Hoppa till innehåll

Wachtel som jakthund


Orvar1867

Recommended Posts

Av ren nyfikenhet och för att inte förstöra någon annans tråd så tänkte jag fråga er andra wachtel ägare, Hur ser ni på wachtelns sätt att jaga?

Hur långa drev är optimala för er?

Och varför valde ni Wachtel?

Själva funderade vi redan för 11 år sedan att köpa wachtel men av olika omständigheter blev det en Eng Springer spaniel istället, men när vi fick ta bort honom så blev det äntligen wachteln som vi har funderat på länge. För oss är den optimal eftersom den är kortdrivande/stötande och vi vill inte har drev som är längre än 15-20 min. Dessutom vill vi ha en hund som förhoppningsvis fungerar även på gris, det är lite för tidigt än så länge, men han visar ialla fall intresse för grislukten och har ett stort mod, men tyvärr tror han även att han kan ta än vad som helst... Ev kommer det även att bli lite älgjakt oxå, men det beror lite på vad jaktlaget säger, det finns älghundar men som på många håll så verkar älgjakten driva folk till vansinne och tar fram de absolut värsta sidorna... :ph34r: Men det är även ett grannlag som har frågat då de antagligen står utan älghund till nästa säsong.

Men hur som helst för mig är wachteln en allround hund som är kortdrivand, inte några 1-2 timmars drev utan korta effektiva drev.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Av ren nyfikenhet och för att inte förstöra någon annans tråd så tänkte jag fråga er andra wachtel ägare, Hur ser ni på wachtelns sätt att jaga?

Hur långa drev är optimala för er?

Och varför valde ni Wachtel?

Själva funderade vi redan för 11 år sedan att köpa wachtel men av olika omständigheter blev det en Eng Springer spaniel istället, men när vi fick ta bort honom så blev det äntligen wachteln som vi har funderat på länge. För oss är den optimal eftersom den är kortdrivande/stötande och vi vill inte har drev som är längre än 15-20 min. Dessutom vill vi ha en hund som förhoppningsvis fungerar även på gris, det är lite för tidigt än så länge, men han visar ialla fall intresse för grislukten och har ett stort mod, men tyvärr tror han även att han kan ta än vad som helst... Ev kommer det även att bli lite älgjakt oxå, men det beror lite på vad jaktlaget säger, det finns älghundar men som på många håll så verkar älgjakten driva folk till vansinne och tar fram de absolut värsta sidorna... :ph34r: Men det är även ett grannlag som har frågat då de antagligen står utan älghund till nästa säsong.

Men hur som helst för mig är wachteln en allround hund som är kortdrivand, inte några 1-2 timmars drev utan korta effektiva drev.

Hej.

Drevtider på 10-25 min. kan jag tycka är lagom, men det beror mycket på viltslag och på vilka marker det jagas.

Har nu min andra wachtel en tik på 4 år,har aldrig ångrat att jag valde wachtel som jakthund.

Kortdrivande på allt hårvilt,eftersökshund och apportör.

Älghund ska man kanske inte kalla wachteln, men för att sätta fart på älgarna fungerar den utmärkt,min förra wachtel gjorde faktisk bra ståndarbeten på älg men som mest 15 min. stånd på älg.

Min nuvarande wachtel drev i höstas i en såt en svensk hare tapptfritt i 15 min innan en passskytt fick skjuta den. I nästa såt ställer hon en vildsvinsgalt på 170 Kg. som jag efter 20 min. lyckas fälla i en granplantering.En gris påskjuts ochså av en passskytt som vi senare påbörjar eftersök på, spårar lina 400 meter där vi finner grisen död. Stolt husse och hund den dagen.

Mångsidigheten och man har tillgång till hund hela dagen gillar jag mest och de är trevliga och funkar bra i familjen.

Men det finns wachtlar och det finns wachtlar så ta referenser och jaga gärna med föräldradjuren om det är möjligt innan du köper en valp.

Köp inte första bästa valp utan lägg tid på att ta reda på hur hundarna verkligen fungerar under jakt och de har bra mentalitet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min gode vän brukar sammanfatta Wachteln med att den är bra på allt men inte bäst på något. Säger också att det är väldigt ovanligt med wachtel som driver mer än 30 min. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mångsidigheten och man har tillgång till hund hela dagen gillar jag mest och de är trevliga och funkar bra i familjen.

Men det finns wachtlar och det finns wachtlar så ta referenser och jaga gärna med föräldradjuren om det är möjligt innan du köper en valp.

Köp inte första bästa valp utan lägg tid på att ta reda på hur hundarna verkligen fungerar under jakt och de har bra mentalitet.

