Hoppa till innehåll

Dvärgbandmask


wonderboy

Recommended Posts

Hmm, inget bra det här men nu är skiten här så vad gör man nu.

Vilket avmaskningsmedel ska man använda då, axilur vet tar väl inte dessa maskar?

Milbemax behandlar vi vår jycke med när vi är i danmark, dvs avmaskning ca var tredje vecka.

Droncit fungerar väl likadant som Milbemax?

Naturligtvis görs detta hos vet med stämpel i passet men hur många är noga med det!?

Kontrollen vid bron och färjan är ju ett skämt, vi har aldrig blivit stoppade inte ens när de hade kontroll på tåget.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 66
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • wonderboy

    12

  • Johnny

    4

  • Wizard

    3

  • Daniel Ligne

    3

Top Posters In This Topic

Posted Images

Sådärja, nu är den lille behandlad med Drontal comp.vet.

Bra att man kan dela tabletterna och få en exakt dosering.

Kan delvis besvara min egen fråga, Milbemax innehåller 25mg Prazikvantel, Droncit o Drontal innehåller 50mg.

Jag är väl nojig och överreagerar säkert men min hund är mitt allt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det gäller att skilja på spridning och etablerade populationer. Visst kan vargen sprida såväl rävens som vargens dvärgbandmask. Men några ungvargar som springer hit eller dit är nog en fis i rymden jämfört med hur många hundar som åker hit eller dit i landet. Tänk bara på hur många hundar som åker tvärs över landet i samband med det förestående sportlovet. Problemet med mårdhunden är att den om den etablerar sig bildar extremt täta populationer motför vad vi är vana. Om vi idag typiskt har kanske 10 rävar / 1000 ha i en hyfsat tät rävstam har vi kanske 0,0001 vargar / 1000 ha i en etablerad vargstam och drygt 100 mårdhundar / 1000 ha i en väl etablerad mårdhundsstam. Räknar man då på kilo skit med ägg som respektive art producerar så är mårdhunden ett stort problem. Dessutom vandrar mårdhundar tydligen väldigt långt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det gäller att skilja på spridning och etablerade populationer. Visst kan vargen sprida såväl rävens som vargens dvärgbandmask. Men några ungvargar som springer hit eller dit är nog en fis i rymden jämfört med hur många hundar som åker hit eller dit i landet. Tänk bara på hur många hundar som åker tvärs över landet i samband med det förestående sportlovet. Problemet med mårdhunden är att den om den etablerar sig bildar extremt täta populationer motför vad vi är vana. Om vi idag typiskt har kanske 10 rävar / 1000 ha i en hyfsat tät rävstam har vi kanske 0,0001 vargar / 1000 ha i en etablerad vargstam och drygt 100 mårdhundar / 1000 ha i en väl etablerad mårdhundsstam. Räknar man då på kilo skit med ägg som respektive art producerar så är mårdhunden ett stort problem. Dessutom vandrar mårdhundar tydligen väldigt långt...

Men exakt hur utbredd är mårdhunden i dagsläget? Källa på ditt räknexempel?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mårdhunden finns konstaterad i de tre nordligaste länen men tack vare hårda vintrar och mårdhundsprojektet tror jag att vi idag har mindre än 100 mårdhundar i landet. Så det lär dröja många år innan mårdhunden når upp till de tätheterna. Problemet är att om de väl får fäste är det mer eller mindre kört.

Källor på de siffrorna kan du omöjligt få eftersom såväl rävar som vargar och mårdhundar varierar rätt duktigt i täthet beroende på var i landet du befinner dig... De bästa jämförelserna mellan rävtätheter och mårdhundstätheter du kan finna är nog från Finland. Där finns data på tätheter av de båda i samma område. Betänk då att Finland slutar i höjd med Uppsala...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mårdhunden finns konstaterad i de tre nordligaste länen men tack vare hårda vintrar och mårdhundsprojektet tror jag att vi idag har mindre än 100 mårdhundar i landet. Så det lär dröja många år innan mårdhunden når upp till de tätheterna. Problemet är att om de väl får fäste är det mer eller mindre kört.

Källor på de siffrorna kan du omöjligt få eftersom såväl rävar som vargar och mårdhundar varierar rätt duktigt i täthet beroende på var i landet du befinner dig... De bästa jämförelserna mellan rävtätheter och mårdhundstätheter du kan finna är nog från Finland. Där finns data på tätheter av de båda i samma område. Betänk då att Finland slutar i höjd med Uppsala...

Tack för bra info, som alltid är det ju bra att starta i tid.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

host host harkel,,tror nog du är fel ute om du tror 100 mårdhundar,,själv tror jag nog 2-300 om det ens räcker,,och sedan en viss person tog över mårdhunds projektet så var det ett steg bakåt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

karlzzon: Som vanligt är det svårt att generalisera, särskilt för ett helt land... Vi har uppmätta tätheter på 600 mårdhundar / 1000 ha i Finland, i våtmarksområden, men vi har också ganska blygsamma tätheter i andra områden. Var vi skulle hamna i det nu aktuella dvärgbandmaskområdet utanför Uddevalla är mycket svårt att uppskatta. Jag drog till med 100, det kan bli 300 eller 75... Huvudsaken är dock att det blir "minst" 10 mårdhundar på 1 räv vilket jag menar är viktigt ur skit- och äggproduktionssynpunkt.

