Hoppa till innehåll

Egen Grillkol i tunna


revper

Recommended Posts

Ja så är man på det igen med att göra egen grillkol istället för de ynkliga skärvor man får i de påsarna man köper.

I år fyllde jag ett oljefat med lock med endast asp och al och har nu eldat under det liggande oljefatet i 6 timmar. Jag tror att det blir lagom att sluta till 18 tiden och låta tunnan svalna till imorgon.

Fick kanon grillkol förra året som var helt underbar att grilla med.

post-1839-0-26268800-1303476418_thumb.jp

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul !

Jag gjorde samma sak för några år sen, fast med björk, vart kanonbra kol, och det räckte nästan hela sommaren. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Schysst recept, inget för nykterister ;)

Hur mycket brinner upp, dvs vad blir utbytet i kilo sett till vad du stoppar in?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ibland har jag sett att folk svetsat på ett ventilrör nedåt för att få ut gaser ur tunnan. Ibland också en avtappningspip för det flytande, tjäran. Inga problem med sådant (gaser/tjära)? Eller locket kanske inte sitter 100% tätt?

Jag har iofs inte testat men om man saknar lock så lär det gå bra att fylla tunnan, och sedan ställa den upp och ner. Därefter elda mot sidorna. Kan tänka mig att man dels riskerar att mer brinner upp inne i tunnan då det kan komma syre underifrån alternativt att det i mitten längst ner inte kolas ordentligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

eller så testar ni webers briketter ;)

brinntid 4h jämn temperatur. varning dock: efter att man testat dom så grillar man aldrig med nåt annat igen. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min pappa tog alltid tillvara på kolen som blev i kaminen...Det silade han igenom hönsnät i en zink-hink. Det blev några stora säckar per år. Kolen var klar att använda på några minuter jämfört med "köpekol". Och helt gratis då det var rester. Perfekt! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...

Måste pröva det här. Gäller bara hitta en tunna med lock först.

Mitt första jobb förutom skogsplantering, var ett jobb med min farbrors kolmila.

Sorteringen av industrikol och grillkol var ett "svart" jobb.

Kolmilan rymde ca 20 kubik, och var tillverkad av en uttjänt kulsinter trumma från LKAB 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...