Hoppa till innehåll

Träning av unghund


skaningen2

Recommended Posts

Är här någon som bor i nv Skåne och som har wachtel (gärna unghund) som vill träffas och träna tillsammans. T.ex. apporttering, spår, eftersök. Givetvis går det bra även om ni inte skulle bo i nv Skåne. Det är roligare om man är fler, plus att man får nya idéer till träningen

Mvh

Ronnie

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 60
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • skaningen2

    36

  • Thomas Larsson

    9

  • underbron

    4

  • Minken88

    3

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jag har ett problem med min valp. När jag kör apportering med honom utomhus, så springer han ut och tar dummyn, men sen ska han alltid springa en runda innan han kommer in till mig och lämnar. Jag har fått tipset att gå tillbaka till början med träningen och när jag gör det så är det inga problem, men när jag sen går ut igen och börjar kasta så ska han springa en runda med dummyn igen. Är här någon som har lite tips och tricks att delge?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ett problem med min valp. När jag kör apportering med honom utomhus, så springer han ut och tar dummyn, men sen ska han alltid springa en runda innan han kommer in till mig och lämnar. Jag har fått tipset att gå tillbaka till början med träningen och när jag gör det så är det inga problem, men när jag sen går ut igen och börjar kasta så ska han springa en runda med dummyn igen. Är här någon som har lite tips och tricks att delge?

gå tillbaka och befäst inkallningen bättre

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska prova, det är bara det att inkallningen fungerar det är bara när jag kastar ut dummyn som han ska springa en runda innan han kommer, jag vill helst inte börja kalla på honom när han apporterar. Jag brukar sätta honom och gå ut och lägga dummyn så han inte ser den och sen gå tillbaka och skicka ut honom och då kommer han också direkt. Nu är detta min första ( dock inte sista) wachtel, så alla tips tas emot

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska prova, det är bara det att inkallningen fungerar det är bara när jag kastar ut dummyn som han ska springa en runda innan han kommer, jag vill helst inte börja kalla på honom när han apporterar. Jag brukar sätta honom och gå ut och lägga dummyn så han inte ser den och sen gå tillbaka och skicka ut honom och då kommer han också direkt. Nu är detta min första ( dock inte sista) wachtel, så alla tips tas emot

du kan köra en inkallningen när hunden börjar vika från kursen å se om han viker av mot dej direkt

gör han samma sak om du har han sittandes brevid dej och du kastar ut apporten

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, då blir det som när jag började träna honom. Jag började inomhus i hallen. Jag satt och höll honom och kastade dummyn, när han började dra så gav jag kommandot och släppte honom, när han tog dummyn så mkt beröm och kallade in honom och mkt beröm då också. Ska jag köra så ute också, eftersom han börjat med rundorna?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, då blir det som när jag började träna honom. Jag började inomhus i hallen. Jag satt och höll honom och kastade dummyn, när han började dra så gav jag kommandot och släppte honom, när han tog dummyn så mkt beröm och kallade in honom och mkt beröm då också. Ska jag köra så ute också, eftersom han börjat med rundorna?

Fortsätt i hallen eller en annan plats där han INTE kan dra en runda runt dig. När det sitter så går du vidare utomhus. Ta gärna en plats som inte inbjuder till några rundor.

Ställ dig gärna vid en vägg så han /hon måste komma direkt till dig o inte kan springa rundor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, jag ska göra. Han springer inte runt mig, utan det är när han tar den ute som han springer en runda innan han kommer in. När jag kör inomhus så kommer han direkt, men då får han ju beröm när han tagit dummyn. Ska jag ta bort berömmet inomhus? Givetvis ska han få beröm när han lämnar dummyn, men ska han beröm när tagit den också?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, jag ska göra. Han springer inte runt mig, utan det är när han tar den ute som han springer en runda innan han kommer in. När jag kör inomhus så kommer han direkt, men då får han ju beröm när han tagit dummyn. Ska jag ta bort berömmet inomhus? Givetvis ska han få beröm när han lämnar dummyn, men ska han beröm när tagit den också?

Prova att skicka hunden på apport o sedan innan hunden ser det springer du o gömmer dig. Glöm inte berömmet när hunden kommer till dig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska prova det i morgon, återkommer i morgon med resultat. Det måste nog till något sådant, han kan ju apportera, han vill bara inte komma tillbaka direkt och det är ganska frustrerande.

