet...

Visar det sig att jag kommer att fortsätta med smide så bygger jag nog mig en gasässja. Det är inte så komplicerat och torde ge betydligt jämnade och högre värme på kortare tid.

Jag ska ha dej/smedjan i åtanke i sommar när jag är på loppis. På loppis kan man ibland hitta smidesverktyg för en spottstyver. ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ska ha dej/smedjan i åtanke i sommar när jag är på loppis. På loppis kan man ibland hitta smidesverktyg för en spottstyver. ^_^

Detsamma gäller om man slänger in en annons i något lokalt annonsblad... Då kommer bonngubbarna alltid på vad de har liggande i olika skrymslen, skulle inte förvåna mig om man kan få tag på koks också den vägen. Själv fick jag typ 200 kg stenkol via annons.

Smidestänger kan man för övrigt inte få för många av....

Hur är det med städet förresten, finns där hål för olika tillbehör i banen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ska ha dej/smedjan i åtanke i sommar när jag är på loppis. På loppis kan man ibland hitta smidesverktyg för en spottstyver. ^_^

Kanon!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detsamma gäller om man slänger in en annons i något lokalt annonsblad... Då kommer bonngubbarna alltid på vad de har liggande i olika skrymslen, skulle inte förvåna mig om man kan få tag på koks också den vägen. Själv fick jag typ 200 kg stenkol via annons.

Smidestänger kan man för övrigt inte få för många av....

Hur är det med städet förresten, finns där hål för olika tillbehör i banen?

Jo det är ett fyrkantigt hål i städet.

Skall se vad för verktyg man kan hitta till det. Såg en film med en kille som tillverkade sina egna men han gjorde det så att det såg lite för enkelt ut :blush:

Brukar kolla blocket lite då och då men du har nog rätt i att man kan tjäna en del på att fråga runt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo det är ett fyrkantigt hål i städet.

Skall se vad för verktyg man kan hitta till det. Såg en film med en kille som tillverkade sina egna men han gjorde det så att det såg lite för enkelt ut :blush:

En avskrot är guld värd så det är det första tillbehör du skall leta rätt på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har inte fått ihop någon sågkedja till klinga, det är rätt svårt att laminera över huvud taget. Det jag funderar över är vilka kvaliteter de olika metallerna i kedjan är. Är allt ens stål? Jag misstänker att man får välla in ett riktigt bladstål som kärna, varför inte en gammal fil. De har perfekt kvalitet för att bli bra stål i laminerade knivar.

Som ja har fattat de så är de väldigt noga me att de är rent från oljor och fett för tror inte att boraxen rår på de..

Läste på Antracit att en bra ide kan vara att tvätta de med avfettning eller liknande, sen i syra och sist i kaustiksoda!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som ja har fattat de så är de väldigt noga me att de är rent från oljor och fett för tror inte att boraxen rår på de..

Läste på Antracit att en bra ide kan vara att tvätta de med avfettning eller liknande, sen i syra och sist i kaustiksoda!!

Ju renare material man börjar med torde ge större möjligheter till att lyckas.

Avfettning och sedan svavelsyra eller liknande borde hjälpa lite ;)

Men det är en stund kvar tills jag testar detta första gången :lol:

(kanske inte innan nästa helg :P)

Vi får väl se. Trial and error är nog det som gäller för min del!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det här blir bra, Wizard! Så länge du inte nappar på dom rosa gardinerna... :rolleyes::lol: Kristallkronan kan ju ge bra ljus däremot... ;) Fast det gör ju brinnande rosa gardiner också....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu jävlar har det hänt prylar!

Bestämde mig för att fixa fläkten till essjan men hittade ingen vettig motor att driva den med...

Då slog mig tanken att jag hade en fläkt till en stor uppblåsbar säng som jag hade kasserat! Självklart skar jag ut och behöll fläkten eftersom "den kunde vara bra att ha" som jag gör med det mesta. :P

Snodde en dammsugarslang från en grovdammsugare och efter lite modifiering så var hela rasket monterad! Självklart med eltejp och skruvar :lol:

Detta är bara en funktionskontroll av smedjan och är inget seriöst försök till smide eftersom jag både saknar tång och hammare till smide, men man vill ju liksom vet om det kommer att funka eller inte!

post-2639-0-38006700-1297524348_thumb.jp

Här är min smejda.

post-2639-0-03300000-1297524358_thumb.jp

Fläkt som driver hela kalaset som dessutom kan styras med fjärrkontroll!!! Hi-Tech smedja eller vaddå!!! :D

post-2639-0-48358000-1297524377_thumb.jp

Tänder upp med lite stickor.

Funktionskontroll av fläkt...

post-2639-0-51184600-1297524388_thumb.jp

Kolbriketterna stänkte så mycket att jag fick låna locket från min gamla Webber...

post-2639-0-36590900-1297524398_thumb.jp

Testade att smida lite med en gammal kulhammare... Funkade sådär om jag skall vara ärlig... Behöver en smideshammare och ännu viktigare, en smidestång!

post-2639-0-72757500-1297524405_thumb.jp

Dock är det så mycket drag i essjan att det inte var något problem att glödga stora filar och raspar! De ligger nu och långsamt svalnar så de tappar härdningen.

Summa summarum: Fungerande essja - check!

Nu kan man snart smida också bara jag lär mig hur... ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Coolt, du har fått med gårdstomten på filmen, han gömmer sig bakom ässjan men man kan se att han har skägg och en konstig mössa :ph34r:

:lol: :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fan va kul.

Jag har ju faktiskt tillgång till en fullt fungerande smia fullt utrustad med allt som behövs, kanske ska göra ett försök någon gång

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...