Hoppa till innehåll

Våra troférum


Ijahman

Recommended Posts

Snyggt joacim! Ser ut som du har lite att jobba på för att knäppa morsan på näsan ;) skämt åsido, fantastiskt kul att kunna dela intresse och troferum med sin mor!

Vi har börjat skissa på att bygga ett troferum i ena längan på gården. Förhoppningsvis börjar ombyggnationen till sommaren eller ev vår -14. Tänkte presentera lite skisser här och be om tips.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

post-5975-0-60426000-1359745037_thumb.jp

Fyller på väggen med denna. Höll inte riktigt medalj. Men är den häftigaste jakten jag någonsin varit på!

S.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snyggt joacim! Ser ut som du har lite att jobba på för att knäppa morsan på näsan ;) skämt åsido, fantastiskt kul att kunna dela intresse och troferum med sin mor!

Vi har börjat skissa på att bygga ett troferum i ena längan på gården. Förhoppningsvis börjar ombyggnationen till sommaren eller ev vår -14. Tänkte presentera lite skisser här och be om tips.

Tackar!

Kul att du säger det. Vad gäller sparade bockhorn så har hon ett mer än mig. Tittar man på storleken på bockhornen så ligger hon efter.

Kollar man på antalet grisar så har jag ett skapligt "försprång" med 19 mot 3. Storleken på galtarna där ligger hon före.

Dovhjortarna ligger hon absolut i framkant med.

Du kan ju tänka dig hur gliringarna haglar på "bokebacken" som stället heter där hon bor :smile::thumbsup:

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har själv inget "eget" troferum i den bemärkelsen, främst av två anledningar.

1. Det finns ingen vägg i lägenheten som skulle passa med en massa trofeer på väggen.

2. Jag får inte ha några trofeer på väggarna förens det blir hus för tjejen.

Lösningen har blivit att hänga de hos mamma, ihop med hennes trofeer. Hon har en "finentre" som är lite herrgårdsaktig i framtoningen och där gör sig trofeerna riktigt bra.

attachicon.gifuploadfromtaptalk1359734019425.jpg

Fördelningen kanske någon undrar över, såhär ligger det till.

attachicon.gifuploadfromtaptalk1359734106871.jpg

F o m bocken med ljus sköld och alla åt höger är mammas. De till vänster om den ljusa skölden är mina.

attachicon.gifuploadfromtaptalk1359734200916.jpg

Dovhjortarna och de större av betarna är mammas. De små betarna är mina plus att det kommer upp ett par ungefär likvärdiga om ett par veckor.

Snart är det läge att gå vidare mot ett annat rum, det börjar att bli trångt med utrymme redan :wallbash:

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

 

Vad menar du att du inte får ha troféerna hemma i huset för kvinnan din??? :wink:  :ohmy:  :ohmy:  :ohmy:  :yes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har själv inget "eget" troferum i den bemärkelsen, främst av två anledningar.

1. Det finns ingen vägg i lägenheten som skulle passa med en massa trofeer på väggen.

2. Jag får inte ha några trofeer på väggarna förens det blir hus för tjejen.

Lösningen har blivit att hänga de hos mamma, ihop med hennes trofeer. Hon har en "finentre" som är lite herrgårdsaktig i framtoningen och där gör sig trofeerna riktigt bra.uploadfromtaptalk1359734019425.jpg

Fördelningen kanske någon undrar över, såhär ligger det till.uploadfromtaptalk1359734106871.jpg

F o m bocken med ljus sköld och alla åt höger är mammas. De till vänster om den ljusa skölden är mina.uploadfromtaptalk1359734200916.jpg

Dovhjortarna och de större av betarna är mammas. De små betarna är mina plus att det kommer upp ett par ungefär likvärdiga om ett par veckor.

Snart är det läge att gå vidare mot ett annat rum, det börjar att bli trångt med utrymme redan :wallbash:

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

 

Vad menar du att du inte får ha troféerna hemma i huset för kvinnan din??? :wink:  :ohmy:  :ohmy:  :ohmy:  :yes:

Jodå, den dagen det blir hus så ska jag ha ett "grabbrum". Men tills dess så känns denna lösningen vettigast :thumbsup:

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jodå, den dagen det blir hus så ska jag ha ett "grabbrum". Men tills dess så känns denna lösningen vettigast :thumbsup:

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

 

Iofs så har jag inte så många troféer men jag får då ha mina inne i rummet. :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

