Hoppa till innehåll

Från frö till prilla & pipa.


crowfear

Recommended Posts

När jag beställde en snussats häromveckan, så såg jag att det även fanns tobaksfröer att köpa, och då slog mig tanken att man kanske skulle försöka sig på att odla sitt egna njutningsmedel.

Så sagt och gjort, jag beställde en sats med lite olika fröer, och som även innehöll ett häfte med odlingsanvisning och hur man sedan förädlar själva plantorna till snus och röktobak.

Fröerna och de senare uppkommna späda plantorna är mycket känsliga för frost och kyla, och då snön forfarande ligger djup här, så vart det att gräva fram några miniväxthus att så i, för att ha på köksbänken, tills Kung Bore gett sig i väg, och de kan flyttas ut i ett för tillfället uppfört växthus, ( som jag inte byggt ännu...)

Viktigt att vattna jorden ordentligt, så att den packas något, och att ev luftfickor försvinner.

Bild103.jpg

De olika frösorterna, Virgina är basen, de andra är av kryddtobakskaraktär, så det blir ett exprimenterande sedan att få till nått som smakar bra, när man väl ska börja mixa slutprodukten.

Bild104.jpg

Fröerna är minimala.. :blink:

Bild105.jpg

Fröerna satta, uppmärkta och miniväxthusen ställda på bänken i solskenet.

De är mycket ljuskrävande, ju mer desto bättre, och de ska vattenduschas regelbundet med blomspruta.

Bild.jpg

Då första prillan och pipstoppet kommer att ske först i höst, så är ju detta en tråd som kommer att gå långsamt framåt, det tar väl några veckor innan de första plantorna börjar titta fram, men jag tänkte uppdatera typ en gång i veckan under hela processen i alla fall.

Det kan ju bli kalkon av alltihopa också.. :ph34r::lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu kan du göra dina egna cigarrer!!!

Fast de skall ju rullas på insidan av låret på en oskuld så det vete fan hur det går :lol:

Har du pottaska?

Skitkul skall det bli att se hur du får till det med jäsningen efter skördandet och torkningen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Super skoj projekt detta ska jag följa :wub:

Visst är det säkert mycket jobb för lite förtjänst men just känslan av något eget är aldrig fel.

Jag brukar mysa över mitt hembakta snus men det är ju som en mikromat mot egenrökta tjäderbröst i jämförelse med din tobak ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:lol:

Ja alltså...det här kan gå hur fan som helst.. :ph34r:

Nu är jag inte helt ovan att odla växter ( jag är ju bonne..), och min kära lagvigda har synnerligen gröna fingrar, men det är nog inte själva växtodlingen som är det svåra, utan efterarbetet.

Nu är det ju tydliga instruktioner med, så misslyckas det så beror det på mig och inget annat, och jag lovar dyrt och heligt att smakar det skit sen när jag provar, så kommer jag att erkänna det också. :blush:

Kvar att inhandla är en skärapparat för råtobaken, och där funderar jag faktiskt på att köpa detta kit: http://www.cuthof.se/public/beredning_ratubak_snus.asp?p=2&q=1

Alla nödvändiga tillbehör är med, och då kan jag testa med en kaka råtobak som medföljer, för att se hur det funkar.

Det stod i odlinghäftet att vissa av de sorter jag har, går det att ta frön ifrån, för att så mer plant av nästa år, medans några var hybrider som ej hade grobara frön, synd bara att de inte skrev vilka som hade vad.. :rolleyes:

Men hursomhelst så kan man ju bli självförsörjande på vissa frön, men samtidigt så kostar en fröpåse 35 bagis, så det är ju ingen jätte investering precis att köpa.

Men det är ju den där charmen med att göra så mycket man kan själv, jag är i själen en liten hobbit som gillar att ta fram mitt eget på min egen lilla täppa.. :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Spännande!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu kan du göra dina egna cigarrer!!!

Fast de skall ju rullas på insidan av låret på en oskuld så det vete fan hur det går :lol:

Har du pottaska?

Skitkul skall det bli att se hur du får till det med jäsningen efter skördandet och torkningen.

Här finns inga oskulder att tillgå.. :lol:

Pottaska, du menar för gödsling av plantjorden ute sen ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul! Bästa formen av GDS!

En tråd att följa, helt klart!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul med så mycken positiv respons, får hoppas att det blir nått av alltihopa också, så att jag inte får titeln "årets odlingskalkon".. :lol:

Nä, det är ingen rock´n roll tobak, utan helt lagliga sorter. :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul med så mycken positiv respons, får hoppas att det blir nått av alltihopa också, så att jag inte får titeln "årets odlingskalkon".. :lol:

Nä, det är ingen rock´n roll tobak, utan helt lagliga sorter. :P

He he odlingskalkon :D

Hoppas det blir bra då kan man ju för testa ett stop i chacomen :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hoppas det blir bra då kan man ju för testa ett stop i chacomen :wub:

I vadå ?? :blink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här finns inga oskulder att tillgå.. :lol:

Pottaska, du menar för gödsling av plantjorden ute sen ?

Pottaska använder man i snusframställningen...

Skall leta fram receptet sen. Har en bok någonstans...

Vad gäller hybriderna så skall de fröpåsarna vara märkta med F1 om de följer lagen.

F1 kan gro men de är oftast sterila.

Säger bara som Cheech & Chong sade... -"Up in smoke!" :lol:

Edit: ser nu att påsarna inte var europeiska och då gäller inte F1 märkningen...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pottaska använder man i snusframställningen...

Skall leta fram receptet sen. Har en bok någonstans...

Vad gäller hybriderna så skall de fröpåsarna vara märkta med F1 om de följer lagen.

F1 kan gro men de är oftast sterila.

Säger bara som Cheech & Chong sade... -"Up in smoke!" :lol:

Edit: ser nu att påsarna inte var europeiska och då gäller inte F1 märkningen...

Aha, du menar så.

Nä, det har jag inte, men behövs det så får jag lösa det senare. -_-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pipa! Fransk märke, mycket trevliga pipor! Finns tex på Brobergs

Det borde jag ju ha begripit, och Brobergs kände jag ju till, men det kopplade inte i en söndags-seg hjärna. :blush:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det borde jag ju ha begripit, och Brobergs kände jag ju till, men det kopplade inte i en söndags-seg hjärna. :blush:

Ja lite så. här är en bild på den pipan jag kör och jag är väldigt nöjd med den. Tyvärr röks den alldeles för sällan men det får bli ändring på det :ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klart kul projekt, jag känner en snubbe här som gör sitt eget snus, han är såklart smålänning :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Glömde visst bilden :blush: men men här den i alla fall

Helt rätt modell också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tittut..:)

Bild144-1.jpg

Några av sorterna har börjat titta upp nu.

Svårt att tänka sig att dessa små raringar ska bli nästan 2 m höga när det är klart.. :ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helt rätt modell också.

Ja jag är super nöjd. Dock så röks den alldeles för sällan då jag precis slutat röka vanliga cigaretter och jag måste va i från det ett tag innan jag tar ett stop så man inte trillar dit igen men snart så

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...