Hoppa till innehåll

pimpelfiske


jesperh

Recommended Posts

Ingen som är ute och pimplar nu under dessa varma vinterdagar som nu börjar komma? Var själv ute igår några stycken och provade lyckan på ett nytt ställe. Det var det värsta till rödingar jag sett i mitt liv. Största som Kom upp var på 3.5, Men större tappades, rätade krokar, klippte linor eller Kom helt enkelt inte upp i hålet. Själv lyckades jag inte landa en enda. Men lika glad var Jag för det!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har fiskat mycket i vinter då jag inte kan åka skidor eller gå normalt. Gör nästan alla beten själv för att slippa problemet med rätade krokar. Har slutat att använda "vanliga" pimpelspön utan kör med en liten haspelrulle på ett halvmeterlångt spö så att jag kan drilla fisk normalt. Tappar mycket mindre fiskar på det sättet. Har inte lyckats få någon större öring i år men desto fler i mängd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör precis med samma, spö och liten multirulle. Känns lite tryggare När man vet att det simmar lite större fisk. Men haft riktigt trögt med öring vintertid. Några speciella knep du använder?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hemmagjord lite större mormyshka eller balanspirk. Bomben fungerar också men jag tycker inte om krokvinkeln. Här jagar öringen på grunt vatten och det väller ut abboryngel ur käften på dom. Har gjort en balansare med mustads rostfria havsstreamerkrok och en owner trekrok under som fiskas väldigt aktivt en bra bit ovanför botten. Öringen krashhugger på balansare så det gäller att vara beredd. Mormyshkan agnas med räka och fiskas nära botten med väldigt små lockryck så att den simmar i cirklar och lyfts då och då en halvmeter från botten för att därefter tvärsläppas ner i bottenslammet. Färger är antingen skrikgul/grön/orange eller kolsvart beroende på vattenfärg. Balansarna abborrgrön eller lite mörkare färger till öring. Papegojan till dumma regnbågar den fungerar enligt kompisar även till vild röding i fjällen också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ge det en chans. Du får inte många men det blir större fiskar på balansare.

Kolla in de här grabbarna som fiskar i svanisträsk. Tyvärr så är det inte ett språk utan ett läte men man kan titta på bilderna i allafall.

http://www.kalamies.com/foorumi/viewtopic.php?f=14&t=10436&hilit=svanistr%C3%A4sk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag var uppe vid vårt sommarställe v.7 då fick jag och farfar sju abborrar. Vi hade också en gädda på men den släppte vid hålet <_<

MVH:Ludde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Riktigt fina fiskar där, Men i svanis måste man veta exakt vart öringarna går. Tycker det är så pass stor sjö så det är svårt att hitta dom. Hade man haft ekolod hade det varit en annan sak .

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det har tydligen blivit sämre med öring där också. Jag är sugen på att testa med balanspirk efter kanadaröding häruppe. Men man ser ju att det är balansare som gäller för stor öring. Det är inte bara jag som lyckas med dom. Förr fiskade vi med balansare efter havsöring i gäddvik på vintrarna. Ställde fast ett spö med en balansare som fick fiska själv i strömmen. Den hölls igång av det strömmande vattnet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Senvintern är en trevlig tid för pimpelfiske på havsisarna. Sik, harr och med lite tur någon bonusöring.

Vill ha så klart vatten att det är möjligt att "kikpimpla" annars tycker jag det blir för långtråkigt.

Blivit ett par turer tidigare i vinter, men med magert resultat.

I helgen ställde jag in den planerade turen pga denna förbannade blåst :angry:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var ut idag igen. Ingen röding för min del, vart utklassad av flickvännen, röding på isen innan jag ens hade hunnit släppa ner.. Men roligt ändå!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Testade mina nytillverkade balansare idag och är jäkligt nöjd. Behövde inte ens agna dom. Fick både öring och röding på dom. Trekroken undertill satt begravd med alla tre krokar i käften på de fiskar jag fick.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såhär ser den ut. Har inte plaststjärt då jag tycker att den styr undan pirken så att fisken fastnar sämre när dom hugger på stjärtkroken. Frontkrok vill jag inte ha då den brukar fastna i iskanten. Men i 99% av fallen så sitter fisken på den bakre eller oftast på kroken underst om man fiskar balansarn rätt.

post-59-0-60964000-1299257984_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Var ut en sväng i helgen för lite regnbågsfiske, resultatet vart 32 bågar och en röding och en öring. Alla fiskar släpptes tillbaka, Men roligt att det rycker i spöt !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fiskar ju på Vättern och man tycker att det borde nappa riktigt grov abbore. För på sommaren får jag dem på spinn å jigg.

Men ända ut till 35m får jag bara små skit. Iof fiskar jag uteslutande där jag bor, varför gå över ån för att hämta vatten ? ^_^

Testat att pimpla lake ett par nätter också men utan resultat. Men i kräftburarna ska de in !?

Så en dag skulle vi pimpla lite abbore hela familjen och då får jag en liten lake på, så fort SM-pirken slår i botten ! :blink: Mitt på dagen!

Ingen stor men dock en lake.

Silvrig SM pirk med maggot kör jag med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Prova att lägga dig vid utlopp på nätterna för att fiska lake, ganska grunt, något självlysande på kroken och så något som luktar mycket, gärna fiskbit eller mask, man får oftast fler på mask men större på fisk.

