Hoppa till innehåll

Bäverjakt


Borzaa

Recommended Posts

jag har hittat en bäverhydda på marken, och jag har ingen koll på bäverjakt, så jag skulle behöva all hjälpa jag kan få, kaliber, tid på dygnet, bästa årstiden etc etc, all info är välkommen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej, jag tycker att tidiga mornar är absolut bäst men kvällar fungerar också bra. Om du har hittat en hydda brukar det vara ett bra pass på morgonen då bävern ofta sätter sig på hyddan innan den simmar in. Ett annat säker pass brukar vara matplatser, om du hittar platser efter stranden där det ligger en massa pinnar som är avskalade har du med största sannolikhet hittat en matplats. Vad gäller kaliber tycker jag att du ska skjuta med de vapen du känner dig trygg med som är en godkänd klass 1 eller 2 jag tycker val av kula är viktigare. Jag sköt förra året två bävrar med Nosler BST 9,7 gram 308win kan bli lite stora utgångshål men det är bra död i dem vilket jag prioriterar.

post-7733-0-51120300-1300828231_thumb.jp

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som Tobba säger, gryning och skymning. Vid hydda eller matplats, det lönar sig att vara där innan bävern kommer, det är svårare att smyga sig på dem.

Bävern är inte alls hårdskjuten men kräver ju klass 2. Det kan bli lite avstånd och de är inte jättestora, så den bästa kalibern är den du känner dig säker på att träffa med. Det kan löna sig att sitta redan innan isen har släppt, det blir ofta ett hål i isen utanför hyddan där den går upp. Sen är det ju trevligare att sitta ju längre ut på våren man kommer, varma aprilkvällar är ju bekvämt ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

bra platser är som tobba säger i närheten av hyddan och i närheten av matplatser dock inte för nära då dom är vaksam sen så skriver du bara att du har en hydda på marken och inte om det är vid en sjö eller en å (bäck) lite svårt att ge dom "bästa" råden då

när det gäller när på dygnet så säger min erfarenheter att det kvittar lite grann så länge du är på pass "tidigt" dock är tidig morron vid hyddan ett het tips iom dom inte verkar vara lika vaksamma då

kalibervalet är fritt inom klass 1 och 2 iom att tobba har rätt igen att kulan är mer avgörande då du ska eftersträva knall och fall då bävern gärna hoppar i vattnet efter skott så ta det lugnt å försiktigt och ha ett väl inskjutet vapen då eftersök är näst intill omöjligt på dom

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hyddan ligger vid en å så det är ingen is där, vad jag märkt är att för att komma nära så måste jag gå på isen som svämmat över bland massa träd annars kan jag få problem med vatten till knäna när jag ska vaka, hur pass tidigt bör jag vara där, redan när det fortfarande är mörkt eller ska man dit lagom till solen uppgång. Jag vara där och kollade av stället och jag såg bara ett träd som de inte kommit igenom, stort som tusan var det, men jag såg inga direkt gnag eller så.

Jag kommer med största sannolikhet att skjuta med min 6,5*55 och då blir det förmodligen en oryx till den. Kamouflage och liknande behövs det, passet blir nog trångt, bara ca 4 meter bred å med mycket vegetation på båda sidorna, ska jag smyga extra tyst fram också om jag går ut tidig morgon eller är det ingen risk att jag stör om de är inne i hyddan (går vanligt halv smygandes)

tack för svaren!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hyddan ligger vid en å så det är ingen is där, vad jag märkt är att för att komma nära så måste jag gå på isen som svämmat över bland massa träd annars kan jag få problem med vatten till knäna när jag ska vaka, hur pass tidigt bör jag vara där, redan när det fortfarande är mörkt eller ska man dit lagom till solen uppgång. Jag vara där och kollade av stället och jag såg bara ett träd som de inte kommit igenom, stort som tusan var det, men jag såg inga direkt gnag eller så.

Jag kommer med största sannolikhet att skjuta med min 6,5*55 och då blir det förmodligen en oryx till den. Kamouflage och liknande behövs det, passet blir nog trångt, bara ca 4 meter bred å med mycket vegetation på båda sidorna, ska jag smyga extra tyst fram också om jag går ut tidig morgon eller är det ingen risk att jag stör om de är inne i hyddan (går vanligt halv smygandes)

tack för svaren!

jag brukar gå ut ungefär en halvtimme innan gryning/skymning och tar det alltid lugnt och försiktigt när jag går ut

camo är väl inte nödvändigt men inte heller fel bättre att tänka på vind ljud och rörelse i första hand samt att inte sticka ut för mycket

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill komplettera lite med erfarenheter jag har av bävrar och bäverjakt.

- Jag jagar nästan alltid i skymning, kanske en bekvämlighetsgrej men det funkar lika bra som på morgonen. Man har då möjlighet att vara på plats i god tid innan bäver "kliver upp", och slipper halka omkring i mörker.

- Skjut inte i vattnet om du inte är 100% säker på bra träff, eftersök är nämligen i princip helt omöjliga på bäver. Vänta tills bäver klivit upp på land.