Tack

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Han fick träna hela eftermiddagen igår med mycket bra resultat. Jag började med att dra ett vildsvinsskinn. Innan han fick gå det spåret körde jag lydnad med honom, därefter tog han skinnet direkt:) Sen började jag med apporteringen där jag kastade dummyn mot en byggnad och han inte hade möjligheten att springa vidare direkt utan var tvungen att vända sig mot mig och då hade jag gått bakom en buske, detta fungerade perfekt. Första gången stannade han upp och kollade var jag var, därefter sprang till mig, efter det stannade han inte upp utan tog dummyn direkt och kom in till mig direkt. Jag kommer att köra så ett par gånger till. När vi kände oss nöjda med det så gick vi ett blodspår jag lagt tidigare, det hade legat i 4 timmar och var ca 200 m långt med en vinkel, han tog det bra, dock så går han snabbt när han spårar, vad kan man göra åt det? Jag försöker alltid trötta ut honom innan jag ska gå spår med honom och jag lägger dom alltid i medvind. Är där något annat jag kan göra för att få honom och lugna ner sig, i denna farten han har nu kommer han att kunna missa skarpa vinklar, bloduppehåll etc

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Han fick träna hela eftermiddagen igår med mycket bra resultat. Jag började med att dra ett vildsvinsskinn. Innan han fick gå det spåret körde jag lydnad med honom, därefter tog han skinnet direkt:) Sen började jag med apporteringen där jag kastade dummyn mot en byggnad och han inte hade möjligheten att springa vidare direkt utan var tvungen att vända sig mot mig och då hade jag gått bakom en buske, detta fungerade perfekt. Första gången stannade han upp och kollade var jag var, därefter sprang till mig, efter det stannade han inte upp utan tog dummyn direkt och kom in till mig direkt. Jag kommer att köra så ett par gånger till. När vi kände oss nöjda med det så gick vi ett blodspår jag lagt tidigare, det hade legat i 4 timmar och var ca 200 m långt med en vinkel, han tog det bra, dock så går han snabbt när han spårar, vad kan man göra åt det? Jag försöker alltid trötta ut honom innan jag ska gå spår med honom och jag lägger dom alltid i medvind. Är där något annat jag kan göra för att få honom och lugna ner sig, i denna farten han har nu kommer han att kunna missa skarpa vinklar, bloduppehåll etc

Hur var undervegitationen där ni spårade? Jag har märkt på min hund att om underveg. är hög hamnar blodet högt, hunden kan ta vittringen mer "i" vind än på backen och kan därmed gå snabbare fram. Vet inte om du släpar klöv under spårning, om du har det, skippa den och bind den i slutet istället, eller använd bara den istället för blod.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte mkt till undervegetation, han jobbar bra med näsan i backen hela tiden, men det går så j...a snabbt så han drar långt förbi vinklen, men visst han ringar bra och hittar spåret direkt. Jag använde både klöv och blod, det är andra gången med klöv och blod, innan körde jag bara klöv. Ska prova och köra antingen blod eller klöv. Kan man låta spåret ligga ännu längre innan han får gå? Jag ska låta en kompis lägga ett spår, då får jag nog också lite mer träning. Jag måste iaf få ner hastigheten på honom på något sätt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte mkt till undervegetation, han jobbar bra med näsan i backen hela tiden, men det går så j...a snabbt så han drar långt förbi vinklen, men visst han ringar bra och hittar spåret direkt. Jag använde både klöv och blod, det är andra gången med klöv och blod, innan körde jag bara klöv. Ska prova och köra antingen blod eller klöv. Kan man låta spåret ligga ännu längre innan han får gå? Jag ska låta en kompis lägga ett spår, då får jag nog också lite mer träning. Jag måste iaf få ner hastigheten på honom på något sätt

Grymt avundsjuk på att du kan lägga spår, i en halvmeter snö känns det rätt hopplöst... Så just nu är det promenader och lydnad som går att göra... Hundkraken håller på att bli rätt less...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grymt avundsjuk på att du kan lägga spår, i en halvmeter snö känns det rätt hopplöst... Så just nu är det promenader och lydnad som går att göra... Hundkraken håller på att bli rätt less...

Det förstår jag, vi har haft mer eller mindre snöfritt i snart en månad nu. Hoppas det fortsätter så och att våren snart kommer

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En kompis ska lägga ett spår till valpen till helgen. Jag hade tänkt att bara använda blod och ha en klöver vid spårslutet, efter att ha läst andra trådar här på forumet. Vad tror ni om det och hur länge ska det ligga? Jag vill ju försöka få ner hastigheten på honom så han blir mer noggrann

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En kompis ska lägga ett spår till valpen till helgen. Jag hade tänkt att bara använda blod och ha en klöver vid spårslutet, efter att ha läst andra trådar här på forumet. Vad tror ni om det och hur länge ska det ligga? Jag vill ju försöka få ner hastigheten på honom så han blir mer noggrann

Om han klarar de spåren du lägger idag utan problem så låt dom ligga längre, brukar få dom att lugna ner sig av den enkla orsaken att de får koncentrera sig mer för att klara av det!

Själv ökade jag från 1 timme till 4 timmar och det var inga problem så då ökade jag till 8 timmar, lite beroende på vädret.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ett tips kan vara att bloda mindre ofta. Längre sträcka att leta efter blodet så tvingas han/hon att använda näsan mera och därigenom sänka hastigheten.

Ett annat kan vara att bromsa i linan när det går för fort...Takten skall vara behaglig för föraren också.

Spåret kan ligga 8-10 timmar. Vissa påstår att spåret ligger kvar ca 1 vecka, jag har inga bevis för det, men det kanske är möjligt. Bra näsa har de iallafall.

