Hoppa till innehåll

Hur du anlägger en saltsten ( BILDER )


Hammis

Recommended Posts

Jag ska här beskriva hur man anlägger en saltsten på bästa sätt.

Här är vad du behöver ha med dig:

• En motorsåg med bensin och kedjeolja i.

• Skyddskläder så som hjälm, huggarbyxor och huggarstövlar.

• En saltsten ( På bilden en viltsten ).

• En vass yxa.

• En ryggsäck är praktisk om du ska bära saltstenen längre sträcka.

ac0201163738P0451.jpg

Sen väljer du en plats där du vill att saltstenen ska vara, i mitt fall var det i närheten av ett vakjaktstorn. Alltid roligt att ha en saltstenen i anslutning till ett vaktorn för då får man oftast se mycket vilt. OBS det är inte min mening att sitta och skjuta vilt som är framme och slickar på saltstenen!

Tips på vad man ska tänka på vid val av plats för saltstenen:

• Marken ska vara hård så djuren slipper gå runt och trampa i något lerbad.

• Sätt gärna saltstenen i anslutning till mindre trafikerade vägar så du lätt kan inventera djur från bilen som är vid saltstenen.

• Trädet du väljer ska vara ett lövträd, björk eller asp är bra träd. Anledningen är att barrträd avsöndrar kåda och det är inte gott för djuren att slicka på. • Trädet man väljer ska helst vara av samma diameter som saltstenen, detta pågrund av att om saltstenen är större en stammen så kommer salten droppa rakt ner på marken istället för att rinna längs stammen.

Här har jag hittat en fin björk (och den enda björk som fanns på den tallheden).

be0201164116Pec0a.jpg

Jag kapar av björken i brösthöjd.

fb0201165222Pa5d9.jpg

Sen sågar jag ett kryss i björken.

410201165118P9e29.jpg

En pinne i dimension av hålet i saltstenen kapas till, barkas och spetsas för att slutligen slås ner i krysset som kapades. Yxan gör jobbet.

a00201165352Pd5c3.jpg

Nu påbörjas arbetet med att barka av själv stammen. Det använder man med framgång yxan till. Anledningen till att man barkar av trädet direkt är för att mindre djur som rådjur, harar ska kunna slicka på stammen.

840201165542Pf1cf.jpg

Viltstenen kommer på plats, för att inte saven från björken ska smälta ner stenen lägger jag bara två pinnar under så att stenen ligger fri.

d90201165649P594a.jpg

Och här är det klart!

e70201165832P2345.jpg

Det hela tar ca: 30-45 minuter. Det som är pilligast är att barka av stammen.

Som ni även ser så är dimensionen på det trädet jag tog för liten egentligen, men eftersom det inte fanns något större lövträd i närheten fick jag göra det bästa av situationen.

/ Andreas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trevligt och informativt Hammis. :)

Där det finns asp är den att föredra, är betydligt enklare att flänga barken av. Tänk också på att placera stenen på lite högre mark, har en tendens att bli skitigt och trampas rötterna snart fram/av.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Där det finns asp är den att föredra, är betydligt enklare att flänga barken av. Tänk också på att placera stenen på lite högre mark, har en tendens att bli skitigt och trampas rötterna snart fram/av.

Ja det håller jag helt med dig om :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag brukar köpa kvastskaft från ex biltema eller något annat ställe som har billiga. Sen kapar jag det bara i lagom bitar hemma, ca 30 cm.

Annars gör jag som du :wub:

Använder du "bara" viltstenar?

Jag brukar köra med de vanliga vita, de "bruna" verkar inte djuren gilla lika bra av någon anledning..

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag brukar köpa kvastskaft från ex biltema eller något annat ställe som har billiga. Sen kapar jag det bara i lagom bitar hemma, ca 30 cm.

Annars gör jag som du :wub:

Använder du "bara" viltstenar?

Jag brukar köra med de vanliga vita, de "bruna" verkar inte djuren gilla lika bra av någon anledning..

//

Jag har använt både vanliga vita saltstenar och viltstenar. Ser ingen skillnad på om dom gillar den ena mer eller mindre, enda skillnaden jag ser är att viltstenen är 20kr dyrare <_<

Har försökt hitta om det gjorts någon forskning på att t.ex. viltstenen skulle göra att djuren fick större horn men har inte hittat något. Så jag tror det är marginellt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
  • 6 months later...

Vore kul att få se en bild på saltstenen/stammen (inte stenen i sig men hur området runt det ser ut) nu när det nästan gått 1 år.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Vore kul att få se en bild på saltstenen/stammen (inte stenen i sig men hur området runt det ser ut) nu när det nästan gått 1 år.

Jag var faktiskt dit nu i påsk och satte dit en ny sten. Ska se om jag hinner dit en sväng med kameran och ta ett kort också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

själv körde ma nut 12st stenar under påsken på sånna ställen som hundförarna brukar vara på nu får passskyttarna köra ut sina stenar själv men det kommer inte att hända.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...