Vi har redan en wachtel som blir 1 år i mars, men det tog ett tag innan vi hittade en som passade oss, tyvärr hade vi kanske lite otur och fick ett måndagsexemplar vilket uppfödaren beklagar, men jag hoppas att det ska vara på rätt väg nu! :D

Och nej någon riktigt älghund är det ju verkligen inte, men jag är lite nyfiken på hur våran kommer att reagera på älg, han är väldigt intresserad av spåren och hans kullsyster hade ställt älg nu i vinter så det det finns förhoppningsvis lite anlag. Men älgjakten är inte den primära jakten utan rådjur, vildsvin och hare är de huvudsakliga jaktintresset för oss.

Jag tycker mig mest ha läst om wachtelhundsägare som vill att de ska jaga längre tider vilket förvånar mig, men det är kul att det är fler än jag som har uppfattningen om att det är en kortdrivande hund.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Många människor vill göra om raser till ngt helt annat än dom är avsedda för. En bra wachtel är en perfekt hund för klövviltsjakt på mindre marker dvs under 200 ha. Mina erfarenheter är dock att rasen är mkt ojämn med för vissa individer alltför långa drevtider. Har jagat med några som utan att tveka drev över 3 sockengränser i 2-5 timmar :o

Ingen vidare kortdrivare där inte.

Hade en jakt i småland en gång där vi hjälpte en kille med wachtel på så sätt att vi postade på vägar o när hunden ville driva vidare skickade den passare som stod närmast in hunden i såten igen. Blev en dj-a duktig hund på så vi. Man kan alltså påverka hundens arbetssätt med lite arbete o de dagarna mindre jakt :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade en jakt i småland en gång där vi hjälpte en kille med wachtel på så sätt att vi postade på vägar o när hunden ville driva vidare skickade den passare som stod närmast in hunden i såten igen. Blev en dj-a duktig hund på så vi. Man kan alltså påverka hundens arbetssätt med lite arbete o de dagarna mindre jakt :D

Alla sätt är bra utom de dåliga som den något utslitna klyschan lyder.... ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Många människor vill göra om raser till ngt helt annat än dom är avsedda för. En bra wachtel är en perfekt hund för klövviltsjakt på mindre marker dvs under 200 ha. Mina erfarenheter är dock att rasen är mkt ojämn med för vissa individer alltför långa drevtider. Har jagat med några som utan att tveka drev över 3 sockengränser i 2-5 timmar :o

Ingen vidare kortdrivare där inte.

Hade en jakt i småland en gång där vi hjälpte en kille med wachtel på så sätt att vi postade på vägar o när hunden ville driva vidare skickade den passare som stod närmast in hunden i såten igen. Blev en dj-a duktig hund på så vi. Man kan alltså påverka hundens arbetssätt med lite arbete o de dagarna mindre jakt :D

Jag tycker personligen att det är märkligt när man inte tar till vara styrkorna hos den ras man väljer, eller när man väljer ras på grunder som inte är särskilt fasta. Jag kanske är onödigt nördig och läser in mig på en massa olika raser innan jag minskade ner antalet tills jag hittade en ras som passade oss och där efter började leta individ.

Vi har redan från börjat bestämt att inte tillåta att drevet blir längre än 20 min, vi har en mycket bra fungerande inkallning och har faktiskt kunnat kalla av från drev. Tack och lov för då var drevet på väg mot vägen och med hjälp av inkallningen så slapp vi den risken!

Sen är det klart att det finns individer, våran förra var som sagt en Eng springer spaniel, han drev uppåt 40 min om han hade ett bra drev, han var skarp nog att ta ner skadeskjutet rådjur och drev dessutom med skall sista åren, alltså tvärt emot vad en sådan hund ska göra. Men hans kullsyster var rejält vek, hon blev skotträdd, kunde visserligen driva en liten bit men var mer stötande.

Men jag skulle inte köpa ytterligare en Eng springer spaniel och jag skulle inte rekomendera någon att köpa en sån för att använda så som vi gjorde, chans att få en likadan är ganska liten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag valde min wachtel ville jag ha en som drev allt vilt och spårar bra i lina för eftersök.

Nu ca 1 år efter jag fick hem henne är jag bara nöjd. Hon funkar perfect hemma. Klarat anlagsklass på viltspårsprov.

Och ett öppenklass. Var bara en tävling i kretsen så fick inget sert. Men hon klara de. Och hon har jagat Älg,Räv,Hare,Rådjur

vad jag vet. Har ej släpt på gris. Tänkte vänta till nästa sesong. Hon driver ca 10 min allt utan Rådjuren som hon kör ca 20 min.

Hon är inte så hjätte snabb för att vara en wachtel så de buktar rätt så bra. Så som hon funkar nu är min dröm wachtel. Gör inget om hon kan ställa älg o gtis i framtiden. Något som jag tror är viktigt när man välger valp är inte att kolla på föräldrarnas Ukl prov. Vist lite säjer de om men inte mycke.

Kolla på skogsprov o vildsvinsprov istället. Och jag skulle nog inte köpa en valp nu utan att få vara me o jaga me föräldrarna. Jag hade nog lite tur me min.

Men hur hunden blir är ägarns val. Jaga mycke o göra rätt beslut. Lycka till

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...