Hoppa till innehåll

Bäverjakt


Borzaa

Recommended Posts

16 minutes ago andershermansson7 sa:

Va fan ja ja fri bäver änder mink o gäss samt svartfågel får jag B)

Vi har rätt gått om bäver ute i Kalix älv som fäller träd efter stränderna för markägarna o därmed en massa extra o svårt arb. att bärga hem virket.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-03-10 at 21:25 lsjonsson sa:

Vi har rätt gått om bäver ute i Kalix älv som fäller träd efter stränderna för markägarna o därmed en massa extra o svårt arb. att bärga hem virket.

Hoppas hinna hänga med polaren nere i Töretrakten till våren, kul att förlänga säsongen lite :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Havakko sa:

Hoppas hinna hänga med polaren nere i Töretrakten till våren, kul att förlänga säsongen lite :)

Vi får väl hoppas på en tidig islossning o att vattnet sjunker undan i skogarna runt älvar o bäckar.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

26 minutes ago andershermansson7 sa:

Min hund chilli med en bäver apport:wub:

Alltid lika roligt att se, lite annat än det vanliga. Utan Chilli fick du göra en sådandär Jonnskbäverkrok på sisådär 24m, vissa kallar det bäverkran.

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago andershermansson7 sa:

Min hund chilli med en bäver apport:wub:

Snygg apport av Chilli!:) Tur att lilla bäverbäcken inte är så bred utan man når nästan över med toppkapat 7,2 m teleskopmetspö. Annat är det med Kalix älv för där får man skjuta dom på landbacken om man vill ha den med sig hem.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago strävhår sa:

Alltid lika roligt att se, lite annat än det vanliga. Utan Chilli fick du göra en sådandär Jonnskbäverkrok på sisådär 24m, vissa kallar det bäverkran.

Tack för att du förslår min bäverhuggkrok!:thumbsup:

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago lsjonsson sa:

Snygg apport av Chilli!:) Tur att lilla bäverbäcken inte är så bred utan man når nästan över med toppkapat 7,2 m teleskopmetspö. Annat är det med Kalix älv för där får man skjuta dom på landbacken om man vill ha den med sig hem.

Ån är 10-15 m ca 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

34 minutes ago andershermansson7 sa:

Ån är 10-15 m ca 

Min å är mindre än 10 m bred. Det finns väl en krök där den är lite bredare men inte mycket.:thumbsup:

Här har du ett foto på själva kroken o en bit av toppen med en bäver.

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Har varit ute med dottern hos min mor på Väddö och kan konstatera att ryktet om bäver i sjön stämmer. Otroligt trevligt att gå och spåra, hitta hål i isen där den tar sig upp och ner, undersöka matplatser och till slut lokalisera hyddan. 

Om man sedan hade jakträtt vore ju det trevligt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago andershermansson7 sa:

Trodde det var slut men icke:ph34r:

20180412_190856.mp4

Grattis!:) Det går ju bra med en vattenappotör om man inte har tillgång till en bäverhuggkrok!:thumbsup::P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago lsjonsson sa:

Grattis!:) Det går ju bra med en vattenappotör om man inte har tillgång till en bäverhuggkrok!:thumbsup::P

Kroken hade inte hjälpt idag;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago andershermansson7 sa:

Kroken hade inte hjälpt idag;)

Nej, det hade den inte! Ån var bred såg jag!:thumbsup:

Harpun kanske!:rolleyes::lol:

Bäverkött är gott om du lyckas med kryddningen till en köttgryta.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 minutes ago andershermansson7 sa:

Klättrade upp i tallen och plockade ner uven ....då ser jag en plog i ån ...såg jag o CHILLI smög på :ph34r: en ev två kvar:o

20180415_072224.mp4

Är du säker på att det inte finns fler i hyddan? :rolleyes::lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago andershermansson7 sa:

Har ju plockat bort 7st nu borde inte var mkt mer än 1-2 kvar ...får spana mer och har "rätt" bössa med..

Bra, men det kan finnas fler!:thumbsup:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago andershermansson7 sa:

Har ju plockat bort 7st nu borde inte var mkt mer än 1-2 kvar ...får spana mer och har "rätt" bössa med..

Vad är det som bävrarna ställer till med som gör att de måste utrotas?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago strävhår sa:

Vad är det som bävrarna ställer till med som gör att de måste utrotas?

Dom har gett sig på massa ekar i en park som tillhör markägaren... ett säteri .. byggde ett hus till ägaren och då fick jag det uppdraget att plocka bort dom....  bävern har hållt sig ifrån parken flera år nu sedan jag började skjuta just där ..mest björk o hassel samt en o annan al... men sedan ett år tillbaka har dom börjat tugga ek på vintern.... fällt flera stora ner i ån.

Nu får det räcka med avskjutning så jag har kvar ngt :ph34r:

Sagt till dom idag faktiskt att det är bra med några i ån, äter ju massor med vassrötter o håller undan sly!

Det är 7st nu i år jag tagit bort.... närmare 30 st på 12år... så jag vill o hoppas att dem slutar tugga ek nu...vill ha jakt kvar så ...får ta det förstår du?

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago andershermansson7 sa:

Dom har gett sig på massa ekar i en park som tillhör markägaren... ett säteri .. byggde ett hus till ägaren och då fick jag det uppdraget att plocka bort dom....  bävern har hållt sig ifrån parken flera år nu sedan jag började skjuta just där ..mest björk o hassel samt en o annan al... men sedan ett år tillbaka har dom börjat tugga ek på vintern.... fällt flera stora ner i ån.

Nu får det räcka med avskjutning så jag har kvar ngt :ph34r:

Sagt till dom idag faktiskt att det är bra med några i ån, äter ju massor med vassrötter o håller undan sly!

Det är 7st nu i år jag tagit bort.... närmare 30 st på 12år... så jag vill o hoppas att dem slutar tugga ek nu...vill ha jakt kvar så ...får ta det förstår du?

Då är ju ekarna felplanterade.:rolleyes::P

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...