Blodar du så se till att blodet hamnar vid sidan av spåret du går i, för att undvika att du får blod på skor/stövlar.

I det fallet blir det svårt att få till ett bloduppehåll som är värt namnet annars. Eller att du blodar efter dig i spåret.

Försök att kolla hur det blåst under tiden som spåret ligger till sig. Du har själv bara lättare att läsa hunden hur den beter sig i spåret, och sånt kan du ha nytta av sedan i skarpa lägen eller på tävlingar. Spåret flyttar sig kanske lite grand i sidvind, om du förstår hur jag menar.

Kolla även efter hur hunder ser ut där den går i rätt spår...Då har du lättare att avgöra om/när hunden byter spår under tiden den jobbar, till ett skarpt viltspår från ett fejkat blodspår.

Mycket att hålla reda på...LYCKA TILL

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Träningen fortskrider med odjuret och framstegen kommer hela tiden, han börjar bli riktigt duktig, både på spår och apportering. Jag har dock en fråga, jag tänkte träna på momenten till jaktprovet och hur i h......e ska jag få honom att gå i vattnet utan att kasta i en sten. Han är jätteglad för vatten men jag har inte kommit på hur jag ska få honom att börja simma om där inte är något att hämta. Är här någon som har tips på hur man kan träna detta?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har fått tipset att börja träna sök på land och när det är inlärt och befäst så kan man börja med vatten, hoppas det hjälper. Hur gör ni andra som har wachtlar, dels med vattenträningen och för aktivera era hundar. Jag försöker att aktivera honom varje dag, förutom promenaderna, i helgen kom jag på den briljanta ide'n att gå i skogen med hunden i långlina, efter ett tag märkte jag att han gick på något slag och efter ytterligare några minuter satte han igång, det blev värsta drevet och jag hängde i andra änden på linan, men jag orkade bara i 600-700 meter. Jag tror jag skippar den ide'n fortsättningen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ikväll gick jag ett spår med unghunden. Spåret hade legat i 3 tim och jag la spåret som jag tror anlagsklasspår kan vara. Första vinkel med blod, inga problem, efter 50m bloduppehåll ca 15m, inga problem.

Nästa vinkel blod ända fram, därefter vinklade jag 90 grader vänster utan blod gick 15 m och därefter tillbaka i samma och fortsatte 10m förbi vinkeln innan jag började med blodet, här fick han problem, men på tredje försöket lyckades han.

Nästa vinkel med bloduppehåll, inga problem. Nästa vinkel var likadan med tillbakagång och bloduppehåll, här hade han också problem, men han lyckades på andra försöket.

Nästa vinkel var på en grusväg och spåret följde grusvägen ca 20m och därefter vinkel av vägen med bloduppehåll, detta tog han perfekt, därefter var det spårslut.

Nu till frågorna, jag uppskattade spåret till ca 600-700m, men pejlen visade 1,5km! (jag hade halsbandet i fickan), ska inte garmin vara bättre än så, eller är min uppskattningsförmåga så kass? Hur ska jag göra för att träna honom på vinklar med tillbakagång?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Någon som vet var man kan få tag på kaniner i nv Skåne? Jag behöver ha några kaniner för att träna till öppenklass till hösten. Tips på hur man kan lägga upp träningen mottas gärna. Jag har hjälp med fågelapport, men kaninen får jag själv luska ut. Jag har dragit kortare släpspår med kanin och det har gått bra, iofs hade jag uppsikt över honom hela tiden. Problemet jag ser är att han har fångat en kanin i trädgården och ätit upp denne😳Så jag vet inte hur det kommer att gå när jag ej har honom under översikt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Någon som vet var man kan få tag på kaniner i nv Skåne? Jag behöver ha några kaniner för att träna till öppenklass till hösten. Tips på hur man kan lägga upp träningen mottas gärna. Jag har hjälp med fågelapport, men kaninen får jag själv luska ut. Jag har dragit kortare släpspår med kanin och det har gått bra, iofs hade jag uppsikt över honom hela tiden. Problemet jag ser är att han har fångat en kanin i trädgården och ätit upp denneSå jag vet inte hur det kommer att gå när jag ej har honom under översikt

Låter som du redan i början har ett dåligt befäst nejkommando.

Det enda matnyttiga jag egentligen kan rekomendera är landins filmer och bok. Så många ahaupplevelser har jag nog aldrig fått.

Lycka till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Apporteringsträning med kaniner börjar fungera, han har inte tuggat på en enda.

Däremot börjar jakten gå sämre, tycker jag iaf. Drevtiderna är det inget fel på, rå 15-25min, räv 5-20 min. Vildsvin vet jag inte. Problemet är söket som stundtals kan vara väldigt varierande, det känns som om han stundtals "söker mitt stöd", men sätter jag mig bara ner och ignorerar honom så drar han iväg efter stund, dock ej lika självsäkert som tidigare. Vad kan det bero på? Han är snart 1,5 år, jag tror ej han varit i närkontakt med gris än, han har drivit gris en gång.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...