Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
MarkusR

Barnes TTSX

Recommended Posts

Bonnjohan
På 2020-05-16 at 15:51 karelsk blandning sa:

Jag är väl en av få som inte är helt överens med kulan sen den tappat vingar och vinklat det lilla jag skjutit med den, sen att det blivit betydligt tråkigare slakt kroppar med den kulan än andra.

Blir kanske fel att jämföra den med bly kulor men om jag jämför den med e-tip, tarvas och naturalis så är det i den ordningen jag skulle välja.

Jag använder 9,3x62.

E-tipen har fungerat perfekt från korta håll till dryga 300m med bra effekt.

Tarvas är en bra kula om man är inne i tätningar och liknande, riktningsstabila och relativt bra effekt fast liten expansion, skulle gissa att det blir genomslag oftast.

Naturalis skjuter bra och älgarna dör men blir väldigt blodigt och dom lever längre än med dom andra kulorna. Är egentligen en bättre kula om man går med hund när den inte har "vingar" som kan släppa utan mer expanderar som en vanlig kula.

Sen så ska man välja det man själv tror på och inte byta efter första djuret om det inte går som tänkt, finns många olika tillfälligheter som kan hända i skogen.

Ett ex. Jag sköt mycket med hornadys Interlock kulor i 338wm när jag köpte den men sen köpte jag likadana nya när det började vara slut, var nyare askar kulor men samma laddning.

Sköt ett 10 tal älgar den hösten med dom kulorna och ingen fungerade som tidigare, kulorna separerade varje gång och blev inga genomslag som det brukade. Normalt hittade jag kanske kulan i 2 av 10 älgar och sen plötsligt stannade det i varje med separerade kulor, och väldigt stora skottskador.

Då bytte jag till 225gr interbond och problemen var borta.

Dra ner på hastigheten något så slipper du avbrutna vingar.

• Like 1

karelsk blandning
På 2020-07-30 at 12:14 Bonnjohan sa:

Dra ner på hastigheten något så slipper du avbrutna vingar.

Eller skjut det som fungerat bättre.

Är inte ofta man läser att farten är för hög med koppar Kulor, sen är kanske inte en 9,3x62 något med riktigt hög fart från början.

Bonnjohan
På 2020-07-30 at 17:48 karelsk blandning sa:

Eller skjut det som fungerat bättre.

Är inte ofta man läser att farten är för hög med koppar Kulor, sen är kanske inte en 9,3x62 något med riktigt hög fart från början.

Nej på sätt och vis, men är hastigheten under ca 860 m/s så klarar man vingarna, det är mer än väl för den kulan och kalibern.

karelsk blandning
8 minutes ago Bonnjohan sa:

Nej på sätt och vis, men är hastigheten under ca 860 m/s så klarar man vingarna, det är mer än väl för den kulan och kalibern.

Har svårt tro att man kommer upp i 860 med 9,3x62 och sen tycker iaf jag att kulorna borde tåla det.

Jag kanske bara haft otur men till mina älgar kommer inte jag skjuta dom kulorna mer iaf.