Hoppa till innehåll

Agility


Jezzica

Recommended Posts

Är det någon här som håller på med agility?

Jag har tränat, tävlat agility sen -93, dock satsat mer seriöst sen -03 ungefär, med tävling & träning.

Hundarna jag tävlar idag är Winston, korthårstax på snart fem år som går i klass 3. Kvalade till lag-SM i agility -2010, hoppas kvala laget till SM 2011. Detta årets säsong satsar vi på både ind kval & lag-kval till SM 2012. Kommer att bli tufft att kvala ind men kämpa ska vi.

Nästa hund är Nelson, labbe på snart 10 år. Han vart grymt feltränad, han rev typ alla hinder på banan & stressade mycket. Men efter träning, omträning, ominlärning, har vi lyckats ta oss upp i klass 3. Där ska vi mest ha skoj & njuta av agilityn, han är ju gammal, Nels-Pels.

Sen tränar & tävlar jag två av mammas hundar.

Pamsan, korthårstax på snart 10 år, tävlas i agilityklass 3 & hoppklass 2. Hon tävlas nu mest för skoj skull, pga åldern.

Lillebror, långhårstax på 3 ½ år, tävlar klass 2. Ska försöka se vad vi kan göra i klass två under detta året, kanske kan lyckas med uppflyttning till i alla fall agilitytrean. Vi får se.

Hade varit kul om här fanns någon mer agilitytok än mig här :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det någon här som håller på med agility?

Tjejen min tränar o tävlar en hel del med våra springrar. Går ganska skapligt. Tycker det är ett utmärkt komlement till jakten...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, det tänker jag oxå, att det är toppenkomplement till jakten. Glädje, samarbete, fart, fläkt, hunden hålls i kondition året om.

Var tävlar hon? Jag tävlar i södra Sverige,bor ju i Blekinge. Vad är det för springrar ni har?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjejen min tränar o tävlar en hel del med våra springrar. Går ganska skapligt. Tycker det är ett utmärkt komlement till jakten...

Ja, det tänker jag oxå, att det är toppenkomplement till jakten. Glädje, samarbete, fart, fläkt, hunden hålls i kondition året om.

Hustrun är inne på samma linje, och har för avsikt att sätta upp en banan här hemma för att köra främst jämten på.

Allt mtrl finns hemma utom tunnel, det är bara tidbrist som gjort att det inte kommit till skott ännu, men ska försöka hinna med det i sommar.

Vi är också övertygad om de positiva fördelarna med att köra detta som komplement till jakten, precis som ni nämnt. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjejen testade agility med jämtiken min och hon är väldigt lättlärd men det va lite svårt att motivera henne, hon gjorde alla hinder och hade säkert gått att få till men det krävs mer uppfinnings rikedom och tålamod (intresse) än vad tjejen har :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjejen testade agility med jämtiken min och hon är väldigt lättlärd men det va lite svårt att motivera henne, hon gjorde alla hinder och hade säkert gått att få till men det krävs mer uppfinnings rikedom och tålamod (intresse) än vad tjejen har :lol:

Jobba med jakten i hunden :excl: Taxar är väl inte kände för att vilja kampa med t ex en boll i snöre. Men tar jag fram en rådjursklöv, kampar de glatt :wub: Gäller att va uppfinningsrik & öppen för nya saker & träningssätt, träningsredskap.

Så jag jobbar med läbbiga rådjursklövar för att "tända" hundarna på agilityn. En hel vinter sprang jag runt m rådjursklövar på träningsbanan & hundarna älskade det. Nu har jag för det mesta bara godis, då rådjursklövar inte är det mest hygieniska & trevliga man kan ha. Men skulle någon av hundarna sacka, tappa sugen, åker de fram igen :lol: Är ett förslag hur man kan tända hunden på agility. Agility är ju inte bara hindrena, utan farten oxå. Både hänger ihop, 50, 50 %. Har man inte farten, saknas något, har man inte alla hindrena, saknas något.

Men för labben räcker gått boll i snöre :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det, är det jakten vi jobbar med. Snabbast, möjliga, ska jag & hunden tar oss fram genom banan (fram genom skogen) mot bytet, som finns i slutet av banan, godis, kampleksak (bytet).