- OM du skulle skrämma bäver på väg ut så behöver det inte vara kört, har skjutit flera bävrar som efter en stund tittat fram nyfiket för att kolla vad det var som skrämde dom.

- Det absolut viktigaste med bäverjakt är vindriktningen! En bäver ser väldigt dåligt och har heller ingen superhörsel, men de har däremot ett otroligt luktsinne!!!

Lycka till!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och så ska du undvika att skjuta dom stora bävrarna. Om du bara skjuter dom små (ungbävrarna) så stannar föräldraparet och då kan du jaga vid samma hydda år efter år, bävrarna håller då också ungefär samma rutiner år efter år.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Se nu också till att ta tillvara både kött och päls. Skitjakt! ;)

Mvh

Sent from my pink überiPhone using Tapatalk

Självklart gör jag det!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för all bra information, jag har verkligen fått lite tankeställare på eventuella pass och liknande!

Man kan även torka bäverlår precis som man torkar älgkött, men det fodras mer än 3 v för att torka det. 4-5v under idealiska förhållanden.:D

Saltlagen är densamma som till att torka älgkött.:D

post-144-0-19590000-1300882688_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut på vårat bäverställe :wub:post-3165-0-40894900-1300885478_thumb.jp Ser ut att bli en rätt bra vår.....

Det ser ju riktigt bra ut.:D Här uppe är det då mellan 50-60 cm snö samt is på bäcken. Jag får vänta ända in i Maj innan jag kommer ut.:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

full aktivitet bland mina bävrar...fick bildbevis idag..måndag kl 16 går jag på en veckas ledighet så kanske tar en ungbäver om tillfälle bjuds...annars sparar jag dom gärna fram i maj när det börjar smälta bort snö och bäckarna öppnar sig...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

full aktivitet bland mina bävrar...fick bildbevis idag..måndag kl 16 går jag på en veckas ledighet så kanske tar en ungbäver om tillfälle bjuds...annars sparar jag dom gärna fram i maj när det börjar smälta bort snö och bäckarna öppnar sig...

Inte f*n ska jag plumsa i >50 cm snö el. åka skidor på skaren för att ta mig ner till bäcken och till mitt favoritställe.:rolleyes: Jag har så lite sol där på dagarna så snön smälter väldigt långsamt där.:( Sista 7 dagarna innan 15/5 brukar var dags att fundera på bäverjakt.:D Då har det smällt bort bra med snö där.:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hemma i värmland är det nästan öppet vatten i bäcken och bävrarna är i full gång ser lovande ut inför aprill maj eller va säger du dishoff :D ha de gött

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hemma i värmland är det nästan öppet vatten i bäcken och bävrarna är i full gång ser lovande ut inför aprill maj eller va säger du dishoff :D ha de gött

mm ser väldigt bra ut! med massor av aktivitet på alla 3ställen = B1, B2 & B3 vilka ställen :wub:

//Dish

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

men man har juh chans på så mycket annat än bäver t,ex räv och mink=) åker nog upp ikväll å är borta hela veckan så vi får se vad som händer och sker;)en räv vore nog inte omöjlig nu när det är lockföre=)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hemma i värmland är det nästan öppet vatten i bäcken och bävrarna är i full gång ser lovande ut inför aprill maj eller va säger du dishoff :D ha de gött

Det är ju ca. 100-110 mil i sv riktning, så det är väl inte så konstigt.:rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

men man har juh chans på så mycket annat än bäver t,ex räv och mink=) åker nog upp ikväll å är borta hela veckan så vi får se vad som händer och sker;)en räv vore nog inte omöjlig nu när det är lockföre=)

Jag har skjutit 2 bisamråttor under bäverjakten. Jag siktade mellan ögonen och tryckte av. Bägge har simmat rakt mot mig. Dom har sjunkit till botten bägge farit med strömmen.:D Bisam med 308:a tar bra. :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

haha ja det kan jag tänka mig att dem gjorde=) fast använder ju min nya älskling till 90% nuförtiden en drilling i 12/222...de är bara björn,älg och möjligen bjärven som går säker när jag har den i handen=)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

post-144-0-46789000-1301336302_thumb.jpgpost-144-0-70235100-1301336226_thumb.jpg

haha ja det kan jag tänka mig att dem gjorde=) fast använder ju min nya älskling till 90% nuförtiden en drilling i 12/222...de är bara björn,älg och möjligen bjärven som går säker när jag har den i handen=)

Den går ju också bra att skjuta dom med.

Jag har gjort en bäverhuggkrok som jag drar upp bävern med av ett gamalt 7 meters teleskopmetspö och som krok har jag tagit en havsfiskekrok av större modell som jag lindat och limmat fast med spölinngstråd och lackat det utanpå. Det är en ström bäck så jag måste agera snabbt.

Du ser nederdelen av min huggkrok här på foto. Finurligt va?:rolleyes: Bäcken är mellan 5-8 m ungefär i bred och bägge bävrarna har jag skjutit i vattnet i halskotpelaren.:Dpost-144-0-59323400-1301335983_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...