Hoppa till innehåll

Bäverjakt


Borzaa

Recommended Posts

8 hours ago HuggyBear sa:

Jeppen till höger, vars ha han köpt sina turjaktkläder? ?

Ngn sportaffär typ :P

Det var sällskapet han stod för...sedan går det faktiskt bra utan jaktmundering vid smyg jakt på bäver.... dels ser dom otroligt dåligt och så smyger man i motvind ....annars skjuter man inte bäver..... 

  • Thanks 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago andershermansson7 sa:

Ngn sportaffär typ :P

Det var sällskapet han stod för...sedan går det faktiskt bra utan jaktmundering vid smyg jakt på bäver.... dels ser dom otroligt dåligt och så smyger man i motvind ....annars skjuter man inte bäver..... 

Jodå jag jagar lite bäver också å vet mycke väl att vinden är bäverns bästa vän. Ha dom inte vind från en så  behöver man inte va sådär super försiktig utan att bli upptäckt... 

:) Kul han fick va me på en lyckad bäverjakt! ??

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
14 minutes ago dalamala sa:

Höstpass på vinst eller förlust. 

Ont om matplatsen och svårt att finna hyddan då bävern på dessa marker gärna gräver sitt bo rätt in i sandbanken. 

15384075059374712215037323974365.jpg

Har du koll på dämmen? Bra ställe att utgå ifrån 

Höst är lika bra som vår om inte bättre då dom rör sej mer efter vintermat 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja den är relativt nyanlagd. Var där och reade tidigare men hittade inga färska lämningar. Ska ge det ett försök imorgon. 

Passet där jag sitter nu har en nyfälld asp och nygnagda pinnar vid strandkanten. Kändes lite hetare

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Hej har några bäverskallar som skulle behöva monteras. Tips mottages på montage!

Har sett någon som lagt den i ett tittskåp typ. Är sugen på denna variant? Men har inte hittat någe som passar. Denna var rund och sen hade dem lagt flis i botten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-04-14 at 08:39 hs_merkel sa:

Hej har några bäverskallar som skulle behöva monteras. Tips mottages på montage!

Har sett någon som lagt den i ett tittskåp typ. Är sugen på denna variant? Men har inte hittat någe som passar. Denna var rund och sen hade dem lagt flis i botten.

Jag har monterat så här.

IMG_1082.thumb.JPG.6f1d3cccec0bf42fa65afbb0454f2b49.JPG

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Somnade 01.00 i natt och klev upp 03.30.
Klockan 04.30 var jag på plats på Muskö.

Jag smög runt sjön i rätt vind och tog mig upp på berget för att komma en bit ifrån.
Där närmade jag mig vattnet. 
Direkt när jag såg sjön såg jag en bäver som låg och flöt.
Den simmade iväg mot en av hyddorna och jag passade på att lägga mig till rätta om den skulle komma tillbaka.
Efter ett tag kommer den simmande på andra sidan sjön. Och tar sig upp på banken.
Jag ligger riktigt bra med benstöd och mäter upp avståndet till 150 meter.
Jag tar sikte mellan huvud och kropp och skottet går. 
Bävern rycker till och vänder sig på rygg.

Efter att ha tittat på den i ca. 5 minuter tar jag mig runt sjön. Över fällda träd och genom träsket.
Dyngsvettig kommer jag fram till andra sidan där jag tror att bävern ligger.
Då ser jag en bäver i vattnet. Den tittar på mig och dyker långsamt ner under ytan. Inget plask och ingen brådska.
Jag känner direkt att jag måste ha skadat den så den inte orkar dra iväg snabbare.
Jag förbannar mig själv, men tar mig återigen tillbaka till platsen jag sköt ifrån.
För att därifrån kunna spana efter den.
När jag lägger mig tillrätta och tittar på platsen som bävern fallit så ser jag fortfarande den bruna "klumpen" i kikarsiktet.

Jag tar ut ordentliga riktpunkter och tar mig återigen fram till platsen på andra sidan sjön.
Efter mycket om och men så ser jag bävern ligga  ca 15 meter ut på grästuvorna. 
Det var alltså en helt annan bäver som låg och tittade på mig från vattnet. Troligtvis letade den efter den andra.
Inte en chans att nå den där....
Som tur är så är min jaktkamrat Anders ute och vakar bäver i ett träsk nära mig. Han har en gummibåt, och erbjuder sig att hämta den.
Vi bärgar en fin bäver på 21 kg.
07.40 kommer jag hem. 09.00 var jag på jobbet. Bävern flådd, huvudet paketerat och skinnet i frysen.
Lunchrasten gick åt att köra rester till rävåteln.
 

IMG_5661.JPG

IMG_E5681.JPG

IMG_5653.JPG

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

49 minutes ago MagnusN sa:

Rutinerad apportör som börjar med snabeluppvärmning ? 