Att höra taxen drevskalla på banan, är som ljuv musik för örat :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, det tänker jag oxå, att det är toppenkomplement till jakten. Glädje, samarbete, fart, fläkt, hunden hålls i kondition året om.

Var tävlar hon? Jag tävlar i södra Sverige,bor ju i Blekinge. Vad är det för springrar ni har?

Då borde ni ha varit på samma tävlingar, då hon oftast tävlar i södra Sverige klass 3 medium och klass 1 large för tillfället. Hundarna är av ren jakt typ. Finns bilder på jyckarna under fliken "bilder på våra spaniels" här på forumet eller på www.teamhugo.se

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

är lite sugen på att prova agility med unghunden, jämttik, som kompliment till jakten och för att få samspelet ihop även under icke jaktsäsong... får väll höra efter om dom vill ha in en tokig jakthund under träningen med alla söta små knähundar som jag sett tränar ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

får väll höra efter om dom vill ha in en tokig jakthund under träningen med alla söta små knähundar som jag sett tränar ;)

Hm, på vår agilityträning idag var det bara jakthundar med i vår grupp, min tax & labbe, en vorsteh, två springers (med liiite wachtel i) och en cocker ;)

Är faktiskt ganska mycket jakthundar i agilityvärlden, fast jag vet ju inte hur många av dessa som det jagas med också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

är lite sugen på att prova agility med unghunden, jämttik, som kompliment till jakten och för att få samspelet ihop även under icke jaktsäsong... får väll höra efter om dom vill ha in en tokig jakthund under träningen med alla söta små knähundar som jag sett tränar ;)

En kompis till mig har tränar sin jämtetik och schwyzerstövare, de går helt ok. Fast klara för tävling är de inte än, får hjälpa henne till våren, så kanske de blir tävlingsklara framåt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En kompis till mig har tränar sin jämtetik och schwyzerstövare, de går helt ok. Fast klara för tävling är de inte än, får hjälpa henne till våren, så kanske de blir tävlingsklara framåt.

just tävlingsbiten är nog inget för oss men bara att ha aktiviteten och samarbetet blir lite annat än "vanliga" lydnaden och spårträningen...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här är tävlingsfilm på mig, Nelson & Winston, när vi tävlar agility & hoppklass 3 i Oskarshamn förra året.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Söt!! Känner två som tränar med sina nakenfisar, de är trevliga hundar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här är tävlingsfilm på mig, Nelson & Winston, när vi tävlar agility & hoppklass 3 i Oskarshamn förra året.

Jäklars va läckert se speciellt taxen in action :D

Den fullkomligt "rinner" genom banan .

Ni är ett kompetent team ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jäklars va läckert se speciellt taxen in action :D

Den fullkomligt "rinner" genom banan .

Ni är ett kompetent team ;)

Tackar!!

Winston är allt jag vill ha i en agilityhund, han har god fysik, bra motor, är tuff (går inte ner sig om han t ex ramlar av gungan eller liknande), lagom lyhörd & vek för ett gott samarbete på banan. & så det viktigaste av allt, han är lika tokig i agility som matte :wub:

Har inte hunnit släppa honom så många gånger än på jakt, så vet inte om han är bra där, men det tror jag att han kommer att bli, min lille Prins :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Plannen var att jag skulle ialla fall träna agility med våran wachtel, men efter operation i höstas så är jag osäker på om han verkligen håller för intensiv agilityträning. Han hade OCD i bogleden och den blir ju rätt så ansträngd under agilityn. Tyvärr för jag tycker att det är roligt och tränade en hel del med förra hunden, även om det var svägerskans dotter som tävlade honom.

Så jag kommer ialla fall att avvakta tills efter höft och armbågs röntgen innan jag börjar träna på allvar, lite handling tränar vi redan, dvs skicka höger/vänster/rakt fram. Slalom ska jag börja med så fort det mjuknar i backen så man kan få ner några pinnar att träna runt.

Det gäller ju att hitta rätt motivation för just individen, med förra var det en enorm belöning för honom att få tillåtelse att springa upp på A-hindret. :D Ostbågar kunde han oxå göra vad som helst för.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...