Vad gäller mårdhundsprojektet så får du nog vara lite mer specifik, gärna via PM, så ska vi lösa det så gott det går.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänk på 70 talet när rävskabben kom, det tog inte så många år innan hela landet var infekterat då.Lär nog inte dröja innan hela landet är infekterat nu också.

Herregud tänk när vi det första rabies fallet i landet . Då är nog alla jägare guld värda :rolleyes:

Nu vill ju alla att rävar ska jagas kanske man kan be SNF att bistå med drevfolk på de klappjakter som ska arrangeras :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Satt precis och tittade på Nyhetsmorgon på TV4 där det diskuterades dvärgbandmask.

Varför skall man sätta fem personer i TV-rutan som uppenbarligen inte har en jävla susning att diskutera detta?

En av dem tyckte att det skulle vara bättre om man inte talade om detta för han tyckte att det var enklare så. Ignorence is bliss...

En annan dam tyckte att nu kunde ju jägarna ut och skjuta räv i stället för varg och på så sätt skulle vi bli lyckliga??? :blink:

Om man kunde avsätta alla dessa inkompetenta så kallade "TV-profiler" som bara sitter och snackar smörja... <_<

Folk verkar inte fatta vad detta kan ställa till med.

Men det är ju bra att vi jägare skall bli tillfredställda med att jaga räv (precis som vi inte alltid har gjort det) som plåster på såren för att vi kommer att tappa rådjursjakten och en massa annat.

Kanske våra beslutsfattare skall prova att äta lite räv så får de se att det inte funkar...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Satt precis och tittade på Nyhetsmorgon på TV4 där det diskuterades dvärgbandmask.

Varför skall man sätta fem personer i TV-rutan som uppenbarligen inte har en jävla susning att diskutera detta?

En av dem tyckte att det skulle vara bättre om man inte talade om detta för han tyckte att det var enklare så. Ignorence is bliss...

En annan dam tyckte att nu kunde ju jägarna ut och skjuta räv i stället för varg och på så sätt skulle vi bli lyckliga??? :blink:

Om man kunde avsätta alla dessa inkompetenta så kallade "TV-profiler" som bara sitter och snackar smörja... <_<

Folk verkar inte fatta vad detta kan ställa till med.

Men det är ju bra att vi jägare skall bli tillfredställda med att jaga räv (precis som vi inte alltid har gjort det) som plåster på såren för att vi kommer att tappa rådjursjakten och en massa annat.

Kanske våra beslutsfattare skall prova att äta lite räv så får de se att det inte funkar...

Kanske skulle skicka in en räv till morgonkocken, intressant att se vilket vin Fritjofsson väljer, för att inte se på deras provsmaknings min! ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur värmetåliga är äggen?

Tänker på smittvägar till oss via svamp och bär.

Svamp förvälls ju eller koker man sås osv.

Bär är det väl bara blåbär som ev äts råa.

Klarar ägg o mask kokning??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns länkar tidigare i tråden.

Kokning/stekning dödar dem men inte frysning.

Vilka temperaturer som krävs har jag inte hittat något om.

Intressant dock att man i t.ex. Tyskland rekomenderar noggran sköljning.

Vi får väl se vad det blir för rekomendationer här i Sverige framöver.

Är ju ett tag till nästa bär säsong.

// Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen av de nio rävar som undersökts bar på smittan

Ingen av de nio rävar som undersökts för parasiten dvärgbandmasken bar på smittan.

Det konstaterar statens veterinärmedicinska anstalt efter att ha undersökt dem.

– Det är naturligtvis positivt, säger Eva Osterman-Lind, veterinär på SVA.

Det var i förra veckan SVA slog larm efter att den för människor farliga parasiten dvärbandmask hade hittats i en räv skjuten i Uddevalla-trakten.

SVA misstänkte att nio andra rävar som skjutits i samma område kunde bära på parasiten.

Men i dag kom alltså det lugnande beskedet: Igen av de nio rävarna hade dvärgbandmasken i kroppen.

Lokal smitta

Den smittade räv som tidigare hittades i Uddevalla var det första fallet i Sverige.

SVA kan inte säga hur stor utbredningen är av rävens dvärgbandmask, men smittan betecknas som lokal i västra Sverige.

– Vi arbetar nu intensivt med att få in fler rävar för undersökning då vi behöver bättre underlag för att kunna uttala oss om hur omfattande spridningen är av rävens dvärgbandmask, säger Eva Osterman-Lind, veterinär på SVA.