I denna tråd var det inget skrivet på ett tag :smile:  Själv har jag inga bilder att bjuda på då "alla" mina 20 bockhorn just nu ligger i källaren efter ett renoveringsprojekt i hallen där de tidigare hängde. När de väl blev nerplockade från väggen så fick dom inte komma upp igen......Kärringj...l!!!! :smile: . Men men sånt är livet. Har dock lite ideer för detta med trofeerna och det får bli att slänga ut tanten.....men då blir problemet att det blir väldigt dammigt hemma och jag får ständigt använda engångsgrejer när jag ska äta detta har jag kommit på att det blir inget bra. Istället så får det bli att inreda den timmrade lillstugan på gården. Den ska enligt planerna bli ett ordentligt projekt inredd i jaktens tecken. Då den även har en STOOOR tillhörande altan så ska där även bli en vedeldad tunna. Går allt enligt planerna så kan det bli riktigt härligt att sitta där i tunnan, snacka jakt med polarna och ta en pilsner(eller 7) samt kolla på den alldeles suveräna utsikten man har därifrån. Men som sagt det är ett projekt och det vet väl alla hur det är med projekt :smile: och även här kommer ju tanten in i bilden och tycker till....Detta är inte prio ett på "att göra listan". Så tillsvidare får de hängas upp i jaktstugan.....där kan man elda i vedspisen, koka en panna kaffe, fixa lite "jägarkäk" och njuta av tillvaron mitt i skogen samtidigt som man minns tillbaka på alla trevliga jaktminnen dessa bockar skänkt mig. Man kan ju även sitta och minnas alla andra trevliga jakter man haft.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja man får väl försöka sig på nån sorts dokumentation. Men nu är det ju så att jag är så inihelvete kass på datorer så jag har ju inte en susning om hur man lägger upp bilder här i forumet. Kunde ju vara kul att lägga ut bilder på hur det ser ut nu så ni kan se vad jag har för utgångsläge. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja man får väl försöka sig på nån sorts dokumentation. Men nu är det ju så att jag är så inihelvete kass på datorer så jag har ju inte en susning om hur man lägger upp bilder här i forumet. Kunde ju vara kul att lägga ut bilder på hur det ser ut nu så ni kan se vad jag har för utgångsläge. 

Finns trådar om hur du gör, leta lite och du skall finna :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Någon som har rådjursskinn? Har två i frysen som jag funderar garva och ha till....tips där? Barnvagnen på vintern kanske?

- Carl

Väldigt sköra hår på rådjursfäller så de knäcks lätt, oftast har man de på väggen vad jag vet! Har med en fin rådjursfäll som jag inte vet vad jag ska göra med, fast min är färdig garvad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

mm vet galne men frågan är till vad man skall ha skinnet... brukar alltid spara några per säsong för att ha som lockmedel vid mårdfällan... de övriga är jag sugen på att göra något med men vad...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

En fråga? När man ska göra i ordning en dovhjorts skalle.

Går man till väga likadant som vid rådjur? Har hört att man ska koka dem med skinn på?

Måste va skit svårt att få rätt snitt då?

Funkar de att sätta skallen i en jigg för rådjur? Kanske inte får plats?

S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gör typ såhär på alla skallar:

 

Flå rent där du vill ha ditt sågsnitt.

Markera med kiven var du vill såga.

Såga ett spår i skallen från båda sidor och sen uppifrån och ner i dom gjorda spåren för att få en jämn yta.

Ta ur hjärnan.

Koka skallen med skinnet på.

När det kokat färdigt tar du loss skinnet som sitter mycket löst och du får med ALLA hinnor.

Skrapa sedan rent skallen och koka lite mer om det behövs.

 

Hoppas du fick lite hjälp iaf :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok. Får prova annars får jag väll skjuta en ny och prova igen :tongue::sweat:

S

Gör det lugnt och fint men bänd inte mkt i benet. Såga först och punktera ögon innan du kokar/sjuder den

Sedan tycker jag att dov skall sågas med kontinentalt snitt dvs hel ögonglob...

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rum å rum....en vägg snutt har jag iaf, blir inte så många troféer på mina marker, så här är min samling iaf ;) Märk väl att jag tagit reda på ALLA bockar jag skjutit för att, tja hittar man nån här öht så bör den upp på väggen oavsett storlek :P

Doven är den käraste trofé jag har och den är extremt svår att överglänsa i min värld, om brand uppstår tar jag den under vänster arm och dottern under höger ;)

post-202-0-91089800-1390767803_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Har ett berett rådjursskinn men det lossar hår som tusan. Är vinterpäls den fällen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...