Hoppa till innehåll

Avmaskning


Reload

Recommended Posts

Hur ofta ger ni era hundar avmaskningsmedicin och vilken/vilka tider på året? Jag har gett honom en gång per år, varje vår men undrar om det är tillräckligt ofta. Har gett Axilur.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Reload.

Jag ger mina 4ggr/år, (Axilur)

Det brukar räcka om de inte finner något "riktigt" gosigt kadaver under sommaren ;D

Då ger jag en extra omgång.

Men minst 4ggr blir det.

Björnhunden

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ojdå, så pass ofta. Kanske man skulle öka till minst 2ggr/år i alla fall. Finns det risker med att ge för ofta?

Inte om du håller dig till Axilur, Detta är väldigt snällt medel mot hunden.

Om du gör det till rutin 4ggr/år så hinner det inte bli något problem.

Björnhunden

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, tackar för den upplysningen. Han har en tendens att rulla sig i diverse exkrementer  :-[

Så länge dom bara rullar sig,

Har hänt att mina apporterat några 2 veckor gamla trafikdödade grävlingar :o,

Kolla vad vi har hittat ???

Då skrattar man inte på sig i bilen hem kan jag lova.. ;D ;D

Björnhunden

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag brukar köra 2 gånger per år, men det kanske är lite annolunda med älghundar som brukar vara framme och nafsa i tarminnehållet, men å andra sidan ser man inte sina egna hundar om dom skulle hitta något sådant till skogs. Det är väl isf om dom kommer tillbaka blodiga runt mun och nosen.  ::):o

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så länge dom bara rullar sig,

Har hänt att mina apporterat några 2 veckor gamla trafikdödade grävlingar :o,

Kolla vad vi har hittat ???

Då skrattar man inte på sig i bilen hem kan jag lova.. ;D ;D

Björnhunden

;D ;D ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I höst vid ett tillfälle så jagade jag och en bekant med 2 löshundar samtidigt. Hans hund kom tillbaka efter en söktur och hade rullat sig i skit och det såg ut som själve den. Jag asgarvade åt han när han skällde ut hunden efter noter. Efter ett par minuter så kommer min jycke tillbaka och han hade rullat sig än värre, sannolikt i samma hög. Var täckt av dynga från halsen och ner. Det var det vidrigaste jag sett. Jag sa åt hunden att om han kommer närmare än 2 meter från mig så skjuter jag :) Nå vi fortsatte jakten och tanken var att vi skulle tvätta dem så gott det gick i en bäck en bit fram. Det blev upptag och ståndskall på en ensam ko och jag ljuger inte om jag säger att man kände skitlukten 100 meter i rätt vind  :o Nedrans bärplockare och passkyttar som inte vet bättre....:) :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I höst vid ett tillfälle så jagade jag och en bekant med 2 löshundar samtidigt. Hans hund kom tillbaka efter en söktur och hade rullat sig i skit och det såg ut som själve den. Jag asgarvade åt han när han skällde ut hunden efter noter. Efter ett par minuter så kommer min jycke tillbaka och han hade rullat sig än värre, sannolikt i samma hög. Var täckt av dynga från halsen och ner. Det var det vidrigaste jag sett. Jag sa åt hunden att om han kommer närmare än 2 meter från mig så skjuter jag :) Nå vi fortsatte jakten och tanken var att vi skulle tvätta dem så gott det gick i en bäck en bit fram. Det blev upptag och ståndskall på en ensam ko och jag ljuger inte om jag säger att man kände skitlukten 100 meter i rätt vind  :o Nedrans bärplockare och passkyttar som inte vet bättre....:) :)

;D ;D ;D

Håller med i sista raden.

Ryggsäcks nötare skiter hellre än skjuter på passet tydligen.

Bärplockare har tyvärr inte större vett än så här,

Så dom har en liten ursäkt iaf.

Björnhunden

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inte avmaskat mina hundar på flera år. Har pratat vet. om detta och de tyckte nog inte att det

egentligen fanns nån ide att avmaska om man inte misstänkte att det var direkt nödvändigt.

Jag tror nog många avmaskar bara för att man "ska göra det"...likadant med Ivomec och noskvalster...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inte avmaskat mina hundar på flera år. Har pratat vet. om detta och de tyckte nog inte att det

egentligen fanns nån ide att avmaska om man inte misstänkte att det var direkt nödvändigt.

Inte jag heller. Brukar bara avmaska hundarna om jag tycker de börjar tappa i vikt helt utan anledning!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför avmaska per rutin?

???, vem avmaskar våra vargar?

Att man gör till rutin att avmaska är bra,

Detta för hundens möjlighet att tillgodogöra sig det foder du ger den, Avstår du att av maska så kommer du snart att ha en hund som inte svara på den konditions träning du ger den.

Ett tydligt tecken på mask/inälvsparasiter är matthet i pälsen, Samt att den blir trött & håglös.

Att bara försöka att göra en liknelse med vargen ser jag som ren okunskap vad det gäller hundehållning.

Björnhunden

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag avmaskar hund väldigt sällan och bara vid misstanke att mask kan förekomma. T ex om hunden oväntat får sämre päls, avmagrar m.m som inte kan härröra från foderbyte, löp eller annat.