Kikmetade en hel del lake då jag var yngre, grymt roligt att ligga på isen på natten och spana ner i meterdjupt vatten, ibland ser man laken komma in om det är ljus botten, men det går bara att ana den som en otydlig skugga och man är inte helt säker innan man ser betet försvinna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Prova att lägga dig vid utlopp på nätterna för att fiska lake, ganska grunt, något självlysande på kroken och så något som luktar mycket, gärna fiskbit eller mask, man får oftast fler på mask men större på fisk.

Kikmetade en hel del lake då jag var yngre, grymt roligt att ligga på isen på natten och spana ner i meterdjupt vatten, ibland ser man laken komma in om det är ljus botten, men det går bara att ana den som en otydlig skugga och man är inte helt säker innan man ser betet försvinna.

Runt ikring mig finns bara små utlopp, men de kanske funkar.?

Ingen som fiskar lake här längre. Men de flesta gissar på att man måste ner på 30-60m djup för att få dem. Men som sagt ingen som vet alla har bara hört !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En sen midvinterkväll satt jag och funderade på om man kanske skulle binda ihop ett antal isfiskeflugor för att prova fiskelyckan med till våren på storabborrarna. Sagt och gjort band jag ihop ett par prototyper, vilka jag sedan band på ett par pimpelspön.

I lördags åkte jag äntligen ut och provade en av dessa flugor i en avlägsen tjärn omgiven av myrar där det enbart finns abborre. Det är "för långt" för att gå dit till fots, så det enda fiskeupptaget som görs från tjärnen är på vintern. Därmed är det ett ganska lågt fisketryck på vattnet, då jämtlänningar och för den delen utbölingar helt inte går någon mil eller två för att enbart fiska abborre och någon gädda. Det finns ju ädlare fiskevatten på kortare avstånd...

Den fluga jag testade ser dock i princip ut som en maggot sittandes på en krok, fast i detta fallet så är ju maggoten onödig…

bild11-e1300721491606.jpg?w=500&h=373

bild21-e1300721534763.jpg?w=500&h=669

Isflugan ser som ni ser ut som en vanlig maggotkrok med en maggot på, tydligen så gick ju konceptet hem bland de glupska abborrarna, fast dom hugger ju på en bar krok, så det kanske inte är några vidare testfiskar.

Jag fick väl ett tiotal abborrar och även sällskapets största på runt ett kilo, vilka alla frystes in och blir kokta till vår lilla katt framöver vår. Det var riktigt trevligt och redan nu börjar fisketarmen att rycka… Vi får se om man tar bilen och provar lyckan på någon öring till helgen, om man nu lyckas med det där körkortet imorgon dvs.. Den som lever får se.

:D

Mvh DK

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har fått hyfsat med öring sista tiden på mina balansare. Varje gång jag rensar dom så har dom magen full med abborryngel. Funderar på att göra en lite större modell som är lite mera lik i formen. Såhär ser det ut och ibland är det ännu mera. Det här var från en öring på strax över halvkilot.

post-59-0-54496300-1301814291_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Runt ikring mig finns bara små utlopp, men de kanske funkar.?

Ingen som fiskar lake här längre. Men de flesta gissar på att man måste ner på 30-60m djup för att få dem. Men som sagt ingen som vet alla har bara hört !

Fiskade lake och sålde när jag var runt arton och hade det knapert med bensinpengar. Laken går upp och leker mitt i vintern och nu har de lekt. Bästa fiskeplatserna är på något sel på mellan 0,5 till 9 meter beroende på hur det ser ut i övrigt. Bästa betet är löja eller nors men allt från lever till räka går att använda. En jäkligt grov borr på runt 200mm om laken är stor och en tung pirk med en kort ståltafs och en kraftig trekrok under samt en krok ovanför eller bara en krok ovanför om botten är dålig. Strömmar det bara lite så knyt en bit av en vit plastpåse på linan en halvmeter ovanför pirken. Det lockar laken. Dunka pirken i botten med korta rörelser och håll still i korta stunder. Är det öppet vatten funkar bottenmete med ovannämda beten. Jag och min bror fick 147kg lake på en kväll som bäst. Det blev bensin till bubblan i flera månader.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

147 kg ! shit det är skapligt. Får väll försöka nästa gång isen lägger sig.

Har du testat pimpla dem på sommar nätter ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fiskade lake och sålde när jag var runt arton och hade det knapert med bensinpengar. Laken går upp och leker mitt i vintern och nu har de lekt. Bästa fiskeplatserna är på något sel på mellan 0,5 till 9 meter beroende på hur det ser ut i övrigt. Bästa betet är löja eller nors men allt från lever till räka går att använda. En jäkligt grov borr på runt 200mm om laken är stor och en tung pirk med en kort ståltafs och en kraftig trekrok under samt en krok ovanför eller bara en krok ovanför om botten är dålig. Strömmar det bara lite så knyt en bit av en vit plastpåse på linan en halvmeter ovanför pirken. Det lockar laken. Dunka pirken i botten med korta rörelser och håll still i korta stunder. Är det öppet vatten funkar bottenmete med ovannämda beten. Jag och min bror fick 147kg lake på en kväll som bäst. Det blev bensin till bubblan i flera månader.

Inget dåligt fiskafänge men vem köper lake??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...