Fortsätt avmaska

Men även om ingen av de nio undersökta rävarna hade dvärgbandmask kan jägare och hundägare inte slappna av. De rekommendationer som tidigare getts gäller fortfarande.

SVA uppger att det är mycket viktigt att djurägare även fortsättningsvis avmaskar sina hundar och katter inför hemresan om man tagit med djuret utomlands.

Masken kan hos människor slå sig ner i levern där den långsamt växer, oftast flera år efter infektionstillfället. Sjukdomen kallas alveolär ekinokockos. Den smittar inte mellan människor. Obehandlad kan smittan vara dödlig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En varg är nog bättre på sprida än en mårdhund, En varg slår egna djur och det gör ej en mårdhund som lämnas,vargen får då djur som mårdhunden att komma till slagna byten samt rävar osv.

En mårdhund som går långt mot en varg som det är fel på är nog lika,där blir spridningen större samt mer oberäklig,Mårdhunden är sveriges mest sällsyntadjur och finns mer varg än mårdhundar idag i sverige.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns länkar tidigare i tråden.

Kokning/stekning dödar dem men inte frysning.

Vilka temperaturer som krävs har jag inte hittat något om.

Intressant dock att man i t.ex. Tyskland rekomenderar noggran sköljning.

Vi får väl se vad det blir för rekomendationer här i Sverige framöver.

Är ju ett tag till nästa bär säsong.

// Henrik

Tack!

Va visst lite lat :blush: vilket för min del är rätt vanligt...

Känns som det uppschasas en del då i media som Vanligt.

Givetvis är masken ett gissel men chansen att få i sig masken är inte våldsamt stor då.?

Finns det uppgifter på hur många mäniskor som smittats i Danmark, Tyskland osv ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack!

Va visst lite lat :blush: vilket för min del är rätt vanligt...

Känns som det uppschasas en del då i media som Vanligt.

Givetvis är masken ett gissel men chansen att få i sig masken är inte våldsamt stor då.?

Finns det uppgifter på hur många mäniskor som smittats i Danmark, Tyskland osv ?

Läste en uppgift på att de områden i Alperna som är mest drabbade har en årlig smittning av ca 10 personer/1miljon invånare.

Men den rapporten från SVA var från 2007.

Hörde från annat håll att frysning dödar dem vid minus 80grader. Kanske inte aktuellt för så många hushållsfrysar...

vartattvetaomdvargbandmask (2).pdf

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även om risken är liten så är blir det så att vi får ändra vårt förhållningsätt till saker vi tagit för självklara, än mer för oss som är ute i skogen. Det är väl det som är mest sorgligt... :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur värmetåliga är äggen?

Tänker på smittvägar till oss via svamp och bär.

Svamp förvälls ju eller koker man sås osv.

Bär är det väl bara blåbär som ev äts råa.

Klarar ägg o mask kokning??

Vill minnas att äggen dör då du kommer uppåt 90-110 grader, vi läste om detta då jag gick kurserna för uppfödning och handel med hobbydjur och det är därifrån jag vill minnas dom sagt det. Det är alltså rejäl tillagning som gäller, högre temp än trikiner som klarar sig upp till kring 70 grader, 75 om man vill vara säker. Sköljer man ordentligt och tillagar ordentligt är risken i mina ögon aceptabelt låg men säker kan man aldrig vara, tyvär tar det ju ett par år innan du börjar märka av något och då har du fått systor på levern så den börjar krångla. Det är alltså inte helt lätt att koppla ihop för dom som inte äter så mycket svamp och bär, för oss som käkar det hela tiden och plockar varje år så är det ju inte lika svårt som någon som inte gör det utan blev bjuden på en kantarellsås för två år sedan hos en kompis.

Frysning av äggen så är det som någon nämnde 80- i några dagar som gäller.

Jag brukar äta smultron,blåbär,,hjortron,hallon,björnbär råa. Kan alla dessa ha äggen på sig?

Alla bär, svampar, växter, stenar osv kan ha äggen på sig. Äggen sprids via avförningen och är seglivade så där räcker att om en räv skiter någonstans på bären långt innan dom är mogna så kan skiten regna bort och äggen fortfarande finnas kvar, hundar kan alltså även smittas genom att gnaga på pinnar dom funnit skogen även om vanligaste vägen är genom att dom käkar en gnagare eller två. Äggen kan också finnas i pälsen på hundar och vilda djur så det är bara införskaffa engångshandskar att ha då man hanterar vilt i framtiden. Förhoppningsvis har den inte fått fotfäste i sverige utan att det bara handlar om enstaka fall.

Jag skulle tro att det är smuggelhundar eller folk som varit på semester och struntat i att avmaska som har dragit hit skiten tyvär, visst vi kommer inte kunna skydda oss för alltid men vi kan skydda oss sålänge som möjligt. Rabies är även det bara en tidsfråga innan det kommer in eftersom många struntar i vacinationskrav, det är mest jägare som förstår vikten av det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...