Avmaskning på valp är en helt annan sak.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inte avmaskat mina hundar på flera år. Har pratat vet. om detta och de tyckte nog inte att det

egentligen fanns nån ide att avmaska om man inte misstänkte att det var direkt nödvändigt.

Jag tror nog många avmaskar bara för att man "ska göra det"...likadant med Ivomec och noskvalster...

Vad gäller ivomec och noskvalser så håller jag med dig absolut, Ivomec är ett mycket stakt medel för hunden och ska absolut inte ges till hunden utan att man gör en rejäl vet besiktning av hunden, Att på ren slentrina basis ge detta är rent djurplågeri och inget annat.

Skulle vi få samma behandling som hunden (Bara för att vi tror :o) att den har noskvalster så skulle vi stryka med på kuppen,

Många individer oavsett ras kan vara mycket överkänsliga,

Det finns flera fall där hunden kolat på vägen hem efter ivomec behandling.

Om man gör till rutin att avmaska så kan man faktiskt bygga upp ett förvar för hunden, Både mot mask/parasiter och noskvalser bara genom regelbunden användning av Axilur,

Björnhunden

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att bara försöka att göra en liknelse med vargen ser jag som ren okunskap vad det gäller hundehållning.

Björnhunden

Tja, kanske inte sååå långsökt eftersom vargen och hunden är nära besläktad. När det gäller hundhållning har jag

def den kunskap som behövs...med råge!

Är helt inne på linjen att behandla när behovet uppstår och INTE per rutin.

Har flera kamrater som aldrig avmaskar sina hundar utan låter hunden sköta det själv genom att bla äta gräs...och det

fungerar helt ypperligt.

/Vänligen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rätt intressant att en så pass banal sak som avmaskning av hundar, kan sätta igång sådana stora diskussioner och som vanligt finns ytterligheterna med!

När det gäller vargar tror jag nog att de har en helt annan bakterieflora än vad våra tamhundar har!

Sen tror jag inte det är bra att ge mediciner i förebyggande syfte heller. Titta bara på pencilindebatten bland oss människor, snart gör inte pencilinen någon nytta!

Men var och en gör ju som han vill, som tur är ;D ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm.. ganska vanskligt att ge råd om det ena eller det andra när det handlar om medicinering/vetrinärvård.

En vetrinär borde nog ge dessa råd..

Själv så brukar jag avmaska en gång om året eller när jag misstänker parasitangrepp.

Har iofs inte gjort det på några år eftersom jag troligen haft noskvalster eländet på jyckarna ett par gånger.

Provat både tablett och spruta, dessa tar även inälvsparasiter och då behövs det inte avmaskas.

All övermedicinering är av ondo eftersom nästan allt kan bli recitent(stavning?) mot behandlingen.

MvJh

NS

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm.. ganska vanskligt att ge råd om det ena eller det andra när det handlar om medicinering/vetrinärvård.

En vetrinär borde nog ge dessa råd..

Själv så brukar jag avmaska en gång om året eller när jag misstänker parasitangrepp.

Har iofs inte gjort det på några år eftersom jag troligen haft noskvalster eländet på jyckarna ett par gånger.

Provat både tablett och spruta, dessa tar även inälvsparasiter och då behövs det inte avmaskas.

All övermedicinering är av ondo eftersom nästan allt kan bli recitent(stavning?) mot behandlingen.

MvJh

NS

För kännedom så har här inte utdelats några direkta råd,, Bara råd om hur jag har gjort och kommer att göra framöver.

Och så länge man håller sig till Axilur så finns ingen risk för över medicinering,

De råd som jag har tagit är från en vet,r som jag känner stor tilltro till.

Du om någon NS borde vet vem han är, han finns i din kommun.

Björnhunden

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För kännedom så har här inte utdelats några direkta råd,, Bara råd om hur jag har gjort och kommer att göra framöver.

Och så länge man håller sig till Axilur så finns ingen risk för över medicinering,

De råd som jag har tagit är från en vet,r som jag känner stor tilltro till.

Du om någon NS borde vet vem han är, han finns i din kommun.

Björnhunden

Jorå jag har oxå stort förtroende för bygdens vet.

Har han gett det rådet så är de säkert rätt, tycker bara att det låter mycket.

vad Alixur innerhåller har jag ingen aning om :-

Något som är väldigt viktigt med avmaskning är blivande tik inför parning och senare hennes blivande valpar.

MvJh

NS

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag avmaska inte hundarna "bara för att". Avmaskar gör man om man misstänker angrepp inte annars. Förstår liksom inte vitsen med det, men var och en är ju fri att göra som han/hon vill!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm.. ganska vanskligt att ge råd om det ena eller det andra när det handlar om medicinering/vetrinärvård.

En vetrinär borde nog ge dessa råd..

MvJh

NS

Läs sista inlägget ang "råd" om avmaskning,

Björnhunden

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Läs sista inlägget ang "råd" om avmaskning,

Björnhunden

Jo jag har läst det ... e väl bara till o ge sig  :-

Jag som annars alltid har rätt  ;) ::)

MvJh

NS

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...