Hoppa till innehåll

Naturalis vs. Mega


skaningen2

Recommended Posts

Vad är era erfarenheter av Lapua Naturalis vs Lapua Mega till 308, för och nackdelar. Jag började med Naturalis, men gick över till Mega, men vill gå över till Naturalisen igen. Detta för att jag hört av andra hundförare att med Naturalis får man ofta genomskott och vet på så vis var kulan var kulan tar vägen. Vad tycker ni?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad är era erfarenheter av Lapua Naturalis vs Lapua Mega till 308, för och nackdelar. Jag började med Naturalis, men gick över till Mega, men vill gå över till Naturalisen igen. Detta för att jag hört av andra hundförare att med Naturalis får man ofta genomskott och vet på så vis var kulan var kulan tar vägen. Vad tycker ni?

Jag kör med Lapua FMJ och Mega i min 308:a för dom sammskjuter så bra så jag behöver inte göra någon justering i siktet.:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har 30st laddade naturalis kvar som jag inte kommer använda kulan sköt bra för mig men jag har inte själv skjutit något älg med den.

vet några som använder den och är mycket nöjda med kulan och oftast har dom fått genomslag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ni som använder Mega, hur är den? Får ni genomslag? Förstör den mycket? I 308

Det beror väl på lite vad du skjuter på? men en normalgris visst är det genomslag, en bogsmäll på en stor älg stannar den i kroppen! läste nån test naturalis hade bra genomträngnings förmåga, blötare kulor svampade upp föredömligare, blir en balansgång, man kan ju inte få allt i en kula! Skjutit 15 gris under fjolåret med megan och jag var helnöjd, provar vulcan i år för att det tog slut på skott och handlaren hade bara norma, klart bättre kula än jag trodde innan.

TB är ju bäst men det finns det tillräckligt av historier om här på forumet! ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad har du för kaliber? Jag använder Norma Jaktmatch vid övning problemet är att dom tar betydligt högre och vänster, några tips på övningsammo?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad har du för kaliber? Jag använder Norma Jaktmatch vid övning problemet är att dom tar betydligt högre och vänster, några tips på övningsammo?

Jag har en 308 och en 9,3 får samma ändring på norma övnings ammo, Sellior är för ojämn, handladda är väl bäst men jag har inte kommit dit än! Sakos övning slog bättre om jag minns rätt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har lapua någon övningsammo? När jag hade 30.06 använde jag Norma Oryx och övade med Norma Jaktmatch, det slog inte på mycket, men med Mega så slår det för mycket

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har lapua någon övningsammo? När jag hade 30.06 använde jag Norma Oryx och övade med Norma Jaktmatch, det slog inte på mycket, men med Mega så slår det för mycket

http://skytteprecision.se/list_varugrupp.asp?t=.308+Win&varugrupp=236〈=sv

Trainer ser du på länken! finns lite annat smått o gott också ;)

http://www.norma.cc/sortimentskytte.asp?Kaliber=18&Kalibernamn=.308%20Win%20Golden%20Target&Lang=1

Norma har flera!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket, då är det bara att åka och handla. Man ser ju även en mycket stor anledning till att fortsätta med Mega, priset. Jag måste fått bra pris på mina Naturalis, jag köpte dom i samband med att jag köpte bössan, antagligen kände han att han lurat mig tillräckligt:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag kör med Lapua FMJ och Mega i min 308:a för dom sammskjuter så bra så jag behöver inte göra någon justering i siktet.:D

Samma på min Tikka M76 308w.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Samma på min Tikka M76 308w.

Det är fint när man hittat en sådan bra kombination så det är bara att panga på.:rolleyes::D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

SAMMANFATTNING: Testa vilken ammunition/kula/laddning som funkar bäst i din bössa och använd den. Du märker själv vilken är rätt!

Tidigare använde jag Oryx eftersom den är så vanlig och det skrivs så mycket om den. Men jag fick den aldrig att funka riktigt i min gamla Remington 788, så jag misstänkte än det ena än det andra (allt ifrån bristande egen förmåga till dåliga kikarfästen). Men sedan tänkte jag att jag skulle testa Lapua eftersom den nästan alltid är med som nr 1 eller 2 i precisionsserierna oberoende av vapen när Vapentidningen och andra gör sina vapentest.

Otrolig skillnad! Om det inte låtit så dubbeltydigt och mellanskoliskt hade jag kanske sagt något i stil med: "Det finns vanlig ammunition, det finns bra ammunition men sen finns det ammunition som man vill dela resten av livet med!" ;-)

Helt plötsligt började bössan leverera enkronestora träffbilder på 80 meter med Mega (dessutom i bulls-eye utan att skruva om från Norman vilken jag aldrig fick att skjuta där den skulle). Trots att skjutbaneskyttet egentligen har relativt lite att göra med hur man sedan skjuter under en pressad situation i skogen, så ger det trots allt en otrolig boost för självkänslan och tilltron till vapnet. Så sedan gick jag ut och hade äran att skjuta två grisar och en grävling på de efterföljande två kvällarna med skolboksskott. (dessutom med total två patroner, vilket man egentligen ska skämmas över i stället för att skryta med. Men eftersom jag är så försiktig och noga med att hålla rent bakom målet så får jag nog ändå tolka det som någon form av synergi på det högre planet)

Detta skriver jag inte för att förkunna att Lapua är världens bästa ammunition (även om så var fallet), men i att jag först nu insett vilken skillnad det kan göra när man hittar en ammunition som bössan trivs med.

Däremot har jag fortfarande samma problem som andra nämner ovan, helmantladövningsammunition skjuter 7-10 cm högt och till vänster jämfört med halvmantlat , vilket är bättre än tidigare men inte helt tillfredställande för inskjutning och snabba byten etc.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, jag vet att Lapua är väldigt bra och den samskjuter i min 1900 så bra så att jag inte behöver justera siktet ett knäpp. :wub::)

Jag sätter 3 Lapua FMJ 123 gr och 3 Mega 150 gr inom samma träffbild på en krona. :):wub:

Detta är uppe till 100 m, därutöver vet jag inte hur mycket som skiljer dom åt. :)

Det kan inte bli bättre än så för min del. :wub: :wub: :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 8 years later...

Provade 12 grams mega ifjol?. Trots bra skott på 30 meter bakom bogarna på älgarna så gjorde mega södermalmstunnlar genom älgarna (308a) Stökade till så inihelvetet. Nu kör jag Lapua å får faktiskt säga att dom fungerar bra från 30-180 m. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago mr358 sa:

Provade 12 grams mega ifjol?. Trots bra skott på 30 meter bakom bogarna på älgarna så gjorde mega södermalmstunnlar genom älgarna (308a) Stökade till så inihelvetet. Nu kör jag Lapua å får faktiskt säga att dom fungerar bra från 30-180 m. 

Lapua, men det är ju de som gör Mega. Så med andra ord fungerar Mega bra på 30-180m ... :whistling::D:ph34r:

 

Veckans trådlyft för övrigt, senaste inlägg 8 år gammal!! :thumbsup:

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...