De värsta är inte att gå i! De är när man kommer upp!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

På grund av  det myckna regnande under vintern har det varit extremt mycket vatten i dikena runt marken. Jag tror att det är anledningen till att bävern har gått upp så långt i diket att den nått vår mark. Har inte sett någon bäveraktivitet där tidigare.

Precis i hörnet på vår mark har de fällt ett antal stora aspar, det noterade jag redan vid jul. I lördags var jag ut och tittade lite noggrannare längs diket och hittade då vad jag uppfattar som en hydda kanske 50m uppströms från där de fällt asparna.. Jag kan inte så mycket om bäver och trodde de alltid byggde hyddorna med ingång från vattnet, men den här ligger uppe på dikeskanten och någon meter in i tätningen. Ser ut som en stor lerhög.

Planen är att placera ut en åtelkamera eller kanske två och se lite vad som händer både vid hyddan och matplatsen. Vi har en skjutstege på ca 80m avstånd från där de fällt asparna. Det är inte bästa uppsikten över platsen, men med lite tur kan man nog få läge att skjuta därifrån. Vid hyddan är det svårare. Diket ligger i kanten på en vall och man skulle behöva komma upp lite där får att få vettig överblick utan att gå allt för nära. Jag får klura lite vad man skulle kunna göra där. 

Kul att det fanns en sån gedigen bävertråd här. Jag ska gå igenom hela tråden när jag får tid.
Vore kul om man kunde få till lite bäverjakt i vår. :)

 

Hyddan

20200125_133249.thumb.jpg.f40e11d3f2879fbedaef63b66616d31d.jpg

 

Fällda aspar lite längre nedströms från hyddan

20200106_132113.thumb.jpg.839c90e37826d78e4bb876c1e561025c.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Kom ihåg att träffen sitter flera cm lågt på kort avstånd. Prova bössan på 10-15-20-25 Meter. Även om man skjuter bävern på land, kan den glida ner i vattnet. Har du då träffat i kroppen, är den punkterad och flyter inte. Skjut på halsen, så flyter bävern i flera timmar. Om man skall skjuta i vattnet eller bara på land säger jag inte vad jag tycker. Den enda bävern jag har förlorad, av ca 50 Styck, skjöt jag på land och den gled ner i ån och försvann. Som nån förut skrev, försök att träffa halsen, skjuter du på huvudet blir de fina tänderna förstörda.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Var förbi hos en markägare o bonde på jaktmarken idag o hämtade lite brunnen kodynga efter den gångna vintern och samtidigt tittade jag till efter bävrarnas härjningar ute på ena ön ute i Kalix älv.

IMG_20210514_115238305.thumb.jpg.ac6e304e65f5fb07ce44c9a51338df52.jpg

Inget bra kulfång med hus bakom ön om det skulle bli en rikoschett. Husen ligger långt upp från älven. Man kan nästan säga att bävrarna har en fristad där.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man passar på att skjuta dom medan det är is på älven borde det gå bra om man sitter på isen och skjuter in i älv backen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago karelsk blandning sa:

Om man passar på att skjuta dom medan det är is på älven borde det gå bra om man sitter på isen och skjuter in i älv backen.

Ja, det skulle väl vara säkrast då. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Efter att jag skrämde första direkt jag kom ut när vinden svepte så tänkte jag att jag testar på andra stället där det var öppet, tog inte så länge innan den kom fram.

Bävern var så nära hålet hel tiden och tillslut när jag tänkte gå närmare för att samtidigt se om det gick skjuta och så den inte försvann under isen så for även den ner.

Så ingen bäver blev det men såg två.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om nån jagar bäver med 6mm så rekommenderar jag 68gr g&c kula. Sköt två st i huvudet igår och bägge två utan genomslag. Har skjutit nån bäver tidigare i kroppen och ändå klarat utan att det gått genom. Men om och när det blir genomslag så är risken stor att det blir väldigt trasigt gissar jag.

Egentligen hade jag velat använda 80gr hornady fmj när man måste skjuta I huvudet så inte allting går sönder, men nu fungerade det ändå bägge gångerna.

Testat nån annan match kula och några med plast spets tidigare och visst är bävern död men halva framänden försvinner.Resized_20220415_195343.thumb.jpg.901bf14c4c9422219d7f1cbca260044d.jpg

  • Thanks 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vägde bävern igår, nästan 24kg så en större en var det, flådde även bägge igår efter dem varit nerskottade i snön.

Tyckte allt dem var besvärliga flå om det var för att dem legat och blivit kalla eller om det var för att det var dålig höjd där jag gjorde det.

Ena skinnet ska skrapas och hängas på tork andra ger jag bort åt en som ville testa göra nånting med det. Hon skulle få det större skinnet men eftersom det blev två hål i det får hon det mindre som blev helt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Häftigt möte i smaband med bäverjakt i norra delen av Kalix kommun vid byn Veniksel, Töre älv.

Björnen var ca 25 m som närmast enl. artikeln. Artikeln är låst och det finns en film med som bara prenumeranter kan se.

https://kuriren.nu/bli-prenumerant/artikel/jp507